Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Blackmagic85

Re: Met 5-jarige toch Z-2 starten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:34

Ik vind het zielig voor de paarden; die zijn als ze een jaar of 10 zijn versleten. Als ze nu Z2 lopen (en ze zijn 5) werd er dus al op gereden dat ze 2 waren en er moet hard en veel getraind zijn, wil je zo snel zo hoog komen met een jong paard. Zonde...

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:39

Ik vind het thuis TRAINEN op Z2 niveau veel belastender voor een paard dan het PROEFJES-rijden op Z2-niveau.........

Waarom?
Omdat ik tijdens de training telkens de grens wil verleggen en het beestje dan ook duidelijk meer aan het gevoel kom. Op een wedstrijd daarentegen laat ik zo'n beestje een beetje relaxed rondlopen in de ring. Het liefst ga ik onbezweet de ring in met zo'n dier.

Dat ligt thuis wel een beetje anders. Gisteravond was het weer zover dat ik er toch twee bij had zonder droge haar op het lijf na een uurtje .......... en dat had ik niet durven wagen op het concoursterrein......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:40

laborah schreef:
Wel eens goed naar het appuyeren gekeken? Als je dan ziet hoe je een paard, maar zeker een 4/5 jarig paard daarmee belast! Als je een 5-jarige dan in het begin van het seizoen ZI of ZII wil laten lopen moet je toch echt op 4-jarige leeftijd hiermee beginnen.

Hangt helemaal van het paard af. Eentje die makkelijk schaart en een béétje balans heeft druk je dat Z1 appuyement zo door. En laat dat soort paarden nou net de paarden zijn die meestal ook genoeg aanleg voor het zwaardere werk hebben Knipoog

Ik vind een 6 jarige in de PsG veel "schokkender" dan een 5-jarige in het Z eerlijk gezegd... (en dan zijn er nog die dat fluitend met een hoef in het neusgat lopen)

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:43

5 jaar en dan al Z2 Boos! dat lijkt mij wel een beetje te veel van het goeie!!!

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:45

Leuke bijkomstigheid: "de Eigenaren".

Misschien moet daar een apart topic voor geopend worden, maar de eigenaren van paarden spelen natuurlijk ook mee. Er wordt door eigenaren natuurlik veel geinvesteerd in training van paarden. De meeste eigenaren,
hebben wel geld maar geen verstand van paarden. Veelal hebben ze maar één doel: of het paard zo snel mogelijk duur te verkopen of zo snel mogelijk succes! Als je dan als ruiter afhankelijk bent van zulke eigenaren (en dat zijn mi veel ruiters), word je wel gedwongen om zo snel mogelijk te gaan.

Dit geldt voor zowel dressuurpaarden als springpaarden.
Laatst bijgewerkt door laborah op 24-10-06 10:04, in het totaal 1 keer bewerkt

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:46

ik vind het terrecht dat er leeftijdenzijn gesteld
want ik vind het echt te overdreven dat een paard van net 5 jaar al in het Z loopt ...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:50

Kennis van mij heeft een paard dat bovengemiddelde aanleg heeft voor piaffe en passage. Die liet dat ook niet helemaal bedoeld zien tijdens het 3 jarigenkampioenschap. Dat leverde vervolgens een hele verontwaardigde brief in de krant op dat die 3 jarige al GP klaar zou zijn Clown (als het zo makkelijk was dat dat zuiver bij piafferen bleef.... Nagelbijten / Gniffelen )

Voor een paard met veel talent die het lichamelijk niet moeilijk heeft om een oefening uit te voeren is het geen aanslag op het lijf. Juist dat minder getalenteerde paard dat een paar maanden lang zijn kunstjes moet afdraaien om er op concours fatsoenlijk mee voor de dag te kunnen komen, dat zijn de paarden die slijten van het werk.

In dat opzicht vind ik de 6 jarigen regel niet zo gek. Niet om het fijne paard in deskundige handen te beschermen maar juist voor al die butsers die week in week uit op concours moeten om hun puntjes te sprokkelen.

