Blaren op je handen door je teugels ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ponyhottie

Re: Blaren op je handen door je teugels ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:30

ik heb van die handschoenen met bobbeltjes op de binnenkant(dus op de kant waarmee je de teugels vastpakt).

En ik voel er helemaal niks van!

Volgens mij vind je die handschoentjes een beetje overal!

PONYYYYYY

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 15:58

Handschoentjes aan doen Lachen
Kijken welke jij het fijnst vindt.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:10

Wat ik zelf fijne teugels vind zijn die van HKM, lederen dressuurteugels met antislip aan de binnenzijde. Erg huid vriendelijk is mijn ervaring.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:34

... anders leren rjden Pling

Heb net weer een heel bevredigende week twee erg leergierige ruiters les mogen geven. Ze hebben daarbij bewust geen teugel in de hand gekregen Haha!

Bedenk hoeveel kracht er nodig is om blaren te veroorzaken in de korte tijd dat jullie de teugels in handen hebben Pling
Die kracht staat op de teugels, dus én op het bit én op jouw lijf. Actie = - reactie. Dit houdt in dat noch jouw paard noch jij ontspannen en evenmin onafhankelijk zijn. Jouw paard loopt met een beperking in hals en voorhand, jijzelf zit niet goed.
Meer bescherming tegen blaarvorming maakt dit juist erger want je kan dan nog beter vasthouden. Lóslaten!!!!!!!!

Veel sterkte.

HC

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:45

ik ben het helemaal eens met Huertecilla!
wilde dit ook gaan typen, maar da's dubbel werk!

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 13:19

Huertecilla schreef:
... anders leren rjden Pling

Heb net weer een heel bevredigende week twee erg leergierige ruiters les mogen geven. Ze hebben daarbij bewust geen teugel in de hand gekregen Haha!

Bedenk hoeveel kracht er nodig is om blaren te veroorzaken in de korte tijd dat jullie de teugels in handen hebben Pling
Die kracht staat op de teugels, dus én op het bit én op jouw lijf. Actie = - reactie. Dit houdt in dat noch jouw paard noch jij ontspannen en evenmin onafhankelijk zijn. Jouw paard loopt met een beperking in hals en voorhand, jijzelf zit niet goed.
Meer bescherming tegen blaarvorming maakt dit juist erger want je kan dan nog beter vasthouden. Lóslaten!!!!!!!!

Veel sterkte.

HC

Zoals ik al in een eerder post heb uitgelegd, ik kan niet tegen druk op mijn teugels. Maar toch heb ik altijd last van blaren, hoe verklaar je dat dan?

Butterfly14 schreef:
Nee, daar ben ik het niet mee eens. Juist als je ze te strak vasthoudt, heb je vaak al zoveel spanning in je hand ed dat je teugel niet makkelijk glijdt. Het echte trek- en rukwerk doe je met heel je hand/arm weet ik het wat al niet.
Als je juist te los rijdt krijg je eerder blaren. Dan heb je de teugel niet vast genoeg in je hand, waardoor hij door je hand heen gaat glijden.
Die mensen (waaronder ik) zie je regelmatig de teugels weer op maat maken.

Ik zou niet met handschoentjes gaan rijden, inderdaad omdat je je paard dan veel minder aanvoelt. Als het (grootste) probleem niet zozeer is dat je de teugels te los (of toch te vast, als je het met de anderen eens bent), denk ik dat je toch echt voor nieuwe teugels moet gaan kijken. Lachen
Pling

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:11

Mmmm, ik ben het niet met de 2e bovenstaande quote eens. Er zijn tegenwoordig handschoenen waarmee ik ook veel voel (BRT en roeckl light en grip) voelen als een 2e huid. Ik krijg ook blaren, maar ik krijg zowieso snel schaafwonden, ik heb namelijk winterhanden, zodra je dan ergens tegen aan stoot word het knalrood en schilferig en pijnlijk. Dus het hoeft niet perse te zijn wat in de bovenstaande post staat!

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:16

Misschien kun je handschoenen nemen en anders gewoon nieuwe teugels. Knipoog

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:23

wij hebben deze teugels ook en ook ik had de eerste weken last van blaren, heb eerst een hele tijd met handschoentjes gereden maar dat is 's zomers wel erg warm, toen heb ik met pleisters gereden op de plaats waar de blaren kwamen, eerst een wat dikkere pleister toen steeds een wat dunnere dus gewoon afgebouwd, nu zit er genoeg eelt op en is er weer goed zonder te rijden Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:24

Eelt op je handen door de teugels is echt niet goed hoor.
Dan trek je gewoon veel te hard.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:27

dat hoeft helemaal niet, op deze teugels zitten een soort hele kleine nopjes die zegmaar in je handen blijven hangen wanneer het paard ook maar een klein beetje met zijn/haar hoofd beweegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:27

trutje schreef:
Zoals ik al in een eerder post heb uitgelegd, ik kan niet tegen druk op mijn teugels. Maar toch heb ik altijd last van blaren, hoe verklaar je dat dan?

