Vegetariërs met leren laarzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chennai

Re: Vegetariërs met leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:24

Je hebt zoveel verschillende namen voor als je iets niet eet, draagt of gebruikt...

>Een vegetariër eet geen vis, geen vlees en geen gevogelte. Strikt genomen eten vegetariërs ook geen dierlijk stremsel (verwerkt in de meeste soorten kaas) en geen gelatine, sommige vegetariërs zullen echter om praktische redenen toch nog gelatine en dierlijk stremsel eten.
Ook is er een groep mensen die helemaal geen van dieren afkomstige voedingsmiddelen eet, zoals eieren en zuivel. Dit noemt men strikt-vegetarisme of veganisme. Veganisten beperken zich vaak niet tot etenswaren en gebruiken bijvoorbeeld ook geen wol of leer.<

Persoonlijk vind ik de naam niet belangrijk...

Waar het om gaat is dat jij je er lekker bijvoelt. Wat een ander ervan vindt is niet belangrijk!

Maar dat is mijn mening! Lachen

roxiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:25

Ik ben ook vegatariër maar heb wel leren laarzen, zadel hoofdstel schoenen e.d.
De grootste reden dat ik geen vlees eet is omdat ik het smérig vind. Een stuk vlees is voor ij gewoon een lijk van een dier, en dat hoef ik dus niet.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:25

Joonsel: Ik zei juist dat het belachelijk was dat je geen leder zou mogen als je vegetariër bent. Want dan mag je gewoon niets dierlijks meer. Iedereen maakt z'n eigen keuze he. Dus ik bedoelde net ook dat we wel ook snoep enzo kunnen eten, dus waarom dan geen lederen laarzen?

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:29

Celine_M schreef:
Joonsel: Ik zei juist dat het belachelijk was dat je geen leder zou mogen als je vegetariër bent. Want dan mag je gewoon niets dierlijks meer. Iedereen maakt z'n eigen keuze he. Dus ik bedoelde net ook dat we wel ook snoep enzo kunnen eten, dus waarom dan geen lederen laarzen?

Ja, weet ik, ik gaf even een aanvulling. Lachen

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:30

Booysa; Helemaal mee eens!
Ik ben trouwens ook geen 'echte' vegetariër, ik eet namelijk (heel af en toe) wel vis. Maar dit omdat ik ergens de grens moet trekken.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:32

Joonsel: O, ok, dan is het goed Lachen.
Booysa: Ook mee eens Ja

Jamyloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:44

Ik eet ook soms vis. De vissen hebben nl wel een fijn leven gehad. Al is het wel zo, als vissen gevangen worden, komen er ook vaak andere dieren bij in het net. En die vissen stikken gewoon, omdat ze geen lucht hebben..

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:03

Jamyloveu schreef:
Ik eet ook soms vis. De vissen hebben nl wel een fijn leven gehad. Al is het wel zo, als vissen gevangen worden, komen er ook vaak andere dieren bij in het net. En die vissen stikken gewoon, omdat ze geen lucht hebben..

Sommige vissen worden anders ook gefokt voor consumptie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:08

Celine_M schreef:
Nee vleesvervangers heb je ook niet nodig. Ik eet dat ook niet, omdat ik het niet graag eet. En na 9 jaar zonder leef ik nog steeds, dus zo ongezond kan het niet zijn.. Knipoog
Ik ga geen kunststof zadel of hoodstel kopen, gewoon omdat de kwaliteit veel minder is.
En zo kun je de discussie ook doortrekken, dan mogen vegetariërs ook geen snoep weer (gelatine van beenmerg),.. In elk product zit wel iets dierlijks, dus dan kan je net zo goed niets meer kopen. En als mensen er nu een beter gevoel hebben als ze geen vlees eten, wat is het probleem dan?

