ruiters met overgewicht?!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

angel74

Re: ruiters met overgewicht?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:35

Hey ik ben zelf 1.75 lang en 79 kilo maar ikvind ook dat je dan best kan rijden alleen niet op een te iel klein paard .
Dat is mijn mening.

Greetz
Angela Tong uitsteken

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 12:40

oh jee Haha! ik ben niet zo'n fan van grote paarden. Nou ga ik een pony kopen voor mijzelf en mijn dochter, hij is zowieso nu nog te jong om bereden te worden, en al helemaal door mij Bloos Maar ik hoop wel dat ie nog wat steviger gaat worden én ik moet gewoon wat kilo's kwijt! Ik heb trouwens nog nooit zo'n goede reden gehad om iets af te vallen.

Anke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 13:21

MISTRAL94 schreef:
Liever iemand van 90 kilo die met de beweging van het paard mee gaat. Dus het paard niet zal hinderen in het bewegen. Dan iemand van 60 kilo die op de rug loopt te bonken van heb ik jou daar Knipoog

OK dan!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 18:08

RiandeV schreef:
Natuurlijk ligt het aan het paard; type, bouw en bespiering. Maar om te stellen dat 70 kg al te zwaar is? Dan heeft mening volwassen man al een probleem! Clown

die 70 kg waar ik het over heb, gaat echt over een hertje bij wijze van spreken, we hebben er 2 die echt zo dun zijn dan een ruiter met O-benen zijn benen niet eens uit elkaar hoeft te doen om te rijden... dat is echt hun bouw (ze zijn op gewicht, je kunt geen ribben tellen en er steken geen heupbotten uit). dan vind ik 70 kg een absolute max.

op tinkers van 1,50 rijden bij ons ook zware mensen, geen probleem eigenlijk.

ik ben zelf 1,74 en weeg 58/59 kg, ik rijd soms nog op grote c-pony's (om te corrigeren) en eigenlijk verder alleen op d/e-pony's en paarden.
ik weet dat ik niet op kleine pony's moet rijden en door een gebrek aan kracht niet op hele grote (ik rijd niet op kracht/druk, maar door ziekte mis ik echt veel kracht)

ik hoor hier veel mensen die het goedpraten om met overgewicht paard te rijden. er is uit onderzoek gebleken dat een paard (dat op gewicht is, dus niet te mager of te zwaar) tussen de 10 en 20% van zijn eigen gewicht kan dragen, afhankelijk van bouw, leeftijd en africhtingsgraad. dat zou betekenen dat op een gemiddelde kwpn-er van 1,65 die ca.600 kg weegt een max. gewicht van 120kg toegestaan is, máár uit datzelfde onderzoek is gebleken dat een lang rechthoeksmodel minder draagkracht heeft, en veel kwpn-ers hebben een lang frame. dan is het maximale ruitergewicht nog maar ongeveer 15%...

ter illustratie:
een ijslandse merrie van 14 jaar en 1,42, met een gewicht van 370kg, een pijpomvang voor van 17 en achter vna 19 cm, die grootramig is (lang frame), maar met een degelijk fundament, kan tot 19% (70 kg) dragen.

een 10-jarige fjord van 1,48, met een gewicht van 470kg, een pijpomvang voor van 21.5 en achter vna 23 cm, die in het vierkantsmodel staat, kan max.20% van zijn eigen gewicht dragen (94kg)

een 18-jarige arabische ruin van 1,57, met een gewicht van 450kg, een pijpomvang voor van 20 en achter van 21 cm die een lang rechthoeksmodel heeft (zeer lang frame) en daardoor een weke rug, kan maximaal 14% van zijn eigen gewicht dragen (63 kg)

een 6-jarige andalusische merrie van 1,63 en 560 kg met een pijpomvang voor van 20 en achter van 22 cm (vrij licht beenwerk in verhouding tot de massa) die in het rechthoeksmodel staat (lang frame) kan tot 15% van het eigen lichaamsgewicht dragen (84 kg)

een 4-jarige kwpn ruin van 1,74 en 570 kg met een pijpomvang voor van 22 en achter van 23 die in en vierkantsmodel staat kan, door zijn jeugdige leeftijd en bijbehorend gebrek aan spieren, tot 13% van het eigen gewicht dragen (74 kg)

dus hoeveel paarden zijn daadwerkelijk in staat om echt zware ruiters te dragen?

een vierkant paard kan meer dragen dan een rechthoek, een compact paard (korte stevige benen en veel massa) meer dan een grootramig paard. een zware ruiter komt dus altijd uit op type koudbloed/barok...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:15

Skippy01 schreef:
dus hoeveel paarden zijn daadwerkelijk in staat om echt zware ruiters te dragen?

een vierkant paard kan meer dragen dan een rechthoek, een compact paard (korte stevige benen en veel massa) meer dan een grootramig paard. een zware ruiter komt dus altijd uit op type koudbloed/barok...

