Barmat is niet voor niets onlangs geemigreerd, daar had Matador ook heel veel mee te maken denk ik. Zoek ze maar eens die dat allemaal voor hun paard over hebben.
Ik ben geen expert maar ik denk dat zijn gedrag niets met zijn afkomst te maken heeft. Ieder paard kan een dergelijk karakter of ondeugden of hoe je het wil noemen, ontwikkelen tijdens zijn leven. En een verhuizing kan een paard best zwaar vallen en dat kost gewoon tijd, kan weken zijn, maanden maar ook jaren.
Als ik het zo lees en je hebt er al jaren werk aan gehad, had ik dat persoonlijk niet volgehouden. Ik had gedacht inmiddels het klikt gewoon niet..maar dat jij doorgezet hebt betekent dat je juist wel veel voor hem over hebt en zeker een paard waard bent. Nu zal je dat waarschijnlijk weer moeten gaan doen voor onbepaalde tijd. En je hebt daarvoor je eigen methode begrijp ik.
Dat is prima als hij werkt maar het klinkt alsof het nooit helemaal 100% heeft gewerkt, misschien heb ik het fout.
Dan zou ik eerst kijken of laten kijken desnoods door iemand om uit te zoeken waar het probleem nu zit. Dus niet lichamelijk lijkt mij want een paard mankeert niet altijd gelijk wat als hij zich misdraagt. Maar als je goed weet of het bijvoorbeeld gebrek aan een leider is, dan grondwerk of oefeningen gaan doen van welk principe dan ook die daar voor bedoeld zijn. Of je er nu wel of niet iets in ziet, het doel heiligt de middelen denk ik dan.
En welk principe dan ook, de jan boerefluitjestechniek of NH of Parelli of noem maar op, er is over nagedacht, goed en lang en is bewezen effectief maar ook grondwerk en vrijheidsdressuur helpt allemaal. Waar het allemaal op neer komt is dat Matador jouw leert te respecteren en dus zoals men zegt jou als leider ziet. Als die verhoudingen goed geregeld zijn zal hij heel wat voorzichtiger met je omgaan.
En een slim paard is per definitie ook niet gelijk een gemeen paard. Mijn Sam is ook vreselijk slim maar zal mij nooit met opzet wat doen. Zelfs als hij schrikt of bijna helemaal in paniek is raakt hij me niet aan, trapt niet, gaat niet op mn tenen staan dansen loopt niet over me heen, daar let hij heel goed op.
Laatst stond hij een keer iets te hardhandig in mijn schouder te happen. Ik kon het niet laten omdat zijn neus zo dichtbij was en ik heb hem in zn neus terug gebeten. Hij liet gelijk los en keek echt even vreemd op van wat doe jij nou ? Maar hij heeft het niet meer gedaan. Ik beet niet hard natuurlijk maar wel zodat hij het voelde...