3jarige pony's mogen pas in oktober starten?!zie P&S

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Re: 3jarige pony's mogen pas in oktober starten?!zie P&S

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:20

springen dus als ze '4' zijn (officieel).

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 18:55

Ok dankje wel.
Maar springen lijkt me ook niet zo verstandig met een drie jarige toch of zeg ik het nou verkeerd Bloos

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:06

als ze het springen goed aanpakken vind ik dat geen probleem. Je moet natuurlijk wel met verstand springen, en niet 10 keer in de week, maar 1 keer in de week een sprongetje maken is zeker niet verkeerd. Zie ook bijvoorbeeld maar keuringen KWPN. Dit vind ik zelf wel weer te zwaar voor de paarden, maar toch...

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:11

Ja je moet er dan wel verstand van hebben idd.
Maar ze mogen toch helemaal niet hoog springen ?
Ik spring met me pony 1x in de 2 mnd of zo maar van me instructrice mag ik nog niet hoger dan de 40 cm .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:17

Ik las dat iemand zei dat als je een 3 jarige start hij perse met de 2 ingereden moet zijn
Dat is natuurlijke flauwekul.
3x in de week 20 min rijden en 2 maanden later kun je vaak een b proef rijden.

Maar ik ben wel blij dat ze deze regel ingevoert hebben, omdat er idd sukkelige ruiters zijn die er idd een half jaar of langer voor nodig hebben om een paard b proef klaar te krijgen
Daar is dit een mooie bescherming voor Ja

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:27

@ Kawa: dat was ik. Ik weet wel dat het niet nodig is, maar wie lukt dat in de praktijk in die tijd? Het gros heeft daar veel langer voor nodig.
En als een paard over twee maanden 3 wordt, is hij nu nog twee.... of zeg ik iets verkeerd?

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 19:28

Mijn pony is gewoon beleerd toen ze drie was en nou loopt ze super en lekker ontspannen Lachen

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:00

Hoeft ook geen probleem te zijn, Toch blijf ik een voorstander van het latere inrijden en met 2 1/2 - 3 met grondwerk te beginnen met het voorbereiden, zodat er voldoende spieren en vertrouwen zijn/is opgebouwd. Ik vind het belangrijker dat mijn paarden op hun 25ste nog goed kunnen lopen dan dat ze het met drie al doen.

Mucchio

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:03

Ik begon ook al wat met grondwerk Knipoog
Maar mijn pony was heel erg rustig met beleren en ze was al aardig in de spieren toen ik haar kreeg vandaar Lachen

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:08

runningkawa schreef:
Ik las dat iemand zei dat als je een 3 jarige start hij perse met de 2 ingereden moet zijn
Dat is natuurlijke flauwekul.
3x in de week 20 min rijden en 2 maanden later kun je vaak een b proef rijden.

Maar ik ben wel blij dat ze deze regel ingevoert hebben, omdat er idd sukkelige ruiters zijn die er idd een half jaar of langer voor nodig hebben om een paard b proef klaar te krijgen
Daar is dit een mooie bescherming voor Ja

De pony waar dit topic over gaat liep al op de kampioenschappen (als ik me niet vergis eerste weekend van feb) en werd daar al 3e!!
Super knap natuurlijk, maar wanneer zijn ze dan begonnen met het zadelmak maken?
In december?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:19

Ik heb het niet specifiek over deze pony
Maar gewoon over het bericht dat iemand, basje dus, zei dat ze dan perse met de 2 zadelmak gemaat moesten zijn.
En dat is gewoon niet altijd geval.
Een ruiter die meer paarden heeft ingereden heeft ze in korte tijd, zonder overvragen B lopen, proef waardig.

Maar nogmaals, vind ik het zeker een gode zet van de KNHS dit op te hogen.

De pony waar het hier over gaat had gewoon nooit mogen starten, oude en nieuw reglement niet en mogen van mij ook een fikse boete krijgen.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 20:27

Dat ben ik wel met je eens, de mijne was 6 weken zadelmak en ging al mee op wedstrijd. Is een heel nuchter en braaf paard, en ik heb idd al veel jonge paarden gereden. Ik reed hem na de eerste paar weken zelfs maar 2x per week een kwartiertje!
En ik stond echt niet voor schut op wedstrijd.

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:28

Ik heb niet gezegd dat ze perse met 2 zadelmak gemaakt zijn, maar heb al wel vaak meegemaakt dat dit vaak het geval is. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar hoe veel mensen zie je gewoon te veel doen met een te jong paard..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:29

persoonlijk vind ik een paard binnen 2 maanden B preof klaar geen uitzondering....

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:33

Ik ook niet, maar heeeeeel veel mensen denken daar anders over.
De meeste `penny`s`denken dat je er toch zeker een jaar over doet! En dan krijg je dit soort reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:35

klopt, ik ken ook mensen die denken dat je eerst een half jaar moet longeren
en dat je er zeker een jaar over doet voordat hij " an de teugel" kan enz enz

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:36

Basje98 schreef:
Ik heb niet gezegd dat ze perse met 2 zadelmak gemaakt zijn, maar heb al wel vaak meegemaakt dat dit vaak het geval is. Natuurlijk zijn er ook uitzonderingen, maar hoe veel mensen zie je gewoon te veel doen met een te jong paard..?