Dat jij ze niet nodig hebt, of nog niet, wil niet zeggen dat het gezond is en dat andere mensen zonder kunnen Lachen

Dat mensen zich beter voelen bij geen veel eten vind ik zoals ik eerder zei prima

Alleen de redenatie waarom snap ik dan totaal niet
Omdat er zo makkelijk vervaning voor is.
Voor sommige producten is het moeilijk vervanging te zoeken maar dat is qua tuig en laarzen totaal niet Lachen

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:18

Ik denk dat we niet heel ver komen met deze discussie...
Ik ben zelf ook vegetarisch.. Maar echt 90% omdat ik het niet lekker vind.. Ik weet zeker dat ik nooit vega had kunnen zijn als ik het lekker had gevonden..
Ik heb ook leren spullen (zadel hoofdstel enz.)..
Ik heb nog geen product gevonden dat gelijk staat of beter is.
Mischien als ik dat vind.. en het betaalbaar is (het geld groeit me ook niet op de rug) dan zou ik denk ik wel overstappen.. Maar het is er gewoon niet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 20:27

wintec zadel en rubberen laarzen zijn echt veel goedkoper

Kunstof chaps heb ik ook genoeg mooie gezien, met een rubber jodpur eronder, super netjes.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:17

ja die zijn wel goedkoper, maar gaan ze ook langer mee? Ik heb een wintec dressuurzadel en ik weet zeker dat dat zadel niet zolang mee zal gaan als mijn leren Stubben springzadel.
Ik ben vegetarier en eet geen vlees en vis, verder probeer ik zoveel mogelijk proefdiervrije producten te kopen. Tot zover ga ik. Ik heb dus wel leren schoenen, zadel, hoofdstel en mijn leren rijlaarzen zijn besteld. Dit zijn producten die je eens in de zoveel tijd aanschaft en waar je vervolgens ook wel een aantal jaren gebruik van maakt. Ik wilde ook een dressuurzadel voor 'erbij', toen heb ik bewust gekozen voor een kunstof zadel: leer gebruiken oke, maar ik wil niet onnodig veel leer gebruiken.
Ik trek de grens van mijn vegetarische levensstijl bij het niet eten van vlees en vis Lachen

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:49

Runningkawa: Ik heb ook een Wintec Isabell Werth dressuurzadel gehad, en heb nu een Prestige (leder dus). Ik weet wel waarom ik nu geen kunststof meer wil hoor.. Clown En ik ga echt geen rubber laarsjes dragen.

Verder denk ik ook niet dat deze discussie veel uithaalt.. Jij denkt zus, en ik denk zo. Dus ik heb het proberen uitleggen maar kennelijk snapt niemand mij. Waarom mogen mensen nu niet gewoon doen waar ze zich goed bij voelen zonder dat anderen zich daar vragen bij gaan stellen?

Solitair

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:51

ik ben vegetarier.
heb leren laarzen, zadel hoofdstel. ook in het dagelijks leven leren riemen, schoenen.

veganisten gebruiken niks van dieren, vegetariers wel.

Celine_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:51

Solitair schreef:
ik ben vegetarier.
heb leren laarzen, zadel hoofdstel. ook in het dagelijks leven leren riemen, schoenen.

veganisten gebruiken niks van dieren, vegetariers wel.

Amen. Afgod

_Anke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 21:58

Ik ben vegetariër, maar ik heb wel leren laarzen, zadel etc.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:14

Ik vind het wel een soort dilemma hoor... Als vegetarier zou ik een statement willen maken tegen de bio industrie/het slachten van dieren of iets in die trant. Van dezelfde dieren wel de huid gebruiken zou in mijn optiek dan niet kunnen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:20

Kelly_ann schreef:
Ik vind het wel een soort dilemma hoor... Als vegetarier zou ik een statement willen maken tegen de bio industrie/het slachten van dieren of iets in die trant. Van dezelfde dieren wel de huid gebruiken zou in mijn optiek dan niet kunnen.

inderdaad, en veganist is alles van een dier niet gebruiken.... Dus geen smoesjes dat leer wel kan, omdat het van dieren komt die het beter hebben enzo. Ik vind het gewoon verschrikkelijk naief om wel leder te gebruiken

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:27

Wat mij betreft klopt het idd niet echt.
Hoewel je zou kunnen zeggen dat de ander het vlees van de koe eet en jij z'n huid wel gebruikt. Of dat je door geen vlees te eten er i.i.g. voor zorgt dat er per jaar 1 koe minder naar de slacht hoeft. En dat je dan wel het leer gebruikt van de koeien waar anderen wel het vlees van eten. Varken/kippen leer bestaat niet hé? misschien moet je je dan daartoe beperken?

