pony bang van zweep

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Narya

Re: pony bang van zweep

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:38

Dat is zo, maar een zweep is toch niets meer dan een stokje. Daar word je toch niet bang van als paard zijnde, als je het niet kent, lijkt mij. Maar goed, ik kan het mis hebben, onze paarden zijn er allemaal al eeuwen aan gewend, dus ik weet niet wat een paard doet als hij het voor het eerst ziet Knipoog

geit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:40

als ik een keer een goede harde mep met een zweep heb gehad kijk ik ook wel uit voor zwepen Tong uitsteken
het wil niet zeggen dat beestje van TS mishandeld is maar kan ook een keer op een onterecht moment goed op zijn lazer hebben gehad

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 13:45

Zoals nagenoeg iedereen hier al zegt moet je hem opnieuw conditioneren, zodat hij het vertrouwen in mensen met zwepen herwint.

Wij hebben het gehad met onze eerste kinderpony. Een onbeschrijflijk braaf diertje, maar de manier waarop hij zo volgzaam geworden is... daar kunnen we alleen naar gissen, maar vermoedens hebben we wel. We konden bijvoorbeeld niet langs hengelaars stappen zonder dat hem het angstzweet uitbrak en hij over z`n hele lijfje ging trillen. Niet fijn, dus.

We hebben hem toen geprobeerd te voeren met een zweep in de stal, maar ook dat was in het begin nog heel lastig. Tijdens een ontspannende poetsbeurt voorzichtig een korte, na verloop van tijd telkens langere zweep gebruiken om zachtjes mee over de rug, hals en billen te strijken was aanvankelijk moeilijk, maar werd ook beter. Kortom: we hebben er veel tijd ingestoken om hem in een ontspannen setting, waar hij geconfronteerd werd met zaken die bij hem een positieve connotatie opriepen (voedsel, poetsbeurt, etc.) aan de zweep te laten wennen.

Het ging hier echter om een oude pony (tegen de twintig jaar toen hij bij ons kwam en wij hebben hem 4,5 jaar gehad) die altijd bang is gebleven voor met name lange (longeer)zwepen en hengels. De angst uitte zich uiteindelijk een stuk minder, dat wel.

Elmooh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:17

Laat het paard jou vertrouwen, en overtuig hem/haar dat je geen kwaad doet

groetjes

Precipitator

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 14:58

gewoon rijden zonder zweep en als hij vervelend is hem misschien een hardere trap geven Knipoog Mijn pony was ook bang van de zweep maar op een gegeven moment niet meer...Waarschijnlijk omdat hij mij nu vertrouwde

Marloess_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:01

Werken aan het vertrouwen tussen jullie. De pony waar ik op rij was eerst ook erg bang voor zwepen.
Nu kan ze gewoon met zweep gereden worden, al heb je hem bij haar niet nodig. Maargoed, als het een keer nodig zou zijn kan het.

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:43

en hoe staat het ervoor?

Kiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:56

Als je pony verder braaf is en geen zweep nodig heeft dan hoef je toch ook niet je zweep te gebruiken?

INGEMUIS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:13

Bij ons op de manege staat ook een pony die bang is voor de zweep, maar als je hem nodig hebt op die pony word de zweep je gewoon heel stiekem gegeven! Clown maar die pony is absoluut niet mishandeld, denk ook niet dat zo is bij alle pony's die bang zijn voor de zweep.

Rhosyr

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:10

Mijn pony is meer bang voor het geluid van een zweep. Je kan nooit achterhalen hoe dat komt aar ik kan hem wel gewoon rijden nu met een zweep omdat ik hem rustig heb laten wennen aan een zweep. Je moet heel veel geduld ermee hebben en dan lukt het vanzelf zolang je de zweep niet vekeerd gebruikt.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 16:05

Ik zou eerst gewoon zonder zweep rijden. Gewoon een goede band opbouwen en later als alles goed gaat zou ik rustig met een zweepje beginnen, heel rustig opbouwen. Eerst alleen bijv. met instappen en dan steeds langer, misschien lukt dat!
Maar succes he! Knipoog

jillie1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:54

Houd je pony vast aan het halstertouw, pak de zweep en ga haar ermee aaien. Ja je hoort het goed, ga haar met de zweep aaien. Zo hielp het ook bij mijn verzorgpoy, die door een meisje om niks gemept werd, alleen gelukkig is die er nu niet meer,

tinka__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:19

Kan je niet gewoon zonder zweep rijden?

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:29

Dat heb ik ook met mijn verzorgpony. Vroeger was hij heel vlot en goed aan je been, maar (omdat hij ook lessen loopt op een kleinschalige manege) hij is erg sloom geworden. Zonde. Maar nog steeds bang van de zweep, maar tegelijkertijd met geen mogelijk vooruit te krijgen. Nagelbijten / Gniffelen
De methode van het 'aaien met de zweep', om het zo even te noemen, hebben we ook veel gedaan, daar had hij niks geen angst van, gewoon oortjes naar voren, ontspannen en wat dan ook. maar zodra je er op zat met diezelfde zweep als waar je een minuut geleden hem mee had geaaid, flipte hij.

Wat kan ik hier aan doen?

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:49

Ik herken het. Als ik ernaast sta, mag ik er alles mee doen, maar zodra ik erop zit is ze niet meer te houden :/ Een oplossing heb ik nog niet, dus ik lees nog even mee. Nu heb ik dat ding niet nodig 99 van de 100 keren, maar als ze niet wil springen, is het toch wel handig Tong uitsteken

Jodie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:53

Narya schreef:
Ik herken het. Als ik ernaast sta, mag ik er alles mee doen, maar zodra ik erop zit is ze niet meer te houden :/ Een oplossing heb ik nog niet, dus ik lees nog even mee. Nu heb ik dat ding niet nodig 99 van de 100 keren, maar als ze niet wil springen, is het toch wel handig Tong uitsteken

Ja inderdaad, of als je nét even iets meer achterhand eronder wil, of nét dat ene pasje opzij in het wijken. Dan kan een zweep toch bijzonder goed van pas komen!

Narya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 16:56

Nou ja, in die gevallen rij ik niet met zweep. De enige keer dat ik in de afgelopen maanden een zweep heb gebruikt (cq: vastgehouden) was toen ze écht niet over een hindernis heen wou die ze prima kon halen. Tot mijn grote verbazing sprong ze meteen daarna wel, dus ik was echt stomverbaasd Tong uitsteken

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-07 17:53

Zonder zweep rijden?