zwanger en paardrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lucille

Re: zwanger en paardrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:51

ik was ook van plan om gewoon door te rijden tijdens mijn zwangerschappen. Maar na 4 maanden voelde het niet prettig meer, niet alleen lichamelijk maar ook psychisch. Ik werd toch bang om te vallen, dus dan moet je stoppen.
Zat wel een week na de bevalling er weer op( ondanks de hechtingen) Haha!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:08

Ik heb het geluk dat ik op een paard rij dat echt nog geen stap verkeerd zet, ik ben nu bijna op de helft, maar ik heb gisteren nog vrolijk wat hindernisjes gesprongen in de bak Haha! Komt wel omdat ik nog niet echt dikker ben geworden, ik pas al mijn kleren nog, dus beweeg nog vrij makkelijk mee.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:35

mhagenbeek schreef:
ik zou het niet doen hoor:O
Stel nou dat het verkeerd gaat.. dan vergeef je dat jezelf nooit:O

Kindje kan veel hebben hoor!(zit erg goed beschermd) Maar als je zo redeneert moet je jezelf 9 maanden lang opsluiten in een glazen kooitje, alles kan namelijk verkeerd gaan!!

@odetteke ik ben jaloers!! Ik moet echt in een broek 2 maten groter! Springen ga ik niet meer proberen, mijn bolle buik zit dan toch echt in de weg!!

SummerEnds

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:58

Je mag normaal gezien paardrijden tot dat je hinder krijgt van je buik.

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:05

Ik heb tot de 5e maand in mijn zwangerschap gereden onder het zadel. Toen heb ik mijn pony beleerd voor de koets en zijn we lekker aangespannen gaan rijden.
Sindsdien ben ik verslingerd geraakt aan de mensport. Na de dood van mijn oude pony is de keuze dan ook op een menpony gevallen en starten we nu met mijn Haflinger M dressuur mennen en L vaardigheid.
Sinds november vorig jaar toch ook maar weer onder het zadel gestart in de B dressuur.
Want dat blijft toch ook trekken.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:25

aafje87: ik laat op dit moment een oude rijbroek verbouwen zodat ik die nog een hele tijd kan gebruiken Haha! Zolang het lichamelijk gaat zal ik rijden!

Voor mij is het ook voor een groot gedeelte ontspannend. Ik ben de eerste 3 maanden heel beroerd geweest en de enige momenten dat ik me niet beroerd voelde waren de momenten te paard. Ik ben alleen nog een handige manier om er af te komen aan het uitdokteren (nu ik nog kan experimenteren Knipoog) Bij een bankje opstappen doe ik altijd al, maarja met afstappen ben ik toch bang dat ik net het bankje ga missen en er tussen beland. Het over de nek zwaaien van 1 been en dan me naar beneden laten glijden werkt denk ik nog het beste (zijn er nog mensen die andere tips hebben?) Hij is 1.75 ofzo, dus het is een behoorlijke reis naar de grond toe.

aafje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:42

odetteke schreef:
aafje87: ik laat op dit moment een oude rijbroek verbouwen zodat ik die nog een hele tijd kan gebruiken Haha! Zolang het lichamelijk gaat zal ik rijden!

Dat ben ik ook gewoon van plan, moet alleen nog ergens een "oude" rijbroek opzoeken, ik ga toch ook maar een rijbroek "op maat" maken Clown
Dus mocht iemand nog tips hebben om een rijbroek zo te verbouwen dat er een zwanger buik in kan graag!! Haha!

develwife

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:44

Canter schreef:
Zolang je het zelf nog prettig vind kun je gewoon blijven rijden. Ik heb tot 6,5 maand gereden, toen vond ik het minder prettig worden. Ik moet wel zeggen dat ik vanaf een maand of 4 de wat "wildere" paarden niet meer reed, ik reed echt alleen nog op de betrouwbare paarden rond. Als je een paard hebt waarvan je weet dat hij geen rare dingen doet kun je het gewoon nog een tijdje volhouden. Mijn verloskundige was daar ook heel makkelijk in, volgens haar was mijn lichaam het ook gewend en kon het daardoor absoluut geen kwaad, gewoon goed naar je lichaam luisteren dan gaat het prima. Ja

Ja heb hetzelfde gedaan alleen idd geen wildere paarden meer gereden Tong uitsteken

Groetjes

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:45

Ik heb bij de eerste gereden tot 27 weken maar bij de tweede tot 35 weken toen ging het pas vervelend aanvoelen

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:18

odetteke schreef:

Voor mij is het ook voor een groot gedeelte ontspannend. Ik ben de eerste 3 maanden heel beroerd geweest en de enige momenten dat ik me niet beroerd voelde waren de momenten te paard. Ik ben alleen nog een handige manier om er af te komen aan het uitdokteren (nu ik nog kan experimenteren Knipoog) Bij een bankje opstappen doe ik altijd al, maarja met afstappen ben ik toch bang dat ik net het bankje ga missen en er tussen beland. Het over de nek zwaaien van 1 been en dan me naar beneden laten glijden werkt denk ik nog het beste (zijn er nog mensen die andere tips hebben?) Hij is 1.75 ofzo, dus het is een behoorlijke reis naar de grond toe.

