nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

milou123

Re: nieuwe dressuurproeven "evaluatie"

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 13:05

dat hebben ze toch extra gedaan? omdat de z2 te makkelijk was? en de wissels amper geoefent werden, want het waren er toch zo weinig en vrij weinig mensen ze goed konden? Verward meen ik..

Nen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:29

Persoonlijk vind ik de overgang tussen de M1 en M2 veel te groot geworden. Waar is de travers in de M1? Waar is de wending om de achterhand? Dat zijn van die dingen waar je vroeger in de M1 al mooi kon voorbereiden vor het M2. Nu is het verschil tussen de L2 en M1 veel kleiner geworden, waardoor ruiters eerder de overstap maken naar de M om er alsnog (en te laat) in de M2 achter te komen dat ze voor die overstap nog helemaal niet klaar waren.

Siria

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 21:34

even mijn eigen mening hier, niet iedereen zal het ermee eens zijn denk ik: vind dat de proeven teveel gericht zijn op mensen met jonge onrustige paarden die dan vaak wel goed kunnen bewegen, vind dat als je paard nog niet stil kan staan op de ac lijn bv dat je dan ook gewoon nog niet toe bent aan wedstrijden, en dat ze zoiets dan niet moeten afschaffen

en lettergericht rijden en netjes rijden is juist 1 van de dingen waar je punten voor 'moet' krijgen als je paard niet zulke geweldige gangen heeft

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 06:59

Siria schreef:
even mijn eigen mening hier, niet iedereen zal het ermee eens zijn denk ik: vind dat de proeven teveel gericht zijn op mensen met jonge onrustige paarden die dan vaak wel goed kunnen bewegen, vind dat als je paard nog niet stil kan staan op de ac lijn bv dat je dan ook gewoon nog niet toe bent aan wedstrijden, en dat ze zoiets dan niet moeten afschaffen

en lettergericht rijden en netjes rijden is juist 1 van de dingen waar je punten voor 'moet' krijgen als je paard niet zulke geweldige gangen heeft

Kan ik helemaal onderschrijven. Ja

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:44

Tuurlijk, ik ga er ook een groot gedeelte in mee.
Maar, de nieuwe opzet is er juist gekomen omdat heel veel paarden wel hun punten lopen maar niet geschikt zijn voor promotie naar het M of Z.
Voor de B en L gaan ze dus idd uit van jonge onervaren paarden die aan de basis van hun opleiding staan. De sport gaat er( mi terecht) vanuit dat je wilt promoveren naar een midden of zwaar niveau.

En dat er legiomensen zijn die het voor de lol doen en uiterst tevreden zijn met hun B of L klassering, dat gaat de sport of de bond niks aan. Het blijft een competitiesport en als jij er persoonlijk anders over denkt, hoeft de bond dat niet te stimuleren.

En dus hebben ze hun kriteria verlegd naar correct rijden en correcte gangen ipv het kunstje netjes op de letter uitvoeren.

Voor de sport vind ik die opzet gunstig, maar in de praktijk snap ik best dat mensen die al jaren gewend zijn om hen punten op braafheid te halen, nu niet tevreden zullen zijn!

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 08:46

Suzanne F. schreef:
Mies7 schreef:
helaas is de Z2 wel erg lastig geworden met 4 - 6 wissels per proef.

Als je paard wissels kan springen maakt het niet uit of het er 2 of 6 zijn toch?

Inprincipe zou het niks uit moge maken, maar ken zoveel paarden die heet worden van die wissels.
Maar aan de andere kant denk ik, in de Z2 moet je dat aankunnen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 09:58

Ik ben niet de enige die er, wat de wissels betreft, zo over denkt. In de Z1 zie je helemaal geen wissels (alleen eenvoudige) en in de Z2 kom je met een beetje pech meteen in een proef met 6 wissels. Hoor meerdere ruiters in mijn omgeving vallen over de moeilijkheidsgraad van de Z2, ook ruiters die provinciaal Z2-kampioen zijn geweest in het verleden...

Mijn paard wordt er ook erg heet en gespannen van, je hebt weinig tijd in de proef om de wissels netjes voor te bereiden. Ik vind de ZZ-Licht proeven bijna makkelijker te rijden dan de Z2-proeven...

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-06 10:19

Ik denk dat niet het aantal wissels, maar de plaats van de wissels wat moeilijker is geworden. Een wissel op de AC-lijn is gewoon lastiger, dan moet je je paard beter aan de hulpen hebben.

Wat wel jammer is, is dat er door die vele wissels wat minder nadruk komt op de andere oefeningen, zolang je de wissels voor elkaar hebt komt je al een heel eind, ook al telgangt je paard het hele stapgedeelte. Het stapgedeelte neemt nu gewoon een minder groot deel van het eindpercentage in, om maar een voorbeeld te noemen.

Mies7

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-06 13:54

@Venetia:
heb je helemaal gelijk in denk ik Ja

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-06 17:42

Bij het mennen zijn we er zeker op vooruit gegaan. Er is nagedacht over de proeven en dat is al een fijn punt. De proeven die ik bekeken heb (B&L) zijn behoorlijk beter dan de oude proeven.

