Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor paard

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Paard speelgoed van de mens, of de mens speelgoed voor p

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 19:19

johnnie schreef:
Hallo Judje

Ik kan je antwoord volledig onderstrepen, maar je stelling dat je alergisch bent om paarden 24/7 binnen te houden en dat, dit een andere discussie is, niet zo zeer. Wat dat aangaat zijn wij ook alergisch als paarden het grootste gedeelte van de dag binnen moeten staan. Dus jouw mening mag gerust hier op dit topic worden gezegd. Paarden zo lang als mogelijk buiten staan is toch gezond !!

Mee eens. Wat mij betreft, valt dat namelijk onder deze van de vijf rechten van een paard:
* de vrijheid om normaal gedrag te kunnen vertonen.

Wanneer een paard urenlang achtereen stilstaat (wat ie wel moet op stal), dan is dat geen normaal gedrag voor een bewegingsdier als een paard.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:17

En verder zullen paarden in deze positie snel neigen zijn tot het ontwikkelen van allerlei soorten ondeugd. Hebben we weer de benaming voor gedrag dat de mensen aan een paard toe eigenen die te lang op stal moeten staan.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-07 20:26

ja en als je paard een ondeugd heeft, waarom zoeken naar de oorzaak als je hem ook gewoon kan verblijden met een luchtzuigband en of weefrek Verward

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-01-07 20:55

Dan verblijden we hem gewoon Knipoog Maar wat is er mis met het zoeken en elimineren van de oorzaak als dit mogelijk blijkt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 00:39

johnnie schreef:
Mijn persoonlijke mening, als ik niet kan voldoen aan de randvoorwaarden voor het houden van paarden schaf ik er geen aan. Ik zou me wel kunnen voorstellen, dat er mensen zijn die een compromis moeten sluiten. Maar soms gaan compromissen te ver en zijn ze te eenzijdig.

En wie beslist dan dat compromissen te ver zijn en te eenzijdig? Dat doet ieder voor zich. En wat de een acceptabel vind, vind de ander niet.

Ik durf met recht te zeggen dat mijn leven pas begonnen is op het moment dat ik een eigen paard had. Ik heb er 30 jaar naartoe geleefd, en ik had geen dag langer volgehouden zonder mijn eigen paard. Ik denk dat de redenatie en de beslissing van iemand om niet aan paarden te beginnen de mensen even uit het oog verliest die echt verslaafd zijn.

En toch is er behalve de paarden, waar al mijn ziel en zaligheid naartoe gaat, en het meeste van mijn financiele middelen, bij mij ook het aspect van de gezelligheid op een stal, de sociale contacten die ik er heb (omdat er door de paarden zo weinig overblijft) , de begeleiding die ik daar krijgen kan, de lessen die ik kan volgen, het vertrouwen dat mijn paard onder professionele toezicht staat, en het feit dat ik mijn paard in training kan zetten op dagen dat ik niet kan of wil rijden.

Mijn paard komt in de zomermaanden op een paddock, en in de winter op stal. Omdat ik kies voor die stal, en omdat ik mijn paarden om me heen WIL hebben, iedere dag van het jaar. Omdat mijn leven niet compleet is zonder dat ik ze elke dag kan zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 07:24

Johnnie, waar wil je het nu eigenlijk over hebben? Je insteek was zo vreselijk divers. Wil je het hebben over kennis, huisvesting, gedrag? Het vliegt een beetje alle kanten op

ikowtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:48

heej,
ik wil wel ff zeggen over dat luchtzuigen,
dat bij sommige paarden het wellicht op te lossen is door de oorzaak te zoeken,
maar wij kregen een verwaarloosd paard op stal,
wat al jaren verslaafd was, en bij ons kreeg ze heel veelv erspreid over de dag eten,
ze kreeg speeltjes ging naar buiten.
Maar de verslaving was zo groot dat ze het bleef doen,
dan kun je dus vooral het symptoom bestreiden hoor.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 08:54

Luchtzuigers die heel ver heen zijn, zijn pure junks. Die doen het ook desnoods op een paaltje in het land, op de rug van een soortgenoot of leren het zonder iets te doen waar ze hun tanden op kunnen zetten.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:12

