wel of geen lange teugel en belonen na afgroeten

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hedwigb

Re: wel of geen lange teugel en belonen na afgroeten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-07 09:46

als je naar de dvd met de proeven kijkt, dan zie je ook dat je gewoon bij het afgroeten je paard mag belonen. Dus volgens mij mag het wel gewoon, ik doe het iig altijd wel.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 14:39

ik doe altijd na het groeten teugels los en uitgebreid belonen, en dan stap ik al belonend en met een lange teugel naar de A heb er nog nooit commentaar op gehad.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:58

Zondag met de wedstrijd, direct na het groeten teugels los en beloond. Had mooi 2x een 7 voor bij A afwenden en groeten. Dus heeft geen invloed er op.

Er staat ook alleen nog maar bij A in stap de rijbaan verlaten, dus je hoeft ook geen vrije stap of iets dergelijks, zolang je via A de rijbaan in stap verlaat mag dus 'alles'.

inke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:38

areke schreef:
inke schreef:
bij onze proeven staat er meestal na het afgroeten : voorwaarts in arbeidsstap, C linkerhand, C-H-E-A in VRIJE stap de rijbaan verlaten .(dus een diagonaaltje van E naar A en dan zo direct naar buiten) en daar staat ook een puntenhokje naast ,dus dat is zeker ook voor punten bij ons! maar wie weet wat ze ermee bedoelen met vrije stap? dat je mag kiezen hoe lang je de teugels laat maar wel nog met aanleuning en contact of moeten ze dan juist (heel) los doorhangen ? of kijken ze dan vooral naar de stap van het paard?

dat zijn dan zeker nog de oude proeven?

bij ons staat dat nog op de proeven .. mss is dat in België anders? (LRV) maar vrije stap is dus met aanleuning én het hoofd zo laag mogelijk? (of vooral de neus van het paard naar voor?(horizontale hals)..dan is hij niet echt in de aanleuning denk ik.)

de meeste ruiters bij ons gaan dan mooi de ring uit, gaan netjes bij A staan en groeten nog eens en belonen het paard dan. (de jury let tot dan op..sommige jury's zijn volop aan het schrijven en zien het niet meer,de proef is toch gedaan en je bent uit de ring.)

Morning

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 14:44

Volgens mij ligt gewoon net aan de jury , want dene vind het goed en de ander weer niet.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:02

Nee, dat kan natuurlijk niet ! Zoals het in het reglement staat moet het zijn... Het is dus niet aan de jury om te beslissen of het wel of niet mag. Het mag gewoon !

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 17:24

Netje schreef:
Nee, dat kan natuurlijk niet ! Zoals het in het reglement staat moet het zijn... Het is dus niet aan de jury om te beslissen of het wel of niet mag. Het mag gewoon !

Inderdaad, na het groeten is de proef afgelopen en mag er dus niet meer op dingen beoordeeld worden, tenzij je in galop de ring uit gaat! Want er staat wel in STAp de rijbaan verlaten, dat is dus nog de enige eis na het groeten.

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 18:03

Vrije stap is dat je je paard meer lengte in de hals geeft maar wel aanleuning blijft houden. Niet de teugels los gooien dus! Paard mag met zijn neus onder de loodlijn komen.

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:47

OoappeloO schreef:
Vrije stap is dat je je paard meer lengte in de hals geeft maar wel aanleuning blijft houden. Niet de teugels los gooien dus! Paard mag met zijn neus onder de loodlijn komen.

Je hoeft niet in vrije stap maar gewoon in stap de rijbaan te verlaten Knipoog

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 18:04

Jaahaa, maar er werd gevraagd wat en hoe de vrije stap.. daar reageerde ik op. Heb dervoor zelf al aanegeven dat je niet in vrije stap hoeft Clown

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:48

Ik weet niet of het meteen was, maar als je geen risico wilt lopen dan bij A, dat mag altijd Lachen

_Rosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 13:59

OoappeloO schreef:
Jaahaa, maar er werd gevraagd wat en hoe de vrije stap.. daar reageerde ik op. Heb dervoor zelf al aanegeven dat je niet in vrije stap hoeft Clown

ok Lachen

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 18:45

mijn instructrice is ook jury en die kijkt altijd (als iemand heeft afgegroet) nog even naar de zit... ik doe het altijd maar voor de zekerheid als ik de ring uit ben. die paar sec. wat maakt het uit!

