Longeren met 1-jarig paard ???

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

isverwijderd

Re: Longeren met 1-jarig paard ???

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:04

Racepaarden!

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 12:20

oooooo, racepaarden Lachen

Ja, die worden natuurlijk veel eerder aan het werk gezet. Maar dat is ook niet goed. Die groeischijven zijn ook nog lang niet gesloten, paarden zijn nog niet klaar. Die hoeven ook geen jááren mee natuurlijk voor de sport......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-07 20:13

Racepaarden stoppen standaard op hun 10e ,11e of 12e Nagelbijten / Gniffelen Toeval?

kionaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 16:59

het kan wel hoor !!
ik ken zo veel veul;ens laaat zo maar zegge die al op jongen leeftijd dat kunnen Tong uitsteken!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-07 18:21

Joll_Boll schreef:
het kan wel hoor !!
ik ken zo veel veul;ens laaat zo maar zegge die al op jongen leeftijd dat kunnen Tong uitsteken!!!

hmmm...

Daphne_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-07 16:27

Ik vind het wel abnormaal , laat het paard nog even lekker paard wezen.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:22

het is niet gezond voor zo'n jong paard om in rondjes te lopen.
als ik hun was en ze willen beginnen met beleren enzo dan zou ik gewoon met um gaan wandelen en voetjes tillen enzo.

Melissaa_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 13:56

vind het niet goed

Loraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:14

KimWelsh schreef:
Zoiezo ben ik van gewoon longeren geen 100% voorstander. Longeren in mijn ogen, altijd met 2 lijnen. Bij longeren met 1 lijn krijg je dat een pony vaak scheef gaat lopen, en dus zijn spieren etc fout belast. Bij longeren in het algemeen belasten ze de spieren zoiezo, en dit is voor een volwassen paard natuurlijk gewoon training, voor een 1-jarig paard is dit echter een TE zware belasting, helemaal omdat bij longeren de relatief kleine rondjes ook nogeens zorgen voor een paard dat niet recht ontspannen kan lopen, iets wat bij de jonkies toch wel nog belangrijk is.... Nee, wat mij betreft pas rustig longeren vanaf 2.5 en dan lichtjes.

hier ben ik het helemaal mee eens Ja
wat ik er even aan toe wil voegen, is dat als je met een lijn longeert dat het in mijn ogen gewoon opjagen is. het paard krijgt beweging en thats it. met twee lijnen krijgt je paard meer bespiering en dergelijke. met een lijn longeren noem ik gewoon rondslingeren.

Roos_Doos

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 18:16

hoe bedoel je dan longeren met 2 lijnen?

Pompiedom90

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:30

Loraine schreef:
KimWelsh schreef:
Zoiezo ben ik van gewoon longeren geen 100% voorstander. Longeren in mijn ogen, altijd met 2 lijnen. Bij longeren met 1 lijn krijg je dat een pony vaak scheef gaat lopen, en dus zijn spieren etc fout belast. Bij longeren in het algemeen belasten ze de spieren zoiezo, en dit is voor een volwassen paard natuurlijk gewoon training, voor een 1-jarig paard is dit echter een TE zware belasting, helemaal omdat bij longeren de relatief kleine rondjes ook nogeens zorgen voor een paard dat niet recht ontspannen kan lopen, iets wat bij de jonkies toch wel nog belangrijk is.... Nee, wat mij betreft pas rustig longeren vanaf 2.5 en dan lichtjes.

hier ben ik het helemaal mee eens Ja
wat ik er even aan toe wil voegen, is dat als je met een lijn longeert dat het in mijn ogen gewoon opjagen is. het paard krijgt beweging en thats it. met twee lijnen krijgt je paard meer bespiering en dergelijke. met een lijn longeren noem ik gewoon rondslingeren.

Met KimWelsh ben ik het eens, paard loopt met een enkele longe zonder pessoa vaak te veel op een zijde (sorry ik weet niet hoe ik dat moet uitleggen) en met een dubbele longe loopt het als ware in 'evenwicht'

Loraine, je weet duidelijk niet waar je het over hebt Knipoog want een paard dat opgejaagd word word niet 'constant' voorwaarts aangedreven. En helemaal met bijv. de pessoa teugel is het wel echt werken hoor.
Trouwens, met een dubbele longe 'spieren kweken'?? leg mij eens uit hoe jij dat wil gaan doen? Lachen

merinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 20:46

Denk dat het idd beter wat later kan.. eerst nog een beetje jonge laten zijn en dan pas beginnen met deze eerset dingentjes.

