Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenrit?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

margaretha1

Re: Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenr

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:53

antitoilet schreef:
MIjn haflinger gooit dan ook haar hoofd omhoog

Misschien is een martingaal een oplossing?? Maar dan alleen voor het hoofd omhooggooien dan.......
In de periode dat mijn paard ook regelmatig niet verder wilde en daarbij ook haar hoofd omhoog gooide, heb ik een poosje met martingaal gereden, had ik tenminste 1 probleem minder...... Haha!

Kelloriejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 21:56

In de achteruit versnelling verder gaan Haha!
hihi nee geintje Tong uitsteken

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-12-06 18:24

heb ik ook al aan gedacht om er een martingaal aan te zetten, ben alleen best wel tegen die dingen. Maar voor deze keer zou ik er wel eentje willen gebruiken, maar ja de eigenaar is er heeeeel erg op tegen.

passiepeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 18:33

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn al wat oudere pony toen hij was verhuist naar een nieuwe stal waar het hem zo goed beviel dat hij er gewoon niet meer weg wilde.
Toen ben ik een hele tijd samen met iemand die mee fietste naar buiten gegaan en toen was er niks aan de hand, (ja zo af en toe een bokje) zo langzamerhand ging het steets beter en nu kan ik waarneer ik maar wil erop uit en heerlijk ook in me eentje buitenrijden zonder afhankelijk te zijn van een ander:)

margaretha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:09

laura1705 schreef:
heb ik ook al aan gedacht om er een martingaal aan te zetten, ben alleen best wel tegen die dingen. Maar voor deze keer zou ik er wel eentje willen gebruiken, maar ja de eigenaar is er heeeeel erg op tegen.

Als je 'm zo zet dat hij alleen inwerkt als je paard zijn hoofd omhoog gooit, is er toch helemaal niets mis mee???? Dan doet de martingaal niks (verkeerds).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:12

af stappen verder lopen en paard laten staan Vingers aflikken

nee hoor !!!
ge woon afstapen en een klein stukje loopen met hem aan de hand en dan wee op stappen

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 20:41

Dat lijkt me echt vervelend. Als een paard bang is, kun je daar nog aan werken. Als hij echt niet wil... Tsja, je kunt proberen het zo leuk mogelijk voor hem te maken, om hem er zo van te overtuigen dat het écht wel leuk is om buiten te gaan rijden, maar dat valt ook niet altijd mee.

Als het echt eigenwijsheid is, zou ik er ook niet zo snel alleen mee naar buiten proberen te gaan; dat levert toch wel gevaarlijke situaties op. Ik zou dan zéker iemand op de fiets erbij willen hebben. Natuurlijk kan die ook niet veel doen als er echt wat gebeurt, maar eventueel kan ze hem dan even vastpakken ofzo. Als dat op een gegeven moment goed gaat en hij probeert het niet meer steeds, kun je misschien een stapje verder gaan. Nou ja, wat Passiepeer ook al zegt dus eigenlijk. Lachen

Als je echt zeker weet dat hij 'alleen maar' eigenwijs is, kun je misschien ook nog extra oefeningen met hem doen waardoor hij jou meer als leider gaat accepteren? Zou grondwerk misschien helpen, of oefeningen in de bak (bijv over 'enge' zeilen heen stappen, over plankjes, tussen pionnen door, etc.)? Als hij doorheeft dat hij echt naar jou moet luisteren, ook al heeft hij vandaag misschien minder zin dan gisteren, dan is hij misschien minder geneigd om steeds te proberen of hij het misschien voor elkaar krijgt om terug naar huis te gaan. Je moet hem in elk geval niet zijn zin geven, maar ja, dat had je geloof ik zelf ook al door. Knipoog

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:05

Ik heb er ook last van. Al ga ik niet alleen naar buiten.. Wij gaan met zijn tweeën maar allebei willen ze net voorop lopen.. Uiteindelijk is het ons wel gelukt maar het is erg vervelend om steeds stil te staan.

