Jury kijkt niet....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Gulpje

Re: Jury kijkt niet....

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:32

Vippie schreef:
Je kunt het ook andersom zien:
Wij stoppen jaren training in onszelf en ons paard om de kwalificatie te bereiken waarop wij ons in mogen schrijven voor een jurycursus, rijden maand na maand op en neer naar een cursusplaats om onszelf te scholen, doen vervolgens ook nog eens examen om dat jurystempeltje achter je naam te krijgen.
Stoppen naast het dagelijke werk wat we doen en het rijden van ons paard al onze vrije tijd in het beoordelen van jouw proefje en die van vele anderen want 40 combinaties op een dag is zo ongeveer het minimum wat ik op een dag jureer (en sommige manges presteren het om er dan ook nog eens geen pauze tussendoor te lassen voor de sanitaire stop of een hapje en een drankje)...

En wat krijg je dan voor je kiezen, ruiters die nog geen volte kunnen rijden, links en rechts niet uit elkaar kunnen houden, niet weten hoe ver ze uit de kant rijden met gebroken lijnen (5 meter is geen 10 of 2,5), onder de C bij het halthouden gezellig met de voorlezer gaan staan kletsen en vergeten dat het raampje van het juryhok openstaat en de proef waarsch gister pas doorgekeken hebben.

En dan nog verwachten dat je geboeid blijft door deze geweldige prestaties..... OK dan!
En deze ruiters zijn helaas geen uitzondering Huilen

Tja, en als ik deze reactie nog een keer lees vraag ik me af waarom jij nog jureert. Als ik het goed begrijp is het alleen maar kommer en kwel, dus waarom zou je de moeite nog doen?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:33

Ytjuuuh en gekke_koei: Gelukkig maar! Haha!

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:34

gekke_koei schreef:
het is en blijft een jury sport.. wanneer gaan mensen nou eens beseffen dat ze aankunnen voelen wat ze willen(goed of slecht) maar dat de jury er anders over kan denken?
hoe vaak gebeurd het niet dat je met een rot gevoel uit je proef komt en je toch eenpunt hebt?? of andersom?
dat komt dan zeker doordat de jury net even niet keek Slapen

Helemaal mee eens wat je hier zegt, maar dit geeft natuurlijk geen vrijbrief om als jury een veer in je kont te steken.
Jureren doe je omdat je het wilt, anders was je nooit naar de jurycursus gegaan. Als je er dan geen zin meer in, hou dan de eer aan jezelf en stop er mee, maar ga niet naar een wedstrijd om dan niet op te letten.

Ik bedoel dit niet als aanval voor de juryleden hier onder ons, maar in het algemeen.

Kuiken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:39

Dat had ik laatst ook bij een vriendinnetje in het Z Bloos! Je zag die man in dat hokje drafbewegingen maken met zijn handen om dingen aan de schrijfster uit te leggen!! Hele oefeningen zag hij niet en liet zeker 10 minuten tussen de proeven in zitten! Ik vond het allemaal maar erg vreemd. Op het protocol stonden overigens zessen en zevens waar hij niet had gekeken.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 11:55

Ik heb ooit geschreven bij de man die mij zaterdag jureerde. Toen ik bij hem schreef keek hij naar alle paarden, behalve het paard in onze ring (outdoor ja). Zaterdag kon dat lkkr niet, want het was indoor Duivel hij keek wel ff op toen hij een bont paardje zag tussen 40 donkerbruine. Maar heb ook vaak genoeg gehad dat ze me zeiden: "ik hou niet van bont". Ma goed, krijg dan nog net een puntje, terwijl het gewoon super ging. Kijken zullen ze voortaan! Duivel

Enneuh inderdaad, schrijven en eten/drinken gaat prima saampjes hoor! Bloos Broodje in je mond en penne maar!

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:12

gelukig heb ik dit maar 1 keer mee gemaakt !
Bloos
ik heb het proef je nog eens door gekeken ! Tong uitsteken

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 13:59

Gulpje schreef:
Tja, en als ik deze reactie nog een keer lees vraag ik me af waarom jij nog jureert. Als ik het goed begrijp is het alleen maar kommer en kwel, dus waarom zou je de moeite nog doen?

Ik zit er voor degenen die wél moeite doen om hun paard goed te presenteren Knipoog en gelukkig is dat nog steeds het gros, alleen erger ik me HIER om de mensen die de jury's af lopen te zeiken terwijl ze zelf waarschijnlijk ook benedenmaats presteren en dit de jury aanrekenen.
Ik zou zeggen ga eens schrijven dan zul je merken dat jureren echt niet zo makkelijk is als het lijkt.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:17

Mistic schreef:
@Vippie, ik vraag me af waarom jij nog steeds jureerd. Als ik jou zo hoor.

