paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Martine_

Re: paard kan niet vast staan (gaat hangen)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 18:51

trisca schreef:
in hoeverre vinden jullie trouwens dat ze de smid die dit heeft aangeraden moet bellen?

Zelf ben ik van mening dat hij in ieder geval moet weten wat de consequenties zijn geweest van zijn advies...

Het lukt volgens mij 90% van de tijd op die manier wel. Mijn merrie ging hangen, ze stond aan een noodknoop, dus ik zou haar zo los kunnen trekken. Kijk, als het echt blinde paniek is, moet je losmaken. Maar als het een beetje uitproberen is, stapt het dier vanzelf weer naar voren. Na een paar keer is het vrijwel over.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:06

Martine1232 schreef:
trisca schreef:
in hoeverre vinden jullie trouwens dat ze de smid die dit heeft aangeraden moet bellen?

Zelf ben ik van mening dat hij in ieder geval moet weten wat de consequenties zijn geweest van zijn advies...

Het lukt volgens mij 90% van de tijd op die manier wel. Mijn merrie ging hangen, ze stond aan een noodknoop, dus ik zou haar zo los kunnen trekken. Kijk, als het echt blinde paniek is, moet je losmaken. Maar als het een beetje uitproberen is, stapt het dier vanzelf weer naar voren. Na een paar keer is het vrijwel over.

Dat denk ik ook, de meeste paarden geven het op en hangen daarna niet meer.

Je zegt ook dat je vriendin weinig ervaring heeft, dan vind ik dat je het had moeten proberen met een ervaren persoon erbij.

Ik ben blij dat het niet ernstiger is afgelopen.

Cortes_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-06 19:07

zet hem aan twee kanten vast

hansje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 08:57

mijn paard heeft ook nooit kunnen vaststaan.
Op druk reageerde zij met tegendruk. Trekken, sleuren, hangen,...
Lag ook op de grond,...

Heb ze nu geleerd om gewoon los te staan. Staat overal gewoon los. Gewoon halster met touw. Touw over hals en zo blijft ze staan. Nergens probleem mee. Loopt neit weg, ook niet als er een paard passeert enz.

Heb nooit probleem gehad. Staat gewoon stil in de stallen. Ik kan om haar gerief gaan op einde gang, blijft lekker staan.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 10:06

Martine1232 schreef:
trisca schreef:

Idd, bij 9 van de 10 paarden helpt dit. De meeste hebben het 1x voor elkaar gekregen om de boel stuk te krijgen en proberen het dan vaker. Gewoon erg goed vast zetten zodat de boel niet knapt(de smid waarbij ik mee loop heeft van die oranje koehalsters met een oranje touw er aan met een draai-paniekhaak, niet stuk te krijgen, maar wel zelf los te maken) en laat maar een keer hangen. Eventueel een prik met een bezem om te helpen dat het kwartje valt dat hij voorwaards moet en dan is het vaak wel klaar.

Is het echt blinde paniek zal je het toch echt met gedult op moeten lossen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 12:13

Jezus sorry hoor maar als ik mijn paard terwijl ze vast staat op de grond zie liggen dan ga ik niet denken goh dit zou wel eens DE oplossing zijn. Ik vind het ronduit zielig. Kijk dat je het probeert oke maar als het paard vervolgens niet stopt dan maak je em toch los!

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-06 13:05

switchx schreef:
Jezus sorry hoor maar als ik mijn paard terwijl ze vast staat op de grond zie liggen dan ga ik niet denken goh dit zou wel eens DE oplossing zijn. Ik vind het ronduit zielig. Kijk dat je het probeert oke maar als het paard vervolgens niet stopt dan maak je em toch los!

hebben we ook gedaan. Knipoog

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:19

Nou ik had hem laten hangen... Nu leert ze dat als ze er maar een hele show van maakt dat ze loskomt. Maarja er zijn meer wegen naar rome, en als eigenaar moet je zelf het beste kijken hoe of wat. Maar bij mij was ze losgemaakt, weer op de benen geholpen en weer vastgezet. En dan dag erna weer.

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-06 16:33

Ik verzorgde een pony die dit ook deed.. Hij ging hangen en bleef hangen todat zijn halstertouw brak en hij achterover klapte op zijn rug. Daarom lieten wij hem altijd gewoon stil staan of iemand hem vast houden en als hij dan ging hange gewoon lang zaam los laten

_Martine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:10

Kimmie_Paard schreef:
Ik verzorgde een pony die dit ook deed.. Hij ging hangen en bleef hangen todat zijn halstertouw brak en hij achterover klapte op zijn rug. Daarom lieten wij hem altijd gewoon stil staan of iemand hem vast houden en als hij dan ging hange gewoon lang zaam los laten

Das echt heel lastig! In het dagelijks leven zeker. Ik las hier al eerder dat een meisje haar pony had geleerd los te staan. Dat is natuurlijk ideaal.
Zou ik ook proberen als ik jou was Ja

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 09:13

@ martine ja met stil staan bedoel ik eigelijk los staan Tong uitsteken

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 12:00

Het advies van de smit en van jan de regelaa daar ga ik in mee.9 van de 10 keer leren ze het zo af.Paarden zijn nog steeds geen schoothondjes!En tuurlijk knoop je het paard los als het op de grond ligt te stikken en probeer je het opnieuw.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-06 12:26

ook als ze na 5 dagen pas weer uit 2 ogen kan kijken en haar hak nog open ligt? Nog een keer proberen is voor ons geen optie eigenlijk...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:01

Er is een groot verschil met angst en met niet willen.
Met angst, vind ik dat je het nooit moet forceren.

