Bijten !

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Re: Bijten !

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:56

sylvie schreef:
Wat ik me dan af vrag over het trug bijten ?
doen jullie dit echt met je mond?
Lijkt mij erg on handig eerst je paard zijn hooft pakken en dan zijn lip mijn paard geeft dan meteen een kopstoot zo dra ze door heeft wat ik vn plan ben

Ziedaar je abonnement op de tandarts Haha!

NIET terugbijten...paard wint het dan altijd!

In het geval van een tegen je opbokkend en steigerend paard bij het wandelen, mag, nee moet je hem corrigeren waar je maar kunt. Als je met stick werkt mag je hem daar dan gerust mee raken, de correctie moet in een sterkte aankomen die het paard als correctie ervaart.

Wat betreft de tip van Monty: op het moment dat jij met de hak van je voet bij zijn hoef kunt komen, sta je al heel dichtbij. Een springend, bokkend paard heeft van mij buiten mijn personal space te blijven, als ik hem raken moet, doe ik dat dan met de stick.

Wartertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:58

Heeeh, ik heb al de reacties maar eens snel even doorgelezen,, dus als ik het dubbel zeg,, sorry! Nou je paard is gewoon echt een dominante troela. Ik heb hier wel al eens meermaals mee gezeten, en ook meermaals met de schrik er vanaf gekomen. Maar let goed op, meestal dreigen ze alleen maar, ze proberen je bang te maken zodat jij doet wat zij vragen. Dus laat je hier zeker al niet door kennen. Ook kan je, zoals ik al gelezen had, je paard een flink bij de neus nemen, een keer in pitsen, of een klein beetje vel omdraaien, dit werkt zoals het kleine van een praam. Ze 'schrikken' er even van, en als ze het nog eens proberen, doe jij dit opnieuw. Maar let wel, dat ze het in de stal doen als er iemand voorbij loopt is niet zo erg. Ze moetten het alleen afleren om het niet te doen als je in de stal bent, en als het paard buiten de stal is. Later kun je daar mee verder, eerst deze 2 dingen. Ook kan je er een keer een professioneel iemand bij halen, die als het ware alles durft. Dat heeft bij m'n vorige verzorgknol heel goed geholpe, ze pake het beest gewoon bij de neus, en flinke kneep erin, en na een maand had de merrie het al heel wat minder druk! Ik zou zegge veel suc6 ermee, want het is niet makkelijk af te leren, het gaat je veel tijd en moeite kosten, maar jullie komen er wel Knipoog
(sorry voor de lange reactie)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 12:59

Pistasche schreef:
Ik vind slaan niet zielig als je het neit hard doet.

FOUT. Een correctie die je geeft hoort aan te komen, anders had je hem niet zo goed niet hoeven te geven, dat stompt hem alleen maar af en leert hem dat hij je niet serieus hoeft te nemen.
Dus als je slaat, sla hard, zodat het aankomt. Dat hoeft dan maar een keer, en niet 400 keer dat halfgemeende zachte tikje, omdat het anders zielig is.
Dat houdt dan wel in dat je niet om het minste of geringst die tik uitdeelt, en dat je nog andere dingen in je mars hebt om hem te corrigeren dan alleen die tik.

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-07 23:17

lejo schreef:
Als hij het doet, zoals jij zegt bij het poetsen, echt strak vastzetten.
Tijdens het lopen, misschien een poosje lopen met het bitje in. Zolang hij zelf niet trekt doet het geen pijn, maar als hij zo reageert en jij houdt goed vast doet hij zichzelf wel pijn. Dan stop hij snel genoeg.
Hij is gemeen, dan mag jij het ook doen. En als hij het afgeleerd is, kan dat bit weer uit en op deze manier is het voor jou iig wat veiliger, omdat je wat meer te vertellen hebt.
Je moet echt naar oplossingen zoeken die pas in werking treden wanneer hij zelf de fout in gaat en waarbij jij geen gigantische stampij hoeft te gaan maken, zodat hij de pijn niet aan jou wijt, maar dat hij het anders leert: nl, bokken=pijn en niet mens=pijn

Misschien is dit wel een goede oplossing, maar wat bereik je er precies mee? Je Paard wordt of 'bang' voor je, of begint zich tegen je te keren. Want hoe harder jij gaat afstraffen hoe harder hij/zij zich gaat verzetten, óf... en dat is echt het állerergste, is terugtrekken in angst. Zich angstig en bang maken en een 'karkas' opbouwen voor je, zodat je helemaal níet meer bij hem/haar binnendringt.
Ik snap dat het heel moeilijk is om zo om te moeten gaan met je Paard, Lachen ik heb al respect voor je dat je het blijft proberen.
Maar zoals eerder gezegd is het misschien handig om met grondwerk te beginnen, jullie band te versterken! Lachen