Sorry mag ik als jury mijn weerwoord niet meer geven??? Ruiters denken blijkbaar gewoon te simpel soms en alleen in hun eigen tokootje. Ik ben ruiter én jury en bekijk het dus van 2 kanten.

Mistic schreef:
@Logisch dat we allemaal mensen zijn en ieder op het wedstrijdterrein steekt er veel tijd in. Er wordt hier steeds met het vingertje de andere kant op gewezen.

Wie begint met wijzen kan de vinger terug verwachten Haha!. Iedereen steekt er veel tijd in, de ruiter niet minder dan de jury maar dat wordt soms nog wel eens vergeten.

Mistic schreef:
@Juryleden zijn geen heilige net als de ruiters dat niet zijn en je moet je zo dus ook niet opstellen. Sommige doen dat imo iets te veel.

Hopelijk doel je niet op mij want ik stel mij zeker niet zo op, sta voor alle vragen open en wil commentaar met alle liefde aanhoren en weerleggen indien nodig. Andersom hoeven ruiters zich ook niet zo op te stellen tegen een jury met een mening van ik steek er veel tijd in dus JIJ hebt je maar aan te passen aan mij als ruiter.

Mistic schreef:
@Er zijn inderdaad juryleden en mensen van het wedstrijdsecretariaat die dingen even iets onhandig plannen. Het is voor iedereen wel zo netjes om even te wachten en spullen aan te pakken of dingen te vragen tussen 2 proeven door.

ben ik helemaal met je eens, maarja sommigen hebben er een abbonnement op om tijdens een proef protocollen te komen halen en dan nog achter je blijven wachten (misschien hopen ze wat punten of commentaar op te vangen??) op iets......

Mistic schreef:
@Het voorbeeld wat gegeven werd over bellen vind ik dus helemaal niet kunnen. Blijf dan lekker thuis en ga daar ruzie maken met je man. Overigens vind ik het van de poster (weet even niet meer wie het is) ook niet netjes dat ze daar niets van gezegd heeft.

Ook helemaal met je eens, dat kan gewoonweg niet. Bellen doe je voor of na je jurytijd of tussen proeven in als daar even tijd voor is, maar dan nog alleen bij hoge nood.

VValar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:40

Ik kan me helemaal vinden in het antwoord van Vippie. Kwaliteit van zowel ruiters als paarden op concours is vaak ver te zoeken. Afgelopen zaterdag nog naar Middenmeer geweest om te schrijven bij mijn instructrice. Het is toch triest dat van de 14 combinaties maar 2 daarvan boven de 180 punten weten te halen. En helaas is dit niet een uitzondering op de regel.
Het kan altijd wat minder fijn lopen op een concours, maar wat je vaak ziet bij combinaties is dat de hele basis nog niet bevestigd is. Je vraagt je vaak af hoe ze uberhaupt de B uit zijn gekomen. Het geeft ook maar weer eens blijk van de middelmatige kwaliteit van instructie die deze combinaties genieten, ik zou mijn leerling nooit zo op concours durven te sturen.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 14:43

Ach volgens mij zijn het uitzonderingen.. een jury die niet oplet.. K heb tot nu toe bij schrijven alleen maar toffe gehad. Miss dat t voor de ruiter lijkt alsof hij/zij niet oplet (kijkt bijv. op de startcoupon of proevenboekje) maar met hun andere oog kijken ze naar de combinatie hoor!

window

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:32

ik heb maar 1x gehad dat de jury niet naar mij keek onder het proefje.
eerst was binnenkomen en groeten oke ik groete maar jury was nog iets aan het lezen dus ik gewoon wachten en ze keek op en groete toen terug (na oke ken gebeuren)
proefje door rijden
en ik moest bij A afwenden en dan volte 10 meter ofzo naja ik reed recht op jury af in ieder geval en die zat gewoon naar de andere kant te kijken , heel apart, later kwam dat nog een paar keer voor.
dus ik klaar met me proefje en waren mensen die zeiden zelf al dat de jury helemaal niet aan het kijken was
terwijl ik zelf nog niks gezegt had

misschien was ze nog niet wakker ofzo want het was s'ochtends vroeg en ik moest als 1e
dat ze nog half aan het dromen was ofzo

maar dat is eigenlijk de enige keer geweest
voor de rest heb ik niks te klagen over jury's
ben heel kritisch over mezelf dus vaak hogere punten dan dat ik mezelf zou geven

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:38

Ik heb een vriendin een keer voorgelezen, jury geeft een seintje om te beginnen, dus ik lees AX Binnenkomen in verzamelde galop...en ze rijdt doodleuk in DRAF binnen...had gewoon een zeven, heb me dood gelachen, vond het erg grappig!!! Ik zag al toen ik stond te lezen dat ie niet echt zat te kijken toen ze begon dus ik vermoedde al dat hij het niet in de gaten had.....Das dan mazzel hebben!