Ja tips om knap af te stappen.......... Ik heb er nu nog geen last van, opstappen via het hek, maar af stappen...... Dat wordt nog ingewikkeld met dikke buik. Ook mijn knollie meet iets boven gemiddeld (1.80m). Geen tip dus, maar wel een meelezer Knipoog

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:26

aafje87 schreef:
mhagenbeek schreef:
ik zou het niet doen hoor:O
Stel nou dat het verkeerd gaat.. dan vergeef je dat jezelf nooit:O

Kindje kan veel hebben hoor!(zit erg goed beschermd) Maar als je zo redeneert moet je jezelf 9 maanden lang opsluiten in een glazen kooitje, alles kan namelijk verkeerd gaan!!

@odetteke ik ben jaloers!! Ik moet echt in een broek 2 maten groter! Springen ga ik niet meer proberen, mijn bolle buik zit dan toch echt in de weg!!

Paardrijden is 1 van de gevaarlijkste sporten die er zijn. Het staat na motorrijden op nummer twee.
Als je zwanger bent, dan hoef je jezelf natuurlijk niet in een glazen kooi te stoppen. Maar vergeet niet dat paardrijden echt wel risico's met zich meeneemt.

Ook de braafste paarden kunnen schrikken of zich verstappen met bijvoorbeeld springen. De gevolgen kunnen dramatisch zijn... Zekerheid heb je nooit met de paarden.

Alleen al daarom zou ik never op een paard stappen met een kind in mijn buik. Het risico dat me wat gebeurt is me veel te groot. En als ik door zo'n stom ongeluk mijn kind zou verliezen, dan zou ik dat mezelf NOOIT vergeven. Paardrijden is niet iets wat moet, het mag..

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:35

Paardrijden is een gevaarlijke sport, maar ik denk dat het minstens zo gevaarlijk is om in een auto te stappen, te fietsen.... En misschien nog wel erger, trappen lopen. De meeste ongelukken gebeuren nog steeds in en om huis...

Ik zou idd niet op een paard stappen wat regelmatig flinke boksessies weg geeft of rare dingen doet. Maar een braaf paard, en dan in een bak, geen probleem

Ranja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 10:57

Pletje123 schreef:
Ook de braafste paarden kunnen schrikken of zich verstappen met bijvoorbeeld springen. De gevolgen kunnen dramatisch zijn... Zekerheid heb je nooit met de paarden.

Waar heb je dan wel zekerheid tijdens je zwangerschap? Ja dan moet je in bed blijven liggen....

Jij zou je dus ook niet meer in het verkeer begeven als jij een kind in je buik zou hebben? Je kan dan zelf nog wel zo goed oppassen in het verkeer, maar daden van een andere weggebruiker heb je toch ook niet in de hand.

Edit: ik ben nu ruim 32 weken zwanger en ga vrijdag op wintersport. Ik skie al 20 jaar, dus ook dat zou nog makkelijk moeten kunnen. Maar juist vanwege al die andere roekeloze baangebruikers, laat ik dat toch maar even voorbij gaan dit jaar. Het wordt voor mij dus wandelen dit jaar.

priscilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:06

ten eerste van harte gefeliciteerd met jullie zwangerschap!!

Bij mijn eerste zwangerschap heb ik gerden tot 7 en halve maand en toen moest ik stoppen omdat ik last kreeg van mijn bekken naderhand.. bij mijn tweede ben ik met een ahlf jaar gestopt omdat het toen ook totaal niet meer kon.. in beide gevallen zat ik er na drie weken weer op wel rustig want beide keren heb ik een keizersnee gehad!! De gyneacoloog was ook niet blij met die stap maar bij de tweede zei hij gelijk al direct na de geboorte nou nog wel drie weken wachten he hahaha niet eerder omdat je niet zonder kan.... haha

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:09

somokkele schreef:
Paardrijden is een gevaarlijke sport, maar ik denk dat het minstens zo gevaarlijk is om in een auto te stappen, te fietsen.... En misschien nog wel erger, trappen lopen. De meeste ongelukken gebeuren nog steeds in en om huis...

