Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

saaraah

Re: Wanneer mag je een jong paardje eens laten vrijspringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:07

Miss_Maya schreef:
saaraah schreef:
Denk je dat TS er naar luistert als je het zo brengt?

Misschien moet je even teruglezen !
Ik heb al 10 keer gezegd dat het niet goed is maar ze wilt het niet snappen .
Mss dat ze het zo snap , maar ik denk het niet ..

HIJ Tong uitsteken

X__Hardc0re_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:22

@broerie

Je plaatst een topic waar voor eigelijk??
Mensen geven je advies en je negeerd alles?
Als je al rond gevraagt hebt aan de VA en mensen die der volgens jou 'verstand' van hebben:+
Waarom vraag je het dan?
Mensen geven hun mening respecteer dat dan en sorry hoor ik heb dit al zo vaak mee gemaakt mensen die een veulen kopen omdat ze zo schatig zijn lief leuk en ondertussen gewoon het gedult der niet voor hebben niet kunnen wachten tot hun paardje uit gegroeit is koop dan een paard van 6 die goed beleert is.
Maar goed als je te ver gaat en je paardje verpest dat doe je maar 1 keer Clown maar ja jou keus.
Succes he Sigaar

Met het verpesten van je paard OK dan!

Robby_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-07 22:41

Ik heb wel geduld voor een veulen te beleren want ik heb al meerdere paarden zadelmak gemaakt en met succes

silverbrumby

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:57

broerie schreef:
Ik heb wel geduld voor een veulen te beleren want ik heb al meerdere paarden zadelmak gemaakt en met succes

longeren is super slecht voor de pezen, botten en gewrichten van zo'n jong dier. Maar als je je paard met 8 of 10 jaar oud al slachtrijp wil hebben, dan moet je vooral doorgaan hiermee. Laat het dier toch lekker op de weide met leeftijdsgenootjes, en poets hem af en toe en voetjes optillen, maar poets niet te vaak i.v.m de vetlaag in de huid die ze nodig hebben als ze op weide lopen i.v.m het weer. Ga er lekker mee wandelen langs de weg, zo kan ze gelijk wennen aan verkeer. en in je quote, een veulen ga je niet beleren, beleren kan je doen met 2,5 jarige leeftijd, evenals vrijspringen, erop zitten doe je pas met 3 jarige leeftijd ( of bij sommige paarden pas met 4 jaar oud, omdat ze nog niet sterk genoeg zijn)

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 23:19

Miss_Maya schreef:
XchantjuhX schreef:
JA wel... hoe vaak moet het gezegd worden voordat het doordringt?
Enkel het stappen aan de longe is al not done voor die leeftijd.
Het gaat om de volte waar je paardje op zit, dat belast de spieren e.d. meer dan wanneer ze lekker door de wei loopt.

Ja let maar op of ze gaan je belachelijk noemen Vork

Miss_Maya aan dit soort reactie's heeft de TS helemaal niks!
En ja! aan je paard kan je idd zien of hij/zij iets leuk vind ja of nee! Dat merk je echt wel aan de manier van doen van het paard!

En X__Hardc0re_ de TS luisterd overigens wel naar de adviezen die worden gegeven! Ze gaat een aantal dingen nog een keer navragen bij haar in de buurt.
Ze word door dit topic gewoon in twijfel gebracht!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 00:50

Quote van mij:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

met een jaar of vier kan je dus met springen beginnen. voor die tijd zijn de groeiplaten van de botten die bij het springen het meest te lijden krijgen nog niet uitgegroeid, dus is de kans op beschadiging groot. iets eerder af en toe een klein hindernisje kan geen kwaad (kijk maar naar de bokkesprongen die een paard op de wei soms maakt), maar zeker niet te hoog, en nog belangrijker: zeker niet te vaak! eens in de maand vijf minuutjes, of iets in die trant.
echt longeren kan nu echt nog niet, je paard is echt nog in de groei, en het zal haar lichaam niet ten goede komen. bij longeren worden wel degelijk bepaalde lichaamsdelen extra geactiveerd, wat de ontwikkeling kan beïnvloeden. wat wel kan, is een beetje grondwerk, waarbij je paard ook in draf aan de trainingslijn cirkels om je heen maakt. gewoon een rondje draven, dus NIET longeren. grondwerk is zowiezo de basis voor je uiteindelijke training, dus het is wel belangrijk dat die basis erin zit. verder kan je werken aan verkeersmak maken, voetjes geven, en aan de hand stappen, draven, halthouden en achterwaarts gaan op stem. vooral het halthouden is een belangrijk commando, wat je je hele leven met haar nog nodig zult hebben.
succes!