Klopt ook wel, maar ik zie liever een driejarige op wedstrijd die daarnaast 1 a 2 keer in de week 20 min moet `werken`, dan eentje die nog lang niet op wedstrijd hoeft (want dat is zielig!) maar wel 6 keer in de week gereden word. En dat komt zeker voor!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:37

runningkawa schreef:
klopt, ik ken ook mensen die denken dat je eerst een half jaar moet longeren
en dat je er zeker een jaar over doet voordat hij " an de teugel" kan enz enz

Terwijl in werkelijkheid (als je er een beetje ervaring mee hebt dan) in twee weken tijd een paard zowel linksom als rechtom kan stappen, draven en galoperen, en voltes kan lopen (nou ja, eieren dan Haha! )
En dan ook nog nageeflijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:39

idd Lachen

En wat je zegt
Ik zie liever een paard dat een paar keer 20 min gereden wordt en eens mee naar wedstrijd gaat
dan dat paard dat 6x in de week bijna een uur moet "trainen'

Basje98

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-07 21:44

Natuurlijk daar ben ik het ook helemaal mee eens. En ik ben geen penny die denkt dat het ewig duurt tot je een paard zadelmak kan hebben. Alleen denkt het gros van deze wel-pennys dat het lang duurt, en gebeurt het gewoon echt heel vaak! En ik heb ook niet gezegd dat het zielig is als het beestje met 3 op wedstrijd gaat, maar het is wel een feit dat paarden steeds vroeger worden ingereden. Zoals ik ook al eens heb gezegd: het ene paard is eerder rijp dan het andere, maar toch vind ik het persoonlijk beter om pas later op het paard te gaan zitten.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-07 23:50

de pony is in oktober van de wei geplukt en toen in handen gegeven van een africhtingsstal , deze zijn er mee begonnen en moesten deze pony klaar hebben voor verrichtingen , eind december is er voor het eerst opgezeten , en de pony rijd idd niet veel , zoals runningkawa zegt idd de '20 minuutjes' en verder staat hij nog lekker buiten op de wei met vriendjes , en word er voornamelijk veel longeerwerk mee gedaan op hem soepel te houden . Deze mensen weten heus wel wat ze ermee doen , ze hebben nog een 3jarige alleen deze laten ze nog lekker in de opfok staan om nog wat te kleuteren , t is nog teveel een baby!

KNHS is trouwens gebeld , en de pony is 3 toen hij werd gestart dus het was legaal schijnt! maar hij gaat nog 2 wedstrijdjes rijden tot april (op eigen terrein) en daarna word het lekker het land op en weer oppakken eind zomer!

Dus zo slecht heeft dit paardje het niet hoor Knipoog

Runningkawa, ben het met je eens wat betreft training e.d , zag laatst een driejarige in de zware 1,5 uur training met slof en alles erop en dr aan , dat vind ik echt niet fijn Boos! , geef mij dan maar t paardje was rustig zelf mag zoeken naar ontspanning voor 20 minuutjes!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 07:50

Het KNHS reglement zegt iets anders, dus het is iig niet legaal. Foutje dus, door veel partijen.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-07 21:20

Soraya92 schreef:
de pony is in oktober van de wei geplukt en toen in handen gegeven van een africhtingsstal , deze zijn er mee begonnen en moesten deze pony klaar hebben voor verrichtingen , eind december is er voor het eerst opgezeten , en de pony rijd idd niet veel , zoals runningkawa zegt idd de '20 minuutjes' en verder staat hij nog lekker buiten op de wei met vriendjes , en word er voornamelijk veel longeerwerk mee gedaan op hem soepel te houden . Deze mensen weten heus wel wat ze ermee doen , ze hebben nog een 3jarige alleen deze laten ze nog lekker in de opfok staan om nog wat te kleuteren , t is nog teveel een baby!

Ik heb het idee dat we het hier niet over een 3-jarige maar over een 4-jarige hebben. Pony moest voor verrichtingen klaar gemaakt worden, ik ken geen een stamboek wat nu de 3-jarigen verrichtingen laat lopen. KWPN is de eerste met het voorjaarsonderzoek, alle andere stamboeken doen pas in het najaar/winter de verrichtingen, dus net voordat ze 4 worden. Dus is het een pony die nu 3 is maar dit jaar nog 4 wordt of is het een pony die nu 3 wordt dit jaar..... bij het laatste ben ik wel heel benieuwd om welk stamboek het gaat.

Soraya92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 23:59

het ging om t NRPS stamboek,verder weet ik het er niet t fijne van , maar ik had vernomen dat de pony 3 jaar is Lachen misschien is deze idd 4 , zal het navragen , maar er is iig wel een goede discussie op gang Knipoog tevens stond de pony in training bij Maarse .

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-07 11:44

In januari is bij de NRPS de hengstenkeuring, de eerste selectie is meen ik in november of december. Worden ze goedgekeurd, nemen ze deel aan het verrichtingsonderzoek wat het najaar erop wordt gehouden. Dus in januari wordt een 3-jarige goedgekeurd, verrichtingen zijn in het najaar/winter dat ze 3 zijn, bijna 4 dus. Lijkt me erg vreemd dat ze al een jaar te vroeg gaan voorbereiden.