Wij weten dat onze paarden niet bang zijn, met een ander paard erbij lopen ze er gewoon langs, ook zijn ze allebei al heel vaak overal waar wij rijden geweest.
Mijn paard gaat dan ook achteruit lopen, heb haar een tik op haar kont gegeven, nog steeds achteruit lopen, weer een tik en dat net zolang tot ze wist dat ze NIET achter uit mocht..
Nou dan gaan we om draaien, been erin, nog verder omdraaien, tik. Nou toen maar vooruit Haha!

Veel succes, ik weet hoe vervelend het is!

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 18:43

dank jullie wel allemaal voor de fijne reacties!!!
Ik wil inderdaad ook meer grondwerk gaan doen, maar in de wei lukt niet want dan is het: eten Clown en onze `paddock` is geen zand maar blubber..
Dus daar moet ik nog een oplossing voor zoeken, want je moet wel plek hebben Knipoog
Maar het was juist zo dat er altijd iemand meeging, en dat de 1e keer toen ik het ging proberen dat ze ook al ging irriteren. En dat terwijl ik misschien net 1 km gereden had?? hoogstens.. ..
en dat stukje lopen/rijden we zeker elke week..
Dus ja... angst hoeft het niet te zijn...
gelukkig reed wel mn broertje 15 meter achter me mee, zonder dat onze pony het wist...
Eerst dacht ik dat de rottigheid kwam doordat we voor het eerst gingen, maar ze doet nu hetzelfde als alleen iemand op de fiets meegaat.
met een andere pony gaat het beter.. omdat dat ook leuker/interesanter is misschien???
Toch ben ik bijna altijd vrolijk op buitenrit en probeer ik het echt wel interesant te houden....
Ik laat d`r ook wel werken onder het rijden, niet teveel, maar wel dat ze er zoveel mogelijk met dr aandacht bij is..

maar goed, ik ga meer grondwerk doen om onze band te verbeteren en het vertrouwen in elkaar....

Als iemand nog tips heeft, graag natuurlijk Knipoog

* ik heb het net zoals Laura niet zo op martingaals, maar als ze los hangen is het idd niet zo`n probleem maar probeer het eerst zo op te lossen door grondwerk enz....
Bedankt !!!!!!!!

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 19:47

Ik heb ook hetzelfde probleem, en ik 'sukkel' er nog steeds mee.
De eerste buitenrit ging super, nergens last van. Welliswaar wel kijkerig, maar ze ging braaf overal langs.

De mijne wil ook niet graag van huis weg.
Het is dus niet dat ze niet ergens langs durft, op de terugweg durf ik er 1000 euro op te verwedden dat ze hooguit maar 1 keer schrikt. Maar op de heenweg lijkt het of de wereld een hel is geworden
Met rijden kan het ook zo'n drol zijn dat ze van dingen gaat schrikken om onder het werk uit te komen (zo van: heej das makkelijk als ik dit doe dan hoef ik niet te werken).

Naja, vanalles geprobeerd: achterwaarts, stilstaan tot ik een ons weeg. Het heeft niet veel nut gehad.
Ik kan ook niet 'alles' proberen omdat ik ook met ander verkeer zit. (Ben bang dat een nachtelijke buitenrit de eigenaar van het paard niet zo'n succes vindt Tong uitsteken )

Eerst had ik vooral veel beloont, dat hielp niet echt. Resulteerde nog iedere keer in omdraaien/staken.
Daarna dacht ik, naja niet goedschiks: dan maar een keer een zweepje erbij. Hielp ook niks.

Uiteindelijk is het resultaat dat het paard niet meer naar de hulp luistert, ik belande bijv. in de sloot met het paard.
(trouwens een hele ondiepe).
Nadat ze 3x in de sloot was beland dacht ze van: tsjah das ook niet alles, dan toch maar verder.

Helaas durf ik dat verder nergens aan, omdat er:
- of pikkeldraad achter zit
- of een diepe(re) sloot is
- of je niet weet wat er in de sloot voor troep ligt enz....
(Helaas dus qua (weg) omstandigheden niet echt gunstig)

Naja... dit resulteert uiteindelijk dat ik op de heenweg altijd naast het paard loop.
Ik maak(te) sowiezo altijd 1x in de week een lekkere wandeling met haar.
Dan is er nooit wat aan hand, net een hond die suf achter je aan loopt.
Aan de hand vertrouwd ze me dus volledig, geen twijfel mogelijk.

