Cap; Of Niet?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Wanneer draag jij een cap?

Altijd als ik rijd!
312 (81%)
Nooit!
14 (3%)
Alleen op wedstrijden,omdat dat verplicht is :@
30 (7%)
Alleen met een buitenrit!
25 (6%)

Totaal aantal stemmen: 381

LiNdA1986

Re: Cap; Of Niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:15

slimmerik schreef:
Citaat:
VELUWE - Paardrijden is en blijft een niet ongevaarlijke sport. Een ongeluk zit in een klein hoekje, zo bewijst de tragische val van een amazone afgelopen weekeinde in Doornspijk. Veiligheid is in de paardensport een belangrijk thema geworden, met name omdat het paard van nature een vluchtdier is.

Jaarlijks komen zo’n tienduizend slachtoffers van een ongeval tijdens paard- of ponyrijden op de afdeling spoedeisende hulp van het ziekenhuis. Ongeveer 1100 moeten na behandeling worden opgenomen vanwege de ernst van het ongeval. Dat is elf procent van alle slachtoffers die na een ongeluk met paarden worden behandeld en maar liefst 15 procent van alle ziekenhuisopnamen na een sportongeval.

Alleen al op de Veluwe was er in het afgelopen jaar sprake van een serie (ernstige) ongevallen in en rond de manege. In november viel een vrouw van haar paard in Doornspijk. Zij raakte daarbij ernstig gewond. Met hoofdletsel werd zij naar het ziekenhuis gebracht.

Schrikreactie

Afgelopen zomer raakte een 36-jarige vrouw uit Heerde gewond bij een val van haar paard nabij de schaapskooi aan de Elburgerweg. Vermoedelijk schrok het paard van het klapperen van een parasol. Ook deze vrouw moest met een ambulance naar het hospitaal worden vervoerd.

Van de paardrij-ongevallen vindt 12 procent plaats op de openbare weg en tien procent in een natuurgebied. De meeste slachtoffers vallen van het paard en lopen daarbij botbreuken op.

Ook is het percentage met ernstig hoofdletsel relatief hoog bij de ongevallen op de openbare weg, namelijk tien procent, zo blijkt, het Letsel Informatie Systeem van Consument en Veiligheid

Alle reden genoeg dus om alle veiligheidsmaatregelen te nemen tijdens het rijden...

Liins

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:21

Bij mij ligt het er maar net aan of ik emt cap rijd of niet. als Shannon in een verkeerde bui is dan doe ik me cap op, anders niet! Natuurlijk is dit heel erg gevaarlijk maja. 9 van de 10 keer rijd ik wel met cap gewoon voor me eigen veiligheid en omdat het een fijne cap is..

piaelfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 12:34

altijd Haha!

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 13:54

Altijd, bij ons op stal is het verplicht Haha! Ondanks dat het allemaal eigen paarden zijn, moet iedereen toch met cap rijden van de eigenaar. Lachen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 19:36

spoekie schreef:
Altijd, bij ons op stal is het verplicht Haha! Ondanks dat het allemaal eigen paarden zijn, moet iedereen toch met cap rijden van de eigenaar. Lachen

bij m'n verzorgpony's op stal ook.

Ook al was het niet verplicht, dan deed ik het nog.
Het is voor mijn eigen veiligheid, beter met een cap rijden dan een hersenschudding of iets anders.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-06 22:54

helaas ben ik nog steeds niet overtuigd voor het wel dragen van een cap. Op een vreemd paard, en bij "gevaarlijkere takken" van de paardensport zet ik em ook wel eens op. En inderdaad rachele, als ik van pablo afval, dan is dat erg knap.
Vind het wel jammer dat er weinig westernruiters zijn hier.....
Maar ik zal ook maar stoppen met zaalvoetballen. Dat is relatief gezien de sport met de meeste blessures, en skieen doe ik ook graag, maar daar krijg je relatief gezien de meest erge blessures van..Paardrijden staat zelfs op nummer 15 (of 16)

Zatilda

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 11:54

Heey
ik rijd met een cap. maar een keer mocht ik op een paard rijden ( een 3 jarige) en toen heb ik er zonder cap op gereden. doe ik nooit meer:P want wat als ik welw as gevallen:O n ik heb weleens zondercap op een shetlander gereden!::Odoe ik oook nooit meer hoor

groetjess

kraampie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:06

Ik draag altijd een cap! ben laatst van het paard gevallen, met mijn hoofd op de grond. Ik had net een nieuwe cap gekocht en daar zat na de val een scheur in, mou die scheur heb ik liever in mijn cap, dan in mijn hoofd!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:07

Altijd een cap dragen, maar ik smokkel ook nog wel eens. Clown

Ik heb genoeg meegemaakt en gezien (met dodelijke afloop), dat ik het nu wel doe.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:08

Nee.
Alleen op wedstrijden.
Bij m'n instructrice ook gewoon zonder.
Ik krijg vresselijke hoofdpijn als ik een cap draag.

