7 dagen na enting niet mogen starten....

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

batje

Re: 7 dagen na enting niet mogen starten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 15:19

Nu we het toch over enten hebben.. ik meen begrepen te hebben dat je paard om te mogen starten elk half jaar geent zou moeten zijn.. Klopt daar niets van of was dat vroeger zo?

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:28

Rijd je alleen KNHS-wedstrijden, dan volstaat 1x per jaar enten. Althans, nu nog. Het kan natuurlijk altijd veranderen.

Rijd je FEI-wedstrijden (in welke discipline dan ook) en heeft je paard dus een FEI-paspoort, dan moet je halfjaarlijks enten. Ook voor nationale endurancewedstrijden in Duitsland en België is halfjaarlijks enten verplicht vanuit de daar geldende wedstrijdreglementen. Ik weet uit mijn hoofd niet hoe dat voor andere disciplines is (ik weet dat er ook Nederlanders zijn die bijv. nationale SGW's over de grens rijden).

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 16:29

Aah, een typisch geval van klok en klepel.. Knipoog Dank je!

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:06

Het is 7 dagen, maar ik heb wel eens gehad dat het paard een paar uur voor de wedstrijd geent was. De veearts kwam langs voor iets anders, eigenaar vroeg of er geent kon worden (1 keer voorrijkosten) en of het kwaad kon i.v.m. wedstrijd en de veearts zei dat het kon. Dus paard geent en een paar uur later meegenomen naar de wedstrijd. Ondanks dat er wel gecontroleerd is op entingen op de wedstrijd, is er niets van gezegd.

Ik heb ook 1 keer een chipcontrole gehad. De eigenaar van het paard heeft nog een los stamboekpapier en een NHS-paspoort. Dit paard was als een van de eerste paarden gechipt. Dus de eigenaar was heel benieuwd of alles nog in orde was. En dat was zo. Chip was nog leesbaar en zat nog op de juiste plaats.

En nog iets: als je laat enten, controleer of er ook een stempel in het paspoort staat. Dit was mijn veearts laatst vergeten, dus ik heb de stempel later opgehaald. Maar het is handtekening+stempel

Liveyourlife

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:52

Lees toevallig net de PaardenSport en staat een heel artikel in over influenza. Daarin staat ook vermeld dat je 7 dagen moet wachten met starten na de enting. En als ik het goed lees wordt dit vanaf 01-01-07 6 dagen? Althans zo begrijp ik het.
(Jammer dat ik deze PaardenSport niet een weekje eerder kreeg.....)

Niels71

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:23

Apple schreef:
"Vroeger" bestond de entstof uit verzwakt levend virus, op wedstrijd zou je dan dus andere paarden kunnen aansteken. Tegenwoordig is alle entstof dood virus dus zou je dat probleem niet meer hebben.

runningkawa schreef:
Alle entstof, of de meeste entstof? Anders zou de 7 dagen regel wel kunnen vervallen Lachen

Verzwakt levend virus kom je zo goed als nergens meer tegen. Bij een verzwakt virus was er altijd een kleine kans aanwezig dat het verzwakte virus muteerde en pathogeen werd (=weer een echt virus werd).

Paard kan na het enten licht ziektebeeld gaan vertonen. Op een wedstrijd zit je er niet op te wachten dat er een snotterend paard, ook al is deze niet ziek, naast jouw paard staat. Na een week is dit meestal verdwenen.