Laars ipv chaps voor betere beenligging?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kimmm

Re: Laars ipv chaps voor betere beenligging?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 12:31

Ik ga zometeen op een net ingereden, enthousiast paard rijden en dan vind ik het niet prettig om mn benen vast te zetten (nouja, de beugels vast te zetten met riepjes).

Vind het niet erg veilig/prettig. Dus daarom betere chaps of nieuwe laarzen Knipoog Wedstrijden rijden is voor mij niet van toepassing, dus daar hoeft geen rekening mee gehouden te houden.

Guuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:33

Ik heb zelf de ariat chaps met ariat schoenen erbij, die kosten samen net zoveel als een goed paar leren laarzen, maar dan heb je ook wat! Ze zitten echt heerlijk en sluiten perfect aan, ik wil nooit meer anders. Lachen

Als je geen wedstrijden rijd zou ik zeker voor leren schoenen met leren chaps gaan. Mijn beenligging is er trouwens ook door verbeterd, ze liggen nu veel stiller.

Femkee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 12:34

ik heb zelf ook leren laarzen maar ik vind zelf wel dat je een beter beenligging hebt, alleen volgens mij is het wel het zelfde als leren chaps,

cassy_girl14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 17:55

Dabo schreef:
cassy_girl14 schreef:
ik heb slappe chaps van kieffer en daar ook de bijpassende joppers bij daar mag je gewoon mee op wedstrijd.

Als ze glad zijn, en ze op leren laarzen lijken mag het inderdaad, Kieffer heeft trouwens ook slappe chaps zoals die van Harry's Horse, en daar mag je echt NIET mee op wedstrijd!

het lijken net laarzen hoor het zijn niet van die suede dingen

Yannicke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 07:54

Met laarzen liggen je benen naar mijn idee idd stiller. Ik rijd meestal 1x per week of twee weken met chaps, gewoon slappe dingen, en dan doe ik meestal mn beugel n gaatje korter, zodat ik niet zo met mn benen lig te zwengelen. Denk dat Leren chaps ook al een heel verschil kunnen maken met 'slappe' chaps. Leer geeft meer steun, maar wel iets minder vrijheid.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 11:21

Ik rijd sinds een aantal weken ook een gaatje korter en inderdaad mn benen liggen er wel íets stiller van, maar het is niet echt shocking Lachen

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 08:49

Heb je nu al leren laarzen aangeschaft?

Ik heb een jaar terug ook de overstap van chaps gemaakt naar leren laarzen (dat voor een recreatieruiter Knipoog ). En ik kan je zeggen, ik heb er geen seconde spijt van gehad.

Tja, het inlopen is niet even prettig maar bizar genoeg de eerste keer met rijden reed beslist niet onprettig. Ik rijd dus al een tijdje met mijn leren laarzen (ze kosten nu eenmaal wat meer en ik wil wel mijn geld eruit halen dus heb ze altijd aan Lachen ).

Tijdje terug met warm weer heb ik toch weer eens mijn chaps tevoorschijn gehaald, omdat het zo warm was. Direct na het opstappen had ik daar al spijt van. Het voelde niet fijn, mijn onderbeen miste steun. Mijn beugels voelden te lang en ik voelde mijzelf gewoon wankel zitten in het zadel. Het reed dan ook niet prettig meer, ik miste de steun die mijn laarzen me normaal geven.

Ik rijd dus weer (ook met warm weer) gewoon met mijn leren laarzen aan en dat bevalt prima! Lachen

Het maakt dus echt verschil uit, mijn instructie heeft het me ook meerdere keren aangeraden en niet voor niets.

Ik heb trouwens geen typische dressuurlaars gekocht maar een soort van vrijetijds/recreatie rijlaars. Dus met een beetje profiel eronder, maar toch ook zo dat hij wel toegestaan is op wedstrijden (zie mijn profiel voor foto´s)

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 18:14

Ik heb nog geen lederen laarzen aangeschaft, waarom niet? Meningen verschillen hier redelijk vaak ten opzichte van elkaar Lachen Wacht het nog een beetje af.
Begin nu na jouw post wel te twijfelen, misschien moet ik ze toch maar gaan aanschaffen Ja