Het is puur dat ze het onder de man niet wil/durft/kan...
En de oplossing daarvoor heb ik dus nog niet gevonden. Goedschiks niet en kwaadschiks niet.
Terwijl het op de terugweg nooit ouweho*ren is en dan zit ik er wel op.

Of er een ander paard bij is maakt trouwens niets uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:02

mirkip schreef:
Het is dus niet dat ze niet ergens langs durft, op de terugweg durf ik er 1000 euro op te verwedden dat ze hooguit maar 1 keer schrikt. Maar op de heenweg lijkt het of de wereld een hel is geworden
Met rijden kan het ook zo'n drol zijn dat ze van dingen gaat schrikken om onder het werk uit te komen (zo van: heej das makkelijk als ik dit doe dan hoef ik niet te werken).

Wat dit laatste betreft: zolang je dit blijft denken (dat je paard zo denkt en doet), zul je het 'probleem' blijven houden.
Neem je paard serieus, begrijp haar en respecteer haar. Tover een liefdevolle glimlach op je gezicht wanneer ze ergens van schrikt.
En verder lijkt mij grondwerk heel erg goed voor jou en je paard. Terug naar de basis, aan jullie relatie werken en begrip en vertrouwen opbouwen.

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:09

die van mij doet dit ook. ze gaat alleen achteruitlopen op het moment dat ik haar dan voorwaarts probeer te laten gaan. het maakt niet uit of dit dan met stem of beenhulpen geprobeerd wordt. ze loopt ook rustig achteruit de sloot in. daarbij als ik heel ver ga met beenhulpen komt ze omhoog van voren of achteren (en dan is ze bijna niet uit te zitten, dus dit betekent vaak dat je eraf ligt) ik heb het eigenlijk opgegeven, misschien iemand ook voor mij tips????

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:36

Heb je al geprobeerd om stil te blijven staan? Of sta je daar dan 1,5 uur en schiet het dan nog niet op? Want als ze alleen zo reageert op het voorwaarts drijven kan het zijn dat het helpt om haar zelf te laten beslissen dat het misschien een goed idee is om voorwaarts te gaan.

Wat betreft 'dwars' zijn. Ik hoor vaak van mensen dat paarden nooit 'niet willen', maar dat het altijd is dat ze het niet begrijpen of bang zijn. Nou ben ik het ermee eens dat dat in héél veel gevallen zo is, maar is het echt zo'n raar idee dat een paard misschien gewoon wel eens denkt 'weet je, flikker ook maar lekker op met je snertbuitenrit! ik heb geen zin, ik ben lui, bekíjk het maar!'? In 9 van de 10 gevallen zal het idd om onbegrip/angst/miscommunicatie zijn, maar ik heb toch het idee dat sommige paarden echt stiekem wel eens gewoon een beetje dwars zijn. Tuurlijk komt dat dan omdat hij het werk waar het om gaat niet leuk vindt, en misschien zouden wij dat als ruiters ook een beetje moeten accepteren (en proberen het wel leuk te maken), maar ik heb bij sommige paarden echt wel het idee dat ze soms iets Gewoon Niet Willen. Gelijk hebben ze, trouwens. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:39

Natuurlijk hebben paarden ook weleens ergens geen zin in. En veelal geven ze dit ook meteen al aan (bijv. wanneer je ze uit de wei haalt).
En mijn persoonlijke mening is dan: respecteer dat en zie van je buitenrit (of wat je dan ook maar wilde gaan doen) af. Morgen is er weer een dag.

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 20:55

Maar als ze die morgen weer hetzelfde doet??
Ik heb al zoveel gedaan.. ze heeft ook genoeg afwisseling.
Ze hoeft ook lang niet elke dag, ik ben ook niet bang als ze is ergens van schrikt en meestal zie ik daar de lol wel van in.. dus daar straf ik haar echt niet van af!!
ik weet 100% zeker dat het geen angst is.
Bijna zeker weet ik dat het toch wel `dwars zijn is`.
Eerst kon het toch ook, waarom daarna niet?
Het is verzet...
Maar goed Knipoog toch weer bedankt voor de reacties!!

