betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: betere band als je je paard vanaf veulens af aan heb

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:49

Bella schreef:
Ik men van mening dat je een jong paard toch wel een beetje kunt kneden in zijn doen en laten. Zo heb ik die kleine op jonge leeftijd al wijs gemaakt dat trappen naar mensen niet acceptabel is, zo ook bijten of om ver lopen.
Daarnaast aantal dingen geleerd die niet eng zijn (en andere dingen weer wel, zoals; het stroomdraadje waar je dus niét doorheen kan)

dat valt in mijn ogen onder "gewone basisopvoeding", en niet onder "het naar je hand zetten"...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 19:26

Ik denk dat het wel meevalt. Ik heb 2 van mijn pony's gekocht toen ze een half jaar waren en eentje toen ze 2 was. Ik heb het idee dat ik met alle 3 een even goede band heb.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:30

Mijn merrie kocht ik als twenter en met haar (ze is inmiddels 9) heb ik een hele goede band. Andere merrie kocht ik als veulentje van een paar weken oud en ook met haar heb ik een goede en hechte band. Maar niet meer dan mijn andere merrie die ik al 7 jaar heb. Later kwam er nog een 9 jarige merrie bij waar ik nu steeds meer een band mee krijg, binnenkort heb ik haar alweer 2 jaar. Wat ik persoonlijk wel vind, is dat ik liever paarden jong zou aankopen (of fokken) omdat je wel altijd weet wat ermee gebeurd is. Vooral bij mijn bijna 11 jarige merrie mis ik dat.

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:35

Ik heb mijn huidige paard zelf gefokt. En ik moet wel zeggen dat ik een echt goede band met em heb. Beter als met zijn moeder, die ik ook 8 jaar heb gehad.

Mijn paard vertrouwd mij bijna blindelings (tis en blijft een vluchtdier) Ik denk dat de eerste 4 maanden heel veel wordt opgebouwd. Qua vertrouwen, maar dit wil dus niet zeggen dat een dier dat niet bij jou opgroeit geen vertrouwen heeft.

Verder ben ik er totaal voor om een veulen in een kudde op te laten groeien. Omgaan met een paard, dat paard is, is gewoon veel prettiger. In verhouding tot een paard dat dagelijks betutteld is door mensen.

IlseKuikje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:41

Ik weet het eigenlijk niet... moeilijke vraag.

Het hangt denk ik ook voor een groot gedeelte van de te besteden tijd af. Als je heel veel met je paard/pony bezig bent krijg je (waarschijnlijk) een hele sterke band omdat je hem heel goed leert kennen, je weet hoe hij op dingen reageerd, wat hij leuk vindt, etc. En dat is denk ik de reden hoe het komt dat de band vaak sterker is bij een paard/pony dat je al vanaf veulen hebt. Je weet de geschiedenis. Als je paard/pony bang is voor iets dan weet je misschien hoe het komt omdat er vroeger ooit iets is gebeurd. Ik denk dat een veulen dat jij zelf hebt gefokt en dus bij jou is opgegroeit toch wel iets speciaals heeft. Je kent 'm vanaf klein ukkie tot een groot uitgegroeid paard/pony.
Maar in mijn ogen kan de band met een paard dat je koopt (en je dus niet helemaal op hebt zien groeien) even sterk zijn en natuurlijk ook wel sterker dan bij een paard dat je altijd op hebt zien groeien.

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:46

Het veulen dat ik geboren heb zien worden, en wat voor mij zou zijn, heeft meer met mijn man. Het is echt zijn "kindje".... Hij is dus ook degene die later op haar zal gaan rijden. Verder hebben we een twenter die ook heel aanhankelijk is, en die hebben we nu ruim een half jaar. Afgelopen december hebben we een 11-jarige merrie er bij gekocht. Een merrie die niet knuffelig was aangelegd en geen duidelijke band had met haar vorige baasje, die haar toch 6 jaar heeft gehad... Als je nu weer kijkt, ken je het dier niet meer terug. Ik heb zo'n geweldige band met dat dier, al vanaf moment één was er een klik!!!

Het is de zogenaamde klik die bepaalt of je al dan niet een band hebt/krijgt met je paard.

Het is bij mensen toch net zo??? De één ligt je gewoon beter dan de ander.

