Vosse merrie op wedstrijd, altijd nadeel?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Somebody_

Re: Vosse merrie op wedstrijd, altijd nadeel?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:14

Evelienepien schreef:
missmiekie schreef:
Dat ze zeggen: Alweer een vosmerrie. Komt gewoon, omdat er veel vosmerries zijn, niks meer en niks minder.

Is dat werkelijk zo? Hier in de buurt zie je op wedstrijden veel zwarte paarden en dan bruine. Deze kleuren voeren hier de boventoon!
Ik was vaak de enige in mijn ring met een vos (maar ja, ik had dan ook een ruin Knipoog Haha! Haha! Haha! )!

Ja, kijk jij maar eens in heel nederland en belgie, ik weet zeker dat er veel vosmerries zijn Haha! Haha! Haha!

*Ik bedoelde alleen: die jury zal gewoon veel vosmerries in de ring gehad hebben, dan gaat dat op een gegeven moment opvallen he*

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 16:21

ik heb een gelderse donkere vosmerrie maar ik krijg alleen maar positieve reacties op wedstrijd.
de enalaatste x moest ik zelfs naar de jury toe want die wilde alles weten over dr ze vondt het een geweldige merrie en een schitterende kleur.
de laatste wedstrijd stond dat we veel potentie hadden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:10

Ik heb jaren als bijna enigste rond gereden met een schimmel.
De laatste jaren zijn er veel bij gekomen, maar eerst zag je er maar een paar.
In de dressuur al helemaal weinig.
Schimmel in de dressuur was ook helemaal niks volgens sommige.
Laat staan een spring gefokte.
Toch in werkelijkheid weinig van gemerkt Lachen

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:06

Evelienepien schreef:
missmiekie schreef:
Dat ze zeggen: Alweer een vosmerrie. Komt gewoon, omdat er veel vosmerries zijn, niks meer en niks minder.

Is dat werkelijk zo? Hier in de buurt zie je op wedstrijden veel zwarte paarden en dan bruine. Deze kleuren voeren hier de boventoon!
Ik was vaak de enige in mijn ring met een vos (maar ja, ik had dan ook een ruin Knipoog Haha! Haha! Haha! )!

missmiekie schreef:
Ja, kijk jij maar eens in heel nederland en belgie, ik weet zeker dat er veel vosmerries zijn Haha! Haha! Haha!

*Ik bedoelde alleen: die jury zal gewoon veel vosmerries in de ring gehad hebben, dan gaat dat op een gegeven moment opvallen he*

Nou evelienepien, hier in overijssel zie ik ook niet zoveel vossen meer op wedstrijd.
Eerder viel ik op met mijn donkerbruine/zwarte paard, maar tegenwoordig ben ik een van zovele.
Tegnwoordig zie hier ook veeeeel meer bruin voorbij komen!
Ik heb der geen voordeel mee, maar ook geen nadeel, de beste wint!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:24

Vandaag moest ik schrijven en er zaten een stuk of 6 vossen in de ring. Was overigens geen nadeel Haha!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:28

Urielle schreef:
Vandaag moest ik schrijven en er zaten een stuk of 6 vossen in de ring. Was overigens geen nadeel Haha!

Haha, Knipoog
Waar moest je?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 20:45

Laure schreef:
In België (ja de TS woont ook in België) zijn heel veel mensen ervan overtuigd dat een vosse (=voskleurige) merrie een rotkarakter heeft. Vooral mensen van een oudere generatie zijn ervan overtuigd dat dat zo is. Zo zijn er nog wel dingen. Bv: Bonte paarden kunnen niet springen.
Wij staan op een handelstal en er komen vaak oudere mensen voor paarden zien. En daar hoor je dus zo'n dingen. Belachelijk, maar waar. Dus als het een jury is, dat niet zo jong is, kan het wel dat hij/zij in zo'n dingen geloof.

De TS is dus niet zo'n "excuusmens". Misschien is het beter om in de toekomst meer info te vragen voor je haar afbreekt!

Als dat echt zo is dan heb ik niet echt een hele hoge pet op van jullie jury's. Maar kom op, het is toch van de gekken om je lage punten aan de jury zijn of haar voorkeur voor kleur te wijten? Ik zie mezelf morgen al zeggen dat ik geen winstpunt rijdt omdat de jury niet van , ik roep maar wat, Daaleman zadels houdt of 1 wit voetje? Dat zal mooi worden zeg!

Als ik geen winstpunt rijdt heb ik niet goed genoeg gereden punt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:41

Myukii schreef:
Met een vosse merrie bedoel je een voskleurige merrie? Haha, nee, daar krijg je écht geen minder punten voor Knipoog Zelfs een jury die niet van voskleurige paarden houdt, geeft niet zoveel minder punten, dat je geen winstpunt zou kunnen rijden.

