Vals paard!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

odetteke

Re: Vals paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 18:34

Lekker veel gaan springen dus, die van mij was ook ze blij met springen. De allereerste keer dat ik met haar ging springen (gelijk een parcours tijdens de clubkampioenschappen) wist ik niet wat me overkwam. Het was vasthouden en sturen en zorgen dat ze van vrolijkheid na afloop niet een paar hindernissen extra meenam Haha!

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-06 19:01

Mijn dominante 3 1/2 jarige merrie heeft ook wel eens agressieve acties en bij haar weet ik zeker dat ze nooit geslagen of anders mishandeld is geweest.
Toen ik haar een jaar geleden kocht kreeg ik meteen de eerste keer dat ik even wilde kijken naar haar hoefjes een trap op mijn scheenbeen. Heeft 3 maanden geduurd voor het niet meer blauw/groen/paars was en er zit nog altijd een bult.
Ik dacht toen, onzekerheid en heb haar op flinke FOEI na niet gestrafd ik vond het mijn eigen schuld ik vroeg te snel te veel van haar.

Heel veel geoefend en na een tijdje ging het steeds beter met voetjes optillen, alleen achter was soms nog met tegenstand. Inmiddels na een hoop grondwerk ben ik erachter dat ze vreselijk dominant is en niet snel onder indruk van mensen en dingen. Dit gaat momenteel gepaard met wederom vol uithalen met de achterhoeven als mevrouw het lang genoeg vindt duren en van de week beet ze me tijdens het poetsen ineens in mijn hoofd. Nou ik was goed pissig, maar ben na een goeie foei even weggelopen om tot 10 te tellen. Achteraf straffen (dmv een tik) heeft mijns inziens helemaal geen nut. Het wordt dan een spelletje en je leert je paard alleen dat ze snel moeten bijten en terug trekken voor ze een tik krijgen. (het zal heus soms wel werken hoor maar vaak ook niet).

Wat ik nu doe is het blokken van dit soort gedrag als ik vanuit mijn ooghoek iets zie gebeuren. Zie ik bijvoorbeeld vanuit mijn ooghoek een bijtmondje aankomen dan doe ik net of ik me even uitstrek ofzo, waardoor ze vol tegen mijn elleboog aankomt. Zeer geirriteerd zie je haar dan een nieuwe poging ondernemen met hetzelfde gevolg. (belangrijk dat je niet je paard aankijkt en net doet of je die beweging al van plan was te maken, zodat het niet persoonlijk wordt zeg maar. Het is dan haar fout dat ze tegen die elleboog aanliep).
Als ik bijvoorbeeld bezig ben met de voorhoefjes uitkrabben en ze wil in mijn billen bijten (dat zie je dan zo met een half oog aankomen) dan gaat ineens mijn voet achter omhoog. Dit kan soms best hard aankomen trouwens hoor, maar vervolgens zie ik haar denken....jeetje wat dom van me kan ik beter niet meer doen.

Bij mijn merrie hoef ik zo'n actie 3 a 4 keer te doen en het is over en dan wachten we weer af wat ze in een van haar puberfases weer voor nieuws bedenkt.

Ik denk dat er bij deze merrie wel het een en ander gebeurt is en of je dat soort gedrag er gemakkelijk of geheel uitkrijgt betwijfel ik, maar ik hoop het wel voor haar en jullie. Een ander goed plekje voor haar waar ze een band op kan bouwen met 1 persoon lijkt me beter, maar fijn dat jullie (nou ja de manege eigenaar) haar in ieder geval een kans wil geven.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-06 19:41

Nagelbijten / Gniffelen Dat springen gaat nog leuk worden dan, ik heb het haar nog nooit zien doen maar mijn instructrice wel en ze zei dat ze erg hard de bak door vloog Tong uitsteken Oortjes naar voren, staart in de lucht en maar rennen en hindernisjes jumpen.
Ik dacht laatst voor de gein van.. laat ik eens wat balkjes in de bak leggen als ze los loopt. Mevrouw loopt er eerst nog langs van hm ok zal wel. Dus ik wijs haar over de balkjes en ineens zie je die kop van der Hyper! Ze schiet in galop en dendert er zo keihard overheen.. en dat doet ze nog 5 rondjes ondertussen ook half op het schot lopend voor ze wat kalmer aan gaat doen.
Heb haar toen maar aan het halster genomen en zijn we samen eerst stappend en daarna rustig dravend over de balkjes gegaan. Oh dacht ze.. kan het ook zo Clown En toen deed ze het zelf ook in draf.. alleen als ik er in de gaten hield.. anders denderde ze er zo weer overheen..

Binnenkort zijn er oefenparcourtjes.. miss dat ik wel mee ga doen Haha!

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-06 23:54

Inmiddels is de kopie van de papieren aangevraagd haha Tong uitsteken Ik vroeg alleen aan de baas wat voor papier ze had en hij zei van "Oh ze is van Jumbo Jet, zal je wel ff een kopie maken"
Dus springen zal haar wel liggen Knipoog
Bij de goedkeuring van JJ staat dat hij makkelijk van karakter is of iets en krijgt hoge cijfers voor omgang en op stal.
Maar naar wat ik gelezen heb (heel bokt uitgepluisd zo'n beetje) hebben sommige JJ's wel een moeilijk karakter, nogal brutaal maar wel eerlijk, mits ze op de juiste manier benaderd worden.
Dus misschien zit het een beetje in der genen om zo achterlijk te doen soms Clown
Ze stond me met de oortjes naar voren op te wachten in stal, zelfs toen ik naar binnen ging en de teugels over de hals legde. Op dat moment gingen de oortjes even naar achter, maar geen bijtpoging. Heb er verder in de gang opgezadeld.
Grr met rijden was ze wel irritant.. ga is vragen of ik een keertje met er in een springles kan Haha!
Oh na de les pakte ik een borstel om even t ergste (al opgedroogde) zweet van der hals te halen, maar daar was ze niet zo van gediend (zet ik haar zogenaamd vast, is ze gelijk een stuk liever)..
Het is dat ik snel naar huis moest anders had ik er nog een poetstraining bij gedaan als ze droog was..

