6-jes jury?!?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vonkie2009

Re: 6-jes jury?!?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-06 00:58

amondi schreef:
En als de banen korter zouden zijn, kan de jury ook echt geconcentreerd blijven!

Ik neem aan dat je de rubrieken bedoeld Amondi en niet de banen. 20 x 40 is toch niet zo heel groot dat hoeft dan toch niet korter?? Clown Clown
(geintje)

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 06:59

grmpffff, zit ik hier met ziek hoofd.... ja, uiteraard de rubrieken! met 10 euro per proef komt de KNHS wel mij een heel eind tegemoet..... maar ik bedoelde het niet zo, sorrie.

Vonkie2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:38

amondi schreef:
grmpffff, zit ik hier met ziek hoofd.... ja, uiteraard de rubrieken! met 10 euro per proef komt de KNHS wel mij een heel eind tegemoet..... maar ik bedoelde het niet zo, sorrie.

Vriendjes zijn?

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-06 23:42

Tsja je hebt van die jury's
Een keertje heb ik alleen maar 2x een 7 gehaald en de rest alleen maar 6-en en een paar 5-en.
En dan ook met weinig commentaar, zo leer je natuurlijk nooit wat. Rolleyes
Maarja, dat is gelukkig bij de meeste jury's niet zo. Lachen

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 06:51

yousra schreef:
Een keertje heb ik alleen maar 2x een 7 gehaald en de rest alleen maar 6-en en een paar 5-en.

"Tsja je hebt van die jury's" !!!???
Kijk eens in de spiegel!!! Waarschijnlijk rij je dan ook niet beter als voor een 6 of hooguit een keer een 7, makkelijk om het altijd op de jury te schuiven!

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:11

Ik kreeg laatst een pb van iemand die ik beoordeeld had. Ze had 164 punten behaald in de B-dressuur en snapte niet waarom ze een 4 had gekregen voor een, volgens haar, keurige volte, mooi in de aanleuning, etc, etc. Ik schrijf bij zoveel mogelijk, en zeker bij de onvoldoendes, commentaar op (tenminste, dat doet mijn schrijfster!). De betreffende amazone was van mening dat ze minstens een 7 had moeten hebben en was het niet eens met haar punten. Gezien haar totaal van 164 pnt weet ik zeker dat ik het een en ander aan advies op haar coupon heb laten noteren. Jammer dat ze hier blijkbaar niks mee doet, en ik denk (moraal van het verhaal) dat er nog veel meer ruiters zijn die het commentaar van de jury naast zich leggen en stug aan hun eigen mening en gevoel vast blijven houden...

Sommige oefeningen worden gewoon voor een 6-je uitgevoerd. Ik heb ook wel eens ruiters in de baan die allemaal 6-en scoren, met tussendoor een 5 of een 7. Maar ik geef ook net zo goed vette onvoldoendes als 9-ens en 10-en. Het kan gewoon gebeuren dat je een proef gereden hebt die niet meer dan 6-en waard was. Dit hoeft niet per definitie iets over de jury te zeggen. Als je nou bij iedere jury allemaal 6-en scoort, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat er misschien iets aan je eigen rijden schort... Knipoog

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:14

Ze moeten allemaal maar eens lager gaan punten, naar wat het waard is en niet zo op de 6-jes blijven hangen... misschien dat het niveau dan eens omhoog gaat...

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:24

yousra schreef:

En jij reed natuurlijk allemaal zevens terwijl je gewoon zessen kreeg? Of reed je allemaal vijven en kreeg je gewoon zessen? Knipoog

Nee, de meeste jury's geven iedereen vijven en zevens terwijl ze eigenlijk zessen krijgen. En dat alleen maar om die ruiters tevreden te stellen want ze hebben liever geen zessen.....

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:28

Scum schreef:
yousra schreef:

En jij reed natuurlijk allemaal zevens terwijl je gewoon zessen kreeg? Of reed je allemaal vijven en kreeg je gewoon zessen? Knipoog

Nee, de meeste jury's geven iedereen vijven en zevens terwijl ze eigenlijk zessen krijgen. En dat alleen maar om die ruiters tevreden te stellen want ze hebben liever geen zessen.....

Wat een onzin zeg...

