E-pony inmeten?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xsimone

Re: E-pony inmeten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 13:05

Ezter schreef:
Weet je wel zeker dat het het goede paspoort is dan. Staan bijv de aftekeningen en, nog belangrijker, het chipnummer, er wel in?
En heb je wel het paspoort en niet het stamboekpapier? Want daarop is inderdaad geen ruimte om te meten...
Verder maakt het niet zoveel uit als een paard nog als hengst in het paspoort staat volgens mij, heeft die van mij ook is pas op latere leeftijd geruind en dat wordt dan niet meer veranderd.

Ja het is een dravertje, in een paspoort van een dravetje staat het niet, beetje vreemd maargoed...
De meter zou vast wel weten waar je dit kan neerzetten.

sibond

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 13:36

Lielle schreef:
en idem voor E pony's. Ben ze tegen gekomen die net zo groot zijn als mijn paard van 1.65

dit moet ik beamen.. in mn pony tijd had ik een kwpn'er die de hoefsmid op 1,62 gemeten had.. officiele meter kwam en vroeg wil je ene pony of een paard? mn vader zegt ik wil l iever een pony maar denk niet dat dat erin zit.. en toch is die als pony gemeten waardoor ik nog gewoon 1 jaar bij de ponys heb kunnen starten!

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:22

Goofke schreef:
ik vind het een beetje een vreemde discussie geworden,
dacht dat iedereen t er mee eens was dat ze haar pony moest laten meten
en dat dit in het paspoort hoort te staan! Bij mijn weten gaat een d-pony niet
tot 150 cm, is het nog steeds de oude maat. En vind het ook vreemd dat volgens
jullie ponymeters zo makkelijk over te halen zijn.... Als ze er op betrapt worden
komt er echt wel iets achter weg voor hun! dus is niet zo dat het hun niet uitmaakt, en
waarom zouden ze anders ponymeter zijn geworden. Al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen
Maar de discussie over met een pony in een andere klasse starten dan hoort is toch niet
eens een discussie waard? De pony wordt gewoon zo geboren en wordt die klasse, daar
verander je nix aan, en je als je een pony koopt weet je ongeveer wel waar die eindigt qua
maat. Tuurlijk kun je bij t meten wel beetje smokkelen, hebben wij ook wel gedaan, maar om
dit nou met meerdere cm te doen??? (beetje kinderachtig)

Of denk ik daar nu totaal anders over?

Ik vind het goed dat er duidelijke grenzen zijn wat betreft de grootte maar ik vind het niet erg om een beetje te sjoemelen met de grootte. En dan bedoel ik geen 5 cm maar 1 of 2cm.
Stel dat je een hele leuke pony vind voor je dochtertje, dier is 1,47 dus mooi in de maat. Het volgende jaar wil je concoursen gaan starten maar de pony wordt gemeten op 1,49m... Dan vind ik het knap banketstaaf dat zo'n klein kind dan tussen alle grote E's moet rijden en 10cm hoger moet springen alleen omdat de pony een cm boven de maat zit. Vind dat je daar best soepel in kunt zijn, maar ligt wel aan de situatie.
Zo ken ik ook iemand die een leuke pony heeft, springt heel goed, meisje heeft veel ervaring, maar een tijdje terug zag ik ze op concours, ze moest starten in de categorie D.
Ik kijk naar haar pony, naar de mijne(van mij is 1,55m, ik zeg, of het is geen D meer, of hij oogt ontzettend groot(het is een luxe pony). Zegt zij met een grote grijns, nee hoor, het is allang geen D meer, vanaf zijn 4e jaar al niet meer, hij is nu al 1,54m en wordt elk jaar door dezelfde persoon gemeten die hem steeds weer opschrijft als 1,479m.

