Wat rijdt ik?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Annettee

Re: Wat rijdt ik?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 16:42

Haha ok dan! Ik hou het nu nog wel even bij mijn 1 weekelijkse lesje, maar ik denk ook niet dat ik daar heel snel mee vooruit ga. (maakt niet uit want ik het doe het voor mijn plezier) Maar zoals je al zei, er komt vast nog wel eens een verzorg of eigen paard idd! Ik zal de volgende keer is aan mijn instructeur vragen of ik wat moeilijkere oefeningen mag doen. Want dat doen we niet echt vaak, ook omdat er nog zelfs beginners in mijn les meerijden.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 16:53

jasmijn78 schreef:
Ik vind het altijd zo simpel als mensen denken dat als ze kunnen wijken (denken, want in de meeste gevallen is het wegvallen over de buitenschouder) dat je dan direct op L-niveau rijdt.

Een L-proef bestaat uit 30 onderdelen, waarvan het wijken slechts 2 onderdelen zijn. Om fatsoenlijk op L-niveau te rijden moet je ook kunnen goed schakelen met je paard (middenstap, draf en galop), je paard goed nageefelijk houden, nette overgangen rijden etc. Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.

Iemand die zijn paard goed voor elkaar heeft en het wijken in een L-proef verprutst kan nog steeds dikke wp in de L rijden hoor. Alleen daar zeg je dan wat; 'iemand die zijn paard GOED voor elkaar heeft'. Imo leer je dat niet zo snel op een manege paard. Die zijn in de regel teveel afgestompt om goed te leren schakelen, om fatsoenlijke middengangen te rijden etc. Ik heb vaak manegewedstrijden gejureerd en het gros van de manegeruiters die dan op L-niveau start zal op officiele wedstrijden in de B zeker nog geen wp halen.

Je hebt gewoon manegeruiterniveau zolang je nog geen officiele KNHS wedstrijden hebt gereden. En met manegeruiterniveau bedoel ik; je kunt blijven zitten zolang het paard niet al te wild doet en je kunt hem in stap, draf en galop krijgen (galop evt. mbv de instructrice) en je kunt hem naar links/rechts sturen. De betere manegeruiter weet het paard nog in de goede galop te krijgen, kan hem een beetje achterwaarts trekken en/og over de buitenschouder weg laten lopen maar daar houdt het wel een beetje op.

Met recreatieniveau wil ik een manegeruiter ook niet vergelijken, want van een recreatieruiter mag je toch wel verwachten dat die zijn paard goed onder controle heeft, en er niet direct naastligt als het paard een keer schrikt op een buitenrit. En in je eentje een buitenrit maken is een heel ander verhaal dan tijdens een manegeles in een groep achter elkaar aanhobbelend een rondje om maken.

Wij krijgen op stal zat van die meiden die van de manege komen. Dan zeggen ze dat ze wel op L-niveau rijden en dat ze de manegepony's hebben 'ingereden'. En dan stappen ze op de pony (lief beest maar wel wat vlug) en bij de eerste schrikreactie/overwachte beweging van de pony liggen ze er al naast. Of ze krijgen hem geen eens de hoefslag over (pony is goed maar niet gek Clown )

En als je kijkt naar mensen met eigen paarden, daarvan komt het gros ook van zijn leven lang de L nog niet uit... En dan zeggen ze; ja maar thuis trainen we op M-niveau. Yeah right Rolleyes Als je paard thuis daadwerkelijk op M-niveau getraind wordt, dan waren ze op wedstrijden ook allang al M hoor.

Ik zie eerder het omgekeerde; Ik zie mensen in de L of M rijden waarvan ik denk; hoe zijn die ooit de B uitgekomen??? Officieel ben je gewoon een B, L, M, of Z-ruiter als je in die klasse op een officiele wedstrijd een keer een winstpunt hebt gehaald. Eerder niet.

