Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

LDRD

Re: Bijrijdster buiten laten rijden met paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:24

Marcato schreef:
Ja, precies. Als het paard zichzelf blesseert tijdens een rit dan draai ik natuurlijk op voor de kosten. Mocht het komen door een fout van de bijrijdster, dan moet zij betalen. Maar is dat ook ergens wettelijk vastgelegd?

Zo niet, dan kun je dat natuurlijk met je bijrijdster afspreken dat zij dan de kosten betaald. Maar hoe werkt dat in de praktijk vraag ik me dan af...

Is gewoon in de wet vastgelegd wanneer iemand aansprakelijk is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:25

Apple schreef:
Maar dan nog, als zij alleen met jouw paard op pad is en terug komt met een blessure, dat wordt haar verhaal tegenover het jouwe.

Dit is zondermeer een (lastig) feit.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:29

Voorlopig mag ze alleen onder begeleiding van mij naar buiten. ze heeft nog een verzorgpony en het is dan ideaal om samen te gaan, zij op de mijne en ik op die verzorgpony. Zo leert zij de streken van mijn fjord goed kennen terwijl ik haar nog kan helpen. Dat meisje is ook nog maar 14 en mijn fjord heeft soms hele vreemde acties, dus het is gewoon een risico om haar zomaar weg te laten gaan. Eerst er goed mee om leren gaan en dan volgt de rest vanzelf wel.

Tibamar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 10:47

Met Timon mag ik buitenrijden. Ik kan dan ook wel zo het bos in, hoef geen enge wegen over te steken. Hij is betrouwbaar buiten (over het algemeen, er kan indd altijd wat gebeuren, hoe mak het dier ook is).
Ze zeggen altijd wel tegen me van jij gaat voor het paard. En natuurlijk moet je voorzichtig doen en oppassen, maar dat doe je met je eigen paard ook lijkt me.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 10:56

LDRD schreef:
Apple schreef:
Maar dan nog, als zij alleen met jouw paard op pad is en terug komt met een blessure, dat wordt haar verhaal tegenover het jouwe.

Dit is zondermeer een (lastig) feit.

Dit bedoel ik inderdaad. Ik denk dat dit heel lastig is.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 11:00

Ja, en het komt ook veelvuldig voor dat lezingen over het gebeurde verschillen en je dus een probleem hebt. Maar goed, dat is een probleem dat niet te ondervangen is.

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 12:01

Nee inderdaad. Best lastig dit eigenlijk!

Heeft iemand het toevallig wel eens meegemaakt dat er schade is ontstaan op een buitenrit met jouw paard en bijrijdster?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:36

Nee, niet met mijn paarden, maar wel in mijn werk Cool .

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:54

Ik mag naar buiten met m'n verzorgpony, alleen doe ik het niet. Hij's buiten zeker niet de makkelijkste, en ik wil niet op m'n geweten hebben als er iets gebeurd!

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-07 12:59

Ligt aan de verantwoordelijkheid en het niveau van de ruiter lijkt mij.

Ik heb jarenlang alleen maar bijgereden en ging altijd naar buiten. De laatste jaren had ik zelfs het geluk dat ik midden in het bos gestalde paardjes reed.
Ik ging zelfs naar buiten op een paard dat als levensgevaarlijk te boek stond, slof en alles moest erop... en ik het bos in op mijn losse teugeltjes, nooit een probleem gehad.
Maar fijns, die paarden reed ik dan minimaal 3 keer in de week. Dan is het al amper meer bijrijden te noemen Knipoog

Nu ik mijn eigen lieveling heb, moet ik er echter eerlijk gezegd weer niet aan denken dat er straks iemand anders uberhaupt op zit, laat staan buiten gaat rijden... Maar dat zal wellicht ook nog slijten??

Marcato

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-02-07 14:08

corine1981 schreef:
Ligt aan de verantwoordelijkheid en het niveau van de ruiter lijkt mij.

Ik heb jarenlang alleen maar bijgereden en ging altijd naar buiten. De laatste jaren had ik zelfs het geluk dat ik midden in het bos gestalde paardjes reed.
Ik ging zelfs naar buiten op een paard dat als levensgevaarlijk te boek stond, slof en alles moest erop... en ik het bos in op mijn losse teugeltjes, nooit een probleem gehad.
Maar fijns, die paarden reed ik dan minimaal 3 keer in de week. Dan is het al amper meer bijrijden te noemen Knipoog

Nu ik mijn eigen lieveling heb, moet ik er echter eerlijk gezegd weer niet aan denken dat er straks iemand anders uberhaupt op zit, laat staan buiten gaat rijden... Maar dat zal wellicht ook nog slijten??

Ik begrijp je gevoel helemaal! Ik heb ook altijd bijgereden en toen ik eenmaal een eigen paard had, vond ik het ook erg moeilijk om hem 'los te laten'. Maar gelukkig wordt dat gevoel wel minder hoor. Zeker nu ik een goede en lieve bijrijdster heb. Haar buiten laten rijden vond ik in het begin echt heel moeilijk. Nu is dat gelukkig minder. Ik vind het gewoon fijn als mijn paard ook lekker buiten komt, aangezien ik daar doordeweeks niet aan toe kom.

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 16:22

Mijn bijrijdster mag wel buitenrijden. Ze rijdt gewoon heel rustig en heeft genoeg rijervaring naar mijn mening.