Wellicht ben je een speling der natuur. Zelf dan nóg echter is er geen blaar waar er geen druk is.
Je krijgt geen blaren van geen kontakt. Voor de rest kan je het nu zelf bedenken. Waar een wil is, is een weg en die weg gaat niet via noppiger teugels of steviger handschoenen. Probeer eens een simpel vlaggentouw goed ingevet met lanoline in de plaats van teugels en uiteraard zonder handschoenen. Als het geen oplossing ís, dan is het wel met zekerheid een richtingaanwijzer naar het probleem.

HC

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 14:43

Natuurlijk moet er contact zijn om blaren te krijgen, maar in mijn ogen heb je ook contact nodig om te rijden. Al onze paarden zijn te rijden met de teugels tussen duim en wijsvinger geklemd, maar wat je ook doet altijd is er beweging ook al is het maar heel weinig en waar wrijving is komen bij sommige mensen blaren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:33

trutje schreef:
Natuurlijk moet er contact zijn om blaren te krijgen, maar in mijn ogen heb je ook contact nodig om te rijden.

...en zoals ik het DOÉ en oo concreet aanleer niet, zie mijn site. Wellicht dat de twee Boktsters die hier op les waren een foto plaatsen. Het zijn hún plaatjes, dus dat doe ik niet zelf.

HC

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 15:40

trutje schreef:
Natuurlijk moet er contact zijn om blaren te krijgen, maar in mijn ogen heb je ook contact nodig om te rijden.

Als je normaal contact hebt tijdens het rijden is de wrijving zo minimaal daar krijg je echt geen blaren van. Tenzij je huid al beschadigd is.

Blaren onstaan alleen bij te strak contact en bij te los contact.
Meestal wordt er dan te strak vastgehouden.

Maar te los kan dus ook. Als je duim niet goed op je wijsvinger legt en de teugel dus bij elke minimieme beweging van het paard een heel eind door je hand kan glijden krijg je ook blaren.

Die handschoenen met nopjes aan de binnenzijde vind ik niet aan te raden. Die zijn veel te dik om nog goed te kunnen voelen.

CynthiaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 16:22

Huertecilla schreef:
trutje schreef:

...en zoals ik het DOÉ en oo concreet aanleer niet, zie mijn site. Wellicht dat de twee Boktsters die hier op les waren een foto plaatsen. Het zijn hún plaatjes, dus dat doe ik niet zelf.

HC

Ik heb respect voor de manier waarop jij lesgeeft, maar het is niet mijn stijl van rijden. Ik ben en zal altijd een dressuurruiter blijven. Als ik dan een handschoentje aan moet doen om mijn handen te beschermen prima.

pOard

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 18:50

Ik had het eerst heel vaak bij een manege pony. Terwijl ze allemaal de zelfde teugels hebben. Maar ik heb het echt tussen mij ringvinger en mij pink. Dat komt omdat je te vaak trekt of te stevig vast heb. En door de teugels.

_Micha_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-07 19:34

Trutje wat jij zegt klopt.
HC ik ben op je site gaan kijken en het eerste wat me opviel is dat ik dus een heel andere rijstijl heb dan die van jou. En die stijl zal ik ook blijven houden.

Carolientjeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 21:05

Ik denk dat rijhandschoentjes al heel veel helpen
Succes ermee!

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:04

rijhandschoenen helpen een boel

TakeMe

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:05

Rijhandschoenen met aan de binnenkant bobbeltjes helpen echt goed!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:48

trutje schreef:
Ik ben en zal altijd een dressuurruiter blijven.

....en ik rij geen dressuur? Pak het woordenboek er eens bij Knipoog

Ik heb toestemming en zal één foto plaatsen van een zitles.

Afbeelding

Als je de zit voor elkaar hebt, zijn je handen niet meer dan ondersteunend, wélke manier van dressuur je ook wil rijden.

HC

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:53

Gewoon handschoentjes aan doen of andere teugels kopen.

Wat een gezeur zeg, dat je, als je blaren krijgt per definitie hard aan het trekken bent.

Als je wat gevoelige handen hebt of juist de teugels wat laat slippen heb je ook snel kans op blaren.

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 11:55

Apple schreef:
Gewoon handschoentjes aan doen of andere teugels kopen.

Wat een gezeur zeg, dat je, als je blaren krijgt per definitie hard aan het trekken bent.

Als je wat gevoelige handen hebt of juist de teugels wat laat slippen heb je ook snel kans op blaren
.

precies

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 12:04

Inderdaad.
Dit kan gewoon door een gevoelige huid komen.