Sorry maar dit vind ik NERGENS op slaan!
ik ben zelf een manege ruiter, rij ook eigen paarden en handelspaarden.
Ben nog nooit gestart in het KHNS, maar ik kan WEL makkelijk alle 'kunstjes'
en zeker heb ik controle over het desbetreffende paard waar ik op rijd.
Nog een reactie op je 'manegegroep buitenrijden': Ik rijd dus al heél lang op een manege,
heb al vaker met JONGE paarden alleen buiten gereden.
máár ik snap je wel weer als je met 'manegeruiters' bedoelt die meisjes die net in de 'gevorderd' zitten en vinden dat ze op elk paard kunnen rijden.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:06

hYperr__ schreef:
Sorry maar dit vind ik NERGENS op slaan!
ik ben zelf een manege ruiter, rij ook eigen paarden en handelspaarden.
Nog een reactie op je 'manegegroep buitenrijden': Ik rijd dus al heél lang op een manege,
heb al vaker met JONGE paarden alleen buiten gereden.
máár ik snap je wel weer als je met 'manegeruiters' bedoelt die meisjes die net in de 'gevorderd' zitten en vinden dat ze op elk paard kunnen rijden.

Maar dan ben je toch niet enkel een manegeruiter?
Dan heb je toch meer ervaring dan eens per week op een mannegepaard?
Dus ik snap jou verdedigende reactie niet?

Ben je het er niet mee eens dat een "eigen" paard anders rijdt dan een manegepaard?

Samantha_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:50

Ik ben het helemaal met Jamijn eens!
Ik had laatst ook een 'discussie' met iemand die jaren op een manege gereden had. Het bekende verhaal, de jonge moeilijke paarden gereden dus ze kon heel goed rijden. Knipoog
En ze had ook wedstrijden gereden op de manege, tot en met de L. (bleek dus dat ze 1 keer een L proef gereden had)
Toen zei ik dus dat een KNHS wedstrijd heel wat anders is, dat ik als ik een manege proef rijd misschien wel eerste ben, en in een KNHS wedstrijd met dezelfde proef laatste.
Ze ging toen een keer op mijn paardje rijden, en kreeg hem niet eens naar beneden. Tong uitsteken

Nogmaals ik zeg niet dat ik goed kan rijden, integendeel, maar ik zeg ook niet dat ik op een bepaald nivo rijd.
Als iemand vraagt wat ik rijdt zeg ik wat is het nivo voor de B, nou dat rijd ik. Haha!

Een manege paard is gewoon zo anders, die hobbelen wat achter de ander aan, en zijn veel meer gewend dan een prive paard. Daarmee zeg ik niet dat er geen manege ruiters zijn die slecht rijden, integendeel er zullen vast manegeruiters zijn die zo een Z proef met winst kunnen rijden.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:31

hYperr__ schreef:

En helaas bestaat goed paardrijden niet uit het opvoeren van 'kunstjes', zoals ik al zei:

hYperr__ schreef:
Waarom concentreert iedereen zich zo op de 'kunstjes'? Het rijden van bijvoorbeeld een hele nette overgang is een kunst op zich hoor!!! Een nette overgang rijden en je paard met voldoende impuls en takt door de baan laten gaan is nog wel moeilijker dan een paar meter wijken.

hYperr__ schreef:

Met manegeruiters bedoel ik mensen die alleen maar op manegepaarden rijden. En op manegepaarden leer je gewoon niet ECHT rijden.

superwoman schreef:
Dan heb je toch meer ervaring dan eens per week op een manegepaard?
Dus ik snap jou verdedigende reactie niet?

