Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Kaatje

Re: Zijn jullie wel eens onzeker in jullie rijden.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 13:54

Vroeger stapte ik overal op, ik reed op een handelsstal en nieuwe paarden mocht je gratis
rijden de 1e keer met uitproberen Haha!

Toen kwam er 1 binnen waar niemand op durfde ,nou ,ikke wel hoor ,ze stonden hem met 4 man vast te houden
en terwijl ik mijn beugels op maat aan t maken was, stond hij constant te stuiteren,
ze lieten t paard los..... alle hoeken vd bak gezien, bloedneus ,tand los ,bril en horloge kwijt, maar ik hing nog.
Ze hebben die ruin opgevangen en ik was diep verontwaardigt dat ik eraf moest: ik zat toch nog.

Nu 48 jaar oud, ben ik een stuk voorzichtiger, ik merk dat ik niet zo flexibel meer ben en er snel naast lig.
Na een kopvooruit lancering tegen de bakwand heb ik blijvend nekletsel .
Ik wil een vreemd paard ook eerst zien lopen voor ik erop ga.Echte griezels laat ik aan een ander over.

Als ik iets eng vind ,laat ik de instructrice het eerst doen, en dan doe ik het ook, onder het motto;
wat zij kan, kan ik ook, maar dan moet ik mezelf eerst opfokken, anders durf ik niet. Bloos

Sorenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:12

Jaa ik ben zeker weleens onzeker, ik heb ook vaak echt in m,n broek gescheten...vooral met buitenritten. Ik heb ooit een nare ervaring gehad en ben sindsdien best gespannen buiten, of als er een hoge hindernis staat die ik niet met vertrouwen kan springen...
Maar inderdaad als ik het eenmaal gedaan heb valt het wel mee.
Het vervelende is dat ik een harde instructrice heb die je ookal vind je het eng gewoon het bos instuurt, dat is echt vervelend want dan ga je met een slecht gevoel weg. Ookal valt het hartstikke mee daarna.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:15

dat heb ik ook wel hoor, als ik een lange tijd niet op dat paard gereden heb oid. bij die van mijn tante is het eigenlijk standaard in het begin, rijd hem niet vaak, en hij is zó groot (1.85) dus dat is dan heel erg wennen. maar daar stap ik dan maar overheen, en als ik dan een tijdje rij, is het helemaal over..

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:18

Ik kan heel erg onzeker zijn. Ik rijd een enorme staker, waar al veel mensen wat op geprobeerd hebben. In het begin had ik echt het idee dat iedereen ons in de gaten hield. Echt bang ben ik niet vaak, moet ik eerlijk zeggen. Zeker niet bij nieuwe paarden. Ik ben sneller bang als ik weet van een paard wat hij doet. Op het moment rijd ik wat vaker jonge paarden en dan ben ik heel bang iets fout te doen. Ik ben daarover ook gewoon eerlijk tegenover mijn instructrice. Dat kan alleen maar helpen. Af en toe heb ik gewoon een schop onder mijn hol nodig wat dat betreft. Af en toe aan jezelf twijfelen is helemaal geen verkeerde eigenschap voor een ruiter!

LauwtjuhLevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 17:33

Gek genoeg vindt ik het op een paard nooit echt eng! ben wel is lelijk gevallen , maar goed dan sta je weer op en spring je op je paard! Buitenom dan vindt ik het soms wel eng naast een paard als hij ineens gek doet voor mijn gevoel heb je dan veel minder controle over zo'n beest!
En jaa soms vindt ik springen met een paard nog wel eng hoor!

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:04

Marjo_x schreef:
niet echt angst ..
meer "gezonde spanning" soms..
alleen als ik iets echt niet zou durven zou ik dat wel zeggen denk ik ..

Ja

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:06

Ik heb best vaak dat ik een beetje bang ben.
Ik zeg het niet altijd maar meestal wel.
Het maakt me niet uit wat anderen daar dan van vinden, want als ik dat vind dan vind ik dat Tong uitsteken

SandraR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:09

Ik ben ook onzeker met rijden, maar dan niet dat ik bang ben.. maar meer ofdat ik het goed doe en niemand in de weg rijd.

Wel ben ik iets banger geworden dan vroeger, als een paard nou echt gevaarlijke dingen doet heb ik wel zo iets van ojeetje.. Terwijl k vroeger echt niet stond te kijken van een paard dat een keer bokte. IK denk dat het toch iets is dat je nou je "verstandiger" wordt zuiniger op jezelf bent ofzo. Maar het is niet echt dat ik bang ben op een paard, tenzij het echt gevaarlijk wordt.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:14

Vroeger stapte ik overal op maar na een paar flinke vallen ben ik steeds meer gaan nadenken ( Haha! ) en zie ik soms toch wel in dat iets best een risico met zich mee kan brengen.

