KiWiKo schreef:dat wat helpt, en waar moet ik ervaring mee hebben?
Wat doe je dan als ze echt vastliggen?
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Do_30 schreef:de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!
en een paard kan niet denken, die denkt niet van OOOO zal maar even rustig blijven want ze helpt me 
Shanna schreef:Do_30 schreef:de paarden zijn toch al in paniek dan kan je toch geen tik geven ,vergelijk het maar met als je aan het rijden bent en je paard is bang ga je hem/haar dan ook een tik geven???????
dit is mijn mening , mag toch wel??!!!!
vergelijk het maar dat je zelf in ee niet zo fijne houding vastzit en iemand gaat je slaan om te in een andere houding te krijgen zodat je loskomt, dan heb ik toch liever iemand die aan me loopt te trekken dan die me gaat slaan terwijl ik geen kant opkan hoor!
Do_30 schreef:KiWiKo schreef:dat wat helpt, en waar moet ik ervaring mee hebben?
waar hebben we het over dan (vastliggen!!!!!!!)

Do_30 schreef:Shanna schreef:
vergelijk het maar dat je zelf in ee niet zo fijne houding vastzit en iemand gaat je slaan om te in een andere houding te krijgen zodat je loskomt, dan heb ik toch liever iemand die aan me loopt te trekken dan die me gaat slaan terwijl ik geen kant opkan hoor!
ben het met je eens![]()

Ik wens je er veel sterkte mee. Ik doe het niet zo, bij ons is vaste regel dat je bij een kolieker / vastligger niet de stal ingaat. Mits het moet ivm euthanasie.. Shanna schreef:en toch stap ik liever gewoon die stal in, bij een paard dat maait doe ik longeerlijn om de benen en ga je van buiten de stal trekken, maar bij een paard dat stil ligt in een normale maat box ga ik er bij in en bekijk dan hoe ik het het beste aan kan pakken, en dat is dus ABSOLUUT NIET met slaan of lawaaimaken of wat dan ook!
stef schreef:nop
serieuze vraag trouwens hoor.
heb een keer bij een paard gestaan wat helemaal over de zeik was terwijl ze vast lag, en zit me suf te verzinnen hoe ik daar in vredesnaam een lijn om de benen had gekregen zonder een rotschop te krijgen.
Als ze rustig blijven ala, maar als ze in paniek zijn?
een lus maken van het touw welke NIET te strak aangetokken kan worden maar ook zekers niet te los zit, dit om de onderste/ achterste hoef gooien en proberen wel wat aan te trekken dat die om de koot blijft zitten, als het kan een extra touw erbij pakken voor het voorbeen en trekken maar! blijven ze zo gek dan is het een aanraden de touw langs een balk of buis van de stal te doen dat als je het loslaat dat het liet gelijk in de knoop zit met het touw, en ook heel belangrijk, zorg bij spartelende paarden altijd voor trekhulp! ze kunnen namelijk wel eens heeeeeeel erg gaan tegenwerken en als er iets gebeurt is er altijd iemand in de buurt die te hulp kan schieten of hulp halen..