Nee, snap ik ook niet. Maar voor je hoog van de toren blaast over het rijden van jonge paarden en handels paarden en de 'kunstjes' van de KNHS, zou ik als ik jou was eerst eens een paar keer een KNHS wedstrijd starten. Dan heb je een goede indicatie waar je staat qua rijkunsten. En de praktijk leert toch dat dat nog wel eens tegenvalt. Maar als jij dan daadwerkelijk zo ervaren bent als jij zegt, dan vlieg je natuurlijk zo alle klassen door.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:52

hYperr__ schreef:

hYperr__ ,

Ik heb eerder M gereden in Nederland, in Belgie de L bij de federatie (ligt tussen M1 en M2 in ongeveer), heb heel wat jonge paarden onder mijn kont gehad en heb nu zelf ook weer een paardje van 3,5. Zelf ingereden een paar maanden geleden, superbraaf, kan stap, draf, galop, halthouden en achterwaarts, schakelen in het tempo in de 3 gangen, wijken, schouderbinnenwaarts.. noem het maar op.. maar als ik thuis een B-proefje oefen met dat kereltje en het moet ineens op vastgestelde punten kort achter elkaar op een moment wat ik niet uitzoek rij ik de ene keer een fijne proef en de andere keer zit ik met een paard dat veel te heet en veel te sterk is geworden en doe ik mijn best om maar min of meer de oefeningen in het B wat rond te sturen, over tempo, soms tegen de hand, overgangen terug lukken niet meer, alle controle is weg... Dan zit ik nog zonder het losrijden tussen andere enge paarden, spanning in vreemde omgeving etc. Gebeurt dat op concours dan rij ik dus gewoon een verliespunt in de B (als dat kon).
Nou kan ik zeggen: thuis, op mijn moment, kan ik wel eens een goede sb met hem rijden dus ik rij M1 met hem. Nee, want op wedstrijd rijden ze me met dat paardje in de B het snot voor mijn ogen.

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:33

Ik geef jullie gelijk.
Maar ik heb wél leren rijden op manege paarden.
nou is het ook wel weer zo dat wij op de manege paarden
hebben staan die alleen voor 'hoog' dressuur worden gebruikt en ook paarden die Z2 hebben gelopen, maar zeker ook manege paarden zijn. Ik ben het dus niet eens met de stelling dat je niet kan leren rijden op manege paarden. Natuurlijk zijn 'eigen' paarden anders, maar als je als 'manegeruiter' op een 'eigen' paard wordt gezet, wen je er aan en heb je ook controle. (nou heb ik het niet over een wildebras of een heel jong paard Knipoog)

Tris_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:37

Jasmijn : En helaas bestaat goed paardrijden niet uit het opvoeren van 'kunstjes', zoals ik al zei.

Ik had het over het rijden van schouder binnenwaarts, wijken, appuyeren, travers etc. en bij 'kunstjes' horen ook de overgangen, want zonder overgangen is een proef of een les niet compleet of wel?

Edit :
Ik heb nooit gezegt dat ik GOED kan rijden. ik heb gezegt dat ik controle heb over het paard waar ik op rij, het paard de ontspanning in kan rijden, en de benodigden oefeningen van de dressuur (niet op hoog niveau) onder de knie heb.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:46

jasmijn78 schreef:
Nee, snap ik ook niet. Maar voor je hoog van de toren blaast over het rijden van jonge paarden en handels paarden en de 'kunstjes' van de KNHS, zou ik als ik jou was eerst eens een paar keer een KNHS wedstrijd starten. Dan heb je een goede indicatie waar je staat qua rijkunsten. En de praktijk leert toch dat dat nog wel eens tegenvalt. Maar als jij dan daadwerkelijk zo ervaren bent als jij zegt, dan vlieg je natuurlijk zo alle klassen door.

Maar dat klopt eigenlijk ook niet helemaal gezien je eerdere bericht toch? Je zegt zelf dat je soms niet snapt hoe mensen in de L of M terecht zijn gekomen terwijl ze dramatische dingen laten zien. Is dat dan wel zo'n goede graadmeter?

Verder, mag alsjeblieft de topictitel worden aangepast mods? Ik ben een pieperd maar vind dat rijd met dt echt niet om aan te zien. Clown

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:52

[quote="Gulpje"]
Maar dat klopt eigenlijk ook niet helemaal gezien je eerdere bericht toch? Je zegt zelf dat je soms niet snapt hoe mensen in de L of M terecht zijn gekomen terwijl ze dramatische dingen laten zien. Is dat dan wel zo'n goede graadmeter?[quote]

Als je genoeg wedstrijden rijdt, dan is er altijd wel een jury die je het voordeel van de twijfel geeft.
Dus zo kun je hogerop komen.....
Toch vind ik de knhs wedstrijden een betere graadmeter dan de manege.