Jammer dat ze het niet heeft geprobeerd wanneer iemand met ervaring daarbij was.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:05

Dat er een groot verschil zit in angst en niet willen ben ik helemaal met je eens.Wat hier het geval is kan ik zo natuurlijk ook niet zeggen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 13:11

Ik heb echt met verbazing sommige suggesties gelezen. De meeste paarden die echt een drama maken met vaststaan doen dit omdat ze in paniek raken. Dat is ook de natuurlijke reactie van een paard dus om het dat zo maar even af te leren heeft geen zin.
Mijn ervaring is dat sommige paard minder in paniek raken als ze een band om de halss hebben ipv een halster. Ik heb er 1 gehad die echt niet vast kon staan. Ze was al wat ouder toen ze bij ons op stal kwam en raakte al in paniek als ze dacht dat ze vaststond. Gelukkig had ze geleerd om bij alles stil te staan dus of ze nu bij de smid stond of dat je haar ging scheren ze verplaatste geen voet. Dat is dus altijd nog een optie.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:12

trisca schreef:
switchx schreef:

hebben we ook gedaan. Knipoog

Niet pas na 20 minuten. Meeste paarden leren het idd af op die manier.....maar je ziet toch wel waneer je echt moet stoppen.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:45

Ik denk dat TS gewoon moet beseffen dat je dit soort dingen beter samen met iemand kunt doen die er ervaring mee heeft. En misschien een beetje ongelukkig uitgedrukt: als ie gaat liggen moet je gewoon zorgen dat ie weer gaat staan. Met een bezem of je klomp of net waar je de voorkeur aan geeft.

Mossel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 20:52

Tzatzi schreef:
Margot_VH schreef:
Mijn paard heeft toen hij ging hangen een flinke tik gehad en nu doet hij het neit meer (hij is een beetje verwend haha)

Het kan helpen hoor daar niet van. Maar bij mij op stal gebruiken ze dit middel voor alles. Omdat ze, zoals ook bij dit probleem, vinden dat het paard ongehoorzaam en/of respectloos is.

Persoonlijk vind ik dat men veel te snel naar dit middel grijpt.

Ik zou het zelf neit snel gebreuken daar niet van maar hij wil altijd zijn zin hebben en dat houdt een keer op.

Kartouche

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-06 21:58

Mijn paard heeft ook een hekel aan vast staan hij raakt in paniek.
Hij staat dus altijd gewoon aan het halstertouw wat ik dan vast heb, of ik leg het uiteinde van het halstertouw op zijn hals dan blijft hij ook staan los dus.
IK heb het 1x geprobeert met nog een paard dat langs hem stond toen ging het wel, maar die was eerder klaar dan hij, toen hij alleen stond nam de paniek weer toe.
Als het paard netje's blijft staan hoeft het toch niet per sé vast.
En tegen wil en dank vastbinden NO WAY dat doe ik niet

tamara_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:04

ik heb dus net een paar minuten ook een topic geplaatst over dit soort dingen mijn paard doet dit ook ze kan echt niet vast staan ze heeft me noe al twee halstertouwen kapot getrokken en ik durf haar dus niet meer vast te zetten ik ben radeloos en weet dus niet wat ik hier mee moet :S
veel sucses er mee

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 11:12

Waarom moet een paard persè vast staan, natuurlijk omdat hij of zij anders weg loopt.Maar je kan gaan proberen om hem of haar los te laten staan,waarom iets dwingen wat een paard niet prettig vind.Je hebt geluk dat het nog zo is afgelopen en dan 20 minuten laten hangen, nou kan je dat vast staan helemaal wel vergeten.

eilander

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 19:44

marleen_usar schreef:
Waarom moet een paard persè vast staan, natuurlijk omdat hij of zij anders weg loopt.Maar je kan gaan proberen om hem of haar los te laten staan,waarom iets dwingen wat een paard niet prettig vind.Je hebt geluk dat het nog zo is afgelopen en dan 20 minuten laten hangen, nou kan je dat vast staan helemaal wel vergeten.

Het leven bestaat nu een keer niet uit alleen maar leuke dingen!We moeten allemaal wel eens wat doen wat we niet leuk vinden.Opvoeden heet dat!!!

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-06 20:04

Paarden kunnen ook gewoon angst hebben om vast te staan. dat heeft niets met opvoeden te maken.
Heb een gruwelijke hekel aan het vergelijken van paarden met mensen maar ga het nu toch even doen.
Als iemand vliegangst heeft zet je hem ook niet in een vliegtuig en bind hem maar vast. Ten eerste omdat het niet humaan is maar ten tweede omdat het niet werkt. De angst wordt alleen maar groter. Zo KAN het met paarden ook zijn. Als het angst is sla je dat er niet zomaar uit.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-06 06:07

heeft inderdaad niks met opvoeden te maken,opvoeden betekend onder andere leren luisteren.Laten weten wat wel en niet mag, en gerust stellen aals iets eng is.En niet door drammen als ze iets niet willen of eng vinden.soms werkt het maar vaak ook niet.