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:26

zolang je het bij stappen houd, kan het geen kwaad, maar ik snap eigenlijk niet waar de mensen zo erg over zeuren, ze rennen in de wei ook wel hoor...... alleen heb je met longeren het probleem dat je paard telkens meer gewicht op een been zet, omdat hij rond gaat....

maar toch zou ik er nog even mee wachten.... en met vrijspringen ook, hoe later je ermee begint, hoe meer plezier je er later van hebt, en dat is een stuk belangrijker

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:19

DianneF schreef:
Derma zei: als hij 1.5 is dan kun je wel beginnen met longeren waar op ik zei: hij is 20 maanden dus ruim 1.5 jaar!

en galoperen... ik zei dus : longeren kan wel volgens mij als het maar niet te zwaar is door bv. draven of galoperen!! ik zou persoonlijk voor stappen gaan en misschien een beetje draven!

dus nogmaals lees eerst goed voor je een reactie plaatst die niet terecht is!!

Ik bedoelde over 1,5 jaar en ik zei niet als hij 1,5 jaar is...
Sorry verkeerd geformuleerd...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 11:49

merrieveulen schreef:
Quote van mij:

Citaat:
Het sluitingsproces van de groeiplaten gebeurt van onder naar boven.
De enige groeiplaat die gesloten is bij de geboorte is die van het hoefbeen. Dat betekent om te beginnen al dat dat hoefbeen ook nooit meer groter wordt, alleen dikker rondom (maar dat is een ander groeiproces).

Tussen geboorte en zes maanden: kroonbeen (eerste botje boven het hoefbeen)

Tussen zes maanden en een jaar: kootbeen (tweede botje boven het hoefbeen)

8 maanden - 1,5 jaar: pijpbeen (die kennen we allemaal)

1,5 - 2,5 jaar: voorknie

2 - 2,5 jaar: radius-ulna (de 'onderarm', het bot tussen voorknie en elleboog, en het bot van de elleboog zelf)

2,5 - 3 jaar: ulna/femur, het gedeelte dat het gewicht draagt, bovenaan het radiusbeen, en de tibia (bot van de elleboog, Femur is het dijbeen, het bot boven de knie van het paard)

3 - 3,5 jaar: humerus en de onderkant van de femur (humerus is de bovenarm, en dus de onderkant van het dijbeen)

3 - 4 jaar begint het bekken te sluiten, te beginnen met de uiteinden van zitbeen, darmbeen en heligbeen .

3,5 - 4 jaar: het onderste gedeelte (dat het gewicht draagt) van het schouderblad en de bovenste halswervels.

vanaf 4-jarige leeftijd begint de rest van het achterbeen te sluiten: spronggewricht eerst, dan de groeiplaat tussen fibula en tibia (Fibula = 'kuitbeen', tussen het spronggewricht en de knie, Tibia = het scheenbeen, zelfde plaats als Fibula) . Niet voor niets was het al in de 18de eeuwse literatuur verboden met jongere paarden te ploegen, door diepe modder te gaan (veldslagen), of te springen.

en het allerlaatste - de wervelkolom.
Tussen elke van de 32 wervels zitten groeiplaten - de belangrijkste groeiplaten zitten in het midden, om het centrum te overkappen. Die laatste groeiplaten worden op z'n vroegst gesloten op 5 1/2 jaar oud. Meer nog: hoe groter je paard is, en hoe langer z'n nek, des te langer duurt het voor de groeiplaten sluiten. Voor een hengst tel je er nóg eens zes maanden bij, en dat brengt ons op een schokkend rekensommetje: een warmbloed ruin van 1.75 schofthoogte is pas volgroeid op z'n 8e jaar.

er zijn drie redenen om de rug niet vroegtijdig te belasten:
1. Geen enkel ander gewricht heeft 32 groeiplaten.
2. De groeiplaten in alle andere gewrichten liggen min of meer dwars op de richting van het te dragen gewricht - en kunnen dus beter tegen de last van dat gewicht; de groeiplaten van de ruggengraat liggen parallel, mee in de richting van het gewicht. Het is dus niet moeilijk om een paardenrug te verrekken (die groeiplaten te verplaatsen) - veel makkelijker dan de beengewrichten bijvoorbeeld.
3. De allerlaatste groeiplaat is die aan de basis van de hals - vandaar dat je in geen geval de nek van een jong paard mag omtrekken, of er veel teveel spanning opzetten (zoals veel te vroeg in een opgerichte houding rijden of 'm aanbinden zonder hem te leren wat hij moet doen als hij de neiging krijgt om te gaan tegentrekken).

