De Zweep?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

DancylOver

Re: De Zweep?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:49

Ik rij de laatste tijd niet meer met zweep want zonder zweep gaat ze gwn niet naar voor gwn stil staan Clown Maar nu rij ik zonder omdat ik er ook zonder zweep moet kunnen rijden .. Knipoog

Myrkvi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-06 17:51

mickey1989 schreef:
gipsyboy schreef:
ik vind als je met zweep en/of sporen rijd dan kan je niet rijden.

Waarom niet?
Sommige paarden hebben nou eenmaal een corrigerende tik nodig! Dat houdt helemaal niet in dat je je paard gelijk naar de fillistijnen slaat hoor. Sporen zijn er ook niet om te prikken, maar om je hulpen te verfijnen. Tip: Ga eerst eens na waarvoor iets dient voordat je je hiermee inlaat.

gipsyboy schreef:
en ff de foute dingen moet je niet straffen dan word die bang dat moet je gewoon negeren en de goeie dingen belonen.
dan is het je beste vriend die er is.

Je kunt je paard wel constant blijven negeren, maar als je aan het rijden bent in de bak, en je paard loopt te bokken en weet ik veel wat, laat je hem dan gewoon doorbokken totdat hij stopt?
Ik weet niet hoor.. Rolleyes

ik ben het met Mickey1989 eens.. als je je paard gaat nergeren als hij/zij iets fout doet.. word het op een gegeven moment alleen maar erger.. Rolleyes

riete

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 16:59

meestal rij ik met een zweep, maar ik gebruik hem praktisch nooit. het is al genoeg dat ze uit haar ooghoeken ziet dat er een zweep is.

_SteR_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:01

Ik gebruik nooit een zweep. Is niet nodig bij een paard wat érg graag loopt Pling

IloveHaffies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:13

Ik gebruik alleen mijn zweep als mn pony heeel erg vervelend iss! Maar ick probeer het zo weinig mogelijk want het is toch ook wel zielig, vind je niet?

PaardenBit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-06 17:19

ik vind het niet zielig zolang je geen misbruik er van maakt en ik zou hem aleen gebruiken als het paard niet reageerd op me been

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-06 20:35

Wat ik interessant vind is dat vrijwel iedereen hier de zweep ziet als een corrigerend middel: voor als het paard dwars is, niet voorwaarts genoeg is ed. Er is zelfs iemand die (zeer onterecht in mijn ogen) een zweep (en sporen) puur als slecht rijden van de ruiter ziet, die deze middelen nodig heeft om een paard te dwingen te doen hij/zij wil.

Zoals iemand al zei over sporen, vind ik dat ook de zweep een hulpmiddel is voor het verfijnen van de beenhulp, maar ook als een verlengstuk van je lichaam. Plekken waar je normaal niet bij kunt komen kan je wel met de zweep aanraken. Een schouder bijvoorbeeld waar je paard over wegloopt als hij iets engs ziet langs de weg. Een kriebel bij de kont of een achterbeen om het paard eraan te herinneren dat hij dat deel van zijn lichaam ook kan gebruiken. Mijn paard is heel voorwaarts, werkt graag, ook in de bak, kan ik alleen straffen met stem (heeft een verleden) in de zeldzame gevallen dat dat nodig is en tòch rijd ik altijd met zweep. Zowel met het bakwerk als buiten. Omdat het voor mij een hulpmiddel is om extra aanwijzingen te kunnen geven, niet slechts om te corrigeren of voorwaarts te krijgen.

Ik ben ook benieuwd waarom dat vaak wel zo gezien wordt. Ideeen iemand ? Knipoog