Heeft dus in mijn ogen niets met leeftijd te maken.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 16:33

inderdaad Bitchy. mijn eerste paard was wel een veulen, inmiddels bijna 9 jaar, en de andere twee waren ook vers van de moeder toen ik ze kocht. na die eerste heb ik er bewust voor gekozen, niet omdat ze dan meer van je gaan houden oid, maar omdat ik geniet van het werken met jonge dieren, bezig zijn met de basis en dergelijke dingen.
toch heb ik ook te maken gehad met een zesjarige merrie, waar ik ook wel echt wat mee had. wat dat betreft hoeft de leeftijd geen rol te spelen, ik denk dat de klik en de band, vooral vanaf de kant van het paard gezien, de hoofrol spelen hierin. een paard kiest zijn baas, en daar heeft de mens maar beperkt invloed op.

mijn veulen (nu 11 maand) was altijd mannen gewend, en trok in de eerste weken meer naar onze stalhouder toe dan naar mij. inmiddels weet hij precies wie hij hebben moet, en laat hij de stalhouder links liggen. stiekem ben ik daar wel blij mee, niets is zo mooi als een hechte band met je eigen dieren.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:18

Ik heb mijn haflinger sinds zijn 3e en hij wordt over een maand 16. Met hem heb ik iets wat ik niet snel met een ander paard zal hebben.
Ik heb hem niet eens zelf uitgezocht maar vanaf de eerste minuut zat het goed.

Mijn fjord heb ik van veulen af aan en hij is nu 8. Ik heb met hem een hele andere band dan met mijn haflinger.

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 19:08

Cassidy schreef:
Bella schreef:
Ik men van mening dat je een jong paard toch wel een beetje kunt kneden in zijn doen en laten. Zo heb ik die kleine op jonge leeftijd al wijs gemaakt dat trappen naar mensen niet acceptabel is, zo ook bijten of om ver lopen.
Daarnaast aantal dingen geleerd die niet eng zijn (en andere dingen weer wel, zoals; het stroomdraadje waar je dus niét doorheen kan)

dat valt in mijn ogen onder "gewone basisopvoeding", en niet onder "het naar je hand zetten"...

Heb je ook helemaal gelijk in Cassidy, in mijn ogen, maar hoeveel mensen accepteren dit nog wel van zo'n kleintje?
Bedoel maar te zeggen: De een voed zn paard op als allemansvriendje, de ander als eenkennig dier, etc

lando2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:34

Ik denk dat dit ook een beetje afhankelijk is van het karakter van je paard. Ik heb 2 paarden die bij mij geboren zijn en 3 die op latere leeftijd zijn gekomen. Dan heb ik er nog eentje die als 19 jarige bij mij op vakanie is gekomen en die al een jaar is blijven plakken. Clown
Ik kan niet zeggen dat ik een betere band heb met de 2 die bij mij zijn geboren. Het verschil vind ik vooral het feit dat je deze paarden vanaf het begin naar je hand zet.
Een ouder paard draagt al wat bagage mee, en wordt vaak geleverd met een gebruiksaanwijzing
(vaak dan ook nog in een onleesbare taal) Maar ik vind dat als je de gebruiksaanwijzingen kent deze paarden ook 100% voor je gaan. Die 19 jarige gaat voor me door een vuur terwijl ze haar eigenaars straal negeert als ze komen kijken. Dit was absoluut niet zo vanaf de eerste dag hoor!
Dat verschil in karakter maakt het juist zo boeiend.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:37

Ik heb zelf ook vorig jaar een jaarling gekocht, en moet toch zeggen dat ik hier erg blij mee ben.
Ik weet wat ik van hem kan verwachten, en wat hij van mij kan verwachten.
Hierdoor heb ik wel een goede band met mijn paard !!
Hoe oud ben je zelf en heb je ervaring met jonge paarden, want je moet je paard wel goed kunnen opvoeden als je dat niet kunt moet je er niet aan beginnen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:40

ik denk zelf dat het niet veel uitmaakt. ik heb een paard al vanaf veulen af aan maar die trekt heel erg naar mij toe wil altijd aandacht. heb daarbij een pony die heb ik al 14 jaar (is 29) en die is totaal niet op mensen gericht.vreemde kunnen haar neit aanraken maar ik kan haar overal aanraken en knuffeln. denk dat het ook hel sterk aan het karakter ligt van het paard.

sonjim

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 21:53

Mijn haffie was 5 jaar toen wij haar kregen en kopschuw, ik heb met haar een band die ik met geen ander paard heb. Vervolgens kocht ik er een veulen bij, ook een haf maar wel een hengstje, in het begin was dit een echte knuffel en ik had best een redelijke band met hem. Toen hij 10 maanden was sloeg hij me met zijn voorbeen op mijn hoofd en daarna werd hij steeds agressiever, ik heb hem toen verkocht aan mensen met meerdere jonge hengsten en nu doet hij het daar super. Het ligt er dus voor mijn gevoel ook aan of je het veulen kan bieden wat hij nodig heeft. Mijn shetje was anderhalf en daar heb ik ook een goede band mee, maar de band met mijn haf is toch anders.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:00

Bella schreef:

Heb je ook helemaal gelijk in Cassidy, in mijn ogen, maar hoeveel mensen accepteren dit nog wel van zo'n kleintje?
Bedoel maar te zeggen: De een voed zn paard op als allemansvriendje, de ander als eenkennig dier, etc[/quote]

De mensen die dit gedrag van een kleintje nog accepteren weten niet wat opvoeden betekend, en al helemaal niet van opvoeden van een dier cq paard.
En opvoeden als allermansvriendje of eenkennig dier kun je haast niet. Ja, wel door op jonge leeftijd het paard met zo veel mogelijk mensen in contact te brengen, maar het ligt vaak ook in de natuur van het dier.