Eén van de standaardreacties die je waarschijnlijk krijgt van ongelovige mensen die 'al jààààren in het vak zitten' is: 'Hoe kan het dan dat m'n paard op 2 jaar ruim oud genoeg is om te dekken, maar niet oud genoeg om te rijden?' Simpel: omdat skeletrijpheid in zowat elke andere soort gewervelde dieren later is dan sexuele rijpheid. Denk maar aan een menselijke jongen van 14. Daarbij, moest de ongelovige Thomas écht iets weten van paarden fokken, dan zou hij weten dat het sperma van een tweejarige veel minder zaadcellen telt (bovendien van mindere kwaliteit) dan die van een volwassen hengst - zelfs de teelballen bereiken pas hun uiteindelijke grootte op zes jaar.

met een jaar of vier kan je dus met springen beginnen. voor die tijd zijn de groeiplaten van de botten die bij het springen het meest te lijden krijgen nog niet uitgegroeid, dus is de kans op beschadiging groot. iets eerder af en toe een klein hindernisje kan geen kwaad (kijk maar naar de bokkesprongen die een paard op de wei soms maakt), maar zeker niet te hoog, en nog belangrijker: zeker niet te vaak! eens in de maand vijf minuutjes, of iets in die trant.
echt longeren kan nu echt nog niet, je paard is echt nog in de groei, en het zal haar lichaam niet ten goede komen. bij longeren worden wel degelijk bepaalde lichaamsdelen extra geactiveerd, wat de ontwikkeling kan beïnvloeden. wat wel kan, is een beetje grondwerk, waarbij je paard ook in draf aan de trainingslijn cirkels om je heen maakt. gewoon een rondje draven, dus NIET longeren. grondwerk is zowiezo de basis voor je uiteindelijke training, dus het is wel belangrijk dat die basis erin zit. verder kan je werken aan verkeersmak maken, voetjes geven, en aan de hand stappen, draven, halthouden en achterwaarts gaan op stem. vooral het halthouden is een belangrijk commando, wat je je hele leven met haar nog nodig zult hebben.
succes!

Ik was ook al op zoek naar dit stukje van jou... maar ik kon het niet meer vinden Haha!
Maar het blijft mij ook verbazen hoe erg mensen het longeren onderschatten Scheve mond
Zelfs met stappen komt er veel kracht op te staan, op een volte hebben de binnen-benen altijd meer druk te verwerken... bij onbeleerde paarden meestal het binnen-voorbeen.
Ook het ruggedeelte, denk aan de strekking van de buitenkant!
Stappen aan de longe zal ik dus niet eens doen... laat staan draven.
Er zijn nog zoveel andere aspecten die je je veulen aan kan leren, begin daar mee Knipoog

meintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 13:45

ik denk ook niet dat je door moet gaan met het longeren. mischien dat 1 keer in twee weken niet echt schade toebrengt maar als je het kan voorkomen zou ik dat doen. geloof mij een ziek paard is NIET leuk!
er zijn trouwens zat andere dingen die je met je paardje kunt doen die niet schadelijk zijn. verdiep je bijvoorbeeld eens in de monty roberts methode. als je op die manier met je paardje gaat werken heb je daar ook over een paar jaar heel wat aan met zadelmak maken. en zoals boven al gezegd lekker veel mee spelen. het zijn immers jonge dieren en die moeten spelen voor hun ontwikkeling. daar leren ze meer dan dan het werken met mensen, daar worden ze op deze leeftijd nog niet beter van.
echt, als je je paardje nu nog even laat staan heb je er veel langer plezier van!

