Goofke schreef:ik vind het een beetje een vreemde discussie geworden,
dacht dat iedereen t er mee eens was dat ze haar pony moest laten meten
en dat dit in het paspoort hoort te staan! Bij mijn weten gaat een d-pony niet
tot 150 cm, is het nog steeds de oude maat. En vind het ook vreemd dat volgens
jullie ponymeters zo makkelijk over te halen zijn.... Als ze er op betrapt worden
komt er echt wel iets achter weg voor hun! dus is niet zo dat het hun niet uitmaakt, en
waarom zouden ze anders ponymeter zijn geworden. Al heb je natuurlijk altijd uitzonderingen
Maar de discussie over met een pony in een andere klasse starten dan hoort is toch niet
eens een discussie waard? De pony wordt gewoon zo geboren en wordt die klasse, daar
verander je nix aan, en je als je een pony koopt weet je ongeveer wel waar die eindigt qua
maat. Tuurlijk kun je bij t meten wel beetje smokkelen, hebben wij ook wel gedaan, maar om
dit nou met meerdere cm te doen??? (beetje kinderachtig)
Of denk ik daar nu totaal anders over?
Ik vind het goed dat er duidelijke grenzen zijn wat betreft de grootte maar ik vind het niet erg om een beetje te sjoemelen met de grootte. En dan bedoel ik geen 5 cm maar 1 of 2cm.
Stel dat je een hele leuke pony vind voor je dochtertje, dier is 1,47 dus mooi in de maat. Het volgende jaar wil je concoursen gaan starten maar de pony wordt gemeten op 1,49m... Dan vind ik het knap banketstaaf dat zo'n klein kind dan tussen alle grote E's moet rijden en 10cm hoger moet springen alleen omdat de pony een cm boven de maat zit. Vind dat je daar best soepel in kunt zijn, maar ligt wel aan de situatie.
Zo ken ik ook iemand die een leuke pony heeft, springt heel goed, meisje heeft veel ervaring, maar een tijdje terug zag ik ze op concours, ze moest starten in de categorie D.
Ik kijk naar haar pony, naar de mijne(van mij is 1,55m, ik zeg, of het is geen D meer, of hij oogt ontzettend groot(het is een luxe pony). Zegt zij met een grote grijns, nee hoor, het is allang geen D meer, vanaf zijn 4e jaar al niet meer, hij is nu al 1,54m en wordt elk jaar door dezelfde persoon gemeten die hem steeds weer opschrijft als 1,479m.
Dan denk ik, laat ze sjoemelen met pony's waarbij het maar een cm scheelt en niet pony's die al 5 cm boven de maat zitten nog als D meten, dat is niet eerlijk tegenover andere ruiters in die klasse en niet eerlijk tegenover mensen die wel eerlijk zijn en hun pony van 1,50m als E laten meten.