wat vinden jullie?halster omlaten of afdoen..??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

liseke

Re: wat vinden jullie?halster omlaten of afdoen..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-06 20:45

ik doe het altijd af. Ik vind het gevaarlijk. stel je voor dat ze ergens achter blijft hangen! moest ze echt een halster om moeten, dan zou ik kiezen voor een leren halster. Dat kunnen ze makkelijker kapot trekken.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 00:07

Ik zie het probleem niet.... gaat hier al 12 jaar goed met halsters op de wei...

Frantic

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:19

ik rij ook al 30 jaar schadevrij, maar dat is geen garantie voor de toekomst!

Dus ik heb mijn gordel om, en mijn paard juist af!

NikkiNik

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:21

Mijn pony loopt gewoon lekker in de wei zonder halster. Levensgevaarlijk om het halster om te laten!! En over uitbreken enzo; zorg gewoon dat je een goede omheining hebt, zou ik zo zeggen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:24

Halster af, altijd. Halsteromlaten is pure gemakszucht, bij paarden die moeilijk te pakken zijn moet je het probleem anders proberen op te lossen. En een goede omheining is een vereiste op het moment dat je een paard ergens neerzet.

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 12:33

Altijd het halster af! Zodat hij nergens achter kan blijven haken.

Maryanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 13:59

Helemaal mee eens! Halster altijd af!

Alhoewel ik het ook goed begrijp als je je paardje in een pensionstalling hebt staan en ze meerdere paarden 2 keer per dag moeten verplaatsen, om het halster dan toch maar wel om te laten!

spekster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:22

bij ons op de pensionstal is het de keuze voor zich .. winny en nick hebben ze overigens altijd wel om

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 16:45

halster af want als ie zich een lekker krapt en blijft der met de hoef achter zou ik ook niet vijn vinden

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 18:36

Cassidy schreef:
Halster af, altijd. Halsteromlaten is pure gemakszucht, bij paarden die moeilijk te pakken zijn moet je het probleem anders proberen op te lossen. En een goede omheining is een vereiste op het moment dat je een paard ergens neerzet.

vind ik erg kort door de bocht.

Joonsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:11

amondi schreef:
Halster gaat af( makkelijk als je er maar 1 hebt!) Het halster wordt alleen gebruikt tijdens het vervoer aan de hand of in de trailer.

Bijkomend voordeel van halster af in het weiland: je maakt het voor dieven vrijwel onmogelijk om een paard mee te voeren! Of ze moeten zelf met halsters rondlopen, maar dan pakken ze sneller een ander paard!

Da's zeker waar.
Maar laat ik net zo'n paard hebben die achter bijna iedereen aanloopt. Clown

Mayra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 19:16

Eerder liet ik het halster altijd om want anders was ze niet te vangen in de wei.
Nu komt ze braaf aanlopen in de wei en doe ik uit veiligheidsoverwegingen (ze kunnen met een halster om natuurlijk ergens achter blijven haken o.d.) het halster af.

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:11

Hangt er vanaf, meestal met halster en vliegenmasker, maar als een vliegenmasker niet nodig is ook regelmatig zonder, behalve als ze een stuiterdag heeft en ik geen zin heb het gevecht aan te gaan (als in: ze wil haar halster zsm af om weg te kunnen, en snapt niet dat steigeren dan niet werkt).

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-06 20:47

Ik doe hem af. Ik zie het nut niet van een paard de hele dag met halster omlaten staan, zoveel werk is het niet om even dat ding om te doen wanneer je je paard uit de wei haalt. En er is altijd een risico dat het paard ergens achter blijft haken met het halster, dus ik doe hem altijd af.

Hanke_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:39

Ik zou hem gewoon afdoen.
Ook als een paard zich lastig laat vangen.
Gewoon wat eten meenemen.
Vind dat er aan het omlaten van een halster alleen maar nadelen zitten.

Annelies_vd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:46

Onze paarden gaan de wei op zonder halster.
Soul is makkelijk uit de wei te halen en kan me voorstellen dat het minder fijn is om de hele dag met zo'n ding om je hoofd te lopen zonder enig nut.

Daarnaast vind ik het ook wel een fijn idee dat mensen niet aan Soul kunnen gaan trekken ofzo wanneer ze haar een aai willen geven ofzo, wil ze niet, dan loopt ze weg en hebben ze pech.

Voor mij dus een dikke NO>

rianne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:49

Als ze dnachts ook buiten staat gaat het halster af, overdag staat ze dan wel met halster(dit omdat de staleigenaar ze buiten zet)
Ik heb het liefst altijd haar halster af omdat ik vroeger mee heb gemaakt dan een pony bleef haken met zijn been en de volgende dag dood in de sloot werd gevonden.