Onwetendheid dat is het... Ze kijken naar een proef, nou het zijn geen anky's maar ook niet dusdanig slecht of het dier moet in verzet gaan, dus worden het zessen...

Nou van mij mogen ze flink strenger worden... Naar beneden met die cijfers en laat ze maar eens zweten en haal ze maar eens uit hun Anky illusie... want er rijden er rond dat je denkt... Bloos! mijn god!!!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:31

Ik heb laatst voor het eerst (onderling) zitten jureren. En ja, ik heb heeeeeel veel 6jes gegeven. Maar ook 7ns, 8en, 4en en 5en.
Maar moet bekennen: die 6jes omdat het onderling was, anders zouden het waarschijnlijk veel meer 5en geworden zijn. (Had opdracht gekregen niet onnodig winst te geven, maar ook niet op de 150 uit te komen) Merk steeds meer dat je soms gewoon echt niet om die 6 heen kan, hoe graag je ook zou willen!

En daarnaast... 30x6 is toch ook 180? net als 15x5 + 15x7 Knipoog

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:35

Vorige week heb ik geschreven bij een Z-jury en hebben we het hier ook over gehad. Bij heel veel punten zei hij gewoon: tja, het is niet slecht genoeg voor een 5, maar het is niet goed genoeg voor een 7, nou ja doe dan maar weer een 6.
En zo rijden ook heel veel mensen: op braafheid in een oefening, niks flitsends en er zijn altijd wel puntjes die niet helemaal correct zijn. Ik ben zelf ook een zesjes-ruiter, ik krijg er niks meer uitgereden. Tja, dan kan ik de jury natuurlijk de schuld geven, maar ik kijk liever in de spiegel. Als ik een keer een superproef neerzet, heb ik nog altijd de punten gehad die ik verdiende ( en andersom ook ). Ik geloof er dan ook allemaal niet zo in, ik heb het idee dat de ene jury wel strenger is dan de andere, en soms ben ik het er ook niet helemaal niet mee eens. Maar er zijn volgens mij maar weinig jury's die echt bewust alleen maar zessen geven, volgens mij.

Luci

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:40

Perfect verwoord erleyne!

Je moet eens weten hoeveel 6-jesruiters er rondrijden.
Laatst bijgewerkt door Luci op 01-12-06 11:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:45

Wat mij het meest irriteert is dat als je een zes krijgt, er bij commentaar bij staat: GOED! Dan denk ik bij mezelf: een goed is een acht en geen zes. En als er iets niet helemaal goed gaat krijg je als nog een zes, ik denk dan geef dan een 3 of een 4 of zo. Ik heb liever dat als iets echt goed je een 8 of een 9 krijgt en als iets niet goed is een 2, 3 of 4 of zo.

Kaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:50

Goed kan altijd beter....

Juryleden kun je geen peil op trekken omdat er zoveel verschillende zijn... het blijft subjectief kijken...

Niffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:55

dan moeten ze er ook geen goed achter zetten, 6 is voldoende toch??? 8 is goed (tenminste dat was vroeger op school zo, als dat tegenwoordig verander is laat me dat dan weten)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 11:57

In de dressuur is 5 voldoende ( kijk maar in je proevenboekje ). Maar achter een 6 zou ik ( mocht ik ooit nog eens de jurycursus gaan doen ) ook niet zo snel goed zetten. Misschien was het meer als aanmoediging bedoeld, of moest er eigenlijk iets anders staan ( de kwaliteit van de schrijvers laat ook wel eens te wensen over Knipoog )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 16:07

Hele discussie nog gaande zo hele tijd al na opstart topic. Fijn alle meningen zo keertje te lezen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 21:56

erleyne schreef:
In de dressuur is 5 voldoende ( kijk maar in je proevenboekje ). Maar achter een 6 zou ik ( mocht ik ooit nog eens de jurycursus gaan doen ) ook niet zo snel goed zetten. Misschien was het meer als aanmoediging bedoeld, of moest er eigenlijk iets anders staan ( de kwaliteit van de schrijvers laat ook wel eens te wensen over Knipoog )

Een cijfer geven is 1 ding, maar sommige jury's schijnen er nogal moeite mee te hebben daar ook nog eens passend commentaar bij te zetten...

missnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-12-06 22:09

Mies7 schreef:
Een cijfer geven is 1 ding, maar sommige jury's schijnen er nogal moeite mee te hebben daar ook nog eens passend commentaar bij te zetten...