Maar ze zijn er dus wel! Haha!

Ik stoor me in de hele discussie aan het woord overgewicht want dat zegt nog niets over het daadwerkelijke gewicht. Iemand die niet erg groot is kan veel overgewicht hebben terwijl ze maar 65 kilo weegt terwijl een man van 2 meter lang er bij 100 kilo nog heel normaal uit kan zien en er geen sprake is van echt overgewicht. Korte conclussie dus: mensen moeten rijden op een paard dat bij hun gewicht past!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 18:18

bestaan toch al veel topics over

Claudia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:08

beetje jammer, moeten ze dan maar anorexia gaan kweken om toch op gewicht te blijven? gezien het feit het ook aan medicijn gebruik kan leggen, of erfelijkheid.. Knipoog

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:13

het gaat er niet om of mensen af moeten vallen (anorexia kweken lijkt me niet slim...). het gaat er om of je met je vele extra kilo's op je paard moet stappen. een paard kan minder hebben dan sommige mensen hier lijken te denken. ik zie nogal eens paarden met rugklachten waar een zware ruiter bijhoort. nu zeg ik niet dat dat de oorzaak ik, maar 't helpt natuurlijk niet bepaald mee....

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:14

Dan zou een (lange) volwassen man ook al niet op kunnen stappen, die zitten vaak toch al rond de 90 kilo en dan hoeven ze niet eens dik voor te zijn Knipoog

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:14

Zoiets kun je neit maken, te dikke mensen gewoon wegsturen. Ik vind dat je daar als manege o voorbereid moet zijn en grote paarden meot hebben. Mocht het echt te erg zijn, dan kun je daar eens over praten.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:23

MISTRAL94 schreef:
Dan zou een (lange) volwassen man ook al niet op kunnen stappen, die zitten vaak toch al rond de 90 kilo en dan hoeven ze niet eens dik voor te zijn Knipoog

nou, je zou eens na moeten denken over het type en formaat paard, ja. mijn ruin is 1.73m en vrij fors gebouwd (half Gelders), die kan wel wat hebben. ik kijk z'n rug geregeld na, en hij mankeert niks gelukkig.

op een kleiner, ranker paard zou ik niet snel stappen. ik ben 1.82m en iets boven de 80kg.
grote kerels horen dus ook niet op kleinere paarden!

en voor wat betreft maneges: je kunt maar tot op zekere hoogte rekening houden met je ruiters: je moet al schaapmakke, gezonde, leuke, vriendelijke paarden hebben (nou, succes met zoeken!), en dan moeten ze ook nog tot 150kg ofzo kunnen dragen, en dat 4 uur per dag?? dááááágggg, droom lekker verder, dat bestaat niet hoor, hoe vervelend dat voor sommige mensen ook zal zijn.

moet je altijd maar alles willen dan, ondanks hoe je lichaam is? ik heb een rotte knie en een zwakke rug. dan kan ik wel willen skiën, om maar eens iets te noemen, maar dat is voor mijn lijf niet slim. dus doe ik het niet. ik zie dat met paardrijden niet anders: wil je graag rijden, maar ben je te zwaar voor het paard van je keuze? dan kan dat dus (nu) niet. proberen af te vallen, of je keus bijstellen qua paard misschien.
is dat hard? weetniet. vind het hard voor paarden die teveel kilo's moeten dragen. Bloos!

loes-freke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:25

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:33

Dierfysio: Ik blijf dit van mening:
Liever iemand van 90 kilo die met de beweging van het paard mee gaat. Dus het paard niet zal hinderen in het bewegen. Dan iemand van 60 kilo die op de rug loopt te bonken van heb ik jou daar Knipoog
De instructeur waar ik western lessen van gehad heb, heeft zelf meerdere arabieren. Hij is ook behoorlijk lang (waardoor dus ook niet licht qua gewicht). Nooit geen problemen met zijn paarden Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:37

Cassidy schreef:
Een wat zwaardere ruiter die goed kan zitten, is minder belastend voor een paard dan een lichtgewicht ruiter die in het zadel zit te bonken en niet met de beweging meegaat.