Joyce1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 20:10

Ik draag meestal wel een cap.

In ieder geval altijd als ik spring, cross, buitenrit, of op een vreemd en voor mij onbekend paard rijdt.
De enige keren dat ik mijn cap wel eens laat, is als ik dressuurmatig bezig ben op een paard wat ik goed ken, verder draag ik mijn cap altijd, je weet immers maar nooit.
Je paard kan wel braaf zijn, maar ook hij struikeld wel eens, jij struikeld dan vrolijk mee.

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 22:36

nee draag nooit een cap,zelfs niet met zadelmakmaken alleen op wedstrijden tot ik in de Z zit dan gaat komt mn hoedje weer uit de kast.

danamuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 00:47

moet eerlijk zeggen, dat ik op jonge en onbeleerde dieren wel een cap opzet. Meer voor het idee van die mensen. en omdat ik de eerste paar keer ook niet weet wat het paard doet. en zeker als ze na een paar weken energie krijgen! dan komen de raarste sprongen eruit af en toe!

La_Martina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:40

Op mijn pony niet.
Als die er vandoor gaat,heb ik haar zo weer opgepakt.
Met buiten rijden doe ik wél een cap op.

Op mijn paard áltijd een cap.
Die is pas zadelmak en als die gaat rennen lig ik er 9 van de 10 keer af.
Hij is nogal breed gebouwd,dus zo'n ukkepuk als ik kan hem niet houden. Ach gut

Ronnie26

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 09:42

Ik draag eigenlijk altijd een cap, het is voor me eigen veiligheid
en aangezien ik nog wel wat jaartjes door wil met me leven Tong uitsteken..

Ik heb mijn nieuwe paardje nou al een jaar, en ben ik er nog
nooit afgedondert.. blijf ik toch een cap op doen.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 14:43

Altijd als ik rijd Ja

Op wat voor paard ik ook zit , er kan altijd iets gebeuren en als je dadelijk iets met je hoofd hebt wat met een cap voorkomen had kunnen worden , dat wil je toch niet?
Bovendien vind ik de cap die ik nu heb ook helemaal niet lastig zitten.

edit : Ik draag altijd de harry horse pro plus cap

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 15:04

Altijd... je weet maar nooit.

Wedgwood

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 17:04

altijd. je kunt later als je gevallen bent en een hersenschudding hebt of erger.. wel zeggen.. '' ALS ik maar een cap had opgedaan'' en dat wil ik altijd voorkomen!

geluksvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:50

idd wedgwood. ik zou echt niet willen dat je later maar steeds bedenkt dat je gewoon een cap had moeten opdoen. beter voorkomen dan genezen!

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:52

ALTIJD cap ben 1 x zo hard gevallen dat me cap in 2 stukken lag was toch wel blij dat ik hem op had hoor,

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 19:55

Ik draag eigenlijk bijna nooit een cap alleen als ik een buitenrit ga maken

Eigenlijk wel beetje stom Bloos als ik al die verhalen hier lees!!

PERENBOOMPIE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:05

Je kunt ook heel de dag met je cap op gaan lopen want stel dat je van een trap naar beneden valt,of van je fiets gereden wordt of wanneer je in de auto zit en met je hoofd tegen het raam stoot,of van de menwagen afvalt,en snachts uit je bed valt,het kan allemaal voorkomen en dan niet achteraf zeggen had ik vannacht nou maar mijn cap opgehad,of wanneer je uit de douchebak glijdt en languit in de douche ligt had ik mijn cap maar opgehouden met het douche hahaha ik zie het al voor me,maar ja consequent zijn dan he. Nagelbijten / Gniffelen

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:09

PERENBOOMPIE schreef:
Je kunt ook heel de dag met je cap op gaan lopen want stel dat je van een trap naar beneden valt,of van je fiets gereden wordt of wanneer je in de auto zit en met je hoofd tegen het raam stoot,of van de menwagen afvalt,en snachts uit je bed valt,het kan allemaal voorkomen en dan niet achteraf zeggen had ik vannacht nou maar mijn cap opgehad,of wanneer je uit de douchebak glijdt en languit in de douche ligt had ik mijn cap maar opgehouden met het douche hahaha ik zie het al voor me,maar ja consequent zijn dan he. Nagelbijten / Gniffelen

Tja een cap is voor paardrijden en autogordels zijn voor de auto. Ze zijn specifiek gemaakt om je daar te beschermen..... Misschien een leuk topic van iemand die gisteren nog erg veel geluk heeft gehad......
viewtopic.php?f=1&t=681025&start=0&st=0&sk=t&sd=a

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:11

Heel krom, maar op mijn eigen paard altijd, op het paard dat ik ook erbij rijdt nooit. Tong uitsteken

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 20:15

Ik rijd nooit met cap behalve als ik een paard probeer voor aankoop.