Chely

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 18:34

ik mag gewoon naar buiten (ondanks dat ze best fel is).
veroorzaak ik schade aan iets/iemand/paard wat ik logischerwijs had kunnen voorkomen dan draai ik op voor de kosten. Is het is wat écht onvoorzien is dan kijken we in eerste instantie naar mijn verzekering, vergoed die het niet dan gaat het naar de eigenaresse.
Rij ik een ijzer eraf dan is dat niet voor mijn rekening, rij ik er iedere week een ijzer af dan wél Clown

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-07 21:32

Ik mag met mn verzorgpony ook gewoon buitenrijden.

Alleen mag ik ook proberen, maar dan is hij nogal schrikachtig, dus ga nu altijd met iemand anders samen. Verder is hij super braaf buiten! Ja

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 14:48

Mijn bijrijdster mag sinds twee weken nu naar buiten (eers goed laten wennen aan elkaar). Maar ze mag absoluut niet alleen en alleen naar het parkje om de hoek. Als ze gaat laat ze me dit altijd van te voren weten.

Stef_Rashidi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 15:19

Ik heb geen bijrijdster maar als ik die wel had dan zou ik erover nadenken of ik mijn bijrijdster genoeg vertrouw
en hoe braaf mijn paard buiten is. Je moet er een goed gevoel bij hebben en anders moet je het gewoon niet doen

LadyVal

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 22:28

LDRD schreef:
Ben het wel met Bienotje eens.
Als jij en zij allebei gewoon een AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren) hebben dan is schade aan wie of wat ook gewoon gedekt.

heb niet het hele topic gelezen maar dit is niet helemaal correct
niet bij alle AVP's zijn 'huisdieren' of vee meeverzekerd
ik heb nu een aparte ruitersportverzekering voor als mijn paarden schade aanrichten aan iemand anders spullen
maar dan nog is de schade niet gedekt als mijn paard schrikt en iemand raar valt waardoor diegene blijvend letsel heeft opgelopen
en hoeveel geld ik ook zou krijgen als mijn paard verongelukt..
het dekt altijd nog alleen het financiele plaatje..

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 09:46

Over dit onderwerp komt binnenkort een 'Sticky'.

louanagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 09:48

ik ga met m'n verzorgpony wel naar buiten
maar onder 'contract'.
als er iets gebeurt gaan de kosten naar
mij!
de eigenaresse heeft namelijk veel problemen
gehad met vroegere verzorgsters!

Nettieejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 09:51

ik had al eerder geplaatst, maar ik heb even nagevraagd in de buurt; en iedereen mag gewoon met zijn vz-pony naar buiten, met of zonder zadel, wel of niet springen enz. Ik moet dan wel met cap rijden, maar niet iedereen hoeft dat.. Maarja, bij ons in de buurt is dta geen probleem

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 10:01

Ik heb tot nu toe altijd met mijn verzorgpaarden buiten mogen rijden. Maar ze waren dan ook allemaal verkeersmak en gewend om een paar keer per week op buitenrit te gaan.
Het is denk ik wel belangrijk dat de eigenaar van het paard je echt vertrouwd, mij lieten ze rustig alleen om de manege passen (50 paarden) toen ik 16 was, dan kan een buitenritje ook wel.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 11:12

Met mijn bijrijders zit ik op 1 lijn wat qua rijden betreft dus ik vertrouw ze erop dat ze geen domme dingen zullen doen. Mijn vriendin is meerderjarig en gaat er wel alleen op uit, ook vertrouw ik haar als ze mijn paard mee neemt elders naar toe. Mijn andere bijrijdster moet nog 16 worden, is een hele verantwoordelijke dame maar ze mag er van mij niet alleen op uit. Dat ze samen met iemand gaat vind ze zelf ook alleen maar fijn. Vorig jaar is het me overkomen dat ze beiden op pad gingen en dat de een heel naar ten val kwam tot 2x toe, toen was ik echt blij dat ze samen waren want ga in het bos maar eens naar iemand zoeken als ze bewusteloos raken.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:12

Ik rij heel vaak buiten, ook alleen en dat vind de eigenaar(en) ook prima. Hoef eigenlijk nooit over drukke wegen o.i.d. en de paarden zijn niet snel bang. Natuurlijk weet ik dat er wat kan gebeuren, logisch, maar de eigenaren rijden er zelf ook mee in het bos dus ze weten hoe ze daar zijn.
En zelf weet ik ook wel wat ik wel en niet moet doen en heb ook niet vanaf het begin af aan al buitengereden. Heb heus eerst wel een goede vertrouwensband opgebouwd.
We hebben verder geen afspraken o.i.d. gemaakt over, als er echt iets gebeurd.

LISAx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:18

Ik mag (nog) niet naar buiten maar ik denk dat we in de zomer goede afspraken gaan maken en dat ik dan de eerste paar keren onder begeleiding ga, ook om te kijken hoe Floris buiten is..

Sappos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 21:23

Ik mag met elk paard wat ik rijd gewoon naar buiten. Heb ruiterbewijs dus ben als er iets gebeurd wel verzekerd. Heb het wel aan de eigenaren van de paarden gevraagd en die vonden het gewoon goed ook als ik alleen ga. Maarja ze kennen me wel en ze weten dat ik wel een beetje kan blijven zitten