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:04

Ik lees hier enorm vaak van vooral juryleden dat ze zich doodirriteren aan mensen die zoals het lijkt met hangen en wurgen door de B en L klasses zijn gekomen en zichzelf eens goed tegenkomen in de M. Dat zijn volgens mij ook mensen die snelsnelsnel willen, en dus snel overgaan naar hogere klasses, en dus zich vervolgens heel hard vastlopen. Ikzelf ben al vanaf begin oktober M1 startgerechtigd, maar no way dat ik al over durf te gaan! Eerst wil ik proberen alles goed voor elkaar hebben voor ik me in de ring waag.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 08:49

superwoman schreef:
Toch vind ik de knhs wedstrijden een betere graadmeter dan de manege.

Precies. Bovendien is het niet zo dat die dramatische M-ruiters altijd hele slechte B of L ruiters waren. Die zijn dan zoals gezegd veel te snel overgegaan naar een hogere klasse.

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 22:23

het iis verschillend, ik beheers de M/Z oefeningen, en ben niet gestart, zelf rijd ik op een manege, les van europees kampioen, Angela van den berg, en haar Opa.
Ligt soms ook aan de instructeur of instructrise Knipoog
Alles goed leren, en ik denk dat je zelf op een 'L' niveau rijdt, nu nog je knol ontspanning inbrengen Knipoog
en je kan na veel oefeingen starten, of wat je maar wilt doen! Lachen

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 17:39

Ok;)

beukiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:14

OemmiejO schreef:
Ik denk dat je niets rijdt, je kan moeilijk zeggen wat je rijdt als je nog niks 'bewezen' hebt. Lachen
Trainingen op M-nivo vind ik erg hoog als een paard niet aan de teugel loopt..

precies Ja

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 22:18

Naar mijn mening recreatief.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 10:29

Ik denk ook recreatief, en nog geen KNHS-B-niveau omdat daar al vrij veel nadruk ligt op je paard netjes nagevelijk/in aanleuning en actief de baan rond sturen. Een oefening is maar 2x een onderdeel, maar het gaan van een paard telt de hele proef mee in je punten... Ook al schaart je paard als een gek, als hij dat doet met zijn neus in de lucht, dan is het meestal nog dik onvoldoende...

Op een manege rijd je al snel gevorderd en wordt al snel gezegd dat je op een bepaald niveau rijdt als je bepaalde oefeningen kunt rijden. Denk wel dat dit wat afhangt van de ervaring van je instructeur of instructrice. Veel meiden die op een manege lesgeven hebben zelf misschien ooit L-dressuur gereden... Dan is goed niveau inschatten al veel moeilijker dan iemand die een meervoudig Z of hoger ruiter is...
Vroeger werd je niet snel aangenomen op Deurne, je moest goed kunnen rijden en veel ervaring hebben (jaar voorstage). Ik denk dat wat nu de sportklas is, dat dat toen meer standaard was. De school is van particulier naar overheid gegaan en nu meer een "paarden-MBO" (AOC voor paardenberoepen) idee geworden... (natuurlijk afhankelijk van de richting)... Daarnaast geven veel mensen les met het basisinstructeur diploma (je hoeft zelf niet te kunnen rijden, als je maar voldoende les kunt geven op B/L niveau) van de ORUN en zelfs op bepaalde maneges nog ongediplomeerde mensen waar helemaal nooit een onafhankelijke kwaliteits toets bij af is genomen. (wat natuurlijk niet wil zeggen dat een goede ruiter/instructeur persé gediplomeerd moet zijn)

Wat ik wil zeggen is dat het referentiekader van een manege-instructeur misschien niet altijd overeenkomt met werkelijke rij-niveaus zoals in de (recreatieve) wedstrijdsport wordt gevraagd.
Want let op, B/Z van de KNHS is nog steeds recreatiesport... Dan komt de sub-top (ZZGP) en dan pas de topsport...