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:20

Ik snap niet zo goed dat je je paard pijn kan doen op die manier... Ik sla/ bijt/ schop die van mij nooit, ik vraag het altijd vriendelijk, en ik krijg zo goed als altijd de reactie die ik verwacht *LOL* (heeft natuurlijk wel een tijd geduurt...). Als ze ook maar iets doen wat mij niet zint (en ben behoorlijk streng en veeleisend, MAAR rechtvaardig), kunnen ze een pittig ritje achterwaarts verwachten, meelopen, stilstaan, voorwaarts etc. Gelukkig is dit maar 1x per 6 mnden nodig. Lachen
Hoevaak moeten jullie schoppen bijten en terugslaan? Ook eens per 6 mnden, eke dag, elke week, of durft jullie paard helemaal niets meer te doen uit angst voor hun baas en kruipen ze in hun schulpje..?

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:23

Ik heb het ook welis eerder gelezen, dat als je een dier terugbijt ze het niet meer doen, maar ik weet niet als dat zo fijn is voor het dier.. , maar in iedergeval niet op het hoofd slaan daar worden ze alleen maar kopschuw/bang van, maar dat wist je denk het wel! Sigaar Haha
Edit: helpt het niet als je alleen je stem gebruikt?.
Laatst bijgewerkt door 4_LIFE op 24-02-07 11:38, in het totaal 1 keer bewerkt

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-07 11:36

Ik ben een beetje verbaasd over hoeveel agressie een aantal van de schrijvers in dit topic kennelijk op hun paard kunnen loslaten. Heb behoorlijk wat stuitende dingen gelezen, om nog maar te zwijgen over uitspraken als 'je paard doet gemeen, dus mag jij ook gemeen doen'. Heeft in mijn ogen weinig met verantwoord en eerlijk met paarden omgaan te maken. Boos!

Wat betreft de paarden in de kudde: mijn vijfjarige ruin wil continu spelen, spelen, spelen, kluift het liefst aan alles en iedereen die hij tegenkomt. Net als zijn even oude vriendje, en met grote regelmaat mist er dan ook een stukje vel (of neus).
Mijn oude merrie, die de baas is over de kudde, jaagt hem weg als ze vindt dat hij te ver gaat. Dat doet ze niet door te bijten, maar door heel boos te kijken en hem een meter of wat naar achteren te sturen.
Als hij zich tijdens het wandelen met mij vergist en m'n haar of een kledingstuk te pakken heeft (gebeurt overigens bijna nooit), doe ik hetzelfde als mijn merrie: ik jaag hem weg. Oftewel: ik stuur hem opzij of naar achteren. Omdat ik veel grondwerk met hem heb gedaan, snapt hij direct dat hij iets ongewenst deed en laat het wel weer uit z'n hoofd. Lachen

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 11:08

Even als rectie op een aantal mensen die denken dat hiet geadviseerd wordt een paard naar de DA te slaan:
Ik ben er van overtuigd dat een paard daadwerkelijk gericht gemeen tegen je kan doen!
Omdat een paard zich in een kudde ook dominant op kan stellen, kan hij dit tegen een mens ook. Dit paard heeft duidelijk geen respect voor zijn baasje. In de kudde veranderen de rangen en standen ook regelmatig en dit gebeurt zeker niet zachtaardig. Bij deze 2 zal de rangorde ook duidlijk moeten veranderen. Het ene paard komt echt niet hoger in de rangorde dan het andere paard door vriendelijk te knabbelen, zodat die ander 'een stapje terug doet', dit gaat gepaard met flinke 'klappen'. Wanneer je paard dus al vindt dat hij boven je staat, zul je (misschien door grondwerk, misschien door optreden) iig duidelijk moeten maken dat jij nu de baas bent. Maar vriendelijk vragen is echt geen oplossing, want dan neemt hij een loopje met je en wordt het gevaarlijk.

Citaat:
Je moet echt naar oplossingen zoeken die pas in werking treden wanneer hij zelf de fout in gaat en waarbij jij geen gigantische stampij hoeft te gaan maken, zodat hij de pijn niet aan jou wijt, maar dat hij het anders leert: nl, bokken=pijn en niet mens=pijn

Zo zal hij iig niet bang voor je worden!
Ik vind niet snel dat je een paard echt pijn doet hoor, na hun eigen rangorde gevechten lopen ze soms dagen kreupel, dan mag jij in jouw rangorde gevecht echt wel een keer een flinke lel verkopen, waarvan hij elke keer weer 1 seconde "denkt", bijten = AUW!

