cap verplichten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

gollempje

Re: cap verplichten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 16:05

Ariannne schreef:
Soet schreef:
Dueh voor. Imo ben je nogal dom als je tegen bent. Het is voor je eigen goed. Je kan er zoveel ongelukken mee tegen gaan. Waarom doe je hem dan die max. 5 uurtjes niet op?

Een cap is er alleen voor om letaal hoofdletsel te voorkomen. De meeste ongelukken zijn met een cap niet te voorkomen. Dus je kunt er maar een heel klein aantal ongelukken mee helpen verlichten. voorkomen kun je ongelukken met een cap niet, als je valt val je maar een schedelbasisfractuur kun je er idd mee proberen te voorkomen

alleen daarom zal ik er al één opzetten, omdat ik geen zin heb om een groter risico te lopen op een schedelbasisfractuur...

Shakti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:31

Jaa, ik ben er ook voor Ja
ook zowieso voor jezelf, eigen veiligheid!

Xantha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:42

Ik ben ook voor. Knipoog
Zelf droeg ik vroeger ook nooit een cap, ik kende mijn paard toch, die was zooo braaf.
Totdat ik eens een keer op een buiterit een ongeluk heb gehad.
Paard sruikelde en viel, ik zonder cap, hersenschudding en ik ben even buiten westen geweest.
En het was zo'n braaf dier.
Zo zie je maar, het heeft niets met je rijkunsten te maken, ieder paard kan struikelen en vallen en dan ben je niet blij! (ook in de bak)
Geloof me.

Maxy0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:43

Verplichten die hap.. je weet niet wat je jezelf aan doet als je wel een keer valt..

Emike

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:46

ik ben tegen...
Tis je eigen verantwoordelijkheid of je het nu draagt of niet.
Als cap verplicht wordt laat dan anders ook meteen een valscherm verplichte.
Of een fietshelm laat die dan ook verplicht worden...
Tis en blijft je eigen verantwoordelijkheid...

Exit13

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 19:50

Verplicht dan niet alleen een cap, maar ook veilige schoenen enz.
Maar ik denk niet dat dit te verplichten is, hoe wil je dat doen als iemand gewoon op z'n eigen terrein rijdt?
Op de openbare weg mag het van mij verplicht worden, verder vind ik het onzin.

De opmerking dat je geen medelijden hebt met iemand die zonder cap van z'n paard afvalt vind ik een beetje vreemd... Je zegt toch ook niet 'eigen schuld, dikke bult', bij iemand met een gescheurde milt oid, die geen bodyprotector droeg?

Travel_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:58

ik ben er voor. Er kan altijd wat gebeuren en het is voor je eigen veiligheid

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 21:59

ik ben voor...eigen verantwoordelijkheid is een leuke kreet
maar als je met je schedel in drie stukken in het ziekenhuisligt omdat je de keuze maakte om zonder cap te rijden terwijl je met cap alleen een flinke hersenschudding zou hebben betalen we dat als maatschappij...
dus tot zover eigen verantwoordelijkheid

en ja, dan zou je kunnen doorslaan en kunnen zeggen dat een bp ook verplicht moet worden etc etc
maar ik denk dat je in ieder geval het minimale aan bescherming zou moeten dragen , dus een cap
op een brommer is een helm ook verplicht, dus waarom op een paard niet

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:02

Ik ben voor, al rij ik wel vaak zonder cap. Je moet vaak een paar keer goed vallen voordat je het nut van een cap beseft. Hetzelfde als ik had met snowboarden, na twee keer op mijn hoofd gevallen te zijn ben ik toch een helm gaan halen en geloof me, daar was ik afgelopen winter weer dankbaar voor toen ik weer geschept werd op de piste en een sidonia val maakte op mijn hoofd. Nu ik het er zo over heb, morgen maar weer mijn cap opzetten met rijden

Bonaire

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:03

Voor. Je moet toch ook een helm op op je scooter? Dan ook op je paard. Bij allebei kan je hartstikke doodgaan als je valt! Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:40

draumpje schreef:
maar als je met je schedel in drie stukken in het ziekenhuisligt omdat je de keuze maakte om zonder cap te rijden terwijl je met cap alleen een flinke hersenschudding zou hebben betalen we dat als maatschappij...

en ja, dan zou je kunnen doorslaan en kunnen zeggen dat een bp ook verplicht moet worden etc etc
maar ik denk dat je in ieder geval het minimale aan bescherming zou moeten dragen , dus een cap

Dit is het eerste goede argument voor wat in dit hele topic genoemd is (sociale zekerheid waar het volk voor opdraait).