JanineN

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:53

haha vet grappig!!!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 09:53

CGJ12 schreef:
Ik vind het thuis TRAINEN op Z2 niveau veel belastender voor een paard dan het PROEFJES-rijden op Z2-niveau.........

Waarom?
Omdat ik tijdens de training telkens de grens wil verleggen en het beestje dan ook duidelijk meer aan het gevoel kom. Op een wedstrijd daarentegen laat ik zo'n beestje een beetje relaxed rondlopen in de ring. Het liefst ga ik onbezweet de ring in met zo'n dier.

Dat ligt thuis wel een beetje anders. Gisteravond was het weer zover dat ik er toch twee bij had zonder droge haar op het lijf na een uurtje .......... en dat had ik niet durven wagen op het concoursterrein......

Die mag je mij uitleggen.. Oké ik snap dat je thuis grenzen opzoekt en als het goed is hoef je die op concour niet meer op te zoeken, dus ja: training thuis is 'zwaarder'. Maar er is een wezenlijk verschil tussen thuis trainen en oefening uitvoeren wanneer het paard en ruiter past en op concour waar het op dát moment moet gebeuren.. Daarbij komt dat je dan ook nog het verschil hebt, om ook even terug bij de Topic te komen, tussen het thuis trainen van Z2 oefeningen en het trainen voor je wedstrijd van volgende week.

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 09:56

Zep schreef:
laborah schreef:
Wel eens goed naar het appuyeren gekeken? Als je dan ziet hoe je een paard, maar zeker een 4/5 jarig paard daarmee belast! Als je een 5-jarige dan in het begin van het seizoen ZI of ZII wil laten lopen moet je toch echt op 4-jarige leeftijd hiermee beginnen.

Hangt helemaal van het paard af. Eentje die makkelijk schaart en een béétje balans heeft druk je dat Z1 appuyement zo door. En laat dat soort paarden nou net de paarden zijn die meestal ook genoeg aanleg voor het zwaardere werk hebben Knipoog

Ik vind een 6 jarige in de PsG veel "schokkender" dan een 5-jarige in het Z eerlijk gezegd... (en dan zijn er nog die dat fluitend met een hoef in het neusgat lopen)

Natuurlijk maakt aanleg en bouw wat uit. Alleen is een appuyement een "..." oefening voor welk paard dan ook. Er wordt dan zoveel gevraagd van alle gewrichten, kapsels en aanhechtingen dat het voor geen één paard goed is om dit veelvuldig te oefenen. En zeker niet voor een jong paard!

En een 6-jarige mag geen PsG lopen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:00

laborah schreef:

dat het voor geen één paard goed is om dit veelvuldig te oefenen. En zeker niet voor een jong paard!

Dat eerste betwijfel ik, maar dat hangt nogal sterk samen met de kwaliteit van je paard. En daarop aansluitend je tweede punt, met een kwaliteitsvol paard hoef je dat dus niet tot in den treure te oefenen voor je dat in je proef op een fatsoenlijke manier kunt laten zien.

Citaat:
En een 6-jarige mag geen PsG lopen.

Nee duh, door die leeftijdsgrens Knipoog die ik dus heel terecht vind. Maar een 6 jarige mag wel een YR proef lopen, CGJ heeft daar al iets over gezegd.

fresco

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:02

Ik denk dat de mensen met paarden die weinig talent hebben, dit grote onzin vinden.
En mensen die paarden rijden met veel talent, dit goed begrijpen, alleen je moet zelf de keus maken.
Mijn 3 jarige voelt ook ontzettend goed aan en als je zelf al vaker Z hebt gereden, zal je het kunnen voorstellen dat ze als 5 jarige Z lopen.
Niet dat ik dat doe, want ik vind het ook iets te vroeg.