Nadeel is wel dat veel juryleden toch zijn blijven hangen in het oude geloof. Een Verplichte bijscholing zou inderdaad geen kwaad kunnen, maar er is al een tekort aan juryleden. Dus je kunt het ook niet maken om sommigen naar huis te sturen, omdat ze niet mee willen met de nieuwe manier van het rijden en jureren. Dit is jammer, maar helaas. Ik neem mijn pet af voor de mensen die dágen naar die stomme paarden zitten te kijken. Waarbij nog geen 5% over de hele dag écht leuk is om naar te kijken. Zeker in die basisklassen komen er verschrikkelijke combinaties langs, om naar te kijken.

Maar de proeven zijn zeker geslaagd. Natuurlijk zitten er foutjes in, maar wie maakt er nooit een foutje? Het kan niet perfect zijn. Als je start in de B, kan je al zien dat de overgang M1-M2 groot is, dat weet je. Dan oefen je dus langer door als je de M2 nog niet aankan, maar wel de punten hebt. Hetzelfde met afwisselen tussen lichrijden-doorzitten. Dat weet je als je begint met wedstrijden rijden. Dat kan je dus vanaf de eerste dag oefenen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 07:43

Sjonniej schreef:
Maar de proeven zijn zeker geslaagd. Natuurlijk zitten er foutjes in, maar wie maakt er nooit een foutje? Het kan niet perfect zijn. Als je start in de B, kan je al zien dat de overgang M1-M2 groot is, dat weet je. Dan oefen je dus langer door als je de M2 nog niet aankan, maar wel de punten hebt. Hetzelfde met afwisselen tussen lichrijden-doorzitten. Dat weet je als je begint met wedstrijden rijden. Dat kan je dus vanaf de eerste dag oefenen.

Tuurlijk weten we dat maar dat is wel ons commentaar op die proeven. Dat ze niet allemaal even logisch zijn. En dat de achterliggende gedachte niet strookt bij sommige onderdelen en hoe die moeten worden uitgevoerd.

Naar ik gehoord heb is er een selectie/loting voor nieuwe juryleden dus ik vind het dan redelijk raadselachtig waarom we geen mensen naar huis kunnen sturen.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 11:18

Mies7 schreef:
..... je hebt weinig tijd in de proef om de wissels netjes voor te bereiden.......

Ben ik het helemaal mee eens. Met name de huidige proef 34 is nogal "oneerlijk" naar mijn mening.
De braafst wisselende (en soms veel te braaf "lopende") paarden scoren nu het hoogst. Oók niks mis mee natuurlijk, maar als je op basis van een "braaf en goed wisselend paard" naar de ZZL toegaat kom je van een koude kermis thuis als in het ZZL juist meer gekeken wordt naar "het gereden zijn in het algemeen".....

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-06 12:47

oosterhoff schreef:

Naar ik gehoord heb is er een selectie/loting voor nieuwe juryleden dus ik vind het dan redelijk raadselachtig waarom we geen mensen naar huis kunnen sturen.

Zou je het niet een beetje bot vinden om tegen iemand te zeggen, die zich járen heeft ingezet voor de paardensport, joh je doet het niet goed, doei! Daarnaast is er bij het mennen (ik weet niet hoe dit bij het ohz rijden is?) een groot jurytekort, dus alleen wat dat betreft is het een stom idee. Zonder juryleden zijn er namelijk ook geen wedstrijden.

Er is altijd al een selectie wat betreft juryleden geweest, in de vorm van een minimale klasse waarin ze zelf rijden. Daarnaast worden mensen in opleiding die 'raar' punten er vanzelf uitgehaald in het praktijkexamen.

vluggejip

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:24

Hoe zit het nou als je bijvoorbeeld voor alle onderdelen in de galop een 7 behaald en je krijgt voor de gang een 5. Is dit nou correct?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:25

vluggejip schreef:
Hoe zit het nou als je bijvoorbeeld voor alle onderdelen in de galop een 7 behaald en je krijgt voor de gang een 5. Is dit nou correct?

Nee dat kan in mijn ogen niet.

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:26

Suzanne F. schreef:
vluggejip schreef:

Nee dat kan in mijn ogen niet.

Ik vindt het wel.
De oefening is iets anders als de gang zelf.
Als jij de oefening goed uitvoert maar de galop is minder kan je nog wel een 7 halen (bijvoorbeeld een mooie ronde volte rijden).

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:26

Mij bevallen de proeven érg goed Lachen ben er al helemaal aan gewendt en heb er geen moeilijkheden mee.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:48

Sjonniej schreef:
oosterhoff schreef:

Zou je het niet een beetje bot vinden om tegen iemand te zeggen, die zich járen heeft ingezet voor de paardensport, joh je doet het niet goed, doei! Daarnaast is er bij het mennen (ik weet niet hoe dit bij het ohz rijden is?) een groot jurytekort, dus alleen wat dat betreft is het een stom idee. Zonder juryleden zijn er namelijk ook geen wedstrijden.

