verharings tijd (wie weet hoe je de wintervacht kan weg poe

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

maidyoga

Re: verharings tijd (wie weet hoe je de wintervacht kan weg poe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:10

ikenindi schreef:
waarom niet?

een ijzere ros is bedoeld om borstels mee schoon te maken voor een paard heb je een rubbere ros nodig.
Zo is mij het geleerd, ik kan me wel voorstellen dat een ijzere ros pijn doet als je hem te hard gebruikt

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:21

Als een paard zo dik in de haren zit als bv ijslanders, shetten en tinkers dan voelen ze helemaal niks van zo'n ijzeren roskam/ vinden ze het juist fijn Knipoog natuurlijk moet je dat niet doen bij een redelijk dun vachtje, maar je ziet zelf denk ik toch wel of je paard het prettig vind of niet Knipoog
Bij veel haar is dat bijna het enige wat echt goed werkt Ja. Rubberenroskammen/ pinnetjes borstel enzo zitten met 1 haal vol Nagelbijten / Gniffelen

Verder helpt het idd om wat lijnzaadolie door het voer te doen (of afgekookte lijnzaad) en soms is het in de verharingsperiode ook niet overbodig om wat extra vitaminen/ mineralen (zoals bv opkikker v PD) bij te voeren, want in de tijd van verharing is de kans op tekorten het grootst Knipoog

en dus idd VEEL poetsen Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:01

Ik geef die van mij lijnzaadolie door haar voer, ook krijgt ze zeewier en krijgt ze nog regelmatig slobber... helpt allemaal mee aan het wat vlugger verharen. Toch moet de natuur ook zijn werk doen... heeft niks met kou of warmte te maken, maar met de lengte van de dagen, dus met het licht. Hoe langer het licht blijft hoe sneller je paard verhaart.

Ook gebruik ik zo'n zweetmes met van die kartels... werkt ook erg goed.

monique4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 13:21

_Micha_ schreef:
Er is volgens mij geen manier om de haren snel weg te krijgen, ze laten ook niet in een keer allemaal los. Gewoon goed poetsen. Alhoewel ik eerst wel iets heb gehoord over een stofzuiger (?) ik weet niet of die alleen was om je paard schoon te maken was, of ook voor de haren. Maar het is maar of dat ding werkt en je paard er niet doodsbang voor is, en wat dat grapje mag kosten

Ik gebruik ook voor de ergste haren weg te krijgen het zweetmes, gekartelde kant ( wel voorzichtig doen hoor)
Wij stofzuigen de paarden altijd, krijg je ze echt super schoon mee en stofvrij Haha!
In het begin langzaam aan het geluid laten wennen, met de stofzuiger langzaam dichterbij komen en kijken hoe het paard reageerd, na een tijdje weten ze niet beter.
Heb trouwens een gewoon normale stofzuiger, die je thuis ook gebruikt, gaat prima, heb je echt geen speciale "paardenstofzuiger" voor nodig.
Merk hierdoor ook dat mijn paard ook niet op een scheerapparaat reageerd, is n.l. die herrie al gewend.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-07 14:36

Heb net weer twee friezen van hun winterjas afgeholpen door een ijzeren zweetmes en dan kartels naar beneden en wat genoten die dames zeg.. Is toch heerlijk als iemand je helpt met je jas uitdoen??