Zelf heb ik het echter nooit gemerkt hoor, als ik een proef aan het rijden ben, zit ik echt niet op een jury te letten, daar heb ik het veel te druk voor!

En als ik zelf zit te jureren probeer ik echt alle aandacht erbij te houden en aandachtig te blijven kijken zonder bij sommige acties heel hard in de lach te schieten, maar dat kost wel moeite hoor soms!

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:46

Vippie schreef:
Gulpje schreef:

Ik zit er voor degenen die wél moeite doen om hun paard goed te presenteren Knipoog en gelukkig is dat nog steeds het gros, alleen erger ik me HIER om de mensen die de jury's af lopen te zeiken terwijl ze zelf waarschijnlijk ook benedenmaats presteren en dit de jury aanrekenen.
Ik zou zeggen ga eens schrijven dan zul je merken dat jureren echt niet zo makkelijk is als het lijkt.

Als de laatste zin persoonlijk is; ik ga zeer vaak schrijven, ik vind het leuk en heel leerzaam. Daar heb ik dus ook meegemaakt dat juryleden kunnen eten en jureren tegelijk Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog Knipoog (Duidelijk genoeg toch? Clown )
En over het algemeen zijn mijn punten terecht, hoog of laag. Soms ook niet, maar dan haal ik mijn schouders op en ga lekker verder trainen.

riannhuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 15:47

mijn zus had eens een bixiewedstrijd springen. toen ze klaar was, VROEG DE JURY OF ZE FOUTLOOS WAS OF NIET, DE JURY HAD NIET EENS GEKEKEN!! dat doe je toch niet!! toen was de prijsuitrijking, mijn zus was 1 na laatste geworden, terwijl ze veruit het netste reed en ze was de enige die de goede lijnen reed tussen de poortjes door. degene die laatse was had verkeerd parcours. mijn moeder was dus ook naar die jury gegaan, waarom ze niet had gekeken. nou, dat moet je dus noooooooit doen, we zijn die jury meerdere keren tegengekomen, en kregen steeds lage punten met dressuur, mijn zusje en ik ook.
bij haar eerste bixiewedstrijd dressuur ging mijn zus links ipv rechts, dat had de jury ook niet gezien. maar dat kan een keer gebeuren, dat je een paar seconden even niet kijkt.

Mistic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 16:00

Vippie schreef:
Sorry mag ik als jury mijn weerwoord niet meer geven??? Ruiters denken blijkbaar gewoon te simpel soms en alleen in hun eigen tokootje. Ik ben ruiter én jury en bekijk het dus van 2 kanten.

Tuurlijk mag je je weerwoord geven, maar zoals het er in eerste instantie stond (dus voor je uitleg) kwam het negatief over.

Vippie schreef:
Hopelijk doel je niet op mij want ik stel mij zeker niet zo op, sta voor alle vragen open en wil commentaar met alle liefde aanhoren en weerleggen indien nodig. Andersom hoeven ruiters zich ook niet zo op te stellen tegen een jury met een mening van ik steek er veel tijd in dus JIJ hebt je maar aan te passen aan mij als ruiter.

Nee was niet persoonlijk naar jou, heb je immers nog nooit meegemaakt met jureren, maar ik heb er dus wel een aantal met die instelling voorbij zien komen op het wedstrijdterrein.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 18:43

Casca schreef:
je kunt het ook andersom zien: Jij stopt maanden training in een paard, een paar uur voorbereiding voor de proef (zaorgen dat jullie er allebei tiptop uitzien), boel werk eromheen, betaald startgeld, en dan kom je de 6 minuten in de proef en zit degene een beetje de andere kant op te kijken!!

Vergeet niet dat het gemiddelde jurylid zelf ook actief wedstrijdruiter is...

whoopylover schreef:
Misschien is het een idee om een keer de jury te filmen tijdens het rijden van een proef, kun je ze betrappen Clown

Als ik dan filmpjes mag plaatsen met de meest achterlijke dingen die ruiters in de ring presteren... Huilen van het lachen

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 09:10

Ik heb nog nooit gezien dat een jury bij mij niet opletten. Natuurlijk iedereen kikt wel eens ergens anders heen, bijvoorbeeld om even de schrijfster te helpen.

