paard gebeten door hond, en dan?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Apple

Re: paard gebeten door hond, en dan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:29

Stel je rijdt daar rustig je ritje. Een willekeurig hondje is bezig met hondenzaken, maar zit toevallig binnen maaiveld.

Op het moment van passeren zet jouw paard doelbewust zn voorbeen opzij en staat zo bovenop de poot van het hondje.

Nou, het lijkt mij dat in dat geval je als paardeneigenaar volledig aansprakelijke en schadevergoedingsplichtig bent.

In het geval van hond wil spelen met paard of loopt er omheen te blaffen dan wordt het al wat schimmiger.

In de zaak van: hond valt doelbewust paard aan en paard slaat hond naar de andere wereld dan kom je in het stukje aansprakelijk doch niet schadevergoedingsplichtig.

_joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:36

Een hond mag zowieso géén paard bijten, eigenlijk moeten die honden dan worden afgemaakt.

Heb ik ooit gelezen Clown
Werd er een paard in z'n been gebeten en moest het paard én de hond worden afgemaakt.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:39

Dat zal dan wel een flinke verwonding zijn _joyce.

Bij de zaken die ik van dichtbij heb meegemaakt bleek pas bij thuiskomst dat er toch wat gaatjes zaten in het paard. Dat is nu eenmaal niet vaak zo snel te zien.
En om dan nog eens de hondeneigenaar te achterhalen is wat lastig.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 09:42

Apple schreef:
Stel je rijdt daar rustig je ritje. Een willekeurig hondje is bezig met hondenzaken, maar zit toevallig binnen maaiveld.

Op het moment van passeren zet jouw paard doelbewust zn voorbeen opzij en staat zo bovenop de poot van het hondje.

Nou, het lijkt mij dat in dat geval je als paardeneigenaar volledig aansprakelijke en schadevergoedingsplichtig bent.

In het geval van hond wil spelen met paard of loopt er omheen te blaffen dan wordt het al wat schimmiger.

In de zaak van: hond valt doelbewust paard aan en paard slaat hond naar de andere wereld dan kom je in het stukje aansprakelijk doch niet schadevergoedingsplichtig.

Dat is redelijk goed samengevat, doch bij het laatste puntje zou het niet ondenkbaar zijn dat je als paardeneigenaar toch een deel zou moeten gaan betalen van de schade aan het lieve hondje (die dat anders natuurlijk noooooit doet Haha! ).

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:31

Ik heb een keer het volgende meegemaakt LDRD, hoe zou dat dan theoretisch ziten (volgens mij ben je een insider Knipoog )

Ik stapte lekker door het bos, mijn paard is totaal niet bang voor honden. We kwamen mensen met hond tegen. In de eerste instantie houdt ze de hond vast, maar toen ze zag dat de paarden rustig bleven liet ze hem weer los. De hond komt om mijn paard heen dartelen en mijn paard wandelt gewoon door. Maar hond (border collie, dan weet je het wel...) komt te dicht bij, en paard gaat op poot staan. Gelukkig liep dit goed af, hond mankeerde niets. Maar ik voelde me op geen enkele manier aansprakelijk, ze had imo haar hond maar aangeljnd moeten houden, en mijn paard deed niets anders dan lopen. Maar had ze me aan kunnen klagen als de hond gewond was geweest? Het was in de bossen, volgens mij geldt daar een aanlijnverplichting.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:32

Dat is zo'n vaag twijfel geval volgens mij.

Hond valt niet aan, paard valt niet aan. Stom ongeluk.

Ben benieuwd wat LDRD daar van vind Lachen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:36

Dit valt niet onder het regime van 6:179 BW en is inderdaad gewoon een ongelukkige samenloop van omstandigheden, waarvoor je niet aansprakelijk bent.

En inderdaad, ik heb 'inside information' Cool .

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:49

Het valt mij op uit het verhaal van de TS, dat een verzekeringsmaatschappij graag schermt met "onervarenheid". Zou het nog uitmaken of je daarbij een ruiterbewijs hebt of niet? Heeft iemand daar ervaring mee?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:24

Een enkele verzekeringsmedewerker is bekend met het feit dat er zoiets is als een ruiterbewijs en nee, die speelt geen enkele rol dus voor de aansprakelijkheid en verzekering.