Baaldag met mijn hengstje die ondertussen HENGST is geworden

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuhhh

Re: Baaldag met mijn hengstje die ondertussen HENGST is gewo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:35

sherif schreef:

sowieso vind ik het niet echt een slim idee om een hengst (die nu al hengstkeuren vertoont), los mee te nemen..wat nu als als de hengst in kwestie ergens lucht van krijgt er vandoor gaat (wordt wel erg moeilijk vangen zo zonder halster+touw) Bloos

Nou het was een lang bospad met een hoge wal en gaas aan de zijkanten..
de weg was afgezet (waar we moesten oversteken) dus het enigste wat hij had kunnen doen was wat sneller over zijn dan de andere hengst, maar hij kon niet weg lopen.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:37

Marigold schreef:
haha, leuk achteraf, maar ik denk dat je het op dat moment niet zo leuk vond, wel?
komt me wel bekend voor, een lief veulen dat na een tijd ontdekt dat hij hengst is, en groot ect Knipoog
het zal er ook wel aan gelegen hebben dat de boer erbij was, tenminste mijn merrieveulen laat zich altijd pakken, behalve als je er met een paar man gericht op af loopt, dan denkt ze doei!!
haha en dan moet je net de pech hebben dat er shetjes in dat weiland stonden, ja dan is het helemaal aan de gang Knipoog
gelukkig kwam hij in het goede weitje terecht, was vast een opluchting toen het draad dicht zat!
ik zou me er niet al te druk om maken hoor, castreren of niet, het blijft voorlopig gewoon een jong paard, die dus dingetjes ontdekt, en even moet ervaren dat het zo niet mag ect.
je hebt ervaring genoeg met paarden dacht ik, als ik je posts enzo zo'n beetje zie hier en daar.
succes met je boef!

xx

Ja dank je wel.
ik denk ook dat het wel goedkomt hoor.
ik zal er nu wat vaker mee bezig moeten maar dat vind ik helemaal niet erg.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:39

Anzjuhlaa schreef:
Ik ben ook een voorstander van castreren, en op jonge leeftijd. Het verhaal van merrieveulen komt me bekend voor, ik heb het meerdere malen gezien. Ook ik heb paardenhouderij gedaan, en op de meeste stallen waar ik gewerkt heb werden de hengsten die niet geschikt waren voor de fok rond de 1/2 jaar gecastreerd. Ik ben dus 23 jaar, en heb veel ervaring met hangsten. Let wel: goed afgerichte en netje opgevoede hengsten. Met jonge hengsten heb ik totaal geen ervaring, en ga mijn handen er dan ook niet aan vuil maken.
Ik weet wel dat mijn merrie (bijna 2) dit niet bij mij hoefde te proberen! Ze staat in de opfok (kudde met verschillende leeftijden, daar ben ik zowiezo een voorstander van) en terwijl ze op het land staat kan ik alles met haar doen. Halster om doen, zonder touwtje om de hals is geen probleem. Waarvoor doe je het touwtje om de hals?

Als die boer niet met je paard om kan gaan zou ik er heel snel weg gaan. Als ik op school zit, of aan het werk ben zou ik het fijn vinden als ze mijn paard uit de wei kunnen halen, of kunnen vangen bij calamiteiten.

Ik hoop voor jou dat het eenmalig is, en ik begrijp jou keuze wel dat het je droom is om een hengst te hebben. Maar denk eerst aan je eigen veiligheid, en die van anderen. Ik zou namelijk niet zo blij worden als mijn merrie daar in pension staat, en een ongecontroleerde hengst gaat even achter mijn paard aan...

er staan geen merrie's in pension

touwtje heb ik al uitgelegd.. normaal gesproken heb ik dus geen touwtje nodig en kon ik zonder probleem een halstertje op doen.

voor calamiteiten is er hulp zat heb ik ook al uitgelegd, dus graag iets meer lezen voordat je reageert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 13:42

Ik geef mijn visie op jou verhaal daantjuh, en ik zeg hoe ik er over denk. Ik vraag je alleen waarom je het touwtje om de hals doet? Je hoeft niet meteen zo aangebrand te reageren, als je tegen deze kritiek niet tegen kunt moet je geen verhalen op bokt plaatsen. Je weet dat je reacties daarop krijgt die niet in je voordeel spreken. Wat wil je dan horen, hoe stoer je bent dat je een wilde hengst hebt?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 13:44

Bandos schreef:
Wat al mijn voorgangsters aan je schreven is echt goed bedoeld,ze waarschuwen je voor een evt.ongeluk meid.Ja en jouw hengst is nu dus flink aan het puberen,maar wees op je hoede want een hengst is en blijft een hengst!!Als je hem hengst wil houden,zou ik hem zeker veel meer in de hand gaan nemen.Hij moet nu gaan leren dat hij geen loopje met je mag nemen,en gezond respect voor je gaat krijgen.Dit wordt een hele grote knul,en je weet hoe ontzettend sterk ze worden.Ik heb ook ongelukken gezien met hengsten die de eigenaar gingen uit proberen.Dus wees er op bedacht dat jou boef nu echt een hengst is geworden met alle streken die daarbij horen.Kijk zeker uit als er merrie's in de buurt zijn,want de roep der natuur is altijd sterker als jij!!Verder heel veel sterkte met je hengst. Ach gut

