Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Finesse

Re: Advies gevraagd: mijn merrie (v. Odermus) te koop...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 18:25

Ik weet dat ik de fout heb begaan door haar zelf te beleren. Ik wilde dat in eerste instantie niet doen, maar mensen om je heen bieden aan je te helpen en dan ga je toch voorzichtig aan met hulp beginnen. Stukje bij beetje. Elk stapje ging zo supergoed, ze pakte alles heel snel op en deed absoluut niet raar (ze vocht niet tegen het zadel, gaf wel eens een bokje maar geen rare sprongen tot ze moe was). Omdat ze zo goed vordering maakte, is het ook doorgezet. Ze was onder het zadel ook erg braaf, gaf af en toe een bokje, maar ze deed het verder zo netjes! Waar het fout gegaan is, is het doorrijden, doordat ze erg onregenmatig bereden werd is nooit goed bevestigd en daardoor is ze wat praatjes gaan krijgen. Ik zie het niet als een groot probleem, ze heeft het steigeren maar een keer gedaan, waarbij de kans groot is dat ze zich niet expres liet vallen maar omgevallen is door onbalans. Daarom wil ik dus ook dat het nu professioneel aangepakt gaat worden, om te voorkomen dat ze echt verpest is (dat is ze nu nog niet, ze is verder echt superlief, karakter van goud, en is nog maar een keer, de laatste keer dat ik erop zat, omhoog gegaan).

@ Saar4: we hebben nu nog maar een kijker gehad, heel serieus ook en erg geschikt. Ze zag het als een uitdaging. Ze wist alleen nog niet of ze er mee de sport in ging of recreatief, waarschijnlijk het laatste. En daardoor vond ze het zonde van het beestje dat ze niet de sport in zou gaan, vandaar dat ze toch maar gekozen had voor een wat meer recreatief paardje. Verder wel veel mailtjes, maar geen kijkers uit voortgekomen.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:42

een paard verkopen valt niet mee, er worden er zoveel aangeboden !

heb je al wel een plekje of iemand gevonden die haar door kan rijden?

onregelmatige training wil niet meteen zeggen dat ze daar lastig van worden.
ik heb verschillende paarden aangereden, op onregelmatige basis, ivm weersomstandigheden en werk,
nooit problemen mee gehad, maar moet er wel bij zeggen dat ik als ruiter zijnde al de nodige kilometers heb gemaakt, en daarvan veel op jonge / groene paarden.

zoals je het nu omschrijft hoeft het niet eens een probleemgeval te zijn, ze kan ook na deze keer zo geschrokken zijn, dat ze de hoogte niet meer in zal gaan.
wat ik uit jouw verhaal opmaak, ben jij gewoon niet de geschikte ruiter voor (dit) jonge paard ,
jonge paarden aanrijden is een specialiteit, en wordt vaak door onkunde , verpest . dit heeft niets met de kwaliteiten van de ruiter op zich te maken, maar het aanrijden van jonge paarden is gewoon een vak apart, naast een flinke dosis lef moet je ook de kunde bezitten om jonge paarden netjes aan te rijden, dit leer je door het veel te doen, en in het begin onder goede begeleiding.
ik maak al paarden mak vanaf mijn 13e, dit begon toen met pony's , en met goede begeleiding erbij.
zo maakte ik elk jaar een stuk of 20 paarden en pony's klaar. ik heb op een stoeterij gewerkt in die tijd.
nu kan ik dus met recht zeggen dat ik de nodige ervaring heb om een paard zelf zadelmak te maken.
wil niet zeggen dat ik een topruiter ben, maar een jong paard aanrijden is zo totaal anders dan het rijden van een bereden paard Knipoog

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 18:54

Je schiet er weinig mee op om nu te zeggen dat iemand daar nooit aan had moeten beginnen. Je kunt het tenslotte niet meer terug draaien. Nu moet je gewoon de beste oplossing zien te vinden voor dit probleem.

shaolanneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:18

Mieke schreef:
Goh, ben ik de enige, op Fitz na, die het wel een leuk paard vind? Ik vind het ook niet zo problematisch klinken allemaal hoor. Wel verstandig om er verder zelf niet mee door te medderen, ik vind dat je heel realistisch en verstandig klinkt. Ik zou het zonde vinden om zo'n dier voor 1000 euro weg te doen...

ik ben het met je eens Mieke! Ik denk niet dat dit paard gelijk bestempeld dient te worden als 'verreden' en ' begin er niet aan'. Ik zou idd zoals hier al is geopperd om er een ervaren ruiter op te zetten. Zou mezelf als testpiloot aanbieden maar Groningen is een beetje ver weg. (heb zelf ook een paard wat redelijk snel omhoog komt).