Maar dan zou je echt alles moeten verplichten, bijvoorbeeld ook fietsen met een helm. En hoe denken jullie daar over? Kom dan niet met opmerkingen dat de kans op de fiets minder groot is om hoofdletsel op te lopen.

Vind dat mensen die voor zijn vanwege de ernstige gevolgen beter moeten nadenken, want die gevolgen kunnen overal voorkomen, niet alleen als je van je paard valt. Bemoei je lekker met je eigen zaken en laat iedereen rijden hoe die zelf wilt, waar hij zelf voor kiest: met of zonder cap.
Bonaire schreef:
Voor. Je moet toch ook een helm op op je scooter? Dan ook op je paard. Bij allebei kan je hartstikke doodgaan als je valt! Gewoon het zekere voor het onzekere nemen.

Rij jij met je paard gemiddeld 40 km/uur? Dat is namelijk de reden waarom je bij scooters en bromfietsen een helm op moet. Op snorscooters/snorfietsen hoeft dat niet, die mogen wettelijk niet harder dan 25 km/uur.

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:43

Ik ben absoluut voor!! Veel mensen vinden een cap raar staan en dragen er geen omdat stalgenoten er ook geen dragen.

Door het te verplichten word het ten eerste meer algemeen aanvaard waardoor mensen sneller een cap op zullen zetten en ten tweede vind ik het niet kunnen dat wij als bevolking de kosten op ons moeten nemen van de ongevallen die gebeuren zonder cap!

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:49

miss_nadine schreef:
Ik ben absoluut voor!! Veel mensen vinden een cap raar staan en dragen er geen omdat stalgenoten er ook geen dragen.

Door het te verplichten word het ten eerste meer algemeen aanvaard waardoor mensen sneller een cap op zullen zetten en ten tweede vind ik het niet kunnen dat wij als bevolking de kosten op ons moeten nemen van de ongevallen die gebeuren zonder cap!

Daar draag (of droeg) je dan wel zelf aan bij, door zonder cap te rijden Knipoog

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-07 22:49

Chocolaatje schreef:
Maar dan zou je echt alles moeten verplichten, bijvoorbeeld ook fietsen met een helm. En hoe denken jullie daar over? Kom dan niet met opmerkingen dat de kans op de fiets minder groot is om hoofdletsel op te lopen.

Zou ik ook niet erg vinden, in bepaalde landen is dat zelfs al verplicht. Bijvb Australië.
Kleine kinderen zie je hier al steeds vaker met een helmpje op, goede zaak!

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 06:51

een fietshelm zou ik helemaal niet raar vinden. er zijn landen die dat verplicht hebben, zeker voor kinderen. op de fiets ben je ook gevaarlijk. maar ik blijf er bij dat je op een paard zit, waarvan je nooit weet wat er kan gebeuren

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-07 08:11

Ja maar een fiets vergelijken met een paard kan niet he. Een paard is een levend wezen dat kan schrikken. Een fiets niet Lachen even voor de duidelijkheid Knipoog jullie beginnen wel over een fiets.. maar dat kan jeniet vergelijken.

Chocolaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 10:58

De fiets bracht ik naar boven omdat de kans om hoofdletsel op te lopen bij beide ongeveer gelijk ligt (mits je een braaf paard hebt!).

Een paard kan zich verstappen, met de fiets rij je per ongeluk over een kuil die je niet zag.
Met een paard kan je aangereden worden, met de fiets ook.

En nog wat, met je paard rij je niet constant op bepaalde plekken (zoals langs drukke wegen zonder berm etc.), met de fiets doe je dit vaak wel.

Maar ik blijf er nog steeds bij, hoe erg de gevolgen ook kunnen zijn, laat mensen dat lekker zelf bepalen en bemoei je niet met een ander zijn welzijn. Je gaat toch ook niet overgewicht verboden maken?