Ik weet dat ze het goed bedoelen.
Ik heb zelf op bokt ook vaak geadviseert om te castereren Lachen
Ik ben normaal gesproken ook altijd erg op mijn hoede, maar ja je wilt ff een keer snel, het regende hard, ber had haast en dan maak je een foutje.
Wat mij uiteraard niet weer zal gebeuren.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 14:12

Always and never are two words you should always remember never to use.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 16:57

Anzjuhlaa schreef:
Ik geef mijn visie op jou verhaal daantjuh, en ik zeg hoe ik er over denk. Ik vraag je alleen waarom je het touwtje om de hals doet? Je hoeft niet meteen zo aangebrand te reageren, als je tegen deze kritiek niet tegen kunt moet je geen verhalen op bokt plaatsen. Je weet dat je reacties daarop krijgt die niet in je voordeel spreken. Wat wil je dan horen, hoe stoer je bent dat je een wilde hengst hebt?

het ligt er maar net aan hoe je opvat.
zo was het niet bedoeld.

ik bedoelde gewoon van lees ff terug dan vind je mijn andwoord.
het is ook behoorlijk nutteloos om 10 x het zelfde te typen.
nee ik wil niet stoer zijn met een wilde hengst.

Nogmaals hij is niet wild.. hij is juist super lief en rustig.
OOk dat heb ik al eerder vermeld.

Ik kan best tegen kritiek, maar wel opbouwende kritiek.
20 advies om te casteren heb ik weinig aan aangezien ik zelf daar het probleem niet in zie.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:06

Ander advies dan wat jij je geven omdat dat nu net niet in je straatje past?
Denk dat we dan snel uitgepraat zijn....

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:11

Nee omdat ik het geen goede oplossing vind..
Ik kan het toch ook ergens niet mee eens zijn.
Dus nee het ligt niet in mijn straatje, ik anders met mijn problemen om.
Ik zou zelf ander advies geven.

Tja, niet iedereen denkt het zelfde.
Daar ga ik mij niet voor excuseren.

Ik heb uitgelegd waarom ik dat niet goed vind.
Maar dat past niet in jou straatje, toch??

Dus ja dan zijn we snel uitgepraat..
Het enigste advies wat jullie mij geven is casteren, ondanks dat het een super lief dier is en jullie mij en hem niet eens een kans geven om te laten zien dat we het kunnen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:16

Die oplossieng iesse siempel: BALLEN ER AF!

Simpel nietwaar? Geen gezeur meer, maar een fijn paard. Dat je dit niet wilt horen vind ik eerlijk gezegd verontrustend....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:19

daantjuhhh schreef:
Het enigste advies wat jullie mij geven is casteren, ondanks dat het een super lief dier is en jullie mij en hem niet eens een kans geven om te laten zien dat we het kunnen.

Aha, nu komt de aap uit de mouw. Er is wel degelijk een ego in het spel: de ego van het baasje....
Case closed zou ik zo zeggen, hier ben ik klaar mee.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:19

Maar ik heb nu ook een fijn paard!
er zijn meerdere oplossingen hoor
ik hoef het niet meteen bij het minste geringste op te geven.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:20

daantjuhhh schreef:

Ja Yep, wat ik al vermoedde. Mega - ego....

tipje: niet ieder gevecht is het waard om uitgevochten te worden...

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:23

daantjuhhh schreef:

Als je het dan allemaal zooooo goed weet.... waarom VRAAG je hier dan om advies???

beetje vreemd niet?

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:23

Ik zal er even wat meer bij vertellen.

Mijn ruin is 2 jaar geleden overleden doordat hij bij een hengst in de wei stond.
die heeft hem gedekt omdat hij onder moest doen voor hem waardoor hij een inwendige bloeding heeft.
dit paard is van mij en mijn vader, hij heeft daar een perfecte plek, daar gaat hij niet weg voordat hij 3 is.
dus dan liever hensgt.

Het is een LIEF paard begrijp dat nou eens.
elk jong paard heeft wel eens een dagje dat ie pubert.
moeten we dan alle hengsten maar castereren??

zou je een hensgetn houder adviseren om zijn hengst te castereren als hij een dagje het halster niet opwil?

zou jij mijn voormalige werkgever adviseren om te casteren als een hensgt een dagje niet meewerkt terwijl je weet dat ze meerdere moeilijke hensgten heeft opgevoed tot lieve paarden???

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:24

Barmat schreef:
daantjuhhh schreef:

Als je het dan allemaal zooooo goed weet.... waarom VRAAG je hier dan om advies???

beetje vreemd niet?