Ik zou idd niet op een paard stappen wat regelmatig flinke boksessies weg geeft of rare dingen doet. Maar een braaf paard, en dan in een bak, geen probleem

Hier ben ik het mee eens

blauw00gje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:10

Ik heb de rest allemaal niet gelezen, maar ik denk dat je het het beste aan je huisarts kan vragen..
Die weet denk ik wel of het nog wel of niet kan..

Dees1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:12

blauw00gje schreef:
Ik heb de rest allemaal niet gelezen, maar ik denk dat je het het beste aan je huisarts kan vragen..
Die weet denk ik wel of het nog wel of niet kan..

Bij een gezonde zwangerschap kan een huis niet beslissen of je wel of niet mag rijden, hij kan advies geven meer niet. Mijn dokter zij voel je je goed en durf je het aan? mijn antwoord was ja en toen zij hij dan hou ik je niet tegen

sanne_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:18

haha mijn instructrice heeft al die tijd doorgereden(wel met springzadel)...'s middags nog samen gereden 's avonds kreeg ik een telefoontje dat ze bevallen was Nagelbijten / Gniffelen we hadden afgesproken dat ik haar paard zou gaan rijden..uiteindelijk mocht ik een paar dagen na de bevalling rijden maar al snel sprong ze er zelf weer op:D

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:18

somokkele schreef:

Nou ja, meningen verschillen.

Het is inderdaad ook gevaarlijk om in de auto te stappen, maar vaak kan je daar niet omheen als je een normaal leven wilt leiden.

Daarom zeg ik: paardrijden mag en moet niet.

Zelf zou ik de dingen die niet per se hoeven, maar wel gevaarlijk zijn even laten Lachen Maar goed, ik werk voornamelijk met jonge paarden en hengsten. Dan wordt het verhaal wat anders misschien.. Toch blijft ook een braaf paard een paard, vergeet dat nooit!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:29

Ik val gemiddeld vaker per jaar van de trap dan dat ik van het paard afval Haha!

Ik voel me ook gewoon prettiger, gezonder en gelukkiger als ik gereden heb. Ik vergeet de pijntjes die ik heb en de dingen waar ik de hele dag over loop te piekeren. Ik hou mijn conditie ook nog een beetje bij, dus dat is ook mooi meegenomen.
Kortom, het heeft voor mij zoveel positieve bijwerkingen dat ik het, zo lang het nog gaat uiteraard, in mijn eigen belang vind om vooral door te blijven rijden.

sandr0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:38

je kan rijden zolang je jezelf er nog prettig bij voelt. Ik heb er voor gekozen om tijdens mijn zwangerschappen niet te rijden. Ik had toen ook geen eigen paard dus dan is de keus ook al wel wat makkelijker.

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:42

misschien dat het wel of niet hebben van een eigen paard idd ook wel scheelt. Ik ga mijn knollie niet 9 maanden stil zetten omdat ik zwanger ben..... Nu moet ik ook zeggen dat ik niemand heb die hem verzorgd (hij is nu eenmaal niet zo heel erg gezellig naar andere mensen hihi)

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:43

Een aantal jaren terug werkte ik bij een ruitersportzaak en toen kwam er op een gegeven moment een dame langs die op zoek was naar een positie rijbroek. Toen vroeg ik aan haar vind je het niet riskant om te blijven rijden? Toen zei ze dat ze huisarts was en het onzin vond om te stoppen.. Paardrijden kan geen kwaad als je zwanger bent zei ze, het is alleen riskant mocht je er van af vallen...

farmershill

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:49

Ik heb bij beide zwangerschappen to ong 6 maanden door gereden maar op het laatst zonder zadel(paste niet meer in m'n reiner) en alleen nog in het bos.

Met 27 weken kreeg ik een ongeluk met de quad, en moest ik een nacht het ziekenhuis in.
Mijn zoontje die al die tijd in stuit had gelegen is door de achterwaardse salto van mij weer goed gedraaid.
De gyn zei dat hij iederéén met stuitligging zou adviseren om een ritje met een quad te maken Haha!

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:02

Wat ik doe met afstappen is gewoon mijn linkervoet in de beugel houden en zo afstappen. Ik geef toe, je moet wel een beetje lenig zijn, maar dat gaat bij mij het best. Er af springen als je je been over de hals hebt gedaan is te "ver", voelt niet lekker met neerkomen! En er af glijden langs je paard gaat ook niet best, dan wordt je kind geplet!