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 18:52

ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en weer geen commentaar gehad dus ik blijf het doen.
Ze heeft tenslotte dr best gedaan en dat mag wel gelijk beloond worden vind ik.

waxweazle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:53

als ik heb ggegroet loop ik nog in een rechte lijn naar c en stap naar de a en de bak uit.... met lange teugel en beloning hier heb ik egt nog nooit commentaar op gehad... maar in principe is het ook geen onderdeel meer waarvoor ze je punten kunnen geven... en er staat stap dus het lijkt mij dat je dan hoe je in stap de rijbaan verlaat niet uitmaakt of je het paard beloont en lange teugel.....

Liesjuhh_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:18

areke schreef:
ik heb vandaag weer wedstrijd gehad en weer geen commentaar gehad dus ik blijf het doen.
Ze heeft tenslotte dr best gedaan en dat mag wel gelijk beloond worden vind ik.

Idd! Zodra ik gegroet heb, stap ik naar de hoefslag en geef mijn paard ook vrije teugel, en beloon hem. IK rij nog wel even netjes naar A toe dat wel.

__Fleeuurr

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 15:21

Ik zou gewoon tot A in vrije stap gaan en daarna uitgebreid belonen Knipoog

vonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 16:58

Ik heb wel het commentaar gehad dat ik na het afgroeten geconcentreerd moest blijven tot C en op teugels na het afgroeten losgooien. Bij een ander heb ik wel eens zien staan dat ze niet mocht belonen tot ze voorbij de eerste letter na C was. Ik denk dat het toch jury afhankelijk is.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:54

Wel een lange teugel Ja

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 20:58

Er staat toch ook altijd in vrije stap de rijbaan verlaten?
Ik heb zelfs een keer commentaar gekregen omdat ik mijn teugels op maat hield.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:35

Ik groet af, beloon, stap weg en gooi mn teugels los. Geen commentaar op gehad oid.

Karnat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 14:41

ik ga als ringmeester altijd even naar de jury om te vragen wat hij/zij wilt. Dit moet ik tenslotte weten omdat ik anders de deur veel te vroeg/laat open doet. Als ringmeester dien je tenslotte te weten of een jury wilt dat de ruiter helemaal naar A doorrijd of dat de ruiter klaar is bij afgroeten. Maar het is aan de Jury om dit te bepalen. Als je minpunten wilt voorkomen kan je het altijd het beste aan de Ringmeester vragen wat de betreffende jury wilt. Ik meld het overigens altijd even aan de ruiter voordat ze de ring ingaan Lachen

areke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-07 18:50

Doorijden naar A doe ik altijs je moet tenslotte bij A de bak veraten tenzij anders wordt aangegeven.
Maar teugels los doe ik toch wel gelijk ze doet tenslotte dr best en dat mag gelijk beloond worden vind ik.

FrankavdT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 20:36

Karnat schreef:
ik ga als ringmeester altijd even naar de jury om te vragen wat hij/zij wilt. Dit moet ik tenslotte weten omdat ik anders de deur veel te vroeg/laat open doet. Als ringmeester dien je tenslotte te weten of een jury wilt dat de ruiter helemaal naar A doorrijd of dat de ruiter klaar is bij afgroeten. Maar het is aan de Jury om dit te bepalen. Als je minpunten wilt voorkomen kan je het altijd het beste aan de Ringmeester vragen wat de betreffende jury wilt. Ik meld het overigens altijd even aan de ruiter voordat ze de ring ingaan Lachen

Petje af voor de ringmeester!
Ik beloon eigenlijk altijd meteen als ik heb afgegroet. Het is in vrije stap de rijbaan verlaten en dat hoort ook niet bij de onderdelen. Als mijn paard goed heeft gelopen, dan krijgt hij ook beloning, hij weet goed wanneer de proef is afgelopen!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-07 22:16

volgens mij is het zelfs alleen bij A de rijbaan verlaten. Niets over stap of vrije stap.