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:07

Als iemand een 7-jarige Intermediair 2 wil gaan starten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hetzelfde beestje niet al op 5-jarige spelend de Z2-beheerste........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 10:13

CGJ12 schreef:
Als iemand een 7-jarige Intermediair 2 wil gaan starten kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat hetzelfde beestje niet al op 5-jarige spelend de Z2-beheerste........

Ach wat is spelend.... Knipoog

laborah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-06 10:20

Zep schreef:
laborah schreef:

dat het voor geen één paard goed is om dit veelvuldig te oefenen. En zeker niet voor een jong paard!

Dat eerste betwijfel ik, maar dat hangt nogal sterk samen met de kwaliteit van je paard.

Moet je echt eens achter een goed appuyerend paard gaan staan. Is een fantastisch gezicht om alles te zien buigen en scharen. Maar dat dit de nodige slijtage tot gevolg heeft, daar hoef je geen deskundige voor te zijn.

Erger is het om achter een niet goed appuyerend paard te staan. Ben dan altijd bang dat er ter plekke wat af gaat breken!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-06 12:49

Paradox schreef:
Als ze nu Z2 lopen (en ze zijn 5) werd er dus al op gereden dat ze 2 waren en er moet hard en veel getraind zijn, wil je zo snel zo hoog komen met een jong paard. Zonde...
Beetje rare conclusie, er zijn toch echt paarden die fluitend door de basis heen komen. En die worden echt niet met 2 jaar ingereden. Paarden die met veel pijn en moeite door de basisoefeningen heen komen die blijven echt niet bij de 'topruiters', die worden fijn verkocht. Paarden die er fluitend door heen gaan, die blijven meestal en tja die zijn er met 5/6 al Z(2).

En ze zijn er echt, paarden die (ook met een amateurruiter) door de B, L en M, Z heen vliegen.

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:05

door de basis heenlopen? Ben je mal, er zijn legio ruiters die de basis overslaan of in de Z beginnen! zo'n paard heeft kans op een Z klassering op zijn allereerste wedstrijd!

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:43

Een talentvol paard met een talentvolle ruiter hoeft thuis niet keer op keer de oefeningen te herhalen om ze erin te krijgen. Ik verbaas mij nog dagelijks over het feit dat mensen vinden dat de Z1 Z2 dressuur zo ongelooflijk moeilijk is. Als jij vanaf het inrijden op de juiste manier bezig bent met de basis en het paard reageerd super op je hulpen, dan zijn die kunstjes die worden gevraagd echt niet zo moeilijk meer. (ik wil nog net niet zeggen een fluitje van een cent)
Dat wil niet zeggen dat ik het goedkeur om met een jong paard al op dat niveau te starten.
Grootste probleem dat ik er in zie is dat de kans bestaat dat een ruiter/amazone de oefeningen er thuis gaat instampen en eindeloos herhalen. Dat is geen dressuur en dat doet het paard ook slijten.
Maar nogmaals mijn mening:
Als de basis helemaal voor elkaar is een Z2 proef echt niet zo lastig meer. Wat wordt er nu werkelijk meer gevraagd dan in de Z1 M2 (hoef je me niet uit te leggen dat weet ik namelijk wel)?
Als een paard op de juiste manier wordt getraind op kracht, gehoorzaamheid en uithoudingsvermogen ben je goed bezig.

Nogmaals 5 vind ik ook al wel wat vroeg maar dat komt mede omdat ik van mening ben dat je een paard in zijn 3e levensjaar nog niet kan gaan trainen. Je kan hem hooguit zadelmak maken en weer lekker buiten zetten. Maar ik kan me er dus niet aan overgeven dat het moeilijk is een paard naar het Z2 te rijden in zo'n korte tijd.

Venetia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 08:52

Een goed uitgevoerd appuyement is niet slecht voor het paard. De buiging in het lijf zorgt ervoor dat de hoeven recht op de grond uitkomen.

Dit heb ik niet bedacht, dit is onderzocht in Amerika door een bekend onderzoekscentrum.