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 09:55

Ik heb zelf sinds 1,5 jaar leren chaps (gaithers) en ze bevallen prima! Persoonlijk hou ik niet zo van leren laarzen, ik heb een beetje rare enkels die nog wel eens op slot schieten en dat zit bepaald niet lekker met laarzen! Het voordeel van chaps is dat je ze na het rijden (als het heel warm is) lekker uit kan doen. Met laarzen zou je dan moeten wisselen van schoenen en da's weer een beetje een gedoe. Kortom, ik vind leren chaps geweldig, mijn benen zijn er wel iets stiller door gaan liggen maar niet extreem, dat laatste stukje moet ik zelf voor elkaar krijgen en niet met behulp van een hulpje van buitenaf (behalve mijn instructrice dan Haha! ). Mijn chaps zijn van Imperial riding; het zijn niet echt de beste (aan de binnekant ging al redelijk snel de coating af maar dat zie je niet als je er op zit) maar ze lopen wel lekker snel in. Ik geloof dat ze zo'n €75,- kosten.

xxMIERxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 13:49

Ik vind laarzen het fijst rijden, maar heb ook een paar chaps erbij. Ik vind dat chaps het voordeel hebben dat je ze makkelijk afdoet na het rijden en dan lekker verder op je schoenen kunt lopen. Ik vind laarzen namelijk niet lekker lopen. Maar dit probleem is natuurlijk ook op te lossen door gewoon schoenen mee te nemen en je laarzen uit te trekken na het rijden.

__xMariek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 15:21

Maar maakt het nou ook nog uit voor je beenligging of je leren of rubberen laarzen hebt?

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-07 15:17

__xMariek schreef:
Maar maakt het nou ook nog uit voor je beenligging of je leren of rubberen laarzen hebt?

Dat zou ik ook wel eens willen weten! Lachen

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-07 15:19

Ik vind persoonlijk van wel. Over het algemeen sluit een leren laars beter aan op je benen en ze zijn vaak ook net een stukje hoger (rubberen willen nogal eens halverwege je kuit ophouden, zeker als je wat langer bent). Er zit dan zeg maar geen speling tussen je been en je laars en daardoor sluit je been beter aan op je zadel.

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-07 19:40

Vandaag het ultime bewijs gehad Vork

Heb mn chaps kapot gemaakt. De rits valt uit elkaar en heb ze dus maar in de vuilnisbak gegooid, ze waren echt niet meer te maken. Komt de buurvrouw langs en ziet ze kapot op de grond liggen; Ow, wat zonde. Ik heb nog wel een paar lederen laarzen liggen? Precies mijn maat. Na het rijden, mocht ik ze hebben, omdat ze is gestopt met rijden! Haha!

Conclusie: Ik heb heel erg moeten wennen aan het rijden met laarzen. Instructice kwam langs en het klopt. Mijn benen liggen stiller en ik kan beter mijn benen tegen het paard aanleggen. Het is nog niet optimaal. Maargoed, dat had ik ook niet verwacht. Het wordt de komende weken oefenen en oefenen om het te optimaliseren!

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-07 20:59

Kimmm schreef:
Vandaag het ultime bewijs gehad Vork

Heb mn chaps kapot gemaakt. De rits valt uit elkaar en heb ze dus maar in de vuilnisbak gegooid, ze waren echt niet meer te maken. Komt de buurvrouw langs en ziet ze kapot op de grond liggen; Ow, wat zonde. Ik heb nog wel een paar lederen laarzen liggen? Precies mijn maat. Na het rijden, mocht ik ze hebben, omdat ze is gestopt met rijden! Haha!

Conclusie: Ik heb heel erg moeten wennen aan het rijden met laarzen. Instructice kwam langs en het klopt. Mijn benen liggen stiller en ik kan beter mijn benen tegen het paard aanleggen. Het is nog niet optimaal. Maargoed, dat had ik ook niet verwacht. Het wordt de komende weken oefenen en oefenen om het te optimaliseren!

Dat is nog eens mazzel Haha!

Ik heb ook even getwijfels of ik leren chaps zou kopen maar ik zit veel netter en stiller met laarzen.

Heb dus besloten een paar bruine leren laarzen te bestellen Haha!

Kimmm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-07 07:52

Ik heb zeker mazzel gehad! Superbuurvrouw Haha! Bruine laarzen zijn ook echt heel erg mooi, maarja, heb ze in het zwart gekregen Knipoog Tong uitsteken