En ik rijd nu ongeveer 10 jaar wedstrijden en pas gisteren voor het eerst werd er niet teruggegroet.

Dus ik weet niet waar jullie allemaal wedstrijd rijden, maar ik heb hier geen last van Knipoog

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:49

Bij ons in de buurt heb ik dit nog bijna nooit gezien, bijna alle jury's letten goed op hier Haha!

Wel een keer op de manege een onoplettend jury :
Die jury ging gewoon achterstevoren zitten Nagelbijten / Gniffelen En hij mistte dus een heleboel punten aan het eind. M'n moeder moest natellen, en moest dus teruglopen naar de jury omdat er allemaal dingen niet waren ingevuld. Hij riep zomaar wat cijfers (dacht er niet overna).

Bij een andere combinatie zat hij ook achterstevoren, meisje die reed sprong 3x verkeerd aan en reed uiteindelijk in de verkeerd galop door. De schrijfster vroeg wat ze moest opschrijven, en de jury (nog steeds achterstevoren) riep dat het een 7 was. De schrijfster zei nog 'meneer ze sprong 3x verkeerd aan en zit nog steeds verkeerd', maar hij zei dat het gewoon een 7 was.
Dat vind ik dus echt belachelijk.

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:55

een paar weken geleden had mijn vriendin wedstrijd,ik ging mee haar vriend las de proef voor en ik stond naast die vriend en keek na haar en de juri de juri keek af en toe....maar was merendeel aan het kletsen met de schrijfter en aan het lachen....Mijn vriendin had een nette proef gereden maar zo dacht de juri er niet over....ze had geen winst en er stond niks op haar protocol waar ze aan kon werken....

Rijan_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:33

geen idee eigelijk wie dat was zal dan nog is even op me protecol kijken Tong uitsteken Clown

Phant0m

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:31

ik heb gister mn 2de wedstrijd gereden in de B
mijn paard is een ongelovelijk aansteller en vind alles "eng"
tijdens de proef zijn er foto's gemaakt. kijk ik na mn proef de foto's terug,
zie ik de jury gewoon naar de kantine zitten staren met de der hoofd hangend op de arm !
had ook echt hele lage punten ( 148 )
bedankt voor de interesse denk ik dan... Bloos

WenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:16

Ik schrijf heel vaak, en ben nog niet officieel gestart, maar dergelijke taferelen heb ik nog nooit mee gemaakt. Tot noch toe heb ik (in alle klasses!) oplettende gemotiveerde juryleden meegemaakt. Mensen die daar zitten voor hun plezier, en daarmee ook voor het plezier van de ruiter.
Het enige wat ik met een (niet-officiele) jury eens mee heb gemaakt is dat er op mijn protocol stond dat de pony kreupel was, terwijl op de film duidelijk te zien was dat ze dat niet was. Wel wat druk en daardoor achter op momenten korter dan normaal. Maar goed, das jammer dan en de volgende keer beter...

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 22:43

Phant0m schreef:
mijn paard is een ongelovelijk aansteller en vind alles "eng"
tijdens de proef zijn er foto's gemaakt. kijk ik na mn proef de foto's terug,
zie ik de jury gewoon naar de kantine zitten staren met de der hoofd hangend op de arm !
had ook echt hele lage punten ( 148 )
bedankt voor de interesse denk ik dan... Bloos

Gelukkig is een foto maar een momentopname van een honderdste van en seconde en duurt je proef een dikke 6 minuten Knipoog.
Dus je punten met je eigen commentaar zullen vast wel overeen komen. De jury zal dus ongetwijfeld wel gekeken hebben.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:03

Ik heb vandaag een 6 gereden terwijl ik verkeerd aansprong in een M2 proef. Jury had w.s. op dat moment net even niet gekeken. In dit geval werkte dat in m'n voordeel, als het onderdeel een 8 waard had geweest had het in mijn nadeel geweest. Op 30 onderdelen x 20 tot 30 ruiters kan ik wel begrijpen dat de jury eens een onderdeel misloopt.

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:36

Ik heb het idd ook vaak gehad dat de jury niet keek.. en ik werd hier echt pissig om Bloos had bijna de neiging om er wat van te zeggen.... achteraf had ik wel echt super goede punten Knipoog maar toch als je dan in de ring rij dan heb ik echt zo n gevoel van ik ben niet boeiend ofzo.. weet je wel en dan zakt mijn motivatie heel erg ja waarom rijden als ze toch niet kijken Bloos

Vorige keer bij een wedstrijd zat een jury te bellen Boos! die is wel even aangepakt en hoefde niet meer te komen!