Paard niet gevlochten (dressuur)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

gomir

Re: Paard niet gevlochten (dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:44

Mijn vorige paard vlocht ik nooit, die had zo'n ellendige rechte hals erop zitten dat het er echt niet uitzag als ik daar vlechten in maakte Bloos
Had meestal wel gewoon een 7 voor verzorging trouwens. Manen waren wel netjes recht en gewassen. Benen en hoofd opgeschoren, sokken en staart gewassen, tuig schoon etc.

Ik vind het een beetje onterecht om alles van de vlechten af te laten hangen. Ik zie regelmatig ontzettend slordig gevlochten paarden met kilo's haar aan de benen die een 8 krijgen voor verzorging, waarom zou je dan als je de manen netjes getrokken hebt en alles netjes opgeschoren en gewassen maar een 6 mogen krijgen?

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:45

Wel grappig dat de meningen zo verschillen.

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 10:48

Ik zie liever een paard met de manen netjes dan een dier waar een paar ongelijke pluizige vlechten ingerold zijn Clown
Weet niet hoe het nu is, want ik rij al jaren geen dressuur meer, maar ik vond altijd dat er met name in de lage klassen erg slecht gevlochten werd Bloos

Ik spring nu alleen nog maar en vlecht eigenlijk alleen nog als ik geen tijd heb gehad om zijn manen te fatsoeneren Clown Vlechten gaat sneller dan manen trekken Knipoog

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 10:49

gomir schreef:
Ik zie regelmatig ontzettend slordig gevlochten paarden met kilo's haar aan de benen

Even geheel off topic wil ik hier op reageren
Ik had laatst een ander concour en daar reed een meisje, die had haar paard ingevlochten (had ze beter niet kunnen doe Haha!)
En die had rode bandages om zaten wel is waar niet goed, maar daarvoor had ze toch de moeite genomen.
Maar er kwamen toch een paar kwasten onder die bandages vandaan Verward
Het leek wel een fries.
Dat vind ik dus echt niet kunnen, maar dat is mijn mening

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:08

Nee vind dat ook niet kunnen
Bandages zijn namelijk niet toegestaan op een officiele wedstrijd Tong uitsteken

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:42

Misschien bedoelt ze bij het losrijden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:43

Maar dat maakt niks uit voor de punten in de proef
En daar gaat het hier toch om Lachen

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 11:52

ik vlecht wel altijd,maar op een manier die niet echt vaak gezien word.
mijn paard heeft een hengstenvlecht ( die tot ver over de knieen loopt) een losse voorpluk en een losse staart.
meestal heb ik wel een 7 of een 8 voor de verzorging, of een opmerking van de jury dat ze er netjes uitziet.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:19

Het is zoals al gezegd niet verplicht om je paard te vlechten. Ik vind het zelf wel zo netjes staan. Lachen

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:20

Scum schreef:
Misschien bedoelt ze bij het losrijden?

Ja dankje dat bedoelde ik ook.
Sorry voor mijn onduidelijkheid

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:22

runningkawa schreef:
Maar dat maakt niks uit voor de punten in de proef
En daar gaat het hier toch om Lachen

Klopt maar er stond ook bij een beetje off topic.
Ik haakte in op wat iemand ander zei.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 12:23

Lowara schreef:
mijn paard heeft een hengstenvlecht ( die tot ver over de knieen loopt) een losse voorpluk en een losse staart.
meestal heb ik wel een 7 of een 8 voor de verzorging, of een opmerking van de jury dat ze er netjes uitziet.

Ja klopt ik heb jullie wel eens zien rijden.
Om precies te zijn in Saasveld, maar dat is voor jou vast een concour die je snel wilt vergeten Clown

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:32

susie1981 schreef:
Lowara schreef:

Om precies te zijn in Saasveld, maar dat is voor jou vast een concour die je snel wilt vergeten Clown

Nagelbijten / Gniffelen kuchkuch.. ehm saasveld ja... die was redelijk memorabel geef ik toe. maar zelfs daar had ik een 8 voor de verzorging Clown ( ook wilde paarden kunnen netjes eruitzien Knipoog )

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 12:35

Ik vind het belachelijk als je lagere punten krijgt wanneer je je paard niet invlecht. Het is niet verplicht, dus moet je evenveel punten krijgen als iemand die wel vlecht, vind ik Knipoog
Mijn paard heeft rechtopstaande manen, die zijn te kort om te vlechten. Ik laat ze echt niet lang groeien zodat ik er 1x in de zoveel tijd knotjes in kan maken.
Zoals ik ergens in dit topic las: 'Verzorging is meer dan alleen vlechten'.