Een paard wat 1x omhoog komt hoeft per definitie niet gelijk te worden afgeschreven. Zoals ik op de foto zag ziet ze er verder leuk uit, en 1.60 hoeft geen nadeel te zijn. Die van mij is ook maar 1.62. Ik vind de reacties echt best wel negatief! Dit paard heeft nog voldoende kansen, het is tenslotte pas 5.

Ik denk dat je dit paard echt niet voor 1000,00 moet weg doen, ga anders eens aan de slag met een ervaren instructeur, en als je zelf niet meer wil zoek dan iemand die haar er doorheen wil rijden. Zo kun je haar een leukere/betere toekomst geven en doe je jezelf ook niet tekort.

Finesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-12-06 19:35

Ik ben het helemaal eens, ik ben (helaas) een ongeschikte amazone voor haar. Ik heb wel altijd groene pony's gehad, maar die waren allemaal wel zadelmak. Veline zou mijn eerste paardje worden, maar helaas is ze wat klein gebleven en heb ik toch niet de tijd voor haar om haar de wedstrijden in te rijden (ik kan alleen in het weekend rijden, door de week ben ik in Groningen). Achteraf gezien had ik haar nooit aan moeten schaffen, maarja, je kan nu idd moeilijk terugdraaien.

Ik ben op dit moment nog druk zoekende en om me heen aan het vragen, en wil het er ook nog even goed met mijn ouders over hebben. Veline staat namelijk in Sneek, bij mijn ouders thuis. Ik woon zelf in Groningen op kamers, maar misschien verstandiger om mijn profiel even in Sneek te veranderen, omdat ik daar de paarden heb Knipoog Maargoed, het blijft voor de meeste mensen in het hoge noorden. Ik hou jullie op de hoogte!

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 19:58

Tja kwijt kan je haar altijd hoor, via een handelaar. Maar je moet er rekening mee houden dat ze weinig gaat opbrengen als ze niet echt doorgereden is en redelijk ondeugend is met rijden.
Voor een particulier is dit bijna niet te doen, er zijn zoveel brave goede goed gereden paarde te koop, bijna niemand koopt een probleempaard en dan zeker niet voor meer als de handelaar geeft en dat is maximaal 2000 euro als het een leuk paard is.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 21:41

Prachtig paardje! Erg zonde dat je t niet meer aandurft, begrijp t aan de ene kant ook wel hoor Lachen.
Zo te lezen ben je gewoon goed te werk gegaan met t beestje, en heb je niet te veel ervan gevraagt..Wel is t zo: Wanner je bezig gaat met beleren van een jong paard, moet je doorzetten! t Is fout geweest door haar stil te zetten toen ze druk werd, hiermee heeft ze t gewonnen en is ze nu nog meer aan t uitproberen..
Ík zou m naar een prof. iemand brengen zodat t paard goed aangereden wordt, zodat jij er ook lekker op rijden kan. Wel onder begeleiding..
Wanneer je m nu verkoopt krijg je ten eerste niet veel geld ervoor en ten tweede kost t jou weer meer geld door een nieuw paard erbij te kopen..
Zoals ik al zei: gewoon een prof. iemand erop zetten, 2-3 maand en je hebt waarschijnlijk (wanneer t niet iets medisch is) een super paard terug! Want in je profiel lijkt t een echte blikvanger te zijn.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:51

Suzanne F. schreef:
.
Voor een particulier is dit bijna niet te doen, er zijn zoveel brave goede goed gereden paarde te koop,

Dit valt heel erg tegen als je gaat kijken. En als je dan ook nog ziet wat voor prijzen er gevraagd worden Rolleyes
Echt, ik ben wel heel anders tegen de paardenhandel aan gaan kijken. Een leuk goed doorgereden paard is niet te vinden voor normaal geld.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 08:54

Hmm dacht dat dat nog wel meeviel maar ben niet echt op zoek dus kan ook niet zeggen dat het wel zo is. Haha!
Ik weet wel dat ik ook voor weinig nooit een probleempaard zou kopen. Paarden zat, dan liever nog een onbeleerde ofzo als ik niks in mn prijsklasse kan vinden.