Jippie schreef:
Johnnie, waar wil je het nu eigenlijk over hebben? Je insteek was zo vreselijk divers. Wil je het hebben over kennis, huisvesting, gedrag? Het vliegt een beetje alle kanten op

Het onderwerp is vrij divers ja, In het begin van dit topic zei ik al dat dit een levendig onderwerp zou kunnen worden hetgeen ook de bedoeling is. Waar liggen verantwoordelijkheden en de omschrijving hiervan zou op zich al een topic kunnen vullen denk ik. Laten we zien hoe iedereen hierover denkt!!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:24

De omschrijving vult niet alleen een topic, die vult al een heel forum. Kijk maar op Naturals.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 10:33

Cassidy schreef:
johnnie schreef:
Mijn persoonlijke mening, als ik niet kan voldoen aan de randvoorwaarden voor het houden van paarden schaf ik er geen aan. Ik zou me wel kunnen voorstellen, dat er mensen zijn die een compromis moeten sluiten. Maar soms gaan compromissen te ver en zijn ze te eenzijdig.

En wie beslist dan dat compromissen te ver zijn en te eenzijdig? Dat doet ieder voor zich. En wat de een acceptabel vind, vind de ander niet.

Ik durf met recht te zeggen dat mijn leven pas begonnen is op het moment dat ik een eigen paard had. Ik heb er 30 jaar naartoe geleefd, en ik had geen dag langer volgehouden zonder mijn eigen paard. Ik denk dat de redenatie en de beslissing van iemand om niet aan paarden te beginnen de mensen even uit het oog verliest die echt verslaafd zijn.

En toch is er behalve de paarden, waar al mijn ziel en zaligheid naartoe gaat, en het meeste van mijn financiele middelen, bij mij ook het aspect van de gezelligheid op een stal, de sociale contacten die ik er heb (omdat er door de paarden zo weinig overblijft) , de begeleiding die ik daar krijgen kan, de lessen die ik kan volgen, het vertrouwen dat mijn paard onder professionele toezicht staat, en het feit dat ik mijn paard in training kan zetten op dagen dat ik niet kan of wil rijden.

Mijn paard komt in de zomermaanden op een paddock, en in de winter op stal. Omdat ik kies voor die stal, en omdat ik mijn paarden om me heen WIL hebben, iedere dag van het jaar. Omdat mijn leven niet compleet is zonder dat ik ze elke dag kan zien.

Nogmaals en dat mijn persoonlijk mening, het aanschaffen van een paard gaat gepaard met de wetenschap bezit eer ge begint. Ik heb als stelling dat je goed voorbereid een paard moet kopen en niet een paard moet kopen als hebbeding hetgeen maar al te vaak gebeurt.
Ik wil het niet zozeer hebben over de definitie compromis want alles in het leven bestaat uit het sluiten van een compromis. Wat ik persoonlijk belangrijk acht, hoeft een ander niet zo te zien

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 10:41

Juist. Wat de een belangrijk acht, hoeft de ander niet zo te zien.

Ik ben zelf iemand die zich 30 jaar heeft kunnen voorbereiden op het hebben van een eigen paard. Maar ik weet ook van mensen die door de omstandigheden aan een paard zijn geraakt, in het diepe zijn gesprongen en gaandeweg geleerd hebben, en voor wie een wereld open is gegaan. Niet iedereen heeft zich bezonnen voordat hij een paard aanschaft, maar dat betekend niet dat het niet automatisch verkeerd moet gaan.
Andersom kan namelijk ook. Dat je je bezint, dat je er goed over nadenkt, maar dat het in de praktijk vies tegenvalt. Of dat er iets in je leven gebeurt waardoor je focus helemaal een andere kant op gaat, soms maar voor even, en soms onomkeerbaar.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:33

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om hier in het ene topic het andere topic als 'slecht voorbeeld' naar boven te halen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:38

Link naar het topic werkt beter dan het bericht willen kopieren:

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om hier in het ene topic het andere topic als 'slecht voorbeeld' naar boven te halen

Mijn mening? Kinderen horen niet zonder begeleiding bij paarden te zijn.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:38

