cijfer voor de verzorging

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

Re: cijfer voor de verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-06 19:56

Alane schreef:
Jij schreef:
Citaat:
In principe draagt iedereen blauw of zwart

waarop ik dus schreef dat dus geen principe is (had de zin inderdaad een beetje krom geformuleerd Bloos!)
Omdat inprincipe iedereen een verenigingstenue draagt, dat kan in jouw kring/regio mischien wel hoofdzakelijk blauw of zwart zijn, maar is wel het verenigingstenue.

de 2 quotes die ik aanhaal staan in die volgorde in het reglement.

Ik ken in de omtrek hier maar 1 vereniging die een verenigingstenue heeft, grijs. Bij de pony's zie je wel bodywarmers, maar dat is weer wat anders dan jasjes.
Bij de andere verenigingen is een ieder vrij om met een zwart of donkerblauw jasje te staren.

Jouw quotes staan inderdaad in het reglement, maar jij trekt ze door ze uit het reglement te knippen uit hun verband.

Artikel 143 Kledingvoorschriften schreef:

Correcte kleding is verplicht voor officials en deelnemers die zich binnen de - al dan niet afgesloten - ruimte van het wedstrijdterrein/de wedstrijdaccommodatie bevinden, terwijl deze regel ook van toepassing is op de voorlezer van de deelnemer.

Indien een ruiter/amazone niet in de juiste kleding of harnachement de ring betreedt, moet dit onmiddellijk hersteld worden. De jury dient deze onregelmatigheid te beoordelen als een vergissing in de proef en de proef dient opnieuw begonnen te worden in de voorgeschreven kleding. Als de deelnemer de kleding niet kan corrigeren, mag de jury het opnieuw beginnen van de proef niet toestaan en volgt uitsluiting.
Wanneer de jury verzuimd heeft in te grijpen voor de inzet van het 3e onderdeel, mag de combinatie de proef verder uitrijden zonder consequentie voor de beoordeling, echter met het aanrekenen van een vergissing op deze overtreding. Zou dit de 3e vergissing zijn, dan volgt alsnog uitsluiting.

Tenzij het verenigingstenue wordt gedragen dienen deelnemers in de ring te verschijnen, gekleed in:
- een zwarte of donkerblauwe rij-jas,

- bij voorkeur een wit, beige of geel overhemd of -dressuurblouse,
- een witte, beige of gele rijbroek,
- een bijpassende witte of gele plastron of stropdas,
- een paar handschoenen,
- een paar zwarte of donkerblauwe rijlaarzen, al dan niet voorzien van bruine kappen of zwarte jodphurlaarsjes in combinatie met gelijkkleurige, gladleren chaps.
- een zwarte of donkerblauwe veiligheidscap/-helm. Het is uitsluitend bij de paarden in de klasse Z1 en hoger toegestaan een dressuurhoed of bolhoed te dragen.

De combinatie van beugel en rijlaars dient zodanig te zijn dat in geval van nood de voet de beugel ongehinderd kan verlaten.

Vanaf de Lichte Tour wordt in beginsel uitgegaan van de verplichting tot het dragen van een zwarte of donkerblauwe rijrok. De Junioren en Young Riders mogen naar keuze in rij-jas of rijrok rijden.
In bepaalde situaties kan hiervan worden afgeweken.
Op internationale wedstrijden onder de reglementen van de FEI zijn uitsluitend zwarte rijlaarzen toegestaan.
Als om veiligheidsredenen een ruiter een goedgekeurd beschermend ruiterhoofddeksel wil dragen, dan is dit toegestaan.
Het dragen van kleuren(banden) op boorden en kragen, inclusief de nationale kleuren, is aan strikte regels gebonden en alleen bij de FEI geregistreerde kleuren mogen worden gedragen.
Voor nadere, meer gedetailleerde informatie over het bovenstaande, wordt verwezen naar het Algemeen Wedstrijdreglement van de KNHS, de Algemene Regels van de FEI en het FEI- reglement Dressuur.

Leden van verenigingen waar een verenigingstenue is ingesteld, zijn gehouden in dat tenue aan de wedstrijden deel te nemen, behoudens indien zij starten in de klassen Z1 of Z2. In lagere klassen is een hoedje als onderdeel van het verenigingstenue niet toegestaan.
Het toezicht op de naleving van de regels m.b.t. het verenigingstenue is géén verantwoordelijkheid voor de jury.