Mijn paard kan behoorlijk baldadig zijn, toen ie bijna een jaar had stil gestaan ivm een peesblessure was ik echt niet heel dapper om op te stappen en te rijden. Ik heb een bodyprotector geleend en ik longeerde hem voor ik erop ging. En dan liet ik em in het begin nog even vasthouden door iemand. Ik durf het dus wel te zeggen en toe te geven.

Ik schaam me er totaal niet voor. Ik zie het ook niet als falen, meer voorzichtigheid en doordachtheid. Ik zie het dus eerder als een prestatie om het naar jezelf en het dier toe toe te geven. Als je er als een zenuwpees op zit merkt dat dier het meteen. Dan heb je soms pas echt de poppen aan het dansen !!

Selket

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-07 18:19

runningkawa schreef:
femkjuh, je bent 17?
Wat is vroeger bij jou?? Lachen

ghehe, ik zei al, het is helemaal niet lang geleden.. Met vroeger bedol ik toen ik net begon met rijden.. De eerste paar jaar was ik nergens bang voor en deed ik alles wel.. Dus 4 tot 8 jaar terug ongeveer Knipoog

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 03:19

Ik was juist op mijn stoerst tussen de 14 en pakweg 29ste Knipoog

Daarna is het idiotenwerk wel afgenomen.... toen ik mijn kindje kreeg Haha!

Nu loop ik tegen de 40 op en laat ik het gekkenwerk aan de jongere generatie over, Op de grond doe ik nog alles, maar voor de echte rarerds, jonkies heb ik een heel handig 16 jarig stoer, makkelijk, lenig meiske Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 07:54

Idd, dat was ook mijn tijd van het alles doen Lachen
Vallen, nou en? Opstaan en verder rijden. En dan ff later ontdekken dat je arm toch wel vreemd doet, zoiets Haha!
Ik heb dat tot een jaar of 24 gehad, toen ben ik weg gegaan bij de handelsstal en als je er dan ff uit bent, dan hoeft het ook niet meer een paar jaar later.

zoetiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:02

Ik ben wel eens onzeker als ik rij. Ik durf eigenlijk niet zo goed te springen, en andere uit mijn groepje wel. Meestal spring ik dan niet zo vaak, en als ik het eenmaal heb gedaan zie ik dat het best wel meevalt. Ook heb ik wel eens als ik eraf val dat ik niet echt meer durf te galloperen, als ik het dan weer heb gedaan ben ik er weer overheen. Hetzelfde met buitenritten.
Ik vind het wel knap van mensen die zeggen: ik doe iets niet. Maar er zit ook een nadeel aan. Een meisje uit mijn groep is zowiezo niet zo dapper ingesteld. Toen was ze laatst van een paard afgevallen omdat hij bokte, en had ze haar pols gekneusd. Nou, die moeder van haar is bang voor paarden, dus die zei al dat ze van paardrijden af moest. Wat ze niet heeft gedaan, maar nu is ze heel bang geworden. Ze durft bijna niks meer, ze durft niet te galloperen, ze durft het paard niet meer aan te pakken omdat ze bang is dat hij gaat bokken, en dat doet ze dus ook niet.
Eigenlijk durfde ze ook al niet meer op het paard toen ze een andere keer was gevallen, maar van de instructrice moest ze het, omdat ze anders misschien nooit meer op een paard durfde.
Ik vind het wel knap dat ze iets niet doet als ze het niet durft, maar hier heeft niemand iets aan. Als ze niet meer durft te galloperen (bijv. op een ander paard, wantr meestal kiest ze net de koppige uit) weet ze ook helemaal niet of het altijd zo is, maar zal ze zien dat je ook gewoon je pony aan kan pakken en aan laten galloperen zonder dat hij gaat bokken.

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:06

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 28-02-24 21:03, in het totaal 1 keer bewerkt

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-07 08:09

ik heb dat bijna elke keer met rijden op mijn verzorgpony
gister wou ik de nieuwe bodem uitproberen van de binnenbak.
ze reageerde erg op mijn spanning. en op de weg naar huis denk ik dan waarom kan ik dan gewoon die knop niet omzetten.
als ik mezelf er even door heen zet loopt de pony heel fijn maar net dat punt is moeilijk.

en toen elke keer er weer terug op en weer proberen

ben blij om te horen dat meerder mensen hier last van hebben

DKTJA

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 21:53

ik ben erg onzeker met springen en dat mag mijn omgeving best weten, bij mij is dit wel gekomen door een aantal gebeurtenissen en deze vertel ik er ook altijd bij, zodat ze niet gaan denken van ooh wat een watje of iets dergelijks. ook vind ik het erg belangrijk dat mijn instructeur het weet, zodat hij mij kan helpen om minder onzeker te zijn.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-07 22:07

ik ben eigenlijk nooit bang ofzo op mijn paard.

