hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Re: hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 14:55

Heb niet het hele topic doorgelezen.

Ik geef ook wel eens les, en stap er niet zo snel op. Ik kan zien als een paard lekker of niet lekker loopt, en als hij niet lekker loopt, proberen we het samen op te lossen. Slechts een enkele keer klim ik er zelf op om te voelen. Ik heb daarbij het idee dat ik daarna beter kan lesgeven omdat je dan weet hoe hij voelt.

Ik hoop dat jullie me een beetje begrijpen Lachen

PaulineDP

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:22

Heel soms vraag ik wel eens aan mijn lesgeefster om op mijn paard te stappen. Is wel eens handig om zelf te zien hoe het er eigenlijk zou moeten uitzien Knipoog
En als ik echt aan het klooien ben, vraagt ze wel eens of ze moet overnemen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:36

Mijn instructrice neemt heel soms m'm paard over. t beest is heel erg eigenwijs(wat opzich geen probleem is) maar ik ben de laatste tijd wat banger (sinds ze op een nieuwe stal staat is ze explosief). Stal dat ik haar gestapt heb, en dat gaat goed, en ze wil dat k ga draven, en ik zie t even niet zitten, dna neemt zijn haar over, draaft een paar rondjes en dan ga ik er weer op om te draven... Tis even het vertrouwen krijgen...

tamara_85

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:39

Mijn instructrice staat met haar paard bij mij op stal, en heeft mijn paard ook al een aantal keer gereden, dus weet hoe ze is, maar als ik in de les echt aan het prutsen ben en het niet wil lukken, dan stapt ze er even op, en dan ga ik er daarna weer op en dan gaat het meestal wel.

nodenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:55

*Geef zelf geen les.*

Mijn instuctrice is er wel eens opgestapt, nadat ik dit zelf gevraagd heb.
Ik vond dit persoonlijk erg fijn, omdat ik zelf het idee heb, dat ze mij dan beter les kan geven als ze mijn paard zelf heeft gevoeld.

Een vriendin van mij, beginnend instructrice helpt mij ook altijd erg goed, om af en toe even op mijn paard te stappen, zij is een stuk verder als ik, zij rijdt hem dan even door en als ik voel hoe het moet gaat alles een stuk beter, dus ik heb er altijd wel profijt van. Haha!

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 14:22

In een groepsles is mijn instructrice drie keer op een lespaard gestapt. Twee keer om iets voor te doen (alle manieren waarop je een paard met je zit dwars kan zitten, en doorzitten: een plaatje zegt meer dan duizend woorden), één keer om een paard dat er volledig van tussen ging met zijn ruiter weer een beetje met zijn harses de goede kant op te krijgen (ruiter is later gestopt - na anderhalf jaar proberen had hij nog steeds niet het idee dat hij de baas van het duo hoorde te zijn).

Ook later in een privéles: ik durfde een dwarsliggend paard niet goed aan te pakken. Was ook erg educatief: ik moest zien om te ervaren dat je er niet meteen bij de eerste bok afligt.

Er zijn situaties waarbij het erg nuttig kan zijn dat een instructeur iets laat zien (al is het maar: hij kan het WEL, nou jij nog; kwestie van vertrouwen in het paard) of dat hij voelt hoe het paard reageert, als de uitleg van de ruiter niet klopt bij het plaatje. Het moet natuurlijk niet ontaarden in elke les een half uur erop...

marjo4evah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:39

ik ben zelf ook geen instructrische, maar ik en mijn instructrische rijden op hetzelfde paard zij rijd haar 2 keer in de week en ik 3 keer in de week, we weten allebei precies hoe het aanvoelt en hoe het er vanaf de grond goed uitziet, als ik er alleen niet uitkom weet zij precies te vertellen wat ik moet doen en ik vind het super!!

zevenster

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:50

Het is afhankelijk van de combinatie die je lesgeeft. Ik stap er zelf ook niet te snel op, omdat ik vind dat de ruiter het zelf moet voelen. Maar als de ruiter er echt niet meer uitkomt, dan wil ik het zelf wel even voelen, om te kijken of ik wel de juiste oplossingen aandraag. Mijn ervaring is echter wel, dat hoe meer verschillende combinaties je hebt lesgegeven, hoe sneller je vanaf de grond al doorhebt hoe een paard aanvoelt en hoe je bepaalde problemen op moet lossen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:01

Ik stap eigenlijk nooit op een paard met lesgeven. Ik vind dat de ruiter het zelf op moet leren lossen, dat moeten ze immers ook als ik er niet bij ben.
Er is een uitzondering moet ik zeggen. Ik geef ook een meisje les dat mijn vroegere verzorgpony rijdt. Ik heb zelf M dressuur gereden met die pony, en het is echt geen makkelijke. Zij start er nu in de B mee. Ze had nog wel eens te neiging om erg te gaan zeuren in de trant van het lukt niet, het gaat niet, ik kan het niet. Toen ben ik er een paar keer op gaan zitten gewoon om haar iets voor te doen. Ik had er al jaren niet meer op gezeten, en zou er zo een M proef mee rond kunnen sturen Lachen Ze deed een stuk beter haar best erna, wist meteen dat het niet aan de pony lag en ze was meteen gemotiveerd om hem ook zo aan het lopen te krijgen...probleem opgelost.