_Susan_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 13:20

Lowara schreef:

Om precies te zijn in Saasveld, maar dat is voor jou vast een concour die je snel wilt vergeten Clown[/quote]

Nagelbijten / Gniffelen kuchkuch.. ehm saasveld ja... die was redelijk memorabel geef ik toe. maar zelfs daar had ik een 8 voor de verzorging Clown ( ook wilde paarden kunnen netjes eruitzien Knipoog )[/quote]

Bij mijn vriend ging het daar ook niet zo goed, Casmir was de baan uitgesprongen is je misschien ook wel opgevallen.
De cijfer voor de verzorging weet ik niet.
Maar ik zelf zit altijd rond de 7 of 8.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 16:22

Alytje schreef:
Ik vind het belachelijk als je lagere punten krijgt wanneer je je paard niet invlecht. Het is niet verplicht, dus moet je evenveel punten krijgen als iemand die wel vlecht, vind ik Knipoog

Maar het is ook niet verplicht om je tuig schoon te maken, of je paard te poetsen.... Hoe netter je alles voor elkaar hebt, hoe hoger het punt voor de verzorging. En meestal zijn knotjes nu eenmaal netter als losse manen.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:45

manic schreef:
Persoonlijk vind ik het geen gezicht en lijkt het me voor de jury prettiger om het hele paard, inclusief de hals te kunnen zien. Maar ik ben geen jury, dus mischien dat die dat helemaal niet belangrijk vinden.

Op zich wel correct gepunt.

Als jury kan ik me er totaal niet druk om maken of er wel of niet ingevlochten is. Belangrijker is dat het geheel een verzorgde indruk maakt. En of je het mooi vind of niet, da's niet van belang.
Sterker nog: Als Anky,Imke, Kirsten enz besluiten om zonder vlechtjes te gaan rijden volgt de grote massa vanzelf. Dan vinden ze het opeens Wel mooi.
Voor mij geldt alleen het reglement, en het is toegestaan.

Alive

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 17:49

Je hoeft niet perse in te vlechten, staat niet in de reglementen.
Ik vind het wel mooier maar deed het met mijn oude pony ook niet altijd hor, en had net zo hoog cijfer voor verzorging als mijn vriendin die het wel deed Bloos als ze maar netjes aan een kant hangen met gelijke lengte Lachen

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:19

Dekloktikt schreef:
Ik vind het absoluut niet mooi, en volgens de reglementen moet een paard bij de dressuur gevlochten zijn. Sommige hebben het voorknotje niet meegevlochten en de rest wel dat vind ik persoonlijk ook absoluut niet mooi! Bloos

Even corrigeren: volgens de reglementen hoeft een paard NIET!!! ingevlochten te worden. Kijk op de knhs site, bij reglementen.

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:43

ik vind het prima dat iemand die niet gevlochten heeft alsnog een 6 krijgt aangezien het niet verplicht is
iemand die alles er netjes uit heeft zien en ook gevlochten heeft krijgt toch vaak wel een 7 voor de verzorging.

Verder vind ik het zelf wel een beetje onverzorgd staan, maargoed er zijn gewoon mensen ook hier in de buurt wel die het invlechtten voor 1 proefje indoor gewoon overbodig werk vinden
nouja ook prima toch, zou alleen niet willen dat mijn paard zonder vlechtjes op concours liep

Strepsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 18:45

linky schreef:
Een 6 voor een niet - ingevlochten maar netjes uitziend paard, wat is daar mis mee? Het staat nergens in de reglemanten dat je VERPLICHT vlechten moet hoor!
Asl hij ingevlochten had, verdiende hij een 8, dus het kostte hem al 2 punten............. een hele correct cijfering van de jury.
Niks mis mee.

Daar kan ik me alleen maar bij aansluiten,
helemaal mee eens Haha!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 19:50

Alytje schreef:
Mijn paard heeft rechtopstaande manen, die zijn te kort om te vlechten. Ik laat ze echt niet lang groeien zodat ik er 1x in de zoveel tijd knotjes in kan maken.
Zoals ik ergens in dit topic las: 'Verzorging is meer dan alleen vlechten'.

Het opscheren van de benen is ook niet verplicht.
Een paard in gladde vacht ipv wintervachtje is ook niet verplicht.
Zelfs poetsen is niet verplicht.
En toch levert het (meestal) hogere punten op als je je paard in wedstrijdconditie voorstelt, gevlochten, gewassen en getoiletteerd.

doelenm

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:22

Hoi,

Als de manen netjes op 1 lengte naar 1 kant hangen dan hoef je niet te vlechten en mag je zo de ring in. Jury's waarderen het wel meer als er gevlochten word maar als je dat niet doet mag je niet worden afgestraft. Staat in de reglementen op de KNHS site.

Groetjes Monique

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 19:05

Ik vind het rassendiscriminatie dat het haflingers en friezen geen punten kost als ze niet ingevlochten zijn, en warmbloeden hierdoor wel minder punten krijgen. Ik start wel eens op onze E-pony die onwijs dikke en lange manen en lange voorpluk heeft. Helaas heb ik de puntjes die het oplevert hard nodig, dus maak ik braaf altijd een hengstenvlecht.

Noean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 12:56

Gisteren een 8 gekregen voor verzorging met mijn arabier.
Ik had alleen een stukje hengstenvlecht achter de oren gemaakt en de rest los laten hangen.
Hij was wél helemaal gewassen, staart in de krul en uitgeplozen. Mijn paardje is een vosje en als hij schoon is lijkt hij van goud zo mooi glimt hij dan. Boven zijn ogen en zijn neus/mond schoongemaakt met een babydoekje zodat het zwarter lijkt en mooi glimt.
Voldoende mijn best gedaan om mijn paard zonder knotjes de proef door te sturen en dat werd wel gewaardeerd.