Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Huertecilla schreef:... anders leren rjden![]()
Heb net weer een heel bevredigende week twee erg leergierige ruiters les mogen geven. Ze hebben daarbij bewust geen teugel in de hand gekregen![]()
Bedenk hoeveel kracht er nodig is om blaren te veroorzaken in de korte tijd dat jullie de teugels in handen hebben![]()
Die kracht staat op de teugels, dus én op het bit én op jouw lijf. Actie = - reactie. Dit houdt in dat noch jouw paard noch jij ontspannen en evenmin onafhankelijk zijn. Jouw paard loopt met een beperking in hals en voorhand, jijzelf zit niet goed.
Meer bescherming tegen blaarvorming maakt dit juist erger want je kan dan nog beter vasthouden. Lóslaten!!!!!!!!
Veel sterkte.
HC
Butterfly14 schreef:Nee, daar ben ik het niet mee eens. Juist als je ze te strak vasthoudt, heb je vaak al zoveel spanning in je hand ed dat je teugel niet makkelijk glijdt. Het echte trek- en rukwerk doe je met heel je hand/arm weet ik het wat al niet.
Als je juist te los rijdt krijg je eerder blaren. Dan heb je de teugel niet vast genoeg in je hand, waardoor hij door je hand heen gaat glijden. Die mensen (waaronder ik) zie je regelmatig de teugels weer op maat maken.
Ik zou niet met handschoentjes gaan rijden, inderdaad omdat je je paard dan veel minder aanvoelt. Als het (grootste) probleem niet zozeer is dat je de teugels te los (of toch te vast, als je het met de anderen eens bent), denk ik dat je toch echt voor nieuwe teugels moet gaan kijken.
trutje schreef:Zoals ik al in een eerder post heb uitgelegd, ik kan niet tegen druk op mijn teugels. Maar toch heb ik altijd last van blaren, hoe verklaar je dat dan?
trutje schreef:Natuurlijk moet er contact zijn om blaren te krijgen, maar in mijn ogen heb je ook contact nodig om te rijden.
trutje schreef:Natuurlijk moet er contact zijn om blaren te krijgen, maar in mijn ogen heb je ook contact nodig om te rijden.
Huertecilla schreef:trutje schreef:Natuurlijk moet er contact zijn om blaren te krijgen, maar in mijn ogen heb je ook contact nodig om te rijden.
...en zoals ik het DOÉ en oo concreet aanleer niet, zie mijn site. Wellicht dat de twee Boktsters die hier op les waren een foto plaatsen. Het zijn hún plaatjes, dus dat doe ik niet zelf.
HC
trutje schreef:Ik ben en zal altijd een dressuurruiter blijven.
Apple schreef:Gewoon handschoentjes aan doen of andere teugels kopen.
Wat een gezeur zeg, dat je, als je blaren krijgt per definitie hard aan het trekken bent.
Als je wat gevoelige handen hebt of juist de teugels wat laat slippen heb je ook snel kans op blaren.