Goed uitgevoerde oefeningen waren niet belastend, oefeningen zonder buiging des te meer, dan komt de hoef niet recht op de grond maar scheef wat problemen gaat veroorzaken. Om die reden is wijken ook geen goede oefening voor de gezondheid van het paard. Er wordt de verkeerde buiging gevraagd.

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 09:48

CGJ12 schreef:

Waarom?

Bij sommige stallen worden ze met 5 jarige leeftijd al getest op de piaff en passage. Waarom denk je dat mijn paard met zn 1.72m daar kapot vandaan kwam. Hij kon het geestelijk en lichamelijk niet aan. Reden: Het is een springpaard Vork
Ik ga met CGJ mee, maar ik vind dat ze de mensen die nog net even voor de overgang Z2 gestart zijn met een U'tje ook niet wijs. Die had het KNHS er van mij best uit mogen filteren. Gewoon een boete moeten geven ( wel met aankondiging natuurlijk).

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:09

Venetia schreef:
Een goed uitgevoerd appuyement is niet slecht voor het paard. De buiging in het lijf zorgt ervoor dat de hoeven recht op de grond uitkomen.

Dit heb ik niet bedacht, dit is onderzocht in Amerika door een bekend onderzoekscentrum.

Goed uitgevoerde oefeningen waren niet belastend, oefeningen zonder buiging des te meer, dan komt de hoef niet recht op de grond maar scheef wat problemen gaat veroorzaken. Om die reden is wijken ook geen goede oefening voor de gezondheid van het paard. Er wordt de verkeerde buiging gevraagd.

Even offtopic: He.. dit is interessant.. Waar kan ik meer over dit onderzoek lezen?

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:27

liesje23 schreef:
Ik ga met CGJ mee, maar ik vind dat ze de mensen die nog net even voor de overgang Z2 gestart zijn met een U'tje ook niet wijs. Die had het KNHS er van mij best uit mogen filteren. Gewoon een boete moeten geven ( wel met aankondiging natuurlijk).

Ik dacht het NIET.
CGJ heeft géén problemen met een 5-jarige in een Z2-proef........ zolang Anky en Co hun paarden als 7-jarige al in de I2 mogen starten......

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:30

CGJ12 schreef:
liesje23 schreef:

Ik dacht het NIET.
CGJ heeft géén problemen met een 5-jarige in een Z2-proef........ zolang Anky en Co hun paarden als 7-jarige al in de I2 mogen starten......

Ik ging met jou mee wat betreft het uitbrengen van een jong dier in het Z, dat het erger is dat ze thuis een paard doortrainen op Z2 nivo...

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:41

Citaat:

Waarom?

En daar ben ik het wel een beetje mee eens eigenlijk. Nu 'ken' ik de persoon die Ukkie rijdt, maar hij start sowieso al niet zo heel veel wedstrijden, deze zomer heeft hij bijna nergens gelopen, ben hem nergens tegengekomen. Dit is een paard wat het werk heel erg gemakkelijk aanpakt, hij speelt met de Z2 proeven, als ik hoor hoever hij thuis al is (en dan zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben dat hij thuis al behoorlijk op niveau getraind wordt...Knipoog)

CGJ12

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-06 10:50

jaggie schreef:
En daar ben ik het wel een beetje mee eens eigenlijk. Nu 'ken' ik de persoon die Ukkie rijdt, maar hij start sowieso al niet zo heel veel wedstrijden, deze zomer heeft hij bijna nergens gelopen, ben hem nergens tegengekomen. Dit is een paard wat het werk heel erg gemakkelijk aanpakt, hij speelt met de Z2 proeven, als ik hoor hoever hij thuis al is (en dan zeg ik niet dat ik het daarmee eens ben dat hij thuis al behoorlijk op niveau getraind wordt...Knipoog)

Daarom ben ik ook TEGEN de regel die het verbiedt een 5-jarige in het Z2 te starten.
Het is gewoon een schijnregel.