Bestaat er zoiets als biologisch leer?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:34

Ik heb ook een prestige zadel, maar ben ook geen vegetarier Lachen

Ik weet het verschil tussen een veganist en een vegtarier
Maar ik vind de beweeg reden van sommige gewoon zo vaag Lachen
zielig want de beestjes hebben het slecht, dus geen vlees eten.
Daar kan ik me best in vinden Ja

Maar van dat zelfde zielige dier wel andere dingen willen.
Dat kan ik dan niet snappen, echt niet.

je vind dat dier zielig of je vind het wel mee vallen Lachen

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:35

Neen, maar er bestaan wel duurdere koeien, zoals de negra varkens.
Die hebben bosloop en eten alleen kastanjes enzo. Een veel beter leven dus. Hetzelfde voor koeien maar zondr de kastajes dan Lachen
Alleen als mensen nu eens wat meer voor hun vleesje zouden betalen, en de overheid de import van vlees stopt.
Zodat er geen extreem lage prijzen op de markt gegooid worden.

Maar dat leer zal je nog niet snel op je zadel krijgen, behalve als er vraag voor is. En zoals altijd in de economie hoe goedkoper hoe meer winst. En ook van de koeien die goed worden gehouden zijn gewoon te weinig voor de hoeveelheid leer die de zadelmakers nodig hebben.

Ik ben niet tegen vlees Lachen maar wel voor duurder vleesje

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:38

Ik ben ook vegetariër.
Ik heb wel wat spullen van leer. Het zadel, hoofdstel, en mijn winterschoenen, maar daar houdt het dan ook op. Ik heb het liefst zo weinig mogelijk van leer. Ik vind leer wel mooi, en dus maak ik veel spullen zelf van skai, kunstleer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:40

Ik koop iig bewust nederlands vlees
Omdat ik vind dat de dieren in NL het veel beter hebben dan in het buitenland.
Ook qua slachten.
Maar met leer is dat niet te doen.
Maar goed, ben dan ook geen vegetarier
Lekker vind ik het overigens niet, maar mijn lijf kan dus niet zonder

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:45

runningkawa schreef:
Ik heb ook een prestige zadel, maar ben ook geen vegetarier Lachen

Ik weet het verschil tussen een veganist en een vegtarier
Maar ik vind de beweeg reden van sommige gewoon zo vaag Lachen
zielig want de beestjes hebben het slecht, dus geen vlees eten.
Daar kan ik me best in vinden Ja

Maar van dat zelfde zielige dier wel andere dingen willen.
Dat kan ik dan niet snappen, echt niet.

je vind dat dier zielig of je vind het wel mee vallen Lachen

Je blijft er maar op hameren dat "wij vegetariërs" het allemaal zielig vinden, maar dat is niet waar. Ik eet het niet omdat ik het niet lust, waarom zou ik dan geen leer mogen gebruiken?

En daarbij; ik ben géén veganist, en ik moet toch ergens mijn grenzen stellen, niet dan?
Dadelijk mag ik alleen maar groentes en fruit eten. Koe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:47

Omdat de meeste dat als reden aan dragen
Jij bent 1 van de weinige die zegt het niet lekker te vinden Lachen
En dat vind ik een veel gewone reden in samenhang met gebruik van een leren zadel. Ja
Maar ben je dan wel een vegetarier, of is dat dan maar een toevalige bijkomstigheid?

Niet raar bedoeld
Zou kook ik zonder zout, toch ben ik niet op zoutloos dieet, maar vind het gewoon niet lekker