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:26

Chocolaatje schreef:
miss_nadine schreef:

Daar draag (of droeg) je dan wel zelf aan bij, door zonder cap te rijden Knipoog

Voor t geval dat je in mijn profiel liep te spieken, ik vind er een heel verschil tussen zitten om 1 x per jaar voor foto's zonder cap te rijden (in de bak) of elke dag zonder Knipoog

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:49

Chocolaatje schreef:
draumpje schreef:

Dit is het eerste goede argument voor wat in dit hele topic genoemd is (sociale zekerheid waar het volk voor opdraait).

Vind dat mensen die voor zijn vanwege de ernstige gevolgen beter moeten nadenken, want die gevolgen kunnen overal voorkomen, niet alleen als je van je paard valt. Bemoei je lekker met je eigen zaken en laat iedereen rijden hoe die zelf wilt, waar hij zelf voor kiest: met of zonder cap.
Bonaire schreef:

Rij jij met je paard gemiddeld 40 km/uur? Dat is namelijk de reden waarom je bij scooters en bromfietsen een helm op moet. Op snorscooters/snorfietsen hoeft dat niet, die mogen wettelijk niet harder dan 25 km/uur.

de snelheid word bij paardrijden gecompenseerd door natuurlijke reacties, als wegrennen etc etc ..
een brommer doet niets als jij niets doet, een paard reageert op vanalles en nog wat , ook al geef je als ruiter geen hulpen om iets te doen ... die duif die opeens uit een boom wegvliegt voor je paard langs, daar kan hij van schrikken en onverwachte bewegingen van maken , dat zul je een brommer niet zien doen

en ja, je zou kunnen zeggen een fiets moet dan ook, maar een fiets gaat niet snel, en zal geen onverwachte bewegingen maken als opeens wegrennen , steigeren etc etc ...

ik denk gewoon dat je altijd minimale bescherming moet gebruiken, dus op de brommer een helm,
op een paard een cap...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:50

en idd, fietshelmen kunnen heel handig zijn, zeker bij kids, omdat die nu eenmaal wel onverwachte bewegingen etc maken

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:53

nou ja voor of tegen, kan ik niet echt zeggen.
Het is voor je eigen veiligheid.

Wat ik wel beter zou vinden is, als ze het op manege's verplichten
Die kinderen moeten toch leren, en ja de manege moet het goeie voorbeeld geven, dus cap op.
Maar dat is op de meeste maneges al zo toch..

Shetjjee__x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 11:56

ik vind het goed dat er capverplichtingen zijn! Het is toch voor je eigen veiligheid!

Tessa de Biinky-Stiinky Lover Bloos

Ariannne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-07 16:53

Ik rij al mijn hele leven zonder cap behalve bij het inrijden van jonge paarden en op wedstrijden. Persoonlijk zou ik er niet blij mee zijn als ik verplicht een cap op zou moeten maar ik denk dat deze discussie ook is gevoerd voor de autogordel, de motorhelm en nog veel meer veiligheidsartikelen. je komt er niet onderuit dat anderen/ de overheid voor een risicogroep regels invoeren waar je je als individu niet zo in kunt vinden maar ik denk dat het belang van de grote groep telt en ik denk dat er teveel mensen op paarden zitten die onervaren zijn en daardoor ook geen valervaring hebben en dus meer risico lopen op ernstiger letsel. Ook gaan veel mensen op oudere leeftijd voor het eerst paardrijden in tegenstelling tot vroeger. Op oudere leeftijd leer je dat toch ook minder dan je dat doet als kind.

Ik ga niet vooraan staan juichen als ze het invoeren, maar ik zal niet in de anticap groep gaan strijden voor het baas over eigen hoofd principe

blackpegasus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-07 16:19

ik vind het eigenlijk ook wel een goed idee om caps te verplichten. ik reed vroeger ook altijd zonder en toen op onze manege cap verplicht werd baalde ik eerst wel. maar nu rij ik nooit meer zonder. ik voel me iig veiliger met cap.

max1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-07 18:12

in feite is t wel goed. op een brommer en motor is een helm ook verplicht, dus waarom niet...
alleen is het op 'eigen terrein' niet goed te controleren....