Het rijden met handschoenen is, wanneer in een rij-jas gereden wordt, - ongeacht de kleur - zowel voor paarden- als voor ponyruiters, verplicht, ook indien het verenigingstenue wordt gedragen.
Militairen, leden van de Koninklijke Marechaussee en politiefunctionarissen mogen het voorgeschreven ruitertenue of hun uniform dragen. Ook hier geldt de verplichting voor het dragen van een veiligheidscap/ helm t/m de klasse M2.
Het is toegestaan om met een bodyprotector te rijden tijdens de wedstrijd. De bodyprotector mag boven of onder het wedstrijdtenue gedragen worden.
Het staat iedere ruiter/amazone vrij op het losrijterrein de plastron en de rijjas/rijrok uit te laten. Het dragen van een hoofddeksel, zoals deze in de wedstrijdring wordt gedragen, is verplicht.
Uitsluitend in het geval van extreme zomerse temperaturen (> 30º Celsius) kan de afgevaardigde beslissen, dat de rij-jas tijdens de proef mag worden uitgelaten, behalve bij kampioenschappen. Maakt men hiervan gebruik, dan dient gereden te worden in een wit, beige of geel overhemd of –dressuurblouse (met korte of lange mouwen).
In het geval van zeer slecht weer kan het dragen van een regenjas tijdens de proef door de afgevaardigde worden toegestaan.

Een deelnemer, die geen correcte kleding draagt of van wie de voorlezer niet correct gekleed is, kan - ter beoordeling van de (voorzitter van de) jury - toestemming tot het starten worden geweigerd.

Het schuin gedrukte gaat duidelijk over het verenigingstenue. Het is dus niet de taak van de jury om toe te zien of iemand van vereniging X waar groen het tenue is ook daadwerkelijk in het groen start en of iemand van vereniging Y, waar grijs het clubtenue is ook daadwerkelijk in het grijs starten en niet in zwart of donkerblauw.

Het vet gedrukte geeft aan dat ik iemand die in het grijs, krijtstreep oid start wel mijn verantwoordelijkheid is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-12-06 20:00

Ik heb ook meestal een 7 of 8, en dat met een blauw op maat gemaakt rijjasje. Of ik nu met een zwart standaardjasje (mijn slechtweerjasje, eentje van 35 euro) met veel te korte mouwen voor mijn lange armen, of met mijn op maat gemaakt jasje van cashmirwol start, ik heb gewoon dezelfde punten op verzorging.
Ga je navragen wat netter kan, dan hebben ze daar geen antwoord op. Maar een 10 willen ze ook niet geven.
Verzorging is dus een beetje een apart onderdeel van de proef. Wel makkelijk, een 7 haal je eigenlijk altijd wel. Kun je weer ergens anders een 5 op scoren. Maar eigenlijk vind ik dat je gewoon een 10 moet kunnen halen. En dat krijg je nooit.

Toen ik nog een effen zwart paard reed kreeg ik wel geregeld een 9.

marquez1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-06 07:43

germie schreef:
Ik heb ook meestal een 7 of 8, en dat met een blauw op maat gemaakt rijjasje. Of ik nu met een zwart standaardjasje (mijn slechtweerjasje, eentje van 35 euro) met veel te korte mouwen voor mijn lange armen, of met mijn op maat gemaakt jasje van cashmirwol start, ik heb gewoon dezelfde punten op verzorging.
Ga je navragen wat netter kan, dan hebben ze daar geen antwoord op. Maar een 10 willen ze ook niet geven.
Verzorging is dus een beetje een apart onderdeel van de proef. Wel makkelijk, een 7 haal je eigenlijk altijd wel. Kun je weer ergens anders een 5 op scoren. Maar eigenlijk vind ik dat je gewoon een 10 moet kunnen halen. En dat krijg je nooit.

Toen ik nog een effen zwart paard reed kreeg ik wel geregeld een 9.