Chantal16

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 21:06

het lijf van een 1-jarig paard is nog in de groei en hem dan al laten longeren is niet zo goed... ik denk dat je beter bij een 2-jarig paard pas kan beginnen met longeren....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-07 22:07

Chantal16 schreef:
het lijf van een 1-jarig paard is nog in de groei en hem dan al laten longeren is niet zo goed... ik denk dat je beter bij een 2-jarig paard pas kan beginnen met longeren....

ook twee jaar is veel te vroeg! longeren is hoe dan ook éénzijdige belasting, en vergt daardoor meer van de pezen en gewrichten dan bijv. in het tuig lopen voor een lichtere wagen. longeren gebeurt bij mij op z'n vroegst met drie jaar, maar mijn eigen rijpaardje heeft het pas geleerd op 8 jarige leeftijd.

Mendieny

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:06

het is uiteraard niet zo goed voor de bouw, volgens mij mag het ook op z'n 2 1/4 jaar had ik gelezen in een boek

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:14

Longeren met een erg jong paard is niet erg goed voor het paard vanwege het groeien etc.
Maar kennissen van mij hebben een fokkerij/manege.
Zij leren de paarden van heel jong af aan al het kliksysteem, zo hoeven ze niet te longeren en toch wordt het makkelijker om het paard zadelmak te maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 11:18

MiSs_vOsj schreef:
Longeren met een erg jong paard is niet erg goed voor het paard vanwege het groeien etc.
Maar kennissen van mij hebben een fokkerij/manege.
Zij leren de paarden van heel jong af aan al het kliksysteem, zo hoeven ze niet te longeren en toch wordt het makkelijker om het paard zadelmak te maken.

Meer uitleg Clown ?? Wat bedoel je met 'kliksysteem'??

Ldev

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:02

Sorry was ik vergeten neer te zetten,
Maar dat is dat jij het tempo bepaald door klikgeluidjes met je tong te maken, dat leren ze ze aan vanaf jongs af aan, zodat als ze later zadelmak zijn je geen sporen of zweep nodig bent om aan te sporen, je hoeft dan alleen maar te klikken.

WolinLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-07 12:52

Iemand bij mij op stal longeerde ook regelmatig haar jaarling-hengst. Ik ben hier zwaar op tegen, een jong paard moet lekker kunnen klooien en kunnen groeien. Bovendien vind ik dat je ze hiermee mentaal te veel er mee belast. Ze zijn volop in de ontwikkeling en nog niet sterk genoeg om gelongeerd te worden. Sterker worden mentaal en lichamelijk moeten ze zelf doen in de 3 á 4 jaar kleutertijd.

Loraine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 18:44

wat ik bedoel met twee lijnen is je paard verzameld laten lopen Knipoog
je hebt dan een longeersingel om en je laat je paard om je heen lopen maar je hebt twee lijnen beide aan het bit dan door de longeersingel naar jou toe. zo kun je je paard verzameld en nageeflijk krijgen. ook de achterhand komt hierbij meer mee. dit bedoel ik met het verschil tussen een lijn en twee lijnen. met een lijn krijg ik mijn paard niet goed aan het lopen hoor Knipoog

Renee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:09

Ik denk ook niet dat het goed is, ik zou eerder gaan wandelen zodat hij/zij aan mijn stem gewend raakt en de 'commando's' die ik geef gaat begrijpen.

Douce

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-07 20:56

Longeren op 1 jaar is veel te vroeg. Ik merk ook aan mijn verzorgpony dat ze het helemaal niet zou snappen. Ze kent de commando's stap draf en galop wel, maar ze volgt mij. Ga ik harder en zeg ik galop, pas dan gaat ze in galop. Ze zou het mentaal niet eens redden als ik alleen galop zou zeggen. Daarbij komt inderdaad nog de lichamelijke belasting.

luve_rozes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:36

Het is NIET goed, een paard hoort uit te groeien, en heeft daar al zijn energie voor nodig. Zelfs het al beleren met drie jaar is vroeg, en dan is het zeker aan te raden je paard tot 5 jaar alleen in de basis te gebruiken.Hoe zuiniger jong, hoe gezonder een paard oud kan worden.

BBotanya

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:38

toendertijd met mn 4jarige durfde ik nog niet eens veel te longeren

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-07 11:47

, dit vind ik echt te vroeg!