* mijne loopt naast de hand ook superbraaf mee!! maar zodra er iemand op gaat.. irritand doen Lachen het zijn ook geen rugproblemen oid. Als we dichter bij huis komen gaat ze opeens lekker goed door en schrikt ze nergens van e.d.
Dus dat lijkt toch wel veel op dwarsheid? of heb ik het fout Clown

Groeten, Antoinette

( k`hoop dat laura ook wat aan de tips heeft Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 21:05

@antitoilet: Ook in jouw geval adviseer ik dan: ga grondwerken met je paard. Terug naar de basis, aan jullie relatie werken en begrip en vertrouwen opbouwen. Knipoog

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-06 21:24

Antitoilet: Ik heb dus precies hetzelfde. Richting huis geen probleem, maar ervandaan wel. Heb al een paar keer met haar aan de hand gelopen en das ook geen probleem. Zodra ik erop zit gooit ze haar kop de lucht in en draait ze om (daar is echt geen tegenhouden aan). En het licht volgens mij echt niet aan het vertrouwen, heb haar beleerd. Als er op het erf een grote vrachtwagen ofzo aankomt (wat regelmatig het geval is) is er echt niks aan de hand.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 23:03

Grondwerken is idd altijd een goeie tip! Het is ook gewoon heel leuk om te doen. Ik doe het zelf nu niet actief, maar ik ga wel veel met Santa lopen/fietsen en dan doen we onderweg ook wel oefeningetjes. Hartstikke gezellig. Haha!

laura1705

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-06 14:04

Nimue: fietsen deed ik met mijn vorige paard wel altijd, maar die kon het al gewoon. Wil het met mijn paard nu ook wel doen, maar weet niet hoe ik haar dat kan leren. Volgens mij als ik het nu doen walst ze me gewoon plat.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:08

zweepje mee. opsluiten tussen de teugels en alleen vooruit laten gaan. zodra ze om wil draaien meteen terug sturen en alleen vooruit laten gaan. gaat ze achteruit lopen zweeje een tikje op der kont. zodra ze vooruit gaat ontspannen en belonen.

Nimue

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:12

laura1705 schreef:
Nimue: fietsen deed ik met mijn vorige paard wel altijd, maar die kon het al gewoon. Wil het met mijn paard nu ook wel doen, maar weet niet hoe ik haar dat kan leren. Volgens mij als ik het nu doen walst ze me gewoon plat.

Poeh, ik weet ook niet precies hoe je haar dat zou moeten aanleren... Ik ben er ooit bij Santa mee begonnen omdat ik zo moe werd van dat meerennen als ik haar aan de hand wilde laten draven (ze had toen een tijdje kreupel gestaan en moest rustig aan weer rechtuit draven, dus longeren of rijden was geen optie). Dat ging zo goed dat ik het nu nog regelmatig doet en ze blijft altijd erg braaf naast de fiets. Als er iets engs en groots aankomt stap ik vaak even af omdat ik dat veiliger vind, maar meestal gaat het echt vanzelf, dus ik heb het haar ook niet echt geleerd ofzo.

Je moet er wel mee oppassen en als je denkt dat ze met je wegloopt zou ik het idd ook niet doen. Je hebt toch net wat minder te vertellen dan wanneer je gewoon met beide benen stevig op de grond staat. Knipoog

BiBaMi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 14:47

ik heb echt precies zo`n zelfde probleem als laura..
erg irritand Clown

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 20:42

Wat ik heb gedaan toen ik mijn paard net had, was eerst veel met anderen mee naar buiten, zodat ze kon kijken waar ze in godsnaam was beland, en om de omgeving te leren kennen.
Nou heb ik een bomproeve Tinker, dus dat ging redelijk vlot.
Daarna ben ik voorop gaan rijden, zodat ze dus onafhankelijk van de anderen moest gaan lopen, en echt moest gaan kíjken. Andere paarden gingen nog wel mee, zodat als het fout zou gaan ik back-up had.
Nou ja, dat ging eigenlijk ook vlekkeloos, en toen een klein rondje in m'n eentje naar buiten gedaan.
Nou maakt het niet uit waar ik rijd, paard loopt wel. Positie maakt niet uit, omgeving maakt niet uit, weer maakt niet uit.