Imala204

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:31

Een veulen hoort naar mijn idee tot zijn derde gewoon lekker tussen leeftijdsgenoten op de wei te staan. Mensen denken vaak dat je een superlief paard krijgt als je er als veulen al veel mee troetelt ed. Vaak worden dit juist heel onhandelbare ( gevaarlijke) paarden omdat ze je als speelkameraadje zien en geen respect voor je hebben. Als veulen is het misschien nog leuk als hij je omduwt, tegen je opspringt ed, maar als hij dat ook nog denkt te doen als 3 jarige en ouder, dan heb je een zeer groot probleem.
Dat zijn heel vaak paarden die uiteindelijk bij de slager belanden omdat ze door ( goed bedoeld) verkeerd "opvoeden" zeer gevaarlijk zijn geworden en meestal niet meer/zeer moeilijk te corrigeren zijn .
Wij hebben hier het liefst paarden die met 3 pas van de wei komen en zo min mogelijk in de hand zijn geweest. Daar is het minst aan verpest en zijn de makkelijkste paarden in de omgang en om zadelamk te maken.
Verder heb je, als je een veulen koopt, eerst drie jaar alle kosten ( voer, entingen hoefsmid) zonder dat je rijden kunt, veulens zijn best vatbaar voor ziektes. Als je veulen dan die 3 jaar goed heeft doorstaan, komt de tijd om zadelmak te maken en dan blijkt opeens dat hij niet zo fijn loopt, het niet klikt met rijden of dat hij afgekeurd wordt door de DA ( als je hem zou laten keuren. Dan heb je en de emotionele ellende en je hebt ook drie jaar geld over de balk gegooid.
Dan kun je naar mijn idee beter een 3 jarige groen van de wei kopen, en die door een deskundige zadelmak laten maken/door laten rijden, of een net zadelmakke 3 jarige kopen. Dan kun je hem ook al uitproberen of het klikt met rijden en goed voelt ( qua temperament en werklust, schrikken enz...)
Die band met je paard heb je zo snel als je er dagelijks intensief mee bezig bent.Daarvoor hoef je hem niet al als veulen hebben gehad.
Laatst bijgewerkt door Imala204 op 20-03-07 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:34

je kunt een veulen ook dagelijks in de hand hebben, en er toch een prettig dier aan overhouden. niet elk in de hand genomen veulen wordt vervelend. mijn veulen weet wat wel en niet kan, heeft al prima manieren en is makkelijk, ook bij DA en smid. gewoon de (goede!) basis hoort er al in te zitten als veulen, daar heb je later alleen maar profijt van.

grimfanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:55

heey

ik heb moeder en dochter ik heb het veulen van kleinst af aan en ze is nu 4. moeder heb ik vanaf 9 jaar en dat paard heeft al heel wat meegemaakt. ik heb twee paarden die heel verschillend zijn maar allebei goed bij me passen op een andere manier mijn band met mijn merrie die ondertussen 14 is is niet slechter als met het veulen die ik al vanaf dag 1 ken want ze is bij mij geboren. ik vindt dat de klik er moet zijn dan kan je een band opbouwen je kan werl een veulen kopen maar misschien past dat veulen helemaal niet bij je dan komt de klik er niet en heeft het lang geduurd voordat je er op kan rijden en blijkt alsnog dat het niet klikt. veel mensen weten niet waar ze aan beginnen met een veulen. dus denk er goed over na omdat een paard ouder is betekent het niet dat de band minder sterk hoeft te zijn. ik heb haar geprobeerd verkeersmak te maken ze is nu 4 gaat al vanaf een maand oud langs de weg en vindt alles wat groot is zoals trekkers vrachtwagens enz brandweerauto's doodeng en ik krijg het er echt niet uit. ze is al braver meestal gaan we maar ergens op een pad staan dan gaat het wel. maar ik moet niet doorlopen. dus weet waar je aan begint met een veulen want niet alles kan je afleren. of aanleren het paard moet wel meewerken als je een veulen echt wil omdat je alles graag aan je paard wil leren en totaal geen haast heb met rijden en inrijden je helemaal gaaf lijkt dan moet je een veuilen nemen maar niet omdat je een goede band met je paard wil want je band kan net zo goed zijn met een volwassen paard misschien dat die band iets langer duurt omdat het vertrouwen van het paard al is geschaad maar dan is het juist toch extra stoer als jij dan het vertrouwen van het paard wint het vertrouwen winnen van een veulen is niet veel bijzonders want hij weet niet hoe het anders is dus hij heeft ook geen angst dus vertrouwd je al snel als je hem goed behandelt.

