Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Broncoyboy

Re: Wie kent/heeft paard wat door spiegelwand wilt springen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:27

Bij ons op de rijvereniging, mogen we de paarden niet los laten lopen, er is nog nooit wat gebeurd met de drie spiegels die er hangen, en dat willen we ook graag zo houden. Persoonlijk vind ik de spiegels idiaal, ik rijd vaak alleen, en dan voelt mijn paard zich niet zo zonder soortgenoten, want ze kijkt altijd in de spiegel. en met jonge paarden beleren is het ook makkelijk. Maar ja er inspringen , dat is niet de bedoeling, wij hebben een wijs bestuur, die loslaten niet toelaat sterkte met het verlies, P.V

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 10:38

peter heel veel sterkte met dit verlies

ik heb een keer onze 2,5 jarige die net geruind was in volle vaart op de speigel afzien gaan gelukkig kon er net op tijd iemand een deur open trekken vlak bij de spiegel en zorgen dat hij omkeerde
maar sindsdien hangen we altijd wat voor de spiegel als we paarden losgooien in de bak..

PeppySan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:26

Jeetje Peter, Wat een ellende.
Heel veel sterkte met het verwerken hiervan.

Ik heb het in ouderkerk mee gemaakt. Een veulen die in volle vaart de spiegel in sprong. Hij heeft het overleefd, met enorm veel hechtingen in zijn hoofd. De merrie ging netjes de hoek om, maar het veulen dacht rechtdoor te kunnen gaan.

In die zelfde manege is ook eens iemand van een bokkend paard dwars door de kantine ruit gegaan. Gelukkig geen blijvende schade, maar wel erg schrikken, zo zat ze op een paard en zo lag ze op een kantinetafel.

Roane

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:35

Bij ons schuiven we altijd de platen voor de spiegel als ze losgaan, maar zelfs als dat niet gebeurd was hebben we nog nooit zoiets meegemaakt. Mijn paard wil nog wel eens schrikken van zijn eigen spiegelbeeld, maar daar houd het mee op.
Sterkte met het verlies, ik kan nauwelijks voorstellen hoe verschrikkelijk het geweest moet zijn, om zo een paard te verliezen.

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:40

jeetje , bah,
mijn paardje is ook wel een keer in een bak met spiegels geweest en was daar als een dolle stier toen ik hem maar eerst even losgooide je denkt er niet bij na eigenlijk ik heb er in ieder geval nog nooit zo overna gedacht ik ben dan ook niet echt ene dressuur gericht type of spring ik rij meer buiten enz dus die spiegels vind ik zelf niet zo nodig me houding zegt niemand buiten wat van , maar ik zou er niet bij nadenken ,

je kan hier zelf totaal niks aan doen dat moet je in je achterhoofd houden maar het verlies en het beeld staat helaas op je netvlies gebrand omdat je het gezien heb

ik wens je heel heel veel sterkte toe

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-07 11:51

Wat vreselijk naar zeg! Lijkt me verschrikkelijk om mee te maken. Sterkte nog met het verlies...

Dat dieren reageren op hun spiegelbeeld en evt dat aanvallen of er op reageren klinkt heel logisch. Dat een paard erdoorheen wil springen vind ik vreemd. Het betekent nl dat het dier recht op zijn of haar eigen spiegelbeeld is afgerend. Je zou dan verwachten dat ze op het laatste moment afremmen of uitwijken. Dat dat niet is gebeurd is idd erg vreemd. Als ik het zo lees is het dus wel al vaker gebeurd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 12:14

PeterV: ook hier nogmaals sterkte! Wat een vreselijk ongeluk! Ik ga dit eens voorleggen aan een goede kennis van mij in Utrecht... Mocht ik er een reactie op krijgen, dan stuur ik je die.
Echt onvoorstelbaar...

daffieduck83

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-07 16:53

Heel veel sterkte.

Bij mij op de manege is er recentelijk een paard door het kantineraam gegaan. Doordat het raam er aan de kantinekant meteen uitviel, heeft hij er godzijdank niets aan over gehouden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 11:51

Gebeurd vaker dan je denkt. Als de paarden op de hengstenhouderij los gingen in de binnenbak of gingen vrijspringen, werden de spiegels altijd met een soort hor afgedekt. (zo'n gordijntje wat je naar beneden trekt, rolgordijn ofzo)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:45

ja, dat ken ik ook ja, inderdaad de spiegel afdekken en er is geen spiegelbeeld meer, maar wel ruimte om je paarden in los te laten Knipoog

