tips voor soepel opstijgen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

hennyvanamon

Re: tips voor soepel opstijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 19:57

hallo ik heb een tip, als je iets zwaarder bent is het altijd goed om op te stappen met een krukje, omdat je dan zo weinig mogenlijk je paard belast, maar ook je eigen knieen/rug, dus je bent gewoon super bezig, wat je wel kunt doen is ook eens rechts op te stappen valt niet mee , en altijd even met hulp doen oefening baart kunst, en bij zwemmen worden je benen ook wat getraind en soepeler van, succes. henyy amon.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:15

bedankt voor je tips,ik blijf lekker met een krukje opstappen.
laat anderen maar kijken

Blinnii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 12:31

Goedzo Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 13:47

Ik stap altijd op vanaf het hek.
Beter voor je paard zijn rug en het zadel.

Echter is zonder hek of opstapje ook geen probleem voor mij.
Maar tips hiervoor heb ik niet, misschien oefeningen voor kracht en lenigheid doen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 01:48

Snoevie schreef:
bedankt voor je tips,ik blijf lekker met een krukje opstappen.
laat anderen maar kijken

Even ter relativering Ach gut

Net terug, ja, 01.30 uur.
Meer dan drie uur door het terrein gedraafd en gegaloppeerd. Nu ja,mijn paard dan. Ik had een makkie want heb vooral gezeten Knipoog
Zálig ruig en ja, optomingsloos. Was éven 'eng' door wat ik 'Het Enge Bos' noem, want daar is maanschaduw van de Sierra Gordo en altijd wel een roedel verwilderde honden of 'jabali'. Vanavond gelukkig alleen maar honden. Zal wel blij zijn als ik een wapenvergunning voor een ruiterpistool heb, maar dat terzijde.

Ik had koorts vanmiddag (in een vorig leven ooit opgelopen lastig virus. Moet je niet in open water tegenkomen maar verder geen zaak om vaak wakker van te liggen Clown ) maar het is met een hoog staande volle maan en heldere lucht té mooi om te laten lopen. Zal de heen-en-weer-wolf in me wel zijn Haha! Dus, bruiskneiter van 1000 mg. paracetamol en naar de wei. 'Wie wil er mee?'
Fout natuurlijk, ¡Allemaal! Er is er één slimmerd alvast snel even aan het plassen dus die mag.

Niemand gezien,geen auto, geen voetgangers, NIEMAND. Wel een tig keer af- en opgestapt mijn paard te belonen, te helpen of te ontzien. Floep eraf en hop erop, links of rechts. Niemand die het ziet maar krukje mee achterop vinden geen van mijn paarden een goed idee. Doe-ik-zelf dus Knipoog
Weer thuis hek open, opzij, achteruit, hek weer dicht, bij de zadelkamer licht aan en in een soepele (ahum, droom verder Sigaar ) zwaai van het paard. Superknuf-voor-superpaard-en-eerst--singel-los.

Ben ruim voorbij mijn uiterste houdbaarheidsdatum, heb een krakende titanium-heup, een ver-versleten eigen exemplaar (ben er echter aan gehecht), twee dubbel geopereerde knieschijven, een setje vastzittende ruggewervels en een permanente TÜÜT in mijn hoofd (niet dat die iets met opstappen te maken heeft maar toch).

De oplossing is glucosamine, een slimme techniek en héél veel oefenen, dóórzetten. Oh, en af en toe naar de fysiotherapeut voor corrigerende acties Cool
Als het míj lukt ligt 'kan niet' op het kerkhof Ach gut Ánimo chicas, ¡A3VT!!!!!!!!!!!!!! = gá er voor.
De rest is 'ja maar' = nee, want... en een kwestie van WIL, of niet.

HC

patsy1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:58

Hey,

De leverancier nedrinum heeft een opstapstijgbeugel, dit is een beugel waar je een verlengstukje kan naar beneden klappen waardoor je beugel toch een 20 cm langer is voor het opstappen.

hieronder een foto van de opstapbeugel

Afbeelding

Groetjes Patsy

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:37

patsy1983 schreef:

Het ding héét al stijgbeugel Knipoog

Dit is waar het ooit in de derde eeuw in China voor minder handige of zwaarlijvige edelen is bedacht. Een beugel een één zijde om op te stijgen, een stijgbeugel dus....

Ruwweg een eeuw kwamen de Alanen op het idee ze voor ríjden te gebruiken omdat zij schockwarfare voerden doch zelfs tot vét in de Middeleeuwen reden in het noordwesten van europa nog stammen zónder, laat staan dat ze ermee op stapten.