Dit onderwerp vond ik onder

Moderatoropmerking:
Het is niet de bedoeling om hier in het ene topic het andere topic als 'slecht voorbeeld' naar boven te halen, een algemene referentie is wel mogelijk zoals "kijk maar voor voorbeelden op ITP/HAW" of iets dergelijks

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 11:39

Wou juist de link plaatsen echter ging wat verkeerd, maar hij staat erop. THX

sofie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 11:45

Je moet denkik niet lang zoeken in je omgeving om voor allebei een voorbeeld te vinden. Er zijn genoeg gevallen waarbei het paard zijn ruiter allesbehalve respecteerd. Ook vind je genoeg kinderen die na 1 nacht beslissen : oh, ik heb nual barbies en tonnen beren, maar nog geen pony! Er zijn veel jonge ruitertjes die een pony verdienen, maar ook een heleboel die gewoon niet weten wat ze eigenlijk gekocht hebben. Laatst was er een meisje op de manege van ik schat misschien 7 jaar die nog nooit op een pony gereden had en die van haar ouders 1tje kreeg, ze waren een shet aan het 'testen'->opzitten. Voor dat kind lijkt mij een pony dus speelgoed.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 12:11

In de gedachten van kinderen, zeker op deze leeftijd van 7 jaar kan ik me dat voorstellen. Echter 12 jaar en ouder, dan zou men mijns-inziens toch al wat meer verantwoordelijkheids- gevoel moeten hebben. Persoonlijk snap ik de ouders van deze kinderen ook niet. En daarbij komen we dus weer uit bij de discussie rond verantwoordelijkheids gevoel bij de ouders.

Ik persoonlijk zou geneigd zijn hier toch een opmerking over te plaatsen of gaat dit volgens jullie te ver ? Mag een buitenstaander die dit soort tafarelen ziet zijn mening hierover geven ?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:20

Natuurlijk mag je daar een opmerking over plaatsen maar of je dat van de kant van de ouders in dank afgenomen wordt durf ik je niet te garanderen. Vaak zijn het toch tweeverdieners die gewoon de tijd of de zin niet hebben om de kinderen te begeleiden naar hun pony of hun paard. En er is idd een categorie die een pony krijgt om het schuldgevoel van de ouders wat te sussen.

Op een van de maneges waar ik voorheen stond werden op Zaterdag rond de 200 kinderen gedumpt, om 9 uur afgezet met wat geld voor een drankje, een ijsje of wat snoepgoed, en om 5 of 6 uur weer opgehaald. Ouders hebben lekker alle vrijheden, en de stal is een goedkope creche. In hoeverre de kinderen er blij mee waren laat ik in het midden. De paarden waren daar iig niet blij mee. Geren en gegil op stal, 10 kinderen die per pony liepen te knokken om hem te mogen poetsen, verstoppertje spelen in de stands....de paarden hadden het na een Zaterdag helemaal gehad.

Daar tegenover staan alle serieuze ruiters, die wel als kind op een paardenrug zijn gezet en spelenderwijs hebben leren omgaan met zo'n dier. Maar dan idd onder kundige begeleiding.
Of voor het bovenstaande geval (kind van 7 wordt op pony gezet) geldt dat het speelgoed is, of het begin van een succesvolle ruitercarriere zal de tijd leren. Op dit moment kun je daar nog helemaal niets over zeggen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:34

Wat betreft verantwoordelijkheden van de eigenaar... Zorgen dat je er alles aan doet om het dier vrolijk, gelukkig en gezond te houden. De ene kiest voor het 24/7, 365 dagen per jaar buiten, de ander kiest voor 23/7 op stal (dit is even heel zwart wit). Mijn pony vindt het bv gruwelijk om in de bak te staan en staat 's zomers vaak in de wei voor het hek te drammen dat hij naarbinnen wil. Ik denk dat dieren dat dus zelf kunnen aangeven, je moet er alleen wel voor openstaan.