Jas_verdi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 14:19

broerie schreef:
De moeder heeft tot haar 4 jaar op weide gestaan en af en toe eens genomen om te poetsen enzo en als ze de merrie wouden inrijden konden ze er niets mee beginnen en dat wil ik niet ook ken ik mensen die veel van paarden weten en zei zeggen dat het niet kwaad kan om af en toe eens te longeren

Het wilt toch niet zeggen dat je helemaál niks met dat diertje mag doen?
Ik heb een pony van ongeveer dezelfde leeftijd en ik poets 'em om de 2 dagen ongeveer en dan gaan we lekker buiten wandelen enzo.
Longeren doe ik écht niet omdat ik weet dat het niet goed is en dat komt allemaal nog wel. Dus lekker buiten met 'em lopen en poetsen enzo want dan leert 'ie in de hand te zijn en zal hij dus makkelijker aan de rest kunnen wennen als hij 2,5 is Lachen

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:03

dat inrijden na het vierde jaar per definitie problemen geeft wil er bij mij niet in. ik rij zowiezo geen paard in voor het rond de vier jaar is. van tevoren oefeningen doen kan echt geen kwaad, tenslotte moet het paardje later zijn hele leven nog met mensen werken, dus moeten mensen als normaal beschouwd worden, en moet een paard leren met mensen om te gaan om ze te begrijpen als ze iets willen. dat heeft niks met springen of longeren te maken, maar gewoon met de verstandhouding tussen mens en paard. en dan luidt het devies: grondwerk. ook voor veulens en jaarlingen zijn er genoeg oefeningen om maanden mee bezig te zijn, die later hun vruchten afwerpen in het echte werk.
het goedpraten van op (te) jonge leeftijd springen, longeren en inrijden is imo een gevolg van een zéér ongeduldig baasje, die het eigen plezier boven het welzijn van het paard stelt. en als je met levende haven bezig bent, werkt dat nou eenmaal niet zo.

annepaardoes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 02:29

Wat wil je hier eigenlijk mee bereiken broerie??.....

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 12:54

DunDijk schreef:
En ja! aan je paard kan je idd zien of hij/zij iets leuk vind ja of nee! Dat merk je echt wel aan de manier van doen van het paard!

ik kwam dit nog even tegen, maar het heeft er niks mee te maken of het paard het wel of niet leuk vindt. mijn merrie zou het ook fantastisch vinden als ik op haar rug met haar naar het bos zou gaan, simpel. maar dat kan ze niet aan, het is maar een NMPRS van 97 cm. een paard weet niets over botslijtage, artrose en overbelasting. daarvoor is hij afhankelijk van de zorg van de mens, en daarom is het onze plicht om het goed te doen, en in het belang van het welzijn van het paard.

Eva___

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:33

misschien wacht je nog maar een beetje met longeren of vrijspringen !! poets of ga eens gaan wandelen met je paardje!! ik denk dat dit het beste is voor hij/haar Knipoog . je heb later nog tijd genoeg Knipoog !!!

groetjes eva

Renske_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 21:11

merrieveulen schreef:
DunDijk schreef:

ik kwam dit nog even tegen, maar het heeft er niks mee te maken of het paard het wel of niet leuk vindt. mijn merrie zou het ook fantastisch vinden als ik op haar rug met haar naar het bos zou gaan, simpel. maar dat kan ze niet aan, het is maar een NMPRS van 97 cm. een paard weet niets over botslijtage, artrose en overbelasting. daarvoor is hij afhankelijk van de zorg van de mens, en daarom is het onze plicht om het goed te doen, en in het belang van het welzijn van het paard.

Dat bedoel ik er ook niet mee, maar aangezien Miss_Maya zei dat de TS niet kon zien aan zijn paard of hij/zij iets leuk vond of niet.
Daarom die reactie dat je aan een paard wel kan zien of hij/zij iets leuk vind ja of nee.
Ik juich het longeren van een 20 maanden oud paard ook absoluut niet aan, en ik weet dat een paard ook echt wel dingen leuk zal vinden die niet kunnen ivm, blessures ed.
Maar het ging mij puur dus om de reactie die Miss_Maya maakte

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 00:44

Moderatoropmerking:
Een aantal mensen wordt hier persoonlijk naar elkaar. Dat is niet de bedoeling van dit topic. Als er niet gewoon over het onderwerp gesproken kan worden, dan gaat het topic op slot.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 11:52

DunDijk schreef:
Dat bedoel ik er ook niet mee, maar aangezien Miss_Maya zei dat de TS niet kon zien aan zijn paard of hij/zij iets leuk vond of niet.
Daarom die reactie dat je aan een paard wel kan zien of hij/zij iets leuk vind ja of nee.
Ik juich het longeren van een 20 maanden oud paard ook absoluut niet aan, en ik weet dat een paard ook echt wel dingen leuk zal vinden die niet kunnen ivm, blessures ed.
Maar het ging mij puur dus om de reactie die Miss_Maya maakte

oh sorry, dan heb ik dat verkeerd begrepen, hihi!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:07

Bij echte Professionele fokbedrijven wordt er weleens met een veulen vrijgesprongen, gewoon om te kijken hoe een veulen zich gedraagt als hij een hindernis ziet, en hoe zijn springstijl is. Dat doen ze een aantal keer tijdens de jeugd van een paard, voordat ze echt met het beleren beginnen.

