likken => waarom en hoe afleren ??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cinderella

Re: likken => waarom en hoe afleren ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:45

Mea schreef:
Het likken heeft te maken met het drinken bij de moeder. Dit gaf haar een tevreden en veilig gevoel. Nu is ze alleen en misschien wat bang en zoekt ze dat veilige gevoel bij alles en iedereen die ze tegenkomt (het likken dus). Ze heeft een ouder paardje nodig die haar leert hoe ze zich als volwassene moet gedragen. Het is dus zeker belangrijk dat ze samen komt te staan.... een schaap (of mens) kan dit niet oplossen! Door het te vroeg afspenen is dit waarschijnlijk een soort 'tik' geworden. Waarschijnlijk wordt het likken op ten duur wel minder, maar ze heeft nu eenmaal geleerd dat dit prettig is. Ik zou dit zeker niet afstraffen, maar je kan haar wel steeds duidelijk maken dat je het niet fijn vind, door haar steeds weg te duwen.
Zoek iemand in de buurt met een pony zodat ze daar ( evt. tijdelijk) bij kan staan!

Maar wegduwen ziet een pony ook als afstraffing, want het mag dan niet, de pony word verstoten zegmaar.
Verder ga ik met je mee.

Cinderella

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:46

Shetfan schreef:
Maar het maakt toch niet uit dat ze daar altijd staat? (wel heel goed als je haar daar overdag stalt hoor, want een soortgenoot is eigenlijk een must). Maar als je haar verzorgt, is en blijft het toch jouw pony, ongeacht waar ze staat. Ze zal alleen maar blijer met jou als baasje zijn als je haar lekker dag en nacht met soortgenoten laat staan, en misschien leert ze dan paardenmanieren, waardoor het likken minder zal worden.
Ik hoop voor je pony dat ze bij die andere pony's mag staan! Lachen

Ja idd, ik hoop het ook voor die pony.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 18:50

zal het wel vragen Knipoog !!!

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:00

trouwens is het geen probleem dat fleur een shet 1m is en dat de andere paarden zijn van ongeveer 1.60-1.70 ???

Puckvgl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:03

Mijn verzorgshet likt ook erg veel.. Ik geef haar dan gewoon minder aandacht en dan gaat het wel beter. Maar op een gegeven moment stopt ze er wel mee. Gelukkig bijt de mijne niet.. al probeert ze het soms wel, maar dan krijgt ze gelijk een tik op haar neus. Nou ja veel succes!

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:03

Mijn shetje stond ook altijd samen met de grotere. Zij was toen ong. 80 cm. Nu staat ze ook samen, maar dan met ons veulen.

succes Ja

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:08

fleurkelover schreef:
trouwens is het geen probleem dat fleur een shet 1m is en dat de andere paarden zijn van ongeveer 1.60-1.70 ???

Natuurlijk niet, voor paarden maakt de grootte niet uit.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 19:29

nu hopen dat hij ja zegt. !!!
maar het zal wel even moeten wachten aangezien ik examens heb!!! Knipoog

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 14:19

_lies_ schreef:
Mea schreef:
Het likken heeft te maken met het drinken bij de moeder. Dit gaf haar een tevreden en veilig gevoel. Nu is ze alleen en misschien wat bang en zoekt ze dat veilige gevoel bij alles en iedereen die ze tegenkomt (het likken dus). Ze heeft een ouder paardje nodig die haar leert hoe ze zich als volwassene moet gedragen. Het is dus zeker belangrijk dat ze samen komt te staan.... een schaap (of mens) kan dit niet oplossen! Door het te vroeg afspenen is dit waarschijnlijk een soort 'tik' geworden. Waarschijnlijk wordt het likken op ten duur wel minder, maar ze heeft nu eenmaal geleerd dat dit prettig is. Ik zou dit zeker niet afstraffen, maar je kan haar wel steeds duidelijk maken dat je het niet fijn vind, door haar steeds weg te duwen.
Zoek iemand in de buurt met een pony zodat ze daar ( evt. tijdelijk) bij kan staan!

Maar wegduwen ziet een pony ook als afstraffing, want het mag dan niet, de pony word verstoten zegmaar.
Verder ga ik met je mee.

Ik bedoel dat je haar er geen tik voor op de neus moet geven, wegduwen laat je blijken dat het niet gewaardeerd wordt maar dan op een vriendelijker manier. Ze zal dan beter begrijpen dat ze op een andere manier aandacht van jou (of van mensen in het algemeen) krijgt, zoals aaien/borstelen/knuffelen. Het is immers niet de bedoeling dat ze je broek nat blijft likken, dus ze heeft wel degelijk een opvoeding hierin nodig, maar straffen door haar een tik te geven vind ik niet aardig tegenover de pony!

Leentj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:03

Dit is inderdaad vaak ook een teken van zout tekort. Koop een liksteen(zonder smaak) en leg deze in de weide/stal. Het zou normaal gezien dan moeten minderen.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 18:19

ze heeft al één !!! Haha!

Shetfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 19:10

heb je al gevraagd of ze bij de buren mag staan? 'K ben erg benieuwd

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 19:39

heb nog geen tijd gehad (het zijn examens Boos! )

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:44

Mijn paard likt altijd aan m'n handen, omdat die zout zijn. Misschien is dat het?

Vvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:23

ben benieuwd of je shet bij de buren mag staan??
Ik hoop dat dat je probleem oplost

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 16:31

het likken doet ze bijna niet meer. Ik geef haar gewoon geen aandacht. Wat ik wel opgemerkt heb is dat ze nu meer aan haar liksteen gaat likken. Haha!

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:51

Je hand is zout (proef maar..Tong uitsteken) en dat is waar paarden dol op zijn!!:D Mijn paard likt ook heel erg veel.
Dit is goed gedrag dus afleren hoeft niet. Als je het vervelend vind, kun je je paard het beste weg duwen en voor de rest negeren!

Sucses ermee