Dan denk ik, laat ze sjoemelen met pony's waarbij het maar een cm scheelt en niet pony's die al 5 cm boven de maat zitten nog als D meten, dat is niet eerlijk tegenover andere ruiters in die klasse en niet eerlijk tegenover mensen die wel eerlijk zijn en hun pony van 1,50m als E laten meten.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:24

En ken zo'n zelfde geval van een ruiter die al heel lang reed, meerdere pony's in het Z en dan gaat ze starten met een paard van 1,61 die gemeten is als E. 2 jaar later gaat ze vrolijk naar de paarden met datzelfde dier.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:28

sjoemelen is sjoemelen in mijn ogen, bij 1 of 5 cm. Ook een pony van 1.50 is geen D-er meer, hoe sneu dat ook is. Anders is het ook niet eerlijk om eentje van 1.51 niet meer als D-er te meten en een van 1.50 wel. Want het is toch maar 1 cm?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:33

Bij 1,51 heb je een kleine E, bij in 1,49 heb je een grote D, ik vind daat verschil tussen zitten...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 14:33

nee, in beide gevallen heb je een E pony Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 16:59

vind ik niet, en alleen door die truukjes die al genoemd zijn kun je je paard desgewenst groter of kleiner laten meten, uit eigen ervaring weet ik dat dat wel 3-4 cm kan schelen!
Een ervaren iemand met een pony van 1,50 laat hem op die manier bij de D's inmeten, moet dan iemand die die truukjes niet kent of gewoon een eerlijk iemand dan wel met een pony van 1,49 bij de E's rijden?
Dat vind ik niet eerlijk en ik denk dat de meeste meters daarom zelf ook wat soepeler zijn door er een cm af te halen als hij net 1,485 pf 1,49 is.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 18:09

ik vind gewoon niet smokkelen en starten in de klasse waar je hoort punt uit Haha!

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-02-07 19:02

Trouwens er wordt elke keer gesproken over dat 1.49 m een E-pony is.
Als je pony met ijzers 1.49m is is het een D-pony!
Maargoed.. ! Knipoog

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 00:45

Dus als je een pony hebt van 1,489 laat je er een heel dun ijzertje onder zetten waarvoor een cm wordt afgetrokken, heb je 'm alsnog in de D.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 01:10

toen ik nog bij de pony's startte was Jel vaak de kleinste E-pony van allemaal, terwijl hij toch echt 1.55 hoog was. Weet je, ik geloof dat de maat niet het meest belangrijke is. In de B wonnen we vaak op stijl, daar heeft grootte niks mee te maken. Nu we bij de paarden starten, en dus helemaal de kleinsten zijn, heb ik bij bepaalde afstanden voordeel en bij andere juist weer nadeel. Er is geen pijl op te trekken, natuurlijk zou je geen paarden van 1.60 of groter moeten kunnen inmeten, maar als het om een centimeter gaat vind ik het niet eens zo heel erg.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 02:55

Precies, en ik heb afgelopen zomer wel mooi met mijn kleine E'tje van 1,54m gewonnen van 60 paarden op de sgw in Neede. Terwijl hindernissen van 1m voor een E wel wat hoger zijn dan voor een paard van 1,70m.
Zo zie je maar, beter een kleintje met karakter dan een grote die er niks van bakt!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 19:49

wij hebben vroeger mensen op de club gehad, die kochten een E pony die super sprong.
maar ja.. na een tijdje moesten ze hoger en toen won de pony niets meer. pony werd 'verkocht" en na een paar maanden hadden dezelfde mensen ineens een nieuwe identieke pony met een ( dit heb ik alleen gehoord hoor) wond/ kale plek op de schoft.
De pony werd ingemeten voor concours en mocht bij de D maat starten alvorens hij alles weer won.

Snoekiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:04

ik heb ook een E-pony die ook echt op het randje ligt, maar we zijn allebei nog niet erg ervaren, dus ze is vorig jaar ook E gemeten. Als het gaat wil ik dit jaar ook nog bij de pony's starten, en dan volgend jaar maar naar de paarden.. Pony's vind ik gewoon leuker, mensen van je eigen leeftijd (g1 hele ervaren volwassenen die met een jong dier in dezelfde klasse uitkomen ofzo, gebeurt bij pony's minder).
Maar ik hoorde van de staleigenaar dat ze ook een meisje kent die al een paar jaar Z(1 of 2, weeni) start met een 'pony' van 1,61. Op hoog niveau vind ik het ook erger dan op laag, wat maakt het daar nou uit. Maar als je in de Z komt vind ik dat je dan ook wel bij de paarden kan