Ik denk echt dat het je eigen idee is Tong uitsteken

Mee eens..
Zou toch niet te geloven zijn, en bovendien oneerlijk..
Dat jury gaat doen, dat is een vos, die vind ik niet leuk dus minder punten, aah een palomino die krijgt meer punten want die vind ik leuk! Knipoog

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:32

kampioen van friesland Z1 outdoor:
Afbeelding

reserve kampioen an Friesland Z1 outdoor en 9e op de Hippiade
Afbeelding

En beide merries

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 19:12

Ik heb het al eens eerder geschreven...
concours - 2 proeven, beide proeven winst, met de eerste proef in de finale
tijdens die finale, 3 juryleden.
tussen de C jury en de andere 2 heel boel punten verschil (en dan niet 1 punt per onderdeel maar erge verschillen (rond de 170 van de C jury tov rond de 190 van de andere 2). Britt had ten onder de 170 punten.
Is meer uitzondering dan regel, maar ben wel van mening dat het voorkomt.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:43

Dan zal de ene jury wel gewoon heel erg veel strenger geweest zijn dan de andere. Hoeft echt niet aan de kleur van de pony te liggen hoor Tong uitsteken

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 21:31

Alane schreef:
tussen de C jury en de andere 2 heel boel punten verschil (en dan niet 1 punt per onderdeel maar erge verschillen (rond de 170 van de C jury tov rond de 190 van de andere 2). Britt had ten onder de 170 punten.

Dat hebben wij ook gehad met een fries op het nederlandse kampieonschap in wanroi (Z1)
Er zat een punten verschil van 30 punten in..
bij een jury was ze 2de bij de andere 15de ofzo..
Maar ik durf niet te beweren dat dat aan het ras lag, er kunnen veel meer factoren meespelen!

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:25

missmiekie schreef:

Ja, dat is weer een goeije Haha! Haha! Haha! ! Oh, ik vind dit een geweldig topic! Echt lache Clown ! Hoeveel uitvluchten kan iemand verzinnen Knipoog !
Ben benieuwd wat er nog meer komt wat "vos" gerelateerd is.
Die van 2 jury´s in 1 ring; leuk geprobeerd maar vanwege vos????????????? (en is TS al op dat niveau????) Het is niet fijn dat er zo´n grote verschillen tussenzitten maar ja, jury´s zijn ook maar mensen en geen enkel mens is het zelfde; dat kun je hebben bij een jurysport!

Maarre...... ik schrijf af en toe maar nu snap ik pas waarom alle jury´s eerst vragen aan mij voor de proef begint bij een vos "of het een ruin of merrie" is! Maar ja, ik ben ook Blond !!!!!

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:03

Evelienepien schreef:
missmiekie schreef:

Ja, dat is weer een goeije Haha! Haha! Haha! ! Oh, ik vind dit een geweldig topic! Echt lache Clown ! Hoeveel uitvluchten kan iemand verzinnen Knipoog !
Ben benieuwd wat er nog meer komt wat "vos" gerelateerd is.
Die van 2 jury´s in 1 ring; leuk geprobeerd maar vanwege vos????????????? (en is TS al op dat niveau????) Het is niet fijn dat er zo´n grote verschillen tussenzitten maar ja, jury´s zijn ook maar mensen en geen enkel mens is het zelfde; dat kun je hebben bij een jurysport!

Maarre...... ik schrijf af en toe maar nu snap ik pas waarom alle jury´s eerst vragen aan mij voor de proef begint bij een vos "of het een ruin of merrie" is! Maar ja, ik ben ook Blond !!!!!

Waarom gebruik je mijn quote??? Ik geloof dat ik er niet zoveel mee te maken heb.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:11

daantjuhhh schreef:
Alane schreef:

Dat hebben wij ook gehad met een fries op het nederlandse kampieonschap in wanroi (Z1)
Er zat een punten verschil van 30 punten in..
bij een jury was ze 2de bij de andere 15de ofzo..
Maar ik durf niet te beweren dat dat aan het ras lag, er kunnen veel meer factoren meespelen!

Het verschil in punten was niet alleen bij onze pony... ik maal daar verder niet over. Maar als er alle vosjes door die jury, dus 1 van 3, laag bepunt zijn is het wel zeer opmerkelijk te noemen.
Kijk als er op ieder onderdeel 1 punt lager wordt gegeven zit je ook zo op 30 punten, maar als je op de 3 onderdelen gangen 3 punten lager geeft, verzorging een 5 geeft, en dat dus bij alle vos pony's.. dan kijk ik wel een beetje vreemd naar zo'n uitslag.

En we hebben het al eerder gehad zo'n 30 punten verschil.. maar dan zit het echt gemiddeld in ieder onderdeel een punt verschil.. en dat kan, geeft wel een rare uitslag af en toe van bij de ene 2 wp-en en bij de andere dus ver eronder... (196 en 170 ) en dat zal ik nooit relateren aan de kleur van de pony...