En dan heb je ook nog niveau verschil tussen de pony's en de paarden...

Ik heb met 2 pony's winstpunten in de L2 gereden tussen de paarden, maar vind de L2, en de manier van lopen die ze eigenlijk willen zien van een paard, nog best pittig... We trainen voor de "M-manier van lopen" en de M-oefeningen, maar heb mijn L2 wedstrijden even stopgezet om rustig door te kunnen trainen (zonder wedstrijddruk) tot ik een overwaarde in de L2 heb ipv steeds op het randje van wel/niet een winstpunt te rijden... En ik moet zeggen, ik geniet nu veel meer van het trainen op zich, en als ik denk dat we er echt iets te zoeken hebben, of ik wil testen of wat me thuis lukt, ook lukt onder spanning en in andere omgeving met veel drukte, dan ga ik wel weer eens op wedstrijd Tong uitsteken

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 13:29

Ok, dat snap ik. Maar wat is dan precies die ZZGP ? Want ik weet dat je B, L, M en Z hebt. En Z licht en zwaar. Waar horen die dan bij?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:03

ZZGP is de afkorting van ZZ en Grand Prix.
Je hebt ZZ-licht, dat is de eerste klasse boven de Z2, dan de ZZ-zwaar met nog een paar klasses en indelingen tot de grand-prix, dat is het olympische/allerhoogste niveau

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 15:45

Ok, danku!

Annettee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 15:35

Ik heb mijn antwoord, hier kan een slotje op.

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 17:50

Mexxuna schreef:
Ik zou zeggen dat jij een recreatieve ruiter bent, en dus "niets" qua klasse rijd.
Ik vind dat je pas kunt zeggen : Ik rij L, als je daadwerkelijk L gestart bent!
Maar als je je paard nog niet ontspannen aan de teugel voor elkaar heb, vind ik niet dat je jezelf L amazone kunt noemen! Lachen

Jha idd Lachen Je kunt het pas zeggen als je L rijd Knipoog !

Jooorie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 20:31

Het is moeilijk zo te zeggen. Je moet eerst de B en de L echt 'uitgereden' hebben qua wedstrijden voordat je kunt zeggen dat je M rijdt

November

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 09:42

Mexxuna schreef:
Ik zou zeggen dat jij een recreatieve ruiter bent, en dus "niets" qua klasse rijd.
Ik vind dat je pas kunt zeggen : Ik rij L, als je daadwerkelijk L gestart bent!
Maar als je je paard nog niet ontspannen aan de teugel voor elkaar heb, vind ik niet dat je jezelf L amazone kunt noemen! Lachen

ben ik het mee eens

zamiratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:57

Annettee schreef:
Hallo,
Ik zit met een vraagje. Ik rijd nou zo'n 8 jaar op de manege en ik vroeg me af wat ik nou eigenlijk dressuurmatig rijdt?
Ik vroeg het aan mijn instucteur en die zei L, en als ik het wijken wat meer onder de knie kreeg ook wel M.. Maar dat vond ik raar, want ik dacht dat het wijken juist bij L hoorde? Ik krijg het paard waar ik vaak op rijdt nog niet aan de teugel, maar soms heel even. Het wijken begin ik nou ook wel onder de knie te krijgen. Maar ik rijd ook niet vaak wedstrijden dus ik weet ook niet wat ik als richlijn moet nemen om te kijken wat er word gevraagd en wat ik daarvan kan. Dus, heeft er iemand een idee wat ik nu rijdt? En wat moet je bijvoorbeeld kunnen bij L en M?

Gr.. Annette

waarschijnlijk rij je nu in het L, in het L komt wijken voor, in het M komen weer andere moeilijker oefeningen voor