Mijn eigen instructrice heeft trouwens nog nooit op mijn paard gezeten, is ook niet nodig. Ik zou het wel een keer leuk vinden, gewoon omdat ik mijn eigen paard vrijwel nooit zie lopen, ben wel heel benieuwd of het dan een beetje een knapperd is Lachen

De instructeur van de rijvereniging is wel eens op een paard gaan zitten dat ik voor iemand reed. Die dacht hem wel eens even aan het lopen te krijgen. Heb ik een weeklang een bang paard gehad Boos! Zit inmiddels bij een andere vereniging.

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 15:16

tsjah op zich heb ik er geen problemen mee dat een instructrice af en toe op het paard van een leerling stapt, maar wanneer je dat te snel doet leert de ruiter zelf het probleem toch nooit op te lossen. ik had eerst een instructeur die zei dat ik beter met het paardje kon stoppen(=manege paard) omdat het niks zou worden, sinds een half jaar heb ik een andere instructrice die is er helemaal op gefocust om het paard helemaal los door het lijf te krijgen, ze loopt er dan vaak naast om hem er net iets meer door te krijgen en als ik echt niet snap wat ze bedoelt of het lukt niet vraag ik of ze het even voor wil doen dit vind ik een goede regeling en daarnaast ben ik er zelf ook weer mee geholpen

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 19:25

Als ik les geef aan een nieuwe combinatie ga ik er in de eerste les altijd een keer op om het paard aan te voelen. Ik vind het namelijk belangrijk dat je voelt hoe een dier onder je beweegt.
Daarnaast stap ik alleen op als een leerling echt met zijn/haar handen in het haar zit. Het is leuk dat ik een probleem te paard kan oplossen, maar ik geef les aan combinaties die zelf hun problemen moeten oplossen.

gordijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:06

Ik stap regelmatig op de paarden van mijn lesklanten, op deze manier kan ik dingen voorzijn, kan ik ze dingen beter laten voelen, kan ik ze dingen aangeven die ze de volgende keer voor kunnen zijn, en het is altijd goed dat ze een keer een beeld krijgen bij hun gevoel.
Zelf heb ik dat ook, het kan soms heel ander voelen dan het eruit ziet en vv..

StillAngel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:39

Bij ons stapte de instructrice een keer op depony omdat het meisje dacht dat het aan de pony lag, nou dat had ze goed mis xP

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:45

Vind het zelf altijd erg prettig als m'n instructrice op mijn paard stapt zodat zij kan voelen hoe hij loopt. Bovendien is mijn ervaring dat ik door te kijken wat een ander doet ook weer het nodige opsteek.

Indomitable

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 15:50

Ik geef zelf geen les, maar mijn eigen instructice heeft 1 keer op mijn paardje gezeten. Puur voor haarzelf om mijn paard aan te voelen, hoe fijngevoelig ze bijvoorbeeld reageerd zodat ze zelf ook kan voorstellen als ze mij les geeft hoe mijn paardje voelt. Stel je voor dat ze de indruk heeft dat ze niet op de hulpen reageerd en ze zegt van prik je spoortje er maar eens in, voor hetzelfde geldt springt lols knolles alle kanten uit, om maar wat te noemen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:39

In mijn 8 jaar lestijd, is mijn instructrice slechts 1 keer op mijn pony gestapt. Niet omdat het zo slecht ging, maar omdat ze iets wou laten zien.

Casca

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 00:02

Mijn paardje was een keer zoo vervelend, ik had toen nog een half uur privé les, we waren al 1 uur en 45 minuten bezig en nog steeds lukte het niet.. Helaas had mn intructrice die dag haar normale kleren aan en geen rijkleding (was de 1e en laatste keer dat ze dat deed Knipoog ) en we spraken af dat ze de volgende dag zou komen om hem die "grapjes" even af te leren.. ('t ging ervan langs moet ik zeggen!).. Daarna heeft ze hem een aantal lessen nog 10 a 20 minuten gereden om alle knopjes even nog goed in te drukken! Ben ook blij dat ze dat heeft gedaan! (het ging ook allemaal in overleg)

Maar verder ben ik van mening dat het best goed kan zijn als een instructeur/trice er een keertje op gaat, niet elke week alleen om het beestje op niveau te houden maar ter correctie, de rest moet de ruiter toch echt zelf doen!

Anneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:34

Mijn instructrice stapt er wel eens op hoor, en ik vind dat juist erg fijn!
Meestal is dat omdat iets dan nét niet lukt, of ik krijg hem er nét niet genoeg doorheen oid, en dan stel ik meestal zelf voor, of ze hem even wil voelen. En soms stelt ze het zelf voor, ik ben daar wel blij mee hoor.
Soms iets iets vanaf de grond niet te zien, terwijl ik het zelf wel duidelijk voel. Ze rijd hem dan 10 minuutjes (soms iets langer, hangt ervan af) en dan daarna moet ik zelf weer op om het na te rijden.
Af en toe rijd ze hem ook wel eens een uur ipv les, als ik bijvoorbeeld erg last van mijn rug heb, want wil dan wel dat hij gereden wordt. De dag erna is hij altijd erg lekker te rijden.
Nee ik ben superblij met mijn instructrice en haar manier van lesgeven.

Beter dan instructeurs die vanuit de stoel af en toe eens wat roepen tussen het bellen door...

Mindfields

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:39

Ik doe het wel, en regelmatig ook. Als ik zie dat een paard erg vastzit en zelf niet naar het gevoel toe kan rijden dan maak ik het paard even los en kan de ruiter daarna voelen waar ze naar toe moet. Want hoe weet je wat je wil bereiken als je niet weet naar welk doel je streeft?

Verder doe ik het ook wel eens om dingen voor te doen,maar pas nadat de ruiter aangeeft dat die het zelf echt niet snapt, na meerdere malen en meerdere manieren van uitleggen van mijn kant.

Ik vind er niks mis mee en zelfs heel zinvol omdat de paarden nog even in het goede gevoel blijven lopen nadat ik er op heb gezeten. Dat is voor de ruiter fijn omdat die vaak niet half weet hoe goed het paard aan kan voelen.

Edit,ik vergeet nog een belangrijke: Soms is het probleem niet zo zeer te ZIEN, maar wel te voelen,en dan is het toch handig dat de instructeur weet waar het probleem zich bevindt. En is het daarna al een stuk makkelijker om een oplossing te bedenken.

lepolight

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 20:17

Vrijdag na mijn les ging ik kijken naar de andere les had toch niets te doen Haha!
En de instructeur ging gewoon op een pony zitten om iets voor te tonen .
vond het eigenlijk wel raar ,had dat nog nooit gezien Clown

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 17:08

Ik geef zelf les en soms is het gewoon fijn om te voelen hoe een paard is zodat je daarna de ruiter beter kan helpen.
Maar ik stap niet op het paard van een leerling om het iets te leren (tot nu toe nog niet), als het paard en de ruiter nog niet zo ver zijn zal ik als instructeur een stapje terug moeten doen en duidelijker zijn met mijn aanwijzingen.

Soms is het gewoon prettig om te voelen waarom een paard iets doet of juist niet doet en kan het daarna beter vertaalt worden voor de ruiter.

pasdedeux

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 14:33

Bij mij is het per klant/ dus persoon verschillend. Sommige mensen leren nu eenmaal sneller door een oefening ook te zien (zijn dus erg visueel ingesteld) de ander begrijpt het al meteen door de aanwijzingen. Bij mijn eigen instructeur vind ik het ook erg fijn als hij even op mijn paard stapt. Ik leer zelf ook een hoop door de combinatie van zien, daarna doen en voelen.

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 23:00

Voor mij is het belangrijk dat ik les kan geven. Daarmee bedoel ik dat ik een combinatie verder kan helpen. Wanneer dit proces stagneert en het voor de ruiter vervelend (vaak zie je verlies van zelfvertrouwen) dan stap ik er zelf even op om verveolhems weer de les op te pakken zoals ik dat voor ogen heb. Ik vind het erg belangrijk dat een ruiter vooruit gaat en elke week een stapje verder komt. Wanneer het stagneert kan de ruiter thuis niet verder werken en zal de combinayie op dat punt blijven zitten of misschien iets naar beneden vallen. Dat vind ik om veel redenen zonde. Vandaar dat ik in een dergelijk geval het paard even overneem

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 11:59

MIjn instructeur hahah jah een man. Stapt eigenlijk best regelmatig op mijn paard, maar dat is vooral om haar ff door te rijden of juist om even te voelen hoe ze loopt. Ze is echt heel lastig geweest en hij heeft mij gewoon laten inzien dat ze zo lastig was doordat ik het haar zo lastig maakte.

Nu zei hij vorige week, nu ziet het er fijn uit, hoe voelt het nu, toen kon ik dat volledig beamen. Maar mcoht ik iets anders zeggen/ vinden, denk dat hij het dan direct anders gaat probveren en er anders toch ook nog ff zelf op stapt.

liberty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-07 12:58

Als meninstructeur wil ik graag even een aan paard of pony 'voelen' Even zelf weten wat hij of zij doet bij mij, en bij de menner anders. Los toch makkelijker problemen op. In de manegeles onder het zadel ga ik er alleen op als ik merk dat een pony of paard echt niet wil luisteren naar de ruiter.