Crazycat: bijt ze dan niet in je elleboog of iets? Dit paard is niet erg buigzaam, maar als ze wil bijten kan ze opeens alle mogelijke hoeken en bochten maken..

Doet me denken aan dat ze al wat respect voor me heeft *kuch*.. ze had al biks in der bak (had ze wel door, maar daar doet ze niet lastig om op de gang) en ik wilde haar op stal zetten en mevrouw denkt zo door me heen te kunnen lopen.
Ze vergat ff dat ik altijd eerst ga. Dus ik houd er tegen en ze kijkt me toch aan van? Wat nou?! En ze probeert t nog eens (vrij lomp hoor) dus ik schreeuwde (ok verhefde met stem) iets naar der, trok der weer terug naar beneden (der kop zit altijd in de 8e hemel ofzo) en terug en toen besloot ze mij maar voor te laten en netjes mee te lopen.. wat een sufferd..

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 00:24

Bzoem schreef:
Crazycat: bijt ze dan niet in je elleboog of iets? Dit paard is niet erg buigzaam, maar als ze wil bijten kan ze opeens alle mogelijke hoeken en bochten maken..

Meestal verwachten ze zo'n actie totaal niet, omdat je ze helemaal niet aankijkt. Al is een paardenhoofd tegen je elleboog ook niet altijd fijn, het bijtgedrag is bij mij dan meteen voor een hele tijd weg.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:43

yupyup schreef:
Ik zeg altijd maar
Valse paarden worden niet geboren maar worden vals gemaakt

Hier ben ik het volledig mee eens. (geldt trouwens voor alle dieren)

Misschien is er in het verleden wel iets gebeurd. Ik denk dat het een kwestie is om het vertrouwen opnieuw op te bouwen. Desnoods met proffessionele hulp.

LiNdA1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-06 12:44

yupyup schreef:
Klopt helemaal Knipoog
ik raad jullie allemaal aan om heartland te lezen.. het zijn kinderboeken maar oooo wat leer je hier veel van!

Ja die boeken ben ik ook aan het lezen, ze zijn echt superleuk en spannend.
En boeiend dat het voor kinderen is, ik vind ze leuk Tong uitsteken en je leert er nog van ook

Falli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-06 23:48

Ik wou even reageren op je stukje dat je haar geen liefde kan geven omdat je haar juist moet negeren/afstraffen als ze ongevraagd in jouw ruimte komt.

Maarrr je kan haar ook vragen in jouw ruimte te komen om te knuffelen (ik kan niet goed opmaken uit je verhaal hoe het er nu voorstaat)
Dus niet als zij er om vraagt, maar gewoon uit jezelf haar ruimte instappen en aaien en kroelen, ook weer doelbewust haar ruimte uitstappen als je klaar bnt en haar uit de jouwe houden.

Bzoem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-06 17:24

Falli schreef:
Ik wou even reageren op je stukje dat je haar geen liefde kan geven omdat je haar juist moet negeren/afstraffen als ze ongevraagd in jouw ruimte komt.

Maarrr je kan haar ook vragen in jouw ruimte te komen om te knuffelen (ik kan niet goed opmaken uit je verhaal hoe het er nu voorstaat)
Dus niet als zij er om vraagt, maar gewoon uit jezelf haar ruimte instappen en aaien en kroelen, ook weer doelbewust haar ruimte uitstappen als je klaar bnt en haar uit de jouwe houden.

Ik ben nu 3 daagjes niet geweest.. foei foei..
Donderdag was ik jarig en mocht ik niet van me moeder, ik kreeg namelijk me 1e rijles gelijk na school en daarna gingen we uit eten etc.. pff
Vrijdag had ik open avond van de haagse hoge school dus dat ging ook niet echt smooth anders..
En vandaag weer autorijles en boodschappen gedaan voor familiebezoek en nu moet ik t huis opruimen Boos!

Nouja morgenochtend ga ik weer even bij der kijken en poetsen enzo. Het is ook wel dat ik wel eens met der kroel enzo maar ik moet heel erg uitkijken omdat ze ineens van gedachten kan veranderen. In ieder geval op advies van instructrice/teur/baas moest ik daar nog mee wachten tot ze niet meer zo plotseling bijt.. Maar ik zal haar duidelijk maken dat ze wel mag als k haar uitnodig Lachen

Trouwens.. als ik haar ga longeren en ik zit eerst op de ene hand dan gaat t goed, zodra ik haar op de andere hand zet en ik vraag haar terug in stap komt ze gelijk naar binnen zetten zodat mijn hele longeerlijn in de knoop komt en zweep etc omdat ze met een vaart op me af komt stappen. Wat kan ik hier tegen doen?

aartlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-06 17:29

Goed plan Falli Lachen