Of het aantal springruiters afneemt weet ik niet, maar weet wel dat de KNHS nu eindelijk ook inziet dat het zelfs voor dressuurpaarden goed is om af en toe een sprongetje te maken, daarom is het ook weer verplicht om bij de ORUN-cursus zelf een parcours te kunnen springen van 80cm. En wat ik nog belangrijker vindt is dat springles geven ook weer in het examen zit ongeacht of je de dressuur of all-round cursus doet!
Bij ons neemt de springsport hard af dit winterseizoen waren alle springwedstrijden selectie geen een om even te oefenen. In het zomer seizoen zijn het er ook maar weinig. Verder zijn er bij ons bij de club 3 ruiters die willen springen verder zijn er 3 die het recreatief doen(hoogte max. 50cm.) Ik vind het inderdaad jammer dat dit zo bezig is in Nederland terwijl we ook een ex Wereldkampioen hebben Gerco Schroder of is da niet belangrijk meer :S
Ik had persoonlijk gehoopt na het succes in Aken er een grote opleving zou zijn van de springsport. Tot mijn verbazing was het wel vele malen drukker op de concoursen in Leeuwarden, Zuidlaren en Maastricht. Of dit komt door een aantrekkende economie of daadwerkelijke lichte springgekte weet ik niet. Zorgwekkend dat de animo voor springen zo terugloopt, hier in de regio is het hopeloos vrijwel alleen maar dressuur dressuur dressuur.
Heb iedere vrijdag groep springles. En een keer in de 2 weken privé springles. Ik spring nu B op wedstrijden met Mandour, en Samorette ga ik binnenkort ( zodra mn startkaart binnen is...) ook uitbrengen. Met m'n vorige pony L gesprongen ( 1.25 hoog, dus een B'tje ) dus ik mocht niet hoger. Met haar sprong ik in de les gewoon 90 cm, dus dat zou eigenlijk Z zijn... Met Mandour heb ik 1.25 gesprongen, en met Samorette 1.30 en parcoursjes met privéles van een metertje of 1.10/1.20
hier in de regio leeft de dressuursport ook meer, wij zijn thuis meer van het springen. op dit moment ben ik een paar maanden uit de wedstrijden omdat ik twee 3jarige rijd.. maar met deze spring ik wel elke week en gat ze ook zo snel mogelijk uitbrengen