Er is altijd al een selectie wat betreft juryleden geweest, in de vorm van een minimale klasse waarin ze zelf rijden. Daarnaast worden mensen in opleiding die 'raar' punten er vanzelf uitgehaald in het praktijkexamen.

ik snap je punt ook wel en tja het zou wat banketstaaf zijn maar dan zullen ze gewoon de verplichte bijscholing moeten volgen en daar goed getraind worden. Willen ze dat niet dan is het toh hun probleem als ze worden afgeserveerd. je moet wel met je tijd mee.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:54

Muislover schreef:
Ik vindt het wel.
De oefening is iets anders als de gang zelf.
Als jij de oefening goed uitvoert maar de galop is minder kan je nog wel een 7 halen (bijvoorbeeld een mooie ronde volte rijden).

Nee ik vind - t van niet. Zelfs al rijd je de oefening perfect zoals jij de mooie ronde volte aangaf maar de kwaliteit van de galop is niet goed, kan je nooit een 7 krijgen. De kwaliteit van de gang staat altijd voorop, met name de tact. Zodra je een 5 krijgt voor een gang is er iets waarschijnlijk met de tact niet in orde. Een paard wat alleen minder ruim galoppeert of zich iets vasthoudt, krijgt een 6-je en geen 5.

En zo kan een volte in een prachtig in balans doorgesprongen galop, juiste 3 tact, los en mooi van de grond springend, maar in een ovaal, toch nog een 7 of een 8 opleveren. Maar een perfect ronde volte in een galop neigend naar 4 tact, met te weinig sprong, teruggehouden voorbeen, uit balans op de voorhand, uit elkaar, te weinig nageeflijkheid of bijv. vastgehouden in de bovenlijn nooit een 7 opleveren, zelfs geen 6.

En dat snappen zoveel mensen niet, die blijven gefixeerd op de oefeningen perfect op de letter uitvoeren. Let toch eens beter op de kwaliteit van de scholing en daarbij behorend de gangen, dus gewoon het basiswerk.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 08:56

Die bijscholing is natuurlijk een lachertje! Lekker avondje koffie leuten en je hebt je stempel in je paspoort.
Gewoon herexamen na 3 jaar! Moet je opletten hoe er dan een andere mentaliteit gaat ontstaan!

Herexamen niet gehaald?: in de reservebank, binnen een half jaar opnieuw examen!

En pas ontheffing van deze verplichting als je I/Z bent met ervaring!

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:08

@ Suzanne F.: Ik heb er totaal geen problemen mee, heb ook geen 5 op de galop Knipoog dus ik let er wel op hoor.
Kan je moeilijk beoordelen via bokt lijkt me?

Roosje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:10

amondi schreef:
Die bijscholing is natuurlijk een lachertje! Lekker avondje koffie leuten en je hebt je stempel in je paspoort.
Gewoon herexamen na 3 jaar! Moet je opletten hoe er dan een andere mentaliteit gaat ontstaan!

Herexamen niet gehaald?: in de reservebank, binnen een half jaar opnieuw examen!

En pas ontheffing van deze verplichting als je I/Z bent met ervaring!

helemaal mee eens Lachen

Ik ben trouwens van mening dat er veel "slechte" juryleden rondlopen die vaak niet eens weten waar ze het over hebben.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:13

[quote="Muislover]
Kan je moeilijk beoordelen via bokt lijkt me?
[/quote]

Iemand vroeg gewoon, kan je 7-ens krijgen voor de galoponderdelen en dan een 5 voor de gang?
Dus dat heeft niks met beoordelen te maken, dit kan gewoon in praktijk niet.

En daaronder legde ik uit waarom niet. Als een paard bij mij in de ring 7-ens scoort op de onderdelen, is het ook een 7 voor de gang of soms zelfs een 8, bijv. als de onderdelen sloriger werden uitgevoerd maar de kwaliteit wel erg goed was.

milou123

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 09:51

ik ben het met suzanne eens hoor Ja
en suzanne wat vind je er van als ze op de startcoupon zetten paard heeft drie heele goede basisgangen (L1) en je krijgt een 7-6-7 ? en er dan ook bij het afgroeten, je mag wel lachen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-06 12:22

Milou:

Het zou kunnen zijn dat het paard drie heel goede basisgangen heeft maar dat er door rijtechnische oorzaken toch dingen op aan aan te merken waren waardoor het geen 8-en waren bijv. Maar dat had ik er dan bij vermeld. Vooral bij de 6 voor draf had ik iets opgeschreven waar aan gewerkt moest worden, waardoor het nu geen 7 of 8 was.

Ik schrijf weleens op: Goed paard, fijne bewegingen. Maar als het dan 7-6-7 wordt is dat bij mij nooit zonder uitleg.

En dat lachen... ach dat vergeef ik ze want ik lach zelf ook nooi haha, beetje onzin vind ik dat. Echt een chagerijnige bek trekken hoeft ook weer niet, je doet mee voor je lol toch?