Trudy_dJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:28

Haha, ik heb er ook zo eentje gehad.
Als 3 jarige stond ze recht tegenover de spiegel, 2 benen in de lucht!
Nu inmiddels 6 en doet ze het neit meer hoor!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:53

Mijn merrie is verliefd op zichzelf en heeft geregeld gehad dat ze bij zichzelf terug zien in de spiegel heel enthousiast op haar evenbeeld afliep. De neiging om erdoor heen te gaan heeft ze niet gehad maar de spiegel wordt vaak "betast". Overigens is zij niet de enige met deze afwijking. De spiegels zijn vrij flexibel en gaan al jaren mee. Enig nadeel alleen is met al dat geslijm met haar zelf worden de spiegels niet schoner van Clown

rowan17

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:04

Ik heb eens stage gelopen op een bedrijf waar een jonge hengst zich dood heeft gerend tegen de spiegel Scheve mond

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 23:14

Djilan schreef:
Wat vreselijk naar zeg! Lijkt me verschrikkelijk om mee te maken. Sterkte nog met het verlies...

Dat dieren reageren op hun spiegelbeeld en evt dat aanvallen of er op reageren klinkt heel logisch. Dat een paard erdoorheen wil springen vind ik vreemd. Het betekent nl dat het dier recht op zijn of haar eigen spiegelbeeld is afgerend. Je zou dan verwachten dat ze op het laatste moment afremmen of uitwijken. Dat dat niet is gebeurd is idd erg vreemd. Als ik het zo lees is het dus wel al vaker gebeurd.

Hangt ervan af waar ze hun aandacht op vestigen... Als een paard scherpstelt op de ruimte die hij in de spiegel ziet zal hij mss minder letten op het paard dat recht op hem af rent? Off mss kunnen ze de afstand er naar toe niet goed schatten?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 23:30

Wij kunnen de spiegel in de bak afdekken met een dik rubber zeil wanneer de paarden los zijn... er zijn namelijk meerdere paarden (vooral overmoedige naarlingen Clown ) die nogal eens de breekbaarheid van de spiegen uit willen testen.
Maar er echt doorheen proberen te springen heb ik nog nooit meegemaakt.

Die van mij gebruikt de spiegel alleen om mij stiekem in de gaten te houden via de spiegel Vork
(links zie je btw het touw waarmee we het zeil kunnen oprollen en naar beneden laten rollen.)
Afbeelding

Mikkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:26

Ik heb het een aantal jaren geleden ook meegemaakt. Jong paard rende, overigens zonder schrik-reactie, op de spiegel af en sprong er tegenaan. Gelukkig heeft ze er niks blijvends aan over gehouden. Op het moment zelf zag het er wel heel akelig uit, flinke hoofdwond en hier en daar nog wat verwondingen.

Ik wil je heel veel sterkte wensen. Echt verschrikkelijk om dit mee te moeten maken.

PintoNatal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:36

jeetje mina, vreselijk..
geen woorden voor, heel veel sterkte.
Wij hadden op de manege er "deurjtes" voor, die we dicht deden voor ze losgingen.

NehnaDagmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:17

Wat verschrikkelijk, veel sterkte gewenst!
Ik ken ook een paard wat door de spiegel wilde springen. Deze heeft het gelukkig overleefd maar het scheelde niet veel..

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:39

Jee, hier wordt je inderdaad wel even stil van...

Ik heb zoiets nog nooit gehoord of meegemaakt gelukkig...

Heel veel sterkte...

Jante

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:04

Op de stal waar mijn vroegere paard in training was , is er een paard door de spiegel heen gesprongen. Vanaf die tijd geen paarden meer los in de binnenbak tenzij jezelf in de bak erbij bleef.
Als vast verhaal werd dit tijdens de introduktie van de training verteld.( Iedereen was van het incident stil )

Olympia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:31

Ik ken ook een paard die geprobeerd heeft door de spiegel heen te springen... Aan paar flinke wondjes aan zijn benen heeft hij eraan overgehouden en verder niks...

Ik ben er zelf niet bij geweest op het moment toen het gebeurde, alleen maar om de DA te helpen....

Fortuna22

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:42

Paard van mijn vriendin is ook door de spiegel heen gesprongen.
Zo hard dat hij dwars door de wand is gegaan en buiten terecht is gekomen..
Zoals julie zullen begrijpen heeft hij dit niet overleefd...

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:05

hè bah wat een enge verhalen allemaal zeg... dan ga je toch eens goed nadenken over die spiegels in de bak Scheve mond

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:41

Toch raar waarom ze dat doen he?

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 18:44

Idd... je vraagt het je echt af...
denken ze er doorheen te kunnen, Zien ze een ander paard?
Echt heel vreemd.