ZIPA schreef:Soms begrijp ik er helemaal niets van ??? Gaan je proeven voor je gevoel super , krijg je geen punt. Gaat het minder, krijg je winst. Nou dat compenseerd dan weer....
gelukkig wel ja..........................
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
ZIPA schreef:Soms begrijp ik er helemaal niets van ??? Gaan je proeven voor je gevoel super , krijg je geen punt. Gaat het minder, krijg je winst. Nou dat compenseerd dan weer....
Mirranda schreef:Een goede jury is volgens mij iemand die objectief naar een combinatie kijkt en daar ook naar beoordeeld, ongeacht ras, kleur of eigen voorkeur. En dan ook afstraffen wat niet goed gat en echt belonen wat wel goed gaat. Veel commentaar vind ik altijd prettig. Ik kan weinig met veel vijven en zessen zonder dat daar vervolgens een opmerking bijstaat.
SHALALA schreef:En idd vanaf 6 en lager met commentaar. Hoeft niet veel te zijn, maar erger me zooo erg aan die zesjes zonder commentaar; hoe wil je dan weten wat je er aan kunt verbeteren?
CindyUniek schreef:Ik vind dat er tegenwoordig best vaak heel mild wordt gejureerd.....
Erz ijn té veel mensen/kinderen die denken 'leuk ik ga starten' terwijl ze totaal nog niet begrijpen wat een oefening inhoudt en hoe deze uitgevoerd moet worden......
Iedereen is tevreden als ze 183 punten hebben voor hun proef en dus een winstpunt erbij, maaaaar bedenk je dan ook dat je dus gemiddeld maar een 6 hebt gescoord...... ik vind dat eigenlijk nog laag....
ik ben ook een paar jaar terug als een kip zonder kop gaan starten, heb mijn fjord in het M2 (is nu drachtig) maar leer eigenlijk nu pas echt meer over 'dressuurrijden' en de oefeningen en de ontspanning........
Van mij zouden ze best strenger mogen worden op fouten als: zagen/trekken/schoppen/luiigheid --> betekend vaak dat ze gewoon niet goed ontspannen worden gereden..... Ik zie wel eens mensen die hun paard naar beneden trekken in een krulletje en flink die sporen erin..... van mij mogen ze die best even naar zich toeroepen en daarin benadelen......
Onze manier van rijden tegenwoordig verklaart dat paardenfysiotherapeuten / magnetiseurs en weet ik het wat als paddestoelen uit de grond schieten!!!!!!
het is niet meer het paard dusdanig losrijden totdat ze zelf met hun hoofd/hals in ontspanning komen, nee we komen de bak in stappen een rondje los en hoppa...... en dan vraag ik niet aan iedereen om hierop te reageren met: nee hoor dat doe ik niet, ga maar eens een dagje wedstrijden kijken.......
Een jury mag van mij best wel eens kijken hoe een combinatie ook losrijdt..... al zetten ze nog zo'n mooie proef neer, ik vind dat er ook gekeken mag worden naar hoe het paard behandelt wordt....
en ik ben hier heel eerlijk over, ik denk er zo over omdat ik zelf zo geweest ben.....
paard liep nooit goed in mijn ogen, liep zijn proef niet goed, wilde niet aan de teugel dus dan zetten we maar gewoon wat 'dru'k' op die teugels tot ze wél loslaat!!!
en ik heb best vaak in de prijzen gezeten en dan voelde ik me weer schuldig tegenover mijn paardje, maar t ging iedere keer weer zo..... totdat ik meer ging lezen over paardrijden en is wat meer ging proberen..... totdat ik nu een punt heb bereikt dat ik kan zeggen dat ik véél meer bezig ben met het 'ontspannen' rijden en weet je wat het mooie is.... mijn paard loopt super!! netjes na een minuut of 20 super aan de teugel en voorwaarts zonder dat ikheb hoeven trekken of schoppen... gewoonweg losrijden totdat ze zelf aangeven of ze los genoeg zijn om te zakken.....
Ik hoop niet dat ik er op aangekeken wordt hoe ik gereden heb, maar hoop dat er meer mensen zijn die toe durven geven hoe ze rijden..... en daar misschien iets serieuzer over na denken.....
Dus kortom jury's: jullie mogen van mij best streng, maar rechtvaardig zijn!! of eens kijken hoe er wordt losgereden!!
Kortom; een eerlijke, strenge maar rechtvaardige jury
)
!
. kaatje77 schreef:CindyUniek schreef:gewoonweg losrijden totdat ze zelf aangeven of ze los genoeg zijn om te zakken.....
Zoek nu ook eerst de ontspanning op en vanuit daar verder werken.
Als je 2 keer knijpt vóórdat hij zo omhoog gaat blijft hij de hele les wel redelijk naar beneden. Dus ik vraag eerst of hij wil zakken en dan maakt hij me niet uit waar hij precies loopt. 
) dan 1 die 5 en 6jes geeft voor een proef waar echte fouten, maar ook wel goede stukken inzaten. had het met het debuut op paard. paard heeft in 3 jaar geen wedstrijden meer gereden en nog nooit hekjes in een binnenbak gezien. Constant spanning bij de hekjes, alle keren met aangaloperen bokken en zelfs een keer met wijken, maar ook hele nette middendraf, nette galop, goede voltes enzovoorts. Maar alleen maar 5en en 6en, geen commentaar bijna bij de 5en en helemaal niks over de spanning of het bokken. MyWishMax schreef:Ben het wel met jullie eens, maar ik moet meteen wel naar beneden vragen. (wel zachtjes natuurlijk en dan duurt het nog vaak een kwartier voordat hij loslaat) Als je die van mij namelijk gewoon laat lopen, kan je 4 dagen wachten maar uit zichzelf zakken doet hij nietAls je 2 keer knijpt vóórdat hij zo omhoog gaat blijft hij de hele les wel redelijk naar beneden. Dus ik vraag eerst of hij wil zakken en dan maakt hij me niet uit waar hij precies loopt.
Maar ik stap bijvoorbeeld wel altijd 20 minuten los met lange teugel, 15 minuten naar beneden en dan voorzichtig draven. En de laatste 15 minuten pas netjes opgericht en daarna weer 10 minuten lang uitdraven en 15 minuten uitstappen
Bacannie schreef:Nou Max dat is dan ook balen... zo weet je ook niet waar je op moet letten volgende keer. Maar ja, je houdt het altijd zulke jury's. Misschien willen ze 'veilig' jureren ofzo?
Met veel commentaar en doe dan niet net alsof je het allemaal niet ziet. Verzet is toch geen moeilijk woord
en bij een acht of hoger moet ik ook gemerkt hebben dat het goed was. Juist op de onderdelen waarvan de jury zoiets heeft dat het gemiddeld was zou ik graag weten wat er nog verbeterd kan worden om de volgende keer wel een hoger punt te halen. Annemariet schreef:Een jury die terecht punten geeft en niet "discrimineert" op ras. (hoor ik ook nog regelmatig...)