oud en nieuw paard kalmeren

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_rosita_

Re: oud en nieuw paard kalmeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:27

Tulandro schreef:
Die van mij is vorig jaar zo uit zijn dak gegaan dat ik hem dit jaar gewoon wat sedatie geef.

zodat hij nu in zn hoofd nog steeds de pan uit flipt, maar het lichamelijk niet kan Knipoog

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:27

Arabian_Girl schreef:
Ze zijn hier al de hele dag aan het knallen Clown
Vanmorgen toen ik ging voeren ook.Gemini stond onder het afdak en de rest buiten.
Shadi schrikt af en toe van de knallen.Dit is de eerste keer dat hij het nu echt ziet en hoort. VOrig jaar stond hij ergens anders en dede ze alle deuren dicht/licht aan en radio aan. Maar nu gaat dat niet.

Dolly staat gewoon overal naar te kijken.

SOraya is echt druk die loopt maar heen en weer en rennen en draaien als ze dr stal in loopt.Ook is ze de hele tijd aan het mesten(dun)

Gemini is normaal echt een zeikert.Maar toen ze met vuurwerk voorbij kwamen stond hij gewoon doodstil te kijken ernaar.Niet rennen of gek doen.

Maar soraya gaat dus lopen rennen en dan gaat de rest meedoen.

Hooi hebben ze onbeperkt altijd.

ZIt nu nog te twijfelen of ik de draden dicht doe dat ze alleen bij de stal en onder het afdak kunnen.
Of open laten zodat ze dewei in kunnen.

Vorig jaar stonden hun dus binnen met de bovenluiken dicht..maar nu gaat dat niet want heb niet genoeg stallen daar.

Dolly is wel gewend om dan gewoon buiten te staan..

Hmmm ga zo voeren dus even denken wat ik ga doen.

Ga wel na 12 uur kijken hoe t gegaan is.

Hoop alleen niet dat ze door de draden gaan.Dat er dus 1 in de sloot ligt ofz...

wat zouden jullie doen?

Ik zou de draden etc. zo laten als het altijd is. Dat kennen ze, dat is vertrouwd. Als je het nu gaat veranderen, heb je volgens mij juist kans dat er wat gebeurt, omdat het het niet zo gewend zijn.

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:29

roossie22 schreef:
Tulandro schreef:
Die van mij is vorig jaar zo uit zijn dak gegaan dat ik hem dit jaar gewoon wat sedatie geef.

zodat hij nu in zn hoofd nog steeds de pan uit flipt, maar het lichamelijk niet kan Knipoog

Wat een onzin....daar zijn die middeltjes voor. Als mensen kalmerende middelen krijgen flippen ze toch ook niet in hun hoofd alsnog uit de pan (denk aan ritalin bijv. of diazepam etc).

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:32

ze zijn beide gewend.Heb de draden met slecht en heel nat weer dicht en met beter droog weer open.

als Soraya met voeren op stal staat en ze hoort het gaat ze allemaal staan draaien enz..dan wil ze eruit..
maar ze naait wel de rest ook op Tong uitsteken

saltpepper

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:38

Harde muziek aan, licht uit, hooi geven en juist niet gaan kijken hoe bang je paard wel/ niet is!!!

We wonen op een erf en mijn paarden staan thuis. Mijn broertje kan er ook wel wat van met vuurwerk afsteken Haha! . Juist als je gaat kijken worden ze bang/ onrustig (goh, normaal komen ze nooit het licht aan doen 's avonds en kijken in de stal).

Ik heb vorig jaar even stiekem om het hoekje staan kijken (zonder het licht aan te doen) en ze stonden gewoon rustig te knabbelen terwijl mijn broertje bezig was om de maximale decibelen te overschrijden!

Mijn tip: Niet gaan kijken!!!!!!!!!

greetz mexxiemaal

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:46

Gewoon laten staan.
Eten geven, en geen aandacht aan schenken Lachen
Wanneer de hele stal wordt afgebroken kan je altijd nog wat verdoving geven.

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:48

licht aandoen kan ik niet..Heb daar geen licht Tong uitsteken en radio kan dus ook niet aan..

ze zijn het vanaf kerst gewend dat ik sávonds met zaklamp Tong uitsteken nog even kom.Ze moesten medicijnen nog hebben sávonds (krampen)
ik laat ze nu nog maar evens taan en rijde vanav nog even voorbij.als ze dan rustig staan laat ik ze staan.kan altijd de draden nog dicht doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:52

Harde muziek aan lijkt me trouwens niet zo'n goed plan. Wanneer paarden dat niet gewend zijn, kan ze dat ook op de zenuwen werken, lijkt me zo. Knipoog

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 14:57

en die liochtflitsen en knallen horen ze alsnog hoor.
die van mij staat op een boerderij en 800 meter verderop kan hij alles mooi bekijken daar zit namelijk een dorpje.
die van mij heb ik ook wel is een kalmeringsmiddel gegeven dat was een spuit dan net als met wormen maar dit jaar heb ik dat niet en ik ga er na 12 uur ga ik er heen om te kijken bij hem. doe ik elk jaar.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:20

polly2 schreef:

Wat een onzin....daar zijn die middeltjes voor. Als mensen kalmerende middelen krijgen flippen ze toch ook niet in hun hoofd alsnog uit de pan (denk aan ritalin bijv. of diazepam etc).