Goofke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 20:55

vind wel dat er duidelijke afspraken moeten zijn, anders blijft men bezig!
1 cm voor ijzers en als je dan dunne ijzers doet moet je zelf weten, maar
verder geen verschil, de maat is de maat!
mocht je je pony van te voren rijden en scheelt dit in je voordeel, dan
heb je mazzel! maar meet de meter haar groter dan zul je gwoon in die klasse moeten
starten! toch?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 01:04

Meetbriefjes zijn er niet meer... de hoogte wordt in het paspoort vermeld.
De FEI heeft die marge aangehouden omdat men de pony's voor de 'wedstrijd' gaat meten waardoor de pony zich 'groot'kan maken en de grensgevallen dus groter gemeten worden dan ze daadwerkelijk zijn.
Op een regionale springen is een E pony kampioen geworden die groter is als ons paard van 1.62 m.
Maar het leuke is, niemand kan reclameren tegen de categorieindeling van een pony behalve de eigenaar zelf...
Als een meter mijn pony in mijn ogen te groot gemeten heeft, dan kan alleen ik reclameren, laten hermeten en klaar.. zie ik een paard van 1.70 m tussen de D-pony's starten, maar dat paard heeft op papier staan dat ie 1.47 is... kan ik als derde/concurent/observator/ringmeester/jurylid/parcoursbouwer/erkend meter/KNHSmedewerker/ geef het een naam.. er helemaal NIETS aan doen... behalve gadeslaan en meer niet.

chaai

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 16:10

net terug van concours... Haha! bij de paarden met mn "E'tje", 2e in het oefen en 4e van de 54 in de B, hij heeft gewoon bijna al die grote knollen eruit gesprongen Vork

xsimone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-02-07 17:10

chaai schreef:
net terug van concours... Haha! bij de paarden met mn "E'tje", 2e in het oefen en 4e van de 54 in de B, hij heeft gewoon bijna al die grote knollen eruit gesprongen Vork

Haah super goed man!!! Haha!
Met je 'Kleintje!' Tong uitsteken

judith_slu

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 19:40

Goofke schreef:
denk ook niet dat die meters dat zo makkelijk doen...
had een grote E-pony wat echt op t randje pony/paard zat,
was elk jaar weer spannend als we gingen meten, gelukkig
altijd net pony gebleven, maar als ze iets te groot was zou
hij haar echt wel 'paard' hebben gemaakt!
Maar jah, weet ni hoe makkelijk sommige meters over te halen zijn,
zou het niet echt eerlijk vinde in elk geval!

Nou onze meter hoefde niet omgehaald te worden,wij wisten zelf neit dat mijn pony bijna paard was, omdat ze niet zo groot oogt. Maar toen ze opgemeten werd, bleek ze dsu wel op het randje te zitten!
Grens was 1.57, wa maakte de meter ervan: 1.569 Haha!
En mompelde steeds wat van : nou, nou dat kan net. Maargoed wel beetje verdacht toch ? Tong uitsteken

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 21:01

Zo was het bij ons ook. Ben een keer met een D bij de meter geweest, helemaal niets gezegd over in welke maat ik hem wilde of overgehaald of wat dan ook. Heb gewoon gezegd hij moet gemeten worden.
Ik stond met hem op straat(pony was 4 jaar) en hij de stok erbij, kijken, nog een keer, kijken. Zegt ie 'zet hem eens dwars op straat', dus ik doe dat, hij weer kijken, meten, kijken, 'kan net' zegt ie.
Dus ik 'hoezo?'
Hij is groot zegt ie en hij is nog maar 4 dus als ik nu 1,475(wat hij dus was) opschrijf krijg je hem over 2 jaar niet meer bij de D's gemeten, maar omdat hij dwars opstraat stond ging er een cm af (straat loopt een beetje rond). Dus ik oke, zal wel.
Hij heeft gewoon 1,465 op papier gezet en als ik het jaar erop weer zou komen zou hij er 1,469 van maken zodat hij, als hij uiteindelijk 8 zou zijn nog in de D gemeten kon worden....
ik heb het zelfs niet genoemd, het werd me gewoon opgedrongen... Knipoog