Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toeval?
!!! 
Joll_Boll schreef:het kan wel hoor !!
ik ken zo veel veul;ens laaat zo maar zegge die al op jongen leeftijd dat kunnen!!!
KimWelsh schreef:Zoiezo ben ik van gewoon longeren geen 100% voorstander. Longeren in mijn ogen, altijd met 2 lijnen. Bij longeren met 1 lijn krijg je dat een pony vaak scheef gaat lopen, en dus zijn spieren etc fout belast. Bij longeren in het algemeen belasten ze de spieren zoiezo, en dit is voor een volwassen paard natuurlijk gewoon training, voor een 1-jarig paard is dit echter een TE zware belasting, helemaal omdat bij longeren de relatief kleine rondjes ook nogeens zorgen voor een paard dat niet recht ontspannen kan lopen, iets wat bij de jonkies toch wel nog belangrijk is.... Nee, wat mij betreft pas rustig longeren vanaf 2.5 en dan lichtjes.

Loraine schreef:KimWelsh schreef:Zoiezo ben ik van gewoon longeren geen 100% voorstander. Longeren in mijn ogen, altijd met 2 lijnen. Bij longeren met 1 lijn krijg je dat een pony vaak scheef gaat lopen, en dus zijn spieren etc fout belast. Bij longeren in het algemeen belasten ze de spieren zoiezo, en dit is voor een volwassen paard natuurlijk gewoon training, voor een 1-jarig paard is dit echter een TE zware belasting, helemaal omdat bij longeren de relatief kleine rondjes ook nogeens zorgen voor een paard dat niet recht ontspannen kan lopen, iets wat bij de jonkies toch wel nog belangrijk is.... Nee, wat mij betreft pas rustig longeren vanaf 2.5 en dan lichtjes.
hier ben ik het helemaal mee eens
wat ik er even aan toe wil voegen, is dat als je met een lijn longeert dat het in mijn ogen gewoon opjagen is. het paard krijgt beweging en thats it. met twee lijnen krijgt je paard meer bespiering en dergelijke. met een lijn longeren noem ik gewoon rondslingeren.
want een paard dat opgejaagd word word niet 'constant' voorwaarts aangedreven. En helemaal met bijv. de pessoa teugel is het wel echt werken hoor.

Chantal16 schreef:het lijf van een 1-jarig paard is nog in de groei en hem dan al laten longeren is niet zo goed... ik denk dat je beter bij een 2-jarig paard pas kan beginnen met longeren....

MiSs_vOsj schreef:Longeren met een erg jong paard is niet erg goed voor het paard vanwege het groeien etc.
Maar kennissen van mij hebben een fokkerij/manege.
Zij leren de paarden van heel jong af aan al het kliksysteem, zo hoeven ze niet te longeren en toch wordt het makkelijker om het paard zadelmak te maken.
?? Wat bedoel je met 'kliksysteem'?? 

, dit vind ik echt te vroeg!