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:56

Als je je punten niet krijgt moet je beter rijden punt. Wat een gemiep zeg, denk je nou echt dat omdat je paard een bepaald kleurtje heeft je minder punten krijgt? kom op zeg.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:17

Charos schreef:
Als je je punten niet krijgt moet je beter rijden punt. Wat een gemiep zeg, denk je nou echt dat omdat je paard een bepaald kleurtje heeft je minder punten krijgt? kom op zeg.

Dat is de minst kwetsende smoes hoor!!!! Clown

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:17

Kleur/geslacht van het paard; Excuus nr. 190.376.243 voor het uitblijven van prestaties...

Ach, smaken verschillen en iedere jury zal qua kleur zo wel zijn voorkeuren hebben. Maar of dat direct invloed heeft op je punten betwijfel ik.

Mijn koffievoskleurige ruin, met zijn iets ouderwetse type en licht ramshoofd doet het nog altijd prima in de dressuur. Zelfs bij jury's waarvan ik weet dat die niet zo van dit type gecharmeerd zijn. Als je goed rijdt krijg je doorgaans echt je punten wel.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:03

Alane schreef:
Charos schreef:

Dat is de minst kwetsende smoes hoor!!!! Clown

Ja als ik lage punten heb roep ik ook altijd heel sarcastisch 'ja maar de jury hield niet van haflingers' Haha!

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:12

nee joh.... dat is kwetsend Ja
Dan zou je beter kunnen zeggen: "De jury is zo gecharmeerd van haflingers dat die strenger gejureerd worden doordat er kritischer naar gekeken wordt" Ja Tong uitsteken

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:41

als je dan toch in die richting gaat zoeken, moet je maar eens naar de aftekeningen kijken Haha!
over het algemeen heben vossen vrijveel witte aftekeningen. dat kan vertekenend zijn voor de beweging Knipoog <-- dit zeg ik dus met een hele dikke knipoog, voor degene die er van overtuigd zijn dat het aan de kleur ligt Knipoog

ik ben gezegend met een vos die maar een kolletje, 1 witte sok en een witte kroonrand heeft(ik hou niet van aftekeningen, bij geen enkele kleur) en laat ik nou net gisteren van een jury horen datie willem een erg leuk paard vind Haha! en dat heb ik vaker gehoord van een jury(en dan gaat het hierbij niet om zijn fantastische gangen en zijn fantastische lichaam, want dat heeftie niet)

dus tja.. zou het misschien dan toch niet waar zijn? of is het omdat ik maar L rijd en fnrs... maakt het dan niet uit of je een vos hebt of niet.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:53

Ik geloof er niks van dat een vosmerrie minder punten haalt dan een paard met een andere kleur.
Soms heb ik wel het idee dat jury's een paard leuk vinden om naar te kijken en andere minder interessant vinden en dat je dat (ik hoop licht) merkt in de punten, maar zeker niet doorslaggevend. Als jij en je paard de proef netjes rijden en de oefeningen goed onder controle hebben, krijg je je punten gewoon, ongeacht welke kleur je paard heeft.

En over vertekenend werken van veel wit aan de benen van een vos; dat vind ik even van mijzelf uit gekeken en ik ben geen jury, niet storend. Ik heb wel eens een bonte in de ZZ zwaar zien lopen en daar vond ik al die dansende vlekken wel storend (sorry, is off-topic).

nadina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 14:56

Ik heb ook een vosmerrie, mijn prijzenkast zit bijna vol en ik heb de meeste linten oranje. Op wedstrijd heb ik er dus echt geen last van dat mijn merrie vos is. Wel een keer gehad dat mensen naar de dochter van onze merrie kwamen kijken voor de verkoop, alles was perfect, geweldige bewegingen, alleen jammer dat het een vos was, ja, duh, dat had je ook op de foto kunnen zien natuurlijk. Maar goed.... Mijn motto: een goed paard heeft geen kleur.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:04

Charos schreef:
Ja als ik lage punten heb roep ik ook altijd heel sarcastisch 'ja maar de jury hield niet van haflingers' Haha!

Ga ik ook zeggen als ik ga starten Ja
De jury vond van die zwarte redelijk effen dressuurruinen ZO doorsnee, ik kreeg er gewoon geen punten voor Verdrietig Clown

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:04

daarom zette ik er ookneer, met een dikke knipoog Haha! zodat de mensen die nog steeds geloven dat een vos in het nadeel is een lichtpuntje hebben waar ze aan vast kunnen klampen Haha! want dat zou wel eens een reden kunnen zijn.

ach zo is er altijd wat, ik ben zelf niet echt een vosliefhebber en ik heb er wel 1 Haha!
maar das omdat willem geen peentjes vos is.. hij is als hij geschoren is ook heel mooi amberkleurig. ik hou niet van die echte oranje vossen, die je vaak ziet.