maar ik wel degelijk ooit onzeker.
ik denk soms dat ik gewoon weg voor geen meter kan rijden en dat het never nooit meer goed komt.
maar vaak is dat zo weer over en geloof ik er weer helemaal in!

gemma92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:09

ik ben niet zo snel bang of iets met het rijden, maar als ik iets niet durf dan probeer ik het wel gewoon.
als ik het echt heel eng of iest vind dan zeg ik het wel gewoon,, maar dat is voorzover ik weet nog nooit echt gebeurt bij mij:P

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-07 19:18

K ben mezelf al veelste vaak tegen gekomen met rijden..
Heb aan aantal banketstaaf.lige vallen gehad (dat krijg je als je lang blijft zitten.. áls je dan valt..) en heb daar weer banketstaaf.lige opmerkingen over gekregen. Vooral dát heeft men vertrouwen in mezelf kapot gemaakt. Mij onzekerheid kom k dus vaak tegen, maar k ga wel elke x er weer op en zet door Lachen (zie de pijn is tydelijk).

Bytheway; op de grond kan een paard me he-le-maal niets maken, door gedraaide dekhengst op hol? Oww die vang k wel ff op! Knipoog

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 21:23

Ik ben ook niet gauw bang. Heb wel een paar weken een paardje gereden dat ging bokken in galop, ik durfde m dus niet in galop te laten gaan als er andere bij in de bak reden omdat ik bang was voor de gevolgen van loslopende pony Knipoog
Vorige week hebben we met de les gesprongen, paardje waar ik op reed weigerde ineens heel de tijd, ben er 2 keer vanaf gevallen in een recordtijd, en daarna kneep ik m wel even toen we weer op de hindernis afgingen. Ik hoefde niet meer van mijn lesgeefster maar vond dat het toch een keer goed moest gaan zodat ik niet later als we weer een keer gaan springen weer bang ben dat hij gaat weigeren of ik er naast lig.

Noortje_E

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 19:35

Ik ben bijna altijd gespannen voor het rijden maar als ik er eenmaal op zit dan is dat vaak weer over. Heb ook wel wat dingen mee gemaakt met mijn paardje, paar keer gevallen waaronder 1 keer goed hard (gekneusd bekken, rugspieren waardoor 10 dgn. totaal afhankelijk van anderen). Mijn instructrice is vorig jaar ook van een jong paard gevallen en had net geen dwarslaesie! Dat speelt dan ook door je hoofd dat je dat ook kan overkomen. En hoe ouder je wordt hoe meer je gaat nadenken over consequenties. Tenminste zo is dat bij mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:18

Ik ben altijd snel onzeker, en durf veel minder dat ik kan. Bovendien ga ik niet door mijn angst heen, maar word ik alleen maar onzekerder van enge situaties, ook als het (net) goed ging.
En dat is iets waar de meeste instructeurs en begeleiders bij mij te weinig rekening mee houden, helaas. (Geldt overigens ook voor skileraren en autorijinstructeurs Knipoog ) Ik ben dan ook te vaak op hele enge momenten min of meer aan mijn lot overgelaten - en daardoor heb ik de neiging om heel erg in de ankers te gaan voor ik in een enge situatie kom en bepaalde dingen maar helemaal te vermijden.

Terwijl ik het wel zou kunnen als het iets rustiger zou gaan. Soms ergerlijk voor mij, en waarschijnlijk ook voor de instructeurs die wel weten dat ik het kan waardoor mijn verzet soms wat overdreven lijkt.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:21

dat gevoel ken ik,Shadow0.
goed omschreven

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:50

Ik ben best wel onzeker ja. Ik vertrouw mijn verzorgpony voor bijna 100%, maar op een ander paard ben ik toch een beetje voorzichtiger dan soms nodig is. Springen durf ik ook niet zo goed Bloos

Bestek

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-07 21:55

Ik was altijd wel wat schrikachtig te paard, maar niet vreselijk. Dat is veranderd toen ik anderhalf jaar geleden mijn enkel brak doordat ik van een paard viel. Dat was nog niet eens zo'n ramp maar toen ik na het herstel weer voor de eerste keer op een paard zat, verloor ik tijdens het buitenrijden in galop de controle over het paard waardoor ik met mijn keel achter een tak bleef hangen en er dus weer hard vanaf val. Ik heb daarna nog een paar keer op een paard gezeten maar ik ben zo angstig geworden dat ik uiteindelijk toen maar helemaal gestopt ben met rijden.