Nou precies dat bedoel ik. Een oefening kun je ook uitvoeren voor een 9, dat komt niet vaak voor maar toch het is mogelijk. Maar je hoort eigenlijk nooit dat er een 9 voor de verzorging wordt gegeven, dat is imo een beetje krom. Maargoed misscien moeten we dan maar gewoon gaan springen Sigaar .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 08:46

Ik hoor en zie regelmatig een 9 voor de verzorging

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 09:56

Alane schreef:

Vaak is dat alleen bij super nette en glimmende schimmels. In ieder geval bij de paardensectie.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:30

Wij hebben een vos en een bruine.. de vos, pony, scoort wel eens een 9.. maar zie het ook bij anderen. en 1 X een 5 Verward tegenover 2 X 8 van de andere juryleden in eenzelfde proef (was een finale, eerder op de dag had ze bij die jury nog een 8 gescoort, pony heeft een uurtje op de trailer moeten staan en was nog net zo schoon als bij die eerdere proef.)
de bruine heeft op de protocollen alleen nog maar 8-en voor de verzorging.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:38

Ja pony's dus. Das dus precies wat ik zeg

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 11:41

Onze pony... maar kom ook op paardenconcoursen en zie/hoor daar toch ook regelmatig een 9.
Onze bruine is nog maar 3 of 4 X meegeweest.

Colt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:25

Ik start met mijn pony tussen de paarden, heb wel eens een 7 gehad, ook wel eens een 9, maar meestal een 8.
Mijn pony en ik zien er altijd hetzelfde uit, ik doe altijd hetzelfde aan de verzorging

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 15:40

oosterhoff schreef:
Alane schreef:

Vaak is dat alleen bij super nette en glimmende schimmels. In ieder geval bij de paardensectie.

Ik heb zelf wel eens een 10 gehad voor verzorging.
Als ik jureer geef ik ook wel eens een 9, en dat is niet alleen voor glimmende schimmels. Bovendien heb ik niet zo vaak schimmels in de baan...

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-06 18:26

en waarom wordt die 9 dan gegeven? Daar is vaak geen pijl op te trekken. Dat is het probleem

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:12

Dat is helemaal geen probleem...
Je hebt te maken met verschillende factoren
1: de mens die beslist = persoonlijke willekeur van de jury
2: je eigen insteling
3: som van 1 + 2

Ooit heb ik eens examen gedaan, de examinator vroeg me welk cijfer ik mezelf toedichte.... een 9.. zijn antwoord: 10 is voor onze lieve Heer, 9 voor een examinator een 8 voor een goede leerling... ik kreeg dus een 8.
Ik solliciteerde, en kwam met mijn 8 op de cijferlijst... een 10 is niet meer voldoende als een 9, 8, 7 ,6..... met al die cijfers ben je geslaagd, en met een 10 ben je niet meer geslaagd dan met een 8.
Zeker kun je er geen pijl op trekken, of je nu een 7, 8 of 9 krijgt.. het is niet vast te leggen, net zo min het cijfer dat je krijgt voor effect van de hulpen, stap, draf, galop of alle onderdelen.. jurysport is een willekeur sport.
Als mijn dochter een nette proef neerzet, dan wordt het besproken, wat heeft zij gevoeld wat heb ik gezien.. en wat zag de jury.. voelde de middengalop goed, en zag er goed uit en het cijfer is een 5... dan kijken we wat de volgende jury vind op de volgende proef.. niets meer en niets minder
een proef is een toetsing van je eigen kunnen, zekers is de verzorging daar een onderdeel van, twijfel je aan het oordeel, dan twijfel je aan je eigenkunde vwb het concours klaarmaken van je paard en jezelf... oog voor detail zou je moeten krijgen Haha!
zeer lang verhaal maar hoop dat mijn kijk zo duidelijk is.

11a11

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 00:16

ik heb meesten 8en maar heb ook 2keer een 9 gehad.
ik denk dat het ook een beetje licht aan de jury ze hebben toch allemaal een andere smaak

geertje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-06 09:48

hoi.
ik heb zondag net wedstrijd gehad, en ik heb ook al een paar keer een negen gehad voor de verzorging. omgeving groningen.
en ik rijd met een fries, alleen maar de manen in een hengsten vlecht. het is precies wat de jury wil zien, na mij kwam ook een fries, en die had een 7 voor verzorging.
nou ja ik maak me dr niet zo druk om.

groetjes monique en geertje

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-06 22:33

oosterhoff schreef:
en waarom wordt die 9 dan gegeven? Daar is vaak geen pijl op te trekken. Dat is het probleem

Die 9 scoor je bij mij makkelijk...
Als de ruiter/amazone er keurig uitziet (dus schone rijlaarzen, schone rijbroek, net jasje of clubtrui, haar opgestoken zonder losse pieken, handschoentjes), gepoetst harnachement (en dan liever geen bruin hoofdstel met een zwart zadel, maar alles in dezelfde kleur), schoon paard (ingevlochten, liefst manen, voorpluk en staart, indien witte benen dan moeten deze natuurlijk gewassen zijn), paard in normale conditie (zeker niet te dik of te mager) en ijzers of hoeven die verzorgd zijn.