dat is jouw mening en dat mag, de mijne is anders Knipoog

lightmorebh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:37

mijn 2 grote pony's staan op stal met licht aan en radio aan. en even voor 12 uur krijgen ze een plak hooi. En mijn 2 kleintjes staan gewoon in de paddock en die krijgen ook hooi. De mensen zijn zelf niet thuis dus dat scheelt ook knallen

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:41

roossie22 schreef:
polly2 schreef:

dat is jouw mening en dat mag, de mijne is anders Knipoog

Tuurlijk kunnen we van mening verschillen. Echter, dit zijn middelen die eerst uitvoerig getest en onderzocht zijn op hun werking en ze vlakken emotie af bij het paard. Dus dit is geen mening, dit is hoe het feitelijk in elkaar steekt. Maar jij hebt daar een ander gevoel bij.

Ils_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 17:58

een pensionklant heeft haar paard een middel gegeven dat die suf wordt, gebruikt ze ook bij het scheren.

ik heb vanmiddag een buitenrit gemaakt. niks aan de hand
ze stonden ook in de bak 75 meter van de bak af waren ze aan het cabit schieten ze stonden er gewoon na te kijken haha

maar denk als je alle paarden opstal zet en gewoon kuil geeft, als de rest rustig staat zal die ene die het eng vinden ook wel snel rustig staan

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:20

Wetenschappelijk onderzoek is er niet voor niets, roossie22. Daarbij kun je aan een paard wel zien of hij lichamelijk en geestelijk rustig is, vooral als je je paard goed kent. Maar goed, ik laat het lekker zo, want hij is heel de dag lekker rustig geweest. Ik ga zo nog even kijken.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:23

idd is wetenschappelijk onderzoek er niet voor niets, maar ik ga er dan alsnog niet 100 procent blind vanuit dat zij gelijk hebben( net als dat ik dat ook niet doe met bv ritalin en diazapam en de werking voor nu en de toekomst ervan, wat polly2 aanhaalde).

verder ben ik van mening dat een paard zich prima zelf kan redden, ook als ie bang is, zolang hij de ruimte maar heeft.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 18:26

Die van mij reageert niet eens op het vuurwerk, dus vandaar dat ik hem toch niks geef.

Een paard kan zich zeker goed redden, maar vergeet niet dat vuurwerk erg onnatuurlijk is, waardoor alle dieren flink in paniek kunnen raken.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 19:25

er wordt hier aardig geknalt en tot nu toe blijven ze aardig rustig, ze houden het wel heel goed in de gaten. ze staan 's avonds op stal zoals gewoonlijk, vanavond heb ik ze weinig eten gegeven, om 10 voor 12 geef ik ze een emmer wortelen en een pak hooi. Ik ga gluren op het allemaal goed gaat, zo niet dan blijf ik er toch bij en zie ik wel wat ik kan doen. Mijn oude arabier loopt vanavond bij mijn buurman in het land, hij heeft veel land en ze kunnen alle kanten op.
Ik ben blij als het straks weer over, allemaal een goed uiteinde !

marfiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-06 21:23

Ik heb van de week ook gewoon gereden, dus vandaag was het zoiezo wel tijd voor iets anders dus vandaag gelongeerd ook met het idee mocht ze het vuurwerk echt te spannend.
Gister met rijden was ze erg wakker en niet echt bij de les, vuurwerk was echt te spannend.. vandaag aan de longeer lijn ging het prima tot dat er 2 gasten langs kwamen rennen, schuilen voor de politie om daarna door het weiland weg te rennen.. die hadden vast iets gedaan Knipoog

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 01:48

Ben net weesten kijken.Gemini stond gewoon half te slapen binnen.Sha stond op zijn gemakkie onder t afdak.
Soraya en dolly stonden buiten.Ook rustig te kijken.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 02:00

ik heb target spelletjes met mijn paard gedaan om hem af te leiden

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 09:17

ik heb 1 minuut voor 12 een bak wortelen, appels en muesli over het hooi gegooid en ze hebben beide nergens naar getaald. toos schrok even van een sissend rotding en draafde op dr gemakje een stukkie verder om dat goed te kunnen bekijken

Flurk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 09:27

zo het vuurwerk is voorbij tenminste die enkele knallen die omende tijd nog volgen zullen niet zo bijzonder zijn
alle paarden die gestrest zijn kunnen dus nu mooi tot rust komen
ik heb mezelf er nooit iets van aangetrokken en mijn paardebeestjes ook niet kan jullie probleem dus niet helemaal goed volgen hier

MelodyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:16

Ik ben om 12uur wezen kijken bij de ponys omdat ze de hele week al super gek doen bij ieder knalletje dat ze horen.

Melody gaf er helemaal niks om gister aleen die andere 2 waren aan het rennen maar na een kwartiertje was dat ook wel weer over..

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:18

Ik ben om iets van 20 over 12 even gaan kijken.
Er was namelijk vlakbij ons een duizend klapper Nagelbijten / Gniffelen
2 van de 7 paarden stonden wat onrustig om zich heen te kijken.
Heb ze nog wat extra hooi gegeven en ben toen weer weggaan.

marjan_tjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 11:20

ik moest samen me me vriendin op de paarden passen,
en wij hebben het licht aan gelaten en de muziek hard gezet, bij ons helpt dat.