Ik heb nergens om gevraagd.
Het was een soort verslag van de dag op het verkeerde plekje!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:25

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:

Ja Yep, wat ik al vermoedde. Mega - ego....

tipje: niet ieder gevecht is het waard om uitgevochten te worden...

Ik heb geen gevecht met mijn paard!!!

Een verkeerde start op een mega grote weide..
Ja duhhh logisch dat het niet lukte, maar bij een merrie of ruin was het waarschijnlijk ook niet gelukt met z'n start!

En je kent mij absoluut niet dat is wel duidelijk als je vind dat ik een groot ego heb.
Ik ben eindelijk een beetje zelfverzekerd van mijzelf..
Ik heb bijvoorbeeld 5 jaar geleden een jong paard afgeslaan omdat ik dacht dat ik er niet aan toe was terwijl ik er volgens lesgeefster en meerdere onafhankelijke mensen wel aan toe was.
Ik was juist het persoontje met faal angst.
Daar ben ik van af!
Laatst bijgewerkt door daantjuhhh op 12-12-06 17:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:26

Je vergeet er alleen bij te vertellen dat hengstenhouders PROFESSIONALS zijn...

Jij was dat toch niet, als ik het goed heb????

Profs weten waar ze mee bezig zijn... jij niet aangezien je hier met vragen komt??? Of zie ik het te zwart - wit?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:26

Ik adviseer iedereen die zijn hengst geen goedgekeurde dekhengst kan laten zijn vroeg te laten castreren

Ow verslag van de de ag op omgang...ja ja

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:30

runningkawa schreef:
Ik adviseer iedereen die zijn hengst geen goedgekeurde dekhengst kan laten zijn vroeg te laten castreren

Ow verslag van de de ag op omgang...ja ja

Nou sorry..

Ik heb er echt een verslagje van gemaakt.
Weet je het maakt me niet meer uit wat jullie zeggen.
Jullie hebben allemaal 1 advies,, er bestaat geen middenweg of een andere weg.
Nee casteren is de enigste oplossing.

Ik laat het in dit topic hier verder maar bij.
Ik laat jullie wel een keer een topic zien met bewijzen dat het mij gelukt is.

En nee, ik ben geen prof meer, ben wel geadviseert door een prof en daar heb ik ook gewerkt.
Die weet echt wel wat ik kan anders had zij mij nooit zolang haar bedrijf aan mij uit besteed.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:30

daantjuhhh schreef:
zou je een hensgetn houder adviseren om zijn hengst te castereren als hij een dagje het halster niet opwil?

zou jij mijn voormalige werkgever adviseren om te casteren als een hensgt een dagje niet meewerkt terwijl je weet dat ze meerdere moeilijke hensgten heeft opgevoed tot lieve paarden???

Ik adviseer iedereen om een hengst te castreren die niet voor de dekkingen gebruikt gaat worden.
Candidaten voor de dekdienst worden doorgaans toch anders behandeld dan bij een boer op een landje, die gaan in grote kuddes met soortgenoten, en daar wordt doorgaans toch anders en professioneel mee omgegaan. Eventuele problemen meteen aangepakt, en niet mee geklungeld, ook al is het maar een keertje.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-06 17:31

Cassidy schreef:
daantjuhhh schreef:

Ik adviseer iedereen om een hengst te castreren die niet voor de dekkingen gebruikt gaat worden.
Candidaten voor de dekdienst worden doorgaans toch anders behandeld dan bij een boer op een landje, die gaan in grote kuddes met soortgenoten, en daar wordt doorgaans toch anders en professioneel mee omgegaan. Eventuele problemen meteen aangepakt, en niet mee geklungeld, ook al is het maar een keertje.

Oke nou dan is mijn voormaligwerkgever ook geen prof!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:31

daantjuhhh schreef:
Ik laat het in dit topic hier verder maar bij.
Ik laat jullie wel een keer een topic zien met bewijzen dat het mij gelukt is.

En nee, ik ben geen prof meer, ben wel geadviseert door een prof en daar heb ik ook gewerkt.
Die weet echt wel wat ik kan anders had zij mij nooit zolang haar bedrijf aan mij uit besteed.

Geen mega ego, maar een giga ego....

En die prof kon best weleens haar bedrijf aan je uitbesteed hebben omdat je goedkoop was, en je het beste was wat er op dat moment aanwezig was. Daar al eens aan gedacht?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:32

Idd cassidy

En ja, ik ke een paar hengstenhouders en deze adviseren allemaal castratie bij de gewone paarden mensen zoals jij en ik.
Die weten waar een hengst tot in staat kan zijn.
En dan moet je van erg goede huize komen dat goed te laten gaan.

Kijk maar eens op een hengstenshow/ keuring hoeveel moeite de profs daar soms zelfs hebben 600 kg hormoon in toom te houden

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:32

daantjuhhh schreef:
Oke nou dan is mijn voormaligwerkgever ook geen prof!

Dat denk ik ook niet Haha!
Waarom ben jij geen prof meer? Lukte het niet?