Ik kan het me voorstellen als een kort proppie op een KWPN-kasteel wil klimmen, maar op zich is het natuurlijk genant dat er nu opstapversies van opstijgbeugels nodig zijn. Is de volgend stap een touwladder uitrollen?
Misschien kan proppie* beter naar de sportschool en een passend paard kopen?

HC

* dit is niet persoonlijk bedoeld naar NIEMAND dus trek die schoen gerust aan maar geef míj daar de schuld niet van

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 10:52

ja daar heb je een punt,HC.
het ging mij er ook om dat ik niet zo aan een kant van mijn paard zou hangen,daar verandert een opstap-stijgbeugel ook weinig aan

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 10:58

Snoevie schreef:
maar ik vind het toch vervelend,en zou ook weleens zonder hulp erop willen klimmen.

Mag ik vragen in welke vorm je hulp bedoelt? Het krukje of mensen die je paard vasthouden?

Ik zelf stijg ook op via een krukje.
Kan makkelijk vanaf de grond er op, maar ik ben ook wat zwaarder en ik vind het gewoon beter voor mijn paard. Maar ik heb verder geen hulp nodig.
Ik zet haar bij ons opstapkrukje, ik kan haar makkelijk laten staan. Dan klim ik op het krukje.
En dan zwier ik er op.. Lachen Ze blijft netjes staan en wacht totdat ik helemaal zit.

We stappen wel altijd binnen op. Dan stap ik naar de bak en ik kan vanaf mijn paardje het hek open en dicht doen. Dus hulp hebben wij niet nodig.

Succes met een tip vinden, ik kan alleen maar mijn ervaringen met je delen!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 12:44

Ik vind het zo'n klinkklare onzin om PERSE zonder hulpmiddelen op te MOETEN stijgen. Waarom? Omdat dat hoort, omdat we het ooit zo geleerd hebben?

Ik weeg ca. 73 kilo en op elk paard met elke schoftmaat stap ik MET krukje op.

Indien nodig kan ik heel goed opstappen zonder krukje maar ik doe het niet omdat ik niet aan mijn paard wil hangen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:29

Snoevie schreef:
ja daar heb je een punt,HC.
het ging mij er ook om dat ik niet zo aan een kant van mijn paard zou hangen,daar verandert een opstap-stijgbeugel ook weinig aan

Dus zorg je dat je soepel en fit bent, je een correcte techniek beheerst, zowel van links als van rechts op- en afstapt en thuis gebruik je simpel een opstapje. Oh, en als je voor het páárd van een opstapje gebruik maakt, dan natuurlijk niet van het opstapje in de beugel stappen maar in het zadel Knipoog

HC

OoappeloO

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:33

Om op mijn verzorgpaard te komen doe ik de linker beugel 3 gaten langer; ga ik met mijn rug richting haar hoofd staan; pak met mijn linker hand voor beet en mijn rechter achter; neem 3 "sprongetjes" totdat ik opzijn van der sta; en klim in een beweging met zwaai erop ! Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:01

OoappeloO schreef:
Om op mijn verzorgpaard te komen doe ik de linker beugel 3 gaten langer; ga ik met mijn rug richting haar hoofd staan; pak met mijn linker hand voor beet en mijn rechter achter; neem 3 "sprongetjes" totdat ik opzijn van der sta; en klim in een beweging met zwaai erop ! Lachen

Dat zijn dan twee procedure-fouten, ga direct door naar de gevangenis, niet langs 'af', u ontvangt geen 200 euro.....

Oh, voor je het vraagt. Héb ik al aangegeven Knipoog

HC

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:16

zorg dat je gewrichtsvloeistof al wat dunner is zodat je (knie)gewrichten wat soepeler zijn. dit kan je doen door een lichte warming up te doen voor het opstijgen. zeker als je al gewrichtsklachten hebt is een warming up heel belangrijk. Veel mensen slaan dit over, terwijl het eigenlijk voor iedereen goed zou zijn. het is echt het behoud van je lichaam (op de langere termijn)

Daarnaast is het ook een deel techniek dus dat is een kwestie van uitproberen en veel doen. een vriendin van mij heeft geoefend met mijn fjord.. die fjord die kan nl veel hebben, zet zijn kluifjes stevig schrap (er stond natuurlijk wel een lekkere beloning tegenover *LOL* ) en zo kon ze lekker oefenen.. haar (verzorg)paard was nl wat minder geduldig (en groter Tong uitsteken). Het ging haar daarna echt veel makkelijker af.