Echter.. ik ben één keer overmoedig geweest bedenk ik me nu, toen is ze ook vaak omgedraaid. Net zolang door gereden totdat ze een paar passen liep, en toen heb ik haar omgedraaid.
Ik stap ook nooit af eigenlijk, tenzij bijvoorbeeld de rest ervandoor gaat, en Jes van plan is om er met gevaar voor eigen leven erachteraan te stuiven. Dan wil ik er wel eens afhoppen haha. Ook ben ik er eens afgesprongen toen er een mega confooi met mega vrachtwagens aankwam, en ik op een paard (Belg) zat die die monsters aan zag komen, en nog maar één gedachte had, en dat was maken dat ze wegkwam.

Ik raad je dus aan om voorlopig, als je kunt, met anderen mee te rijden, en zo haar te laten wennen aan het buiten zijn. Het is heel wat anders voor een paard, het grote enge buiten of de betrekkelijk veilige bak. laat haar eerst maar ervaring opdoen buiten, en ga dan in je eentje op stap. En anders inderdaad lekker samen wandelen, zo heb ik de Bels ook verkeersmak gekregen, samen kijken en onderzoeken. Niet alleen leerzaam, maar ook erg leuk! Ja

mirkip

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-06 22:05

JoviBan schreef:
Wat dit laatste betreft: zolang je dit blijft denken (dat je paard zo denkt en doet), zul je het 'probleem' blijven houden.
Neem je paard serieus, begrijp haar en respecteer haar. Tover een liefdevolle glimlach op je gezicht wanneer ze ergens van schrikt.
En verder lijkt mij grondwerk heel erg goed voor jou en je paard. Terug naar de basis, aan jullie relatie werken en begrip en vertrouwen opbouwen.

Ik weet wel dat ze niet echt zo denkt, maar ik bedoel meer van: Als ze weet dat als ze haar rug uitdrukt, dat ze haar achterhand niet kan gebruiken. Dan gaat ze dingen zoeken waarmee ze haar rug eruit kan drukken, zodat ze niet hoeft (kan) werken van achteren (om maar een voorbeeld te geven).
Maar op de grond gaat het juist wel super goed Lachen
Het is puur onder de man.
En als ik er op zit, en er loopt iemand mee dan is er ook helemaal niks aan de hand, op de terugweg ook niet. Alleen op de heenweg.

Riddikulus

Re: Wat doe je als je paard niet meer vooruit wil op buitenrit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-07 08:33

Ik probeer altijd te kijken wat voor situatie er is: is mijn paard angstig of speelt hij een spelletje met me?
Ik heb een bepaald punt waar hij ALTIJD moeilijk begint te doen: een smal pad met aan de ene kant een hoge heg met vaak spelende kinderen erachter en aan de andere kant boerenveld. Hij blokkeert gewoon en begint te huppelen. Omdat ik het veld van de boer niet kapot wil maken stap k af en loop een stukje. Maar gister ging hij hetzelfde proberen op een ander stuk in de rit! Ik stapte een stijle berg omlaag en halverwege die berg is er een plateautje (ong. 10 cm omlaag) waar hij af moet. Dit doet hij altijd braaf, maar gister begin hij te miepen. Omdat ik weet dat het hier niet om angst gaat, heb ik doorgzet. Hij is de halve berg in zn achteruit opgelopen (die heeft vandaag dus spierpijn in zn billen) en uiteindelijk besloot hij dat gewoon even dat plateautje aflopen de beste oplossing was.
Ieder obstakel heeft een andere aanpak nodig. Op een drukke weg kun je niet gaan ruziën met je paard zoals je dat in het rustige bos kunt. Misschien helpt het om op de drukke stukken je paard aan het werk te zetten, zodat hij afgeleidt raakt?