Soms is er zo veel mis dat ik niet weet waar ik moet beginnen Haha!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 09:35

Haha, dat kan ik me voorstellen. Afgelopen week nog een 1 mogen opzetten voor het binnenkomen in galop in de Z. De jury vond dat er niks bij hoefde, als de amazone zelf niet wist wat er mis was, kon ze beter meteen helemaal inpakken ( paard wilde de ac-lijn niet opdraaien, ging in zijn achteruit, liep tegen de bakrand aan om vervolgens een potje flink te gaan steigeren, nadat hij flink in zijn bek gesnokt was Boos! )

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-06 15:40

ah, lekker, stang en trens ook nog in waarschijnlijk? Helpt altijd erg goed bij een bang paard! Noobs! ik zou zo graag , bij sommigen, eens met een ijzeren staaf over hun scheenbeen willen rossen, mij is altijd verteld dat je een slechte ruiterhand daarmee kan vergelijken!

Maar goed, adnere discussie. Bij Saskia kan je eigenlijk geen 6en kwijt in een goede proef, goed is goed en als het mislukt, galoppeert hij zo krom als een banaan of dendert met zijn lange achterbenen heerlijk op de voorhand!
En toch staan ze er! Ik heb altijd het idee( net zoals die Z jury van hierboven) dat een 6 te vaak gegeven wordt omdat ze zich geen raad weten met het getoonde. Vaak ook terecht hoor, hou me ten goede!

Maar je komt zo vreselijk in de knoop met je middenmoot, 10 ruiters die, naast elkaar gezet, grote verschillen tonen in africhting en oprichting, en toch op dezelfde punten uitkomen.

En zou het niet zo moeten zijn dat het brave paard dat niet over zijn rug loopt en geen enkele aanleuning zoekt( maar krijgt) veel minder punten zou moeten hebben dan het paard dat wel zijn rug en aanleuning gebruikt, maar de oefening niet helemaal goed doet?( een onregelmatig pasje, een te kleine gebroken lijn, 1 of 2 pasjes voorhand voor maar goed hersteld) vooral de laatste mag toch eigenlijk geen 6 of zelfs lager, meer opleveren in de B of L?

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:57

Dat is vaak erg jammer, ik heb liever een jury die een 2 geeft als het slecht is en een 8 of 9 geeft als het heel goeg is, had laatst wedstrijd, stond er bij halthouden-groeten:keurig, en dan toch maar een 7 geven, dat vind ik raar.

moniquelucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-07 22:59

Mies7 schreef:
Als je nou bij iedere jury allemaal 6-en scoort, dan zou het wel eens zo kunnen zijn dat er misschien iets aan je eigen rijden schort... Knipoog

Tuurlijk ligt het vaak aan de ruiter

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 00:57

moniquelucky schreef:
Dat is vaak erg jammer, ik heb liever een jury die een 2 geeft als het slecht is en een 8 of 9 geeft als het heel goeg is, had laatst wedstrijd, stond er bij halthouden-groeten:keurig, en dan toch maar een 7 geven, dat vind ik raar.

Mooi toch, zo'n compliment op je protocol? Haha!

Misschien was het een keurige oefening voor wat jij als combi met jouw paard kunt laten zien. Maar dat wil niet meteen zeggen dat het niet beter kan. Als ik ervan uit ga dat je met je fjord reed, dan kan het best eens zijn dat de jury het paard op dat moment pas een 8 toekent als het nog meer gedragen en met meer schwung en losgelatenheid loopt. En eerlijk is eerlijk: bepaalde rassen kunnen dat gewoon niet laten zien.

Liberte

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-07 01:11

Scum schreef:
[***] schreef:

Ik lees je reactie nu pas, maar het is niet zo dat ik het toen onterecht vond hoor!!
Alleen ik weet niet hoe ik van een 6 een 7 kan maken.
Maar het ook weer niet zo dat ik alleen 6-jes krijg hoor, dit was maar 1 keer gebeurd en toen waren er ook niet zo veel mensen geslaagd.
Dressuur is en blijft een jury sport en dat moeten we accepteren en anders moet je een ander discipline rijden. Lachen