Dancertjje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-06 09:08

Meestal geef een jury standaar een 7 of een 8 vaak niet hoger of lager. Ach gut

Pasha

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-06 20:20

Hier is het ook altijd een 7 of een 8

Was dan ook behoorlijk verbaast dan ik Zondag een 9 had voor de verzorging...Haha!

mikeeloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-12-06 17:39

de ene jury geeft standaart een 8, de ander standaart een 7..
't is maar een questie van geluk!

groetjes Lysanne

San_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-12-06 12:36

Ik heb een keer een 7 voor de verzorging gehad, en dan 179 punten.

Idd, de ene geef een 8, de ander een 7. Knipoog
Ik schrijf veel, maar heb nog nooit een jury gehad die bij de een een 7 en bij de ander een 8 gaf.

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 15:56

ik kreeg op mijn eerste wedstrijd een 6...ben 2 uur lang aan het wassen en ontklitten geweest met de manen van mijn Tinker.
volgens het stamboek mag er niet getoiletteerd of gevlochten worden, dus had ik ze los, maar ik had wel een punt lager dan de andere deelnemers, die hadden een 7. En dat terwijl in het proevenboekje staat dat stamboekregels voor de voorkeursregels voor toiletteren gaan!
Opmerking op het protocol; "ik zie liever een hengstenvlecht"...

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-12-06 16:00

beantsje schreef:
ik kreeg op mijn eerste wedstrijd een 6...ben 2 uur lang aan het wassen en ontklitten geweest met de manen van mijn Tinker.
volgens het stamboek mag er niet getoiletteerd of gevlochten worden, dus had ik ze los, maar ik had wel een punt lager dan de andere deelnemers, die hadden een 7. En dat terwijl in het proevenboekje staat dat stamboekregels voor de voorkeursregels voor toiletteren gaan!
Opmerking op het protocol; "ik zie liever een hengstenvlecht".
..

Met een hengstevlecht kan de jury de halshouding beter zien dan met een bos lange manen.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 22:52

en de wapperende manen kunnen ook een verstoord beeld geven over het geheel Knipoog

Mijn instructrice heeft bv ook liever dat ze gevlochten zijn en ziet trouwens ook een lange voorpluk die over de ogen hangt liever gevlochten/ in een staartje --> want dan kan ze t beter zien/ beoordelen Ja

Vind het persoonlijk ook gewoon netter tijdens een officiële wedstrijd Ja --> bovendien heeft de rest ook de moeite gedaan om te vlechten Knipoog --> en oké t wassen enzo duurt wel veel langer dan bij de meeste andere paarden (had ik maar geen bonte moeten kopen Clown ) ... een hengstenvlecht gaat weer sneller dan knotjes (bij mij tenminste Knipoog )

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-07 23:17

Mijn dochter vandaag wederom een 9 voor de verzorging Haha!

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 09:02

Nou dat gedoe met het kleur van het jasje is nu wel duidelijk toch? KarinvdM heeft gewoon gelijk! Ik heb afgelopen jaar op de outdoorkampioenschappen ook een deelnemer geweigerd in de ring, zij had een grijs jasje aan en kwam net uit de springring. Zij was het er niet mee eens en stapte naar de fereratievertegenwoordiger, die houdt zich natuurlijk ook aan de reglementen en dus mocht ze niet starten in dat grijze jasje (was in dit geval ook geen clubtenue).
Verder over de verzorging, ik vind het persoonlijk onzin dat een jury hier een lager punt voor geeft omdat ze dan misschien op een winstpunt uitkomen, het is gewoon 1 onderdeel van de 30 en moet beoordeeld worden zoals alle andere onderdelen.
Ik geef standaard een 8 voor de verzorging, maar als er niet netjes is gewassen of gevlochten of het haar van de dames wappert lekker uit de cap, dan gaat het cijfer echt wel naar beneden! Verder heb ik samen met een collega jury afgelopen zomer een keer 10'en gegeven voor de verzorging, het was zo vreselijk heet en alle deelnemers hadden zich uitgesloofd, dat hebben we toen beloond met een 10, werd trouwens zeer gewaardeerd!.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-07 12:24

En wat nu als zwart het verenigingstenue is en de deelnemer draagt blauw?