Op grond van de reactie van de TS heb ik echter niet de indruk dat hij Professional is, of ook maar weet waar hij mee bezig is. Ik zou met springen iig wachten tot hij een jaar of 5 is, gun je veulen nog lekker de tijd op het land, en begin bij het beleren eerst met een dressuurmatige basis voor dat je hem voor een hindernis zet.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 12:32

Cassidy schreef:
Bij echte Professionele fokbedrijven wordt er weleens met een veulen vrijgesprongen, gewoon om te kijken hoe een veulen zich gedraagt als hij een hindernis ziet, en hoe zijn springstijl is. Dat doen ze een aantal keer tijdens de jeugd van een paard, voordat ze echt met het beleren beginnen.

Op grond van de reactie van de TS heb ik echter niet de indruk dat hij Professional is, of ook maar weet waar hij mee bezig is. Ik zou met springen iig wachten tot hij een jaar of 5 is, gun je veulen nog lekker de tijd op het land, en begin bij het beleren eerst met een dressuurmatige basis voor dat je hem voor een hindernis zet.

mooi verwoord! inderdaad wordt er bijv. op keuringen weleens gekeken of het jonge dier springtalent heeft etc. maar dit is toch echt in handen van profs, met paarden die veelbelovend zijn als profs. dus niet met een huis- tuin- en keukenpaard.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:04

Niets mis met huis- tuin en keukenpaarden, daar kun je ook ver mee komen, maar dan moet je wel weten waar je mee bezig bent. Het is maar 35% van een paard dat erfelijk bepaald is, de rest is opfok en opvoeding. En vooral aan het laatste wordt te weinig, of verkeerde aandacht besteed.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 13:08

yups inderdaad. wat ik bedoel te zeggen met huis- tuin- en keukenpaarden, zijn paarden die niet voor één of ander hoog/ duur doel gebruikt worden. ik heb zelf alleen maar huis- tuin- en keukenpaardjes, op ééntje na die zich al op een keuring bewezen heeft, en een fraai papiertje op zak heeft. maar goed, nu hij bij mij is is het toch een huis- tuin- en keukenpaardje. wat ik met bovenstaande post bedoel, is dat vrijspringen voor beoordeling op jonge leeftijd eigenlijk alleen wordt uitgevoerd in de handen van profs. de paarden waarover we dan spreken zijn potentiële internationals, en om die reden volgens menselijk inzicht niet te vergelijken met de HTK paardjes die ik in mijn landje heb staan.

Miepjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 15:53

Je kan het altijd proberen. Als je gewoon heel laag begint en hem erg goed beloont kun je dat net als met longeren opbouwen. Succes!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:16

@Miepjee, dat is echt een van de slechtste adviezen die je geven kunt. Je moet het niet "proberen" want als het niet goed gaat of het paard zich serieus bezeert, krijg je hem nooit meer over een hindernis. Als je iets doet, doe het dan goed. Als je een paard wat leert, doe het dan goed. Een paard iets verkeerd aanleren is net zo makkelijk gedaan dan een paard iets goeds aanleren. Met dat verschil dat je het verkeerd aangeleerde maar heel moeilijk weer afleert.

Een jong paard is een onbeschreven blad, dat jij mag invullen. Zorg ervoor dat het invullen goed gebeurt, dan hebben zowel jij, als het paard daar later veel meer aan, dan dat je alleen maar "probeert".

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-07 16:17

Cassidy schreef:
@Miepjee, dat is echt een van de slechtste adviezen die je geven kunt. Je moet het niet "proberen" want als het niet goed gaat of het paard zich serieus bezeert, krijg je hem nooit meer over een hindernis. Als je iets doet, doe het dan goed. Als je een paard wat leert, doe het dan goed. Een paard iets verkeerd aanleren is net zo makkelijk gedaan dan een paard iets goeds aanleren. Met dat verschil dat je het verkeerd aangeleerde maar heel moeilijk weer afleert.

Een jong paard is een onbeschreven blad, dat jij mag invullen. Zorg ervoor dat het invullen goed gebeurt, dat het een positieve ervaring is, dan hebben zowel jij, als het paard daar later veel meer aan, dan dat je alleen maar "probeert".