A pony bij de paarden, max. niveau starten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: A pony bij de paarden, max. niveau starten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:25

Covels schreef:
Ok, maar voor zover mij bekend is het toch pas vanaf de D-pony maat. Ik rijd al wat jaartjes concoursen in voornamelijk Brabant af, om te kijken en zelf te rijden, en ik heb echt nog noooit een pony die kleiner is als de maat D zien starten bij de paarden.

Ik ken iemand van 35+ die met een Haflinger van 1.36 m in de M2 tussen de paarden start. Het dier is eerder uitgebracht in het Z onder een ponyruitertje, in de categorie C uiteraard.

Dat jij ze niet tegenkomt wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan of dat het niet mag. Lachen

Het gebeurt weinig, maar het gebeurt wel én het is reglementair toegestaan.

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:25

Covels schreef:
Ok, maar voor zover mij bekend is het toch pas vanaf de D-pony maat. Ik rijd al wat jaartjes concoursen in voornamelijk Brabant af, om te kijken en zelf te rijden, en ik heb echt nog noooit een pony die kleiner is als de maat D zien starten bij de paarden.
Het lijkt me ook onlogisch als een A-pony bij de pony's maar tot de L2 mag en bij de paarden ineens tot de Z2.

Ik ben er zo benieuwd naar dat ik het toch verder ga uitzoeken.

Dat jij het nog nooit hebt gezien wil niet zeggen dat het niet mag Knipoog

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:28

stef schreef:
Covels schreef:
Als Ukkiepuk L2 rijdt bij de pony's dan klopt alles toch gewoon ...

zucht... ze rijdt bij de paarden.....

Rustig met zuchten. Ken niet alles supersnel lezen ......

Heb net op de link van runningkawa geklikt en idd, ik heb foto's gezien.

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:30

[Ik ken iemand van 35+ die met een Haflinger van 1.36 m in de M2 tussen de paarden start. Het dier is eerder uitgebracht in het Z onder een ponyruitertje, in de categorie C uiteraard.

Dat jij ze niet tegenkomt wil nog niet zeggen dat ze niet bestaan of dat het niet mag. Lachen

Het gebeurt weinig, maar het gebeurt wel én het is reglementair toegestaan.[/quote]

Ik heb het ook niet over haflingers en fjorden, die kom ik wel vaker tegen. Heb vlak voor kerst nog een hele knappe haflinger een Z1 proef zien rijden. Dat zag er super uit.

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:31

Quidou schreef:
Covels schreef:
Het lijkt me ook onlogisch als een A-pony bij de pony's maar tot de L2 mag en bij de paarden ineens tot de Z2.

Ik ben er zo benieuwd naar dat ik het toch verder ga uitzoeken.

Dat jij het nog nooit hebt gezien wil niet zeggen dat het niet mag Knipoog

Er zijn ook reglementen geweest waarin stond dat het niet mag. En reglementen veranderen wel eens. Heb jij het wel eens gezien dan .....

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:32

Nogmaals jouw quote:

Covels schreef:

Ik reageerde op jouw opmerking over 'kleiner dan de D-maat' met een voorbeeld van een C-pony. Dat dat om een Haflinger gaat is in feite niet zo interessant, het gaat erom dat het dier 1.36 m groot is. Lachen
Laatst bijgewerkt door Karin op 19-03-07 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:32

Covels schreef:
Ik heb het ook niet over haflingers en fjorden, die kom ik wel vaker tegen. Heb vlak voor kerst nog een hele knappe haflinger een Z1 proef zien rijden. Dat zag er super uit.

Je spreekt jezelf tegen want net had je het nog over dat je niet met een pony kleiner dan de D maat mag. En nu mag het wel met een Haflinger van 1.36 (C maat)?

edit: typfout
Laatst bijgewerkt door Quidou op 19-03-07 15:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:34

Covels begrijpt mij verkeerd, denk ik.

Ik heb het er niet over dat er met Haflingers wél bij de paarden mag worden gestart. Ik heb het erover dat er met C-pony's OOK bij de paarden mag worden gestart (en toevallig is het dier uit mijn voorbeeld een Haflinger).

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:36

Hoe dat precies zit weet ik niet, maar fjorden en haflingers mogen bij pony's en paarden. Het zal idd ook niet zoveel met een D-stokmaat te maken hebben, dat zeg ik verkeerd, maar met een bepaalde stokmaat die aangeeft dat je wel of niet bij de paarden mag met je pony.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:37

In mijn tijd toen ik nog wedstijden reed mocht je alleen met een D of E-pony tussen de paarden starten en volgens mij geldt dat nog steeds.

Goed maar als men het echt wilt weten dan stuur je toch gewoon een vraag naar de KNHS

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:38

Wat is dat nou weer voor onzin? Verward

Het gaat er niet om dat je met een bepaald ras wél bij de paarden zou mogen starten en met andere rassen niet. Dat staat al helemaal nergens in de reglementen.

En die 'bepaalde stokmaat' waar jij het over hebt, die is er gewoon niet. Niet, gewoon nergens. Je mag met iedere pony bij de paarden starten (vanaf het 12e jaar van de ruiter) ongeacht zijn hoogte.

Ik snap niet waarom dat nou zo moeilijk te begrijpen is.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:39

tita schreef:
In mijn tijd toen ik nog wedstijden reed mocht je alleen met een D of E-pony tussen de paarden starten en volgens mij geldt dat nog steeds.

Goed maar als men het echt wilt weten dan stuur je toch gewoon een vraag naar de KNHS

Volgens de reglementen niet. En een mailtje naar de KNHS lijkt me niet nodig, de reglementen zijn IMO duidelijk genoeg.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:40

men wil het niet echt weten, men weet het echt. Het bewijs is er toch voor?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:40

waarom zouden bepaalde rassen wel mogen?
Dat is toch raar?

En dat is idd ook niet zo.
En idd er is geen bepaalde stokmaat.
Of dat erg lang geleden ooit geweest is weet ik niet, maar nu al járen niet meer.

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:41

De E-categorie bestaat sowieso nog niet eens zo lang. Die is rond 1990 ingevoerd.

Maar ik geef het op. Als mensen dingen willen blijven geloven die niet waar zijn, dan doen ze dat maar gerust. Als ik zelf maar weet hoe het zit. Knipoog

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:45

Het gaat in mijn geval niet over dingen blijven geloven. Wat ik eerder zei, het heeft ooit in een reglement voorgeschreven gestaan, maar dat is dan veranderd. En die verandering heb ik, en schijnbaar een aantal meer mensen met mij, niet mee gekregen.
Zolang iedereen naar zijn/haar tevredenheid kan starten waar en in welke klasse dattie wil, is het toch goed ....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:49

maar het grote verschil covels, is dat jij erkent dat je ernaast zat omdat er kennelijk iets verandert is.
Anderen steken hun kop in het zand.....

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:51

Kom ik even tussendoor met een vraagje, ik heb het regelement niet gelezen en rijdt ook geen dressuur dus ken de wedstrijdregels niet, maar ik vind de discussie wel mooi.
Heb je bij proefjes ook iets als tijdsoverschrijding? Dus als hij bijvoorbeeld gemiddeld 7 minuten mag duren maar je doet er meer dan 10 over dat je dan minpunten krijgt ofzo?
(dacht ik aan ivm een shet + kleine pootjes versus een kwpn + stelten van ruime meter = tijdsverschil Tong uitsteken )

Covels

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:00

Nee, er staat voor een proef wel een gemiddelde tijd, meestal tussen de 5 á 6 minuten, maar als je er korter of langer over doet maakt dat niet uit.