groetjes roos

Zilva

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:55

Ik denk het wel, je leert hem alles zelf; voetjes optillen, naast de weg lopen, zadelmak maken etc.etc.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 11:07

Ligt er aan, ook aan het paard. Ik had een veel betere en sterkere band met een paard dat ik 1 jaar heb verzorgt en zij was 14, dan met de merrie die ik nu heb en sinds dat ze een half jaar oud was ken (ze is nu 4). Het hoeft dus niet, het paard moet je wel geheel en 100% ook liggen. Die 4 jarige heeft een best moeilijk karakter, heb wel een sterke band met haar, maar de band met die 14 jarige was wel een stuk sterker. Dus het hoeft niet altijd zo te zijn; )

Mizsz_Kitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 12:54

ik denk dat het van de klik tussen het paard en jou te maken heeft.
gin was 15 dat ik hem begon te doen, en het was echt in het begin een ramp maar nu kan in niet meer zonder hem!! hij doet alles voor me en weet precies wat ik bedoel zonder dat ik daar veel moeite voor hoef te doen. zo'n band als ik met hem heb hoop ik met mijn toekomstige eigen paard ook te krijgen
doe gino nu 5.5 jaar..

DeSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:01

Maakt niet uit denk ik, ik heb een hele goede band met een pony die ik ging verzorgen toen ze 17 was. anderhalf jaar geleden is er een veulentje bij gekomen, ik heb wel gemerkt dat ik sneller een goede band met het veulentje had dan met de 17 jarige pony.

Vvaleriee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:07

Ik ben het met lando2 eens!! Bloos
lando2:
Ik denk dat dit ook een beetje afhankelijk is van het karakter van je paard!

AapjeAstrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:11

Ik heb al vele paarden bij ons geboren zien worden, en ook vele gekocht zien worden.
En natuurlijk heeft het iets speciaals als je zo'n paardje helemaal ziet opgroeien enzo.
Maar het ligt naar mijn mening helemaal aan het karakter van het paard.
Maar toch merk ik dat ik met de paarden die ik zelf alles heb geleerd en opgevoed toch een sterkere band heb.
Maar dat geld niet voor alle paarden, want ik kan het ook met sommige paarden die ik vanaf veulen heb meegemaakt totaal niet vinden.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 16:56

Zéker! Ik heb 2½ jaar geleden een Shetlander merrie gekocht, zij was toen nog geen 1 jaar oud. En toen was ze op het begin een beetje schuw, maar als je er vaker komt dan bouw je er een band mee op. En bij mijn pony ging dat nog sneller als bij mij, ze liep me achter na en leerde en luisterde goed.
Wel opletten dat je je pony zindelijk maakt op een redelijke manier dus,Goed gedrag belonen en fout gedrag negeren werkt echt prima!
Helaas is mijn pony 3 januari 2007 om het leven gekomen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 17:00

Ik heb het gevoel dat het niet veel uitmaakt, zolang er maar een soort van klik is, en je veel bij je paardje bent. Bij mijn pony's hebben we 4 shetlanders. Die kwamen allemaal, en maar eentje was gewend aan mensen. De rest heb ik allemaal sociaal gemaakt, en ben ik nog mee bezig. Die beesten doen alles. Lopen langs onbekende dingen met me. Vinden ze dan wel eng, maar lopen toch dapper door.
Ik denk dat het maar net is hoe je je opstelt naar je paard. Ik vind het bijvoorbeeld belangrijk dat paarden mij ook mogen. Maar iemand anders die ook bij mijn ponys helpt, vind het belangrijker dat ze doen wat hij zegt. Zo komen de shetters niet bij hem in de buurt. Maar als hij ze eenmaal heeft hebben ze ook ontzag voor hem, en halen niks uit. Of ja, eigenlijk wel, proberen ze dr tussenuit te peren, maar ik bedoel, ik denk dat het dus niet heel veel uitmaakt. Toen ik bij mijn ponys kwam kende ik al die paarden dus niet. En nu is het zo, ondanks het feit dat ik maar een keer in de week ga, dat ze naar me hinniken als ik langsloop.
Groetjes, mij