Precies, zo is het maar net.

suzana

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:41

Ik vind dat als je een gewicht hebt vanaf 100 kilo je eigenlijk niet meer zou kunnen rijden, tenzij het echt een shire horse of een hele dikke tinker is. Bij mij op stal rijd er een meisje van iets van 80 kilo op een hele iele KWPNer ik vind dit dus echt gewoon niet kunnen... tuurlijk is het banketstaaf als je overgewicht hebt maar er bestaat altijd nog zoiets als afvallen!

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:42

Ik ben wel wat te zwaar, maar rijd niet meer op de hele kleine/iele ponys. Als ik te zwaar ervoor was, zou mijn instructeur er vast wat van zeggen. En wat je (suzana)zegt over dat afvallen, dat is echt heel moeilijk hoor! Sonja bakkeren is niet voor iedereen mogelijk..
*Edit*: Ik rij ook niet meer op shetlanders, daar ben ik gewoon te zwaar voor. Oke, het ziet er niet zo geweldig uit als je op een iele pony rijdt als je wat overgewicht hebt, maar het paard laat het vast merken als hij er last van heeft. Ik heb een paar kilo overgewicht, dus ik mag niet meer op een pony met arabisch bloed rijden omdat hij te 'iel'is?
Laatst bijgewerkt door Dewii op 03-04-07 21:52, in het totaal 3 keer bewerkt

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:43

suzana schreef:
Ik vind dat als je een gewicht hebt vanaf 100 kilo je eigenlijk niet meer zou kunnen rijden, tenzij het echt een shire horse of een hele dikke tinker is. Bij mij op stal rijd er een meisje van iets van 80 kilo op een hele iele KWPNer ik vind dit dus echt gewoon niet kunnen... tuurlijk is het banketstaaf als je overgewicht hebt maar er bestaat altijd nog zoiets als afvallen!

Lekker kort door de bocht Gaaaap

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:44

Ik zie nu pas dat ik bijna hetzelfde als Cassidy opgeschreven had Bloos

Narya

Ik rij ook niet meer op Shetlanders, omdat ik daar veel te groot voor ben. Dat moet ik ook accepteren en datzelfde geldt eigenlijk voor te groot zijn. Rij gewoon op een paard waar je wel op kan.

Dewii

polly2 schreef:
Cassidy schreef:
Een wat zwaardere ruiter die goed kan zitten, is minder belastend voor een paard dan een lichtgewicht ruiter die in het zadel zit te bonken en niet met de beweging meegaat.

Precies, zo is het maar net.

Mee eens Knipoog

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:45

Ik ben het helemaal eens met dierfysio. Zeker voor manegepaarden die 3 of 4 uur in een bak moeten rondsjouwen (mul zand vaak) is het gewicht van een ruiter belangrijk.
Vaak hebben te dikke ruiters ook geen goede balans. Dit komt ook de rug en benen van een paard niet ten goede.
En de post van Claudia is nogal kinderachtig om te zeggen dat ruiters dan maar anorexia moeten gaan kweken. Je kunt gewoon verstandig omgaan met je gezondheid dus afvallen en daarbij om het paard denken.
Dus misschien eerst eens gaan wandelen, hardlopen, fietsen en als je onder een aanvaardbaar gewicht zit op een paard kruipen?
Volgens mij zijn er bij bepaalde takken van paardensport (endurance?) ook gewichtseisen.

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:47

Flicka: Sarcasme komt in jou woordenboek ook niet voor Knipoog
en weer zo'n reactie die kort door de bocht is
wat een geluk dat er toch nog perfecte mensen bestaan he Vork

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:50

Er zijn wel eens dikke mensen die is een lesje bij ons op de manege proberen maar die moeten een trap meenemen of erop gesjort worden. Meestal breekt degene die een voetje geeft ongeveer zijn rug en dan komen die mensen vaak niet meer terug Tong uitsteken

Ah nee, nu even serieus. Ik denk dat het helemaal van het paard afhangt hoeveel gewicht hij kan dragen.. Zolang het paard er geen last van heeft maakt het niet uit..
Ik vind het trouwens wel een beetje lelijk staan als een beetje een dik mens op een kleine/slanke pony zit.

Latruda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:12

Afbeelding

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:16

MISTRAL94 schreef:
Flicka: Sarcasme komt in jou woordenboek ook niet voor Knipoog
en weer zo'n reactie die kort door de bocht is
wat een geluk dat er toch nog perfecte mensen bestaan he Vork

tja kan ik me ook aan irriteren!die reacties! (van haar dan!)
maar oke het zal zelf wel een perfect iemand zijn met exact het goede gewicht voor dr paard!