En wat betreft de omgang; ik denk dat het er grotendeels aan ligt met welke intentie je het dier hebt aangeschaft. Als je je paard hoog in de sport hebt lopen zul je er anders mee omgaan dan met een pony waar je alleen mee buitenrijdt (wil niemand over 1 kam scheren).
Ik vind dat elk dier de kans moet hebben om dier te blijven en naast de mens te ontwikkelen tot zijn eigen 'ik'. Dat is de reden dat ik mijn paarden redelijk vrij heb opgevoed ( Clown ) en ik ga makkelijk met ze om. In het begin heb ik ze beide duidelijk laten merken wat absoluut niet kan en dit gaat super. Mijn paarden hebben een enorm karakter en daar ben ik trots op. Zou je zelfs zo kunnen vertellen wat voor types het zouden zijn indien ze mens waren. Mijn manier wordt overigens vaak niet goedgekeurd door anderen, maar daar heb ik geen ene biet mee te maken. Mijn paarden hoeven niet in het gareel te lopen, zijn geen levende fietsen en al zeker geen speelgoed. Mijn paarden zijn persoonlijkheden en weten -bij mij -waar ze staan. Straffen is belangrijk, evenals belonen, maar ik ben van mening dat je zure paarden krijgt op het moment dat je BLIJFT straffen en corrigeren, ik negeer dan liever en als ze te ver gaan hebben ze dat zeer snel door.

Maar ik blijf van mening dat een ieder het beste voor heeft met z'n dier, her en der een rotte appel uitgesloten.

CherokeeChum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 12:40

Hier sluit ik me bij aan,ondanks dat jij Irisch Cobs hebt....... Clown Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 17:01

johnnie schreef:
Het onderwerp is vrij divers ja, In het begin van dit topic zei ik al dat dit een levendig onderwerp zou kunnen worden hetgeen ook de bedoeling is. Waar liggen verantwoordelijkheden en de omschrijving hiervan zou op zich al een topic kunnen vullen denk ik. Laten we zien hoe iedereen hierover denkt!!

Heel leuk maar dan moet je meer focussen, je verhaal is te algemeen en je topic wordt chaotisch.

Kom eens met een boeiende vraagstelling die 50 terreinen tegelijk beslaat, multi interpretabel is, niet al 100 keer is gevoerd hier op het forum maar daadwerkelijk iets kan toeveogen.

Topics over huisvesting, weidegang, luchtzuigers zijn er al genoeg.

johnnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-07 18:15

Mijn focus gaat vooral uit naar de stelling ¨is het paard speelgoed voor de mens, of is de mens speelgoed voor het paard¨.
Paarden hebben een sterk spiegelend effect op menselijk gedrag en de attitude. Het paard reageert op deze menselijke manifestatie door middel van zijn gedrag hetgeen vaak wordt misverstaan.
Doordat een paard reageerd op menselijk gedrag, doordacht of ondoordacht, door jong of oud, kan een mens speelgoed worden voor het paard.
Het paard speelgoed van de mens, als deze instelling er dus is, werpt tegelijkertijd de vraag op wie is hiervoor verantwoordelijk en waarom. Is het wel zo verstandig om paarden in handen te geven van kinderen met deze wetenschap

Tanja_dB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 18:38

Ik denk dat paarden altijd speelgoed voor de mens zijn. Hoe goed mensen hun 'speelgoed' ook behandelen, het blijft speelgoed voor de mens. De mens neemt een paard omdat ze ermee willen 'spelen' (rijden, longeren, whatever). Het paard heeft weinig keuze, maar wordt gewoon gekocht. Als paarden zelf mochten kiezen waren ze misschien niet eens gedomesticeerd geweest.

ik wil hiermee niet zeggen dat we niet goed voor de paarden zorgen, dat is een andere discussie, wat ik wil aangeven is dat mensen ALTIJD bepalen wat het paard voor leven krijgt, waardoor het paard dus het speelgoed van de mens is.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-07 21:26

johnnie schreef:
Het paard speelgoed van de mens, als deze instelling er dus is, werpt tegelijkertijd de vraag op wie is hiervoor verantwoordelijk en waarom. Is het wel zo verstandig om paarden in handen te geven van kinderen met deze wetenschap

Zonder begeleiding hoort geen enkel paard in handen van kinderen.