Maar opstijgen met een stijgblok is absoluut geen schande hoor. Ik vind het wel netjes jegens je paardje.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:28

hennyvanamon schreef:
hallo ik heb een tip, als je iets zwaarder bent is het altijd goed om op te stappen met een krukje, omdat je dan zo weinig mogenlijk je paard belast, maar ook je eigen knieen/rug, dus je bent gewoon super bezig, wat je wel kunt doen is ook eens rechts op te stappen valt niet mee , en altijd even met hulp doen oefening baart kunst, en bij zwemmen worden je benen ook wat getraind en soepeler van, succes. henyy amon.

eehhh is dit serieus bedoeld????
Waarom niet gewoon met krukje?? Is veel makkelijker ben beter..

Dewii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:31

Ik heb zelf ook moeite met opstijgen, alhoewel het steeds beter gaat. Verder geen tips...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:53

fjordido schreef:
een vriendin van mij heeft geoefend met mijn fjord..

Oefening baart kunst, klopt. Doch als opstijgen een belasting voor het paard is, waarom dan oefenen met een paard? Een hek werkt ook toch?! Kun je naar hartelust oefenen zonder dat het paard iets schrap hoeft te zetten.

HC

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:16

patsy1983 schreef:
Hey,

De leverancier nedrinum heeft een opstapstijgbeugel, dit is een beugel waar je een verlengstukje kan naar beneden klappen waardoor je beugel toch een 20 cm langer is voor het opstappen.

Afbeelding

Groetjes Patsy

Met dit ding blijf je aan 1 kant van het paard hangen.

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:33

Huertecilla schreef:
fjordido schreef:
een vriendin van mij heeft geoefend met mijn fjord..

Oefening baart kunst, klopt. Doch als opstijgen een belasting voor het paard is, waarom dan oefenen met een paard? Een hek werkt ook toch?! Kun je naar hartelust oefenen zonder dat het paard iets schrap hoeft te zetten.

HC

hij is niet van suiker hoor.. en hoe stel jij je dat oefenen met een hek voor? kan je daar een zadel op vastmaken dan?

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 11:34

ik zou echt lenigheids oefeningen doen Lachen

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:20

fjordido schreef:
hij is niet van suiker hoor.. en hoe stel jij je dat oefenen met een hek voor? kan je daar een zadel op vastmaken dan?

1. dus dat opstappen met een krukje is onzin?
2. gebruik je hersens. Wat dacht je van daar opstappen?
3. nee, en dat is ook niet nodig want het gaat om de techníek, niet om het zadel

Het gaat zoals Katiavl opmerkt om de lenigheid ervan. Dat kan dus prima op een hek of muur en daar hoef je dan de spiren en wervels van het paard niet mee te belasten.

HC

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:56

Ik vind jouw manier van communiceren niet zo aangenaam, je komt niet zo vriendelijk over. maar missch bedoel je het niet allemaal zo. Nors opkijken

ik heb niet beweerd dat opstappen met een krukje onzin is, echterTS wil zonder kunnen opstappen. ik vind op een hek klauteren wezenlijk anders dan op een paard opstappen. mi is het geen kwestie van lenigheid maar meer van handigheid. en missch ook wel eens stukje durf.

vonk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:32

Opstappen met een krukje is natuurlijk goed. Maar ik vroeg me af voor de zeer fanatieke aanhouders van deze manier van opstappen, als je er nu af valt met een buitenrit op het strand ofzo, hoe kom je dan weer terug op je paard? Ik stap zelf nooit op met kruk maar ben vrij lang en lenig dus heb niet echt problemen met opstappen. Vandaar dat ik dit me nu af vraag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:28

Je vergeet nog een paar belangrijke dingen.

Het is ten eerste roonduit gevaarlijk als je er niet vlot, veilig, alijd en overal van alle kant áf kan.
Ten tweede is afstappen een enórm belangrijke, fundamentele manier van belonen, het ultieme R-.

Niet vlot zonder hulpmiddel kunnen opstappen is een grote drempel om op een willekeurige plek af te stappen en dat staat het bovenstaande in de weg.

Het is zó elementair.
1. leer eerst afstappen en daarna opstappen, voor je er ook maar over dénkt daadwerkelijk op een paard te klimmen
2. leer ho voor go

HC

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 10:14

Even een 'koppeling' naar twee andere topics Knipoog
Wat doe je bij een klaphekje of een ander hekje? en als je paard met een poot in/door die hindernis stapt?

HC