Dit betekend niet dat ik niet voor grondwerk ben, maar als er al een 'fout' in de rangorde zit en je bent niet goed bekend met het grondwerk, kun je door je verkeerd op te stellen en verkeerde keuzes te maken, zorgen dat het paard nog veel dominanter wordt. Dit zal je dus eerst goed moeten leren. Met een flinke afstraffing op een doordachte manier, kun je in mijn ogen minder kwaad, omdat het direct duidelijk is voor het paard.
Alle andere dingen als bitten en vastzetten, zijn puur voor je eigen veiligheid, omdat de rangorde al verkeerd zit en nog niet hersteld is.
Je moet toch bovenal aan je eigen veiligheid denken!!

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 13:52

Mijn mening is dat je respect niet verkrijgt door te slaan, meppen of bijten. Maar door wederzijds vertrouwen en vriendschap. Dit is toch een veel mooiere manier om respect te krijgen dan door het af te dwingen dmv geweld? Streng zijn kan je ook op andere manieren dan door je agressief op te stellen. Ik vind niet dat je omdat ze "elkaar in de kudde ook dagen kreupel meppen", jij ook een alibi hebt om dat te doen. Een paard zal je nooit als ander paard gaan zien, want dat zijn we nou eenmaal niet. Hij zal de mens hoogstens als vriend kunnen zien. We kunnen dezelfde taal met ze proberen te spreken (grondwerk; monty roberts, emiel voest etc.) om afspraken te maken en vriendschap te sluiten.
Als hij geslagen of geschopt wordt door een mens zal hij een 2-benig dier hem zien schoppen, en niet een viervoeter die exact dezelfde lichaamstaal geeft als hijzelf. Mensen zijn en blijven carnivoren, jaagdieren. Paarden zijn en blijven de prooidieren. Als jij hem aanvalt, zal hij het zien als een aanval op zijn leven (wordt op hem gejaagd), dit boezemt angst in. Als een ander paard hem aanvalt (om dominantiestrijd), gaat dit om rangorde een heel ander verhaal dus.
En als een paard ook echt in en in "gemeen" en vals is, wat echt niet zo vaak voorkomt (want ik denk dat paarden niet in dergelijke emoties kunnen denken) dan heeft hij daar vast zijn redenen voor die veroorzaakt zijn door mensen.

sylvie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-07 22:13

Dendie schreef:
Mijn mening is dat je respect niet verkrijgt door te slaan, meppen of bijten. Maar door wederzijds vertrouwen en vriendschap. Dit is toch een veel mooiere manier om respect te krijgen dan door het af te dwingen dmv geweld? Streng zijn kan je ook op andere manieren dan door je agressief op te stellen. Ik vind niet dat je omdat ze "elkaar in de kudde ook dagen kreupel meppen", jij ook een alibi hebt om dat te doen. Een paard zal je nooit als ander paard gaan zien, want dat zijn we nou eenmaal niet. Hij zal de mens hoogstens als vriend kunnen zien. We kunnen dezelfde taal met ze proberen te spreken (grondwerk; monty roberts, emiel voest etc.) om afspraken te maken en vriendschap te sluiten.
Als hij geslagen of geschopt wordt door een mens zal hij een 2-benig dier hem zien schoppen, en niet een viervoeter die exact dezelfde lichaamstaal geeft als hijzelf. Mensen zijn en blijven carnivoren, jaagdieren. Paarden zijn en blijven de prooidieren. Als jij hem aanvalt, zal hij het zien als een aanval op zijn leven (wordt op hem gejaagd), dit boezemt angst in. Als een ander paard hem aanvalt (om dominantiestrijd), gaat dit om rangorde een heel ander verhaal dus.
En als een paard ook echt in en in "gemeen" en vals is, wat echt niet zo vaak voorkomt (want ik denk dat paarden niet in dergelijke emoties kunnen denken) dan heeft hij daar vast zijn redenen voor die veroorzaakt zijn door mensen.

ik vind je verhaal een beetje verwarent en snap het niet helemaal je haalt een heleboel dingen door mekaar heen.
Mijn paard is mijn beste vriendin en ik kan alles met haar maar bijt ze mij kan ze een mep verwachten en dat weet ze.
Veder heb ik niet het gevoel dat ze een mep van mij als een aanslag op haar leeven ziet totaal niet zelf.
Wat ik zie is dat zij zo iets heeft van ojee nu ga ik te ver ik moet me gedraagen en dat doet ze dan ook.
Vind jou verhaal wel heel ver gezocht en elk paard is anders en mischien zijn er paarden die wel denken op de manier maar een paard dat altijd onder de mensen is geweest zal zicht echt niet vreeselijk bedrijgt gaan voelen door een corigeer tik.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-07 18:30

Ik heb het niet over een "corrigerende tik", dat moet je helemaal zelf weten.
Maar ik heb het over het paard schoppen, velletjes omdraaien, terugbijten tot bloedblaren op de neus staan en zo hard mogelijk slaan als ze kunnen. Dat vind ik nml een ander verhaal dan een corrigerende tik en bovendien niet erg paardvriendelijk...