Riemke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:57

Mijn oom heeft net een dag een nieuw veulen, net van moeder af. Deze stond met halster in de wei. Ik ging een dag later kijken en toen wilde het veulen niet dat ik haar aan het halster vasthield. Is natuurlijk niet gek met een veulen, ik wist ook niet hoe het veulen er al aan gewend was enzo, maar toen ging ik beter kijken en toen zat er een hele grote wond onder de kin, waar de gesp zit van de neusriem van zo'n veulenhalster. Ik meteen dat halster afgedaan natuurlijk (wat een opluchting moet het geweest zijn voor het beestje!) Nu weet ik alleen niet of die wond komt van de trailerreis (is natuurlijk eng zo'n trailerreis zonder mams) of dat het beestje in de wei ergens is blijven haken. Dus voortaan altijd die halsters af. We deden dat eigenlijk toch altijd, weet ook niet waarom het veulen eigenlijk met een halster in de wei stond, zo'n hoofdje groeit natuurlijk snel dus is het zowieso niet verstandig.... Maar mijn oom was dus een paar daagjes weg dus iemand anders paste erop... nou die krijgt het nogwel te horen...

Mercedesss

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 13:59

loeckie schreef:
Ik zie het probleem niet.... gaat hier al 12 jaar goed met halsters op de wei...

Bij mij in de buurt is van de week een paard met zijn achterijzer in zijn halster blijven hangen en deze heeft zich de hele nacht geprobeerd los te krijgen door hard te trekken en die heeft al zijn spieren gescheurd en moest inslapen, die van mij staan ook altijd zonder!

Arabian_Girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:00

bij mij hebben ze ze aan met een vliegenfrontriempje.heb ook die kappen geprobeerd maar daar krijgen ze wonden van.
s nachts hebben ze ze af.als de vliegen minder zijn zijn ze ook af.
mijn merrie heeft ze in de zomer altijd aan die heeft ook een kapje voor dr neus omdat die heel erg verbrand.

ponymeid1

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:01

KimBalaa schreef:
Bij ons gewoon met halster om.

Maar mn paard staat op een pension stal, en worden buiten en binnen gezet. Het is niet bepaald practisch als de eigenaar bij ieder paard wat hij uit de wei moet halen het halster om en aan moet gaan doen (zo'n 45 paarden..)

Hier 'tzelfde. Ook met de 25 manegepaarden. Er is eigenlijk nog nooit wat gebeurd dat ik weet, de afgelopen 8 jaar. Liever voorkomen dan genezen, oké. Maar het is niet mijn zegje...

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:05

mijn paarden gaan allebei zonder hlaster de wei op en op stal. ze lopen ook uit zichzelf erheen en terug als ik het zeg. ze hebben der alleen 1 om als we ze poetsen enz. of wat moeten doen met ze of de smid ofzo verders lekker los

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-06 14:05

Mijn pony staat ook op een pensioen-stal en word binnen en buiten gezet.
Als ze het halster af doen is ze bijna niet meer te vangen (ik krijg haar dan met enkele moeite). Dus bij tink gewoon lekker het halster om Lachen

Supertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 15:12

Cassidy schreef:

Niet altijd Knipoog Bij mijn paard blijft het halster ook om in de wei, maar zeker niet uit gemakszucht. Hem te pakken krijgen is het probleem niet, hij laat zich heel makkelijk vangen. Het probleem is het in de wei zetten.
Hij is door nare ervaringen erg paniekerig met loslaten, de klip van het halstertouw losmaken (of überhaupt te pakken krijgen) is al moeilijk genoeg bij het in de wei zetten, dat vind hij erg eng. Hij kan dan ineens wegrennen in paniek en niemand die hem tegen kan houden. Het touw wordt dus al niet vastgeklipt maar alleen door de ring gehaald zodat ze hem los kunnen laten zonder direct aan zijn hoofd te zitten. Meelopen doet hij superbraaf, dus dat is het probleem niet, hij zal nooit drammen. Het enige probleem wat hij heeft is bij het in de wei zetten, in iedere andere situatie is het geen enkel probleem om het touw/halster los te maken, mijn paard is juist een vreselijk braaf dier. Een opvoedingsprobleem is het ook niet, het is puur angst die er helaas met geen mogelijkheid uit te krijgen is.
Het halster afdoen is voor de stalhouders dan ook echt onmogelijk, dan is het echt dikke paniek en hartstikke link. Halster omdoen zou weer geen enkel probleem zijn Knipoog

Ik zou hem ook liever zonder halster in de wei hebben, en toen hij 24/7 buitenstond en ik hem zelf uit de wei haalde en terug zette stond hij ook zonder halster. Mij lukt het overigens zelf wel om het touw los te klikken, maar halster afdoen kan ik ook niet. Ik nam hem dan los mee naar de wei, zonder halster (afgesloten terrein). Waar hij nu staat kan dat niet, als alle paarden buiten worden gezet kan ik me goed voorstellen dat ze hem niet los mee willen nemen (of aan zijn voorpluk vasthouden, dat gaat ook prima), er is toch een groter risico dan. Maar zo braaf is hij dus verder, hij loopt los ook braaf mee zonder een stap verkeerd te zetten.

Ik sta op dezelfde pensionstal als Nassie, en hier mogen de paarden dus gewoon zonder halster de wei op als de eigenaar dan wil, geen probleem normaal. Maar met de mijne is het dus echt niet te doen.

Hij heeft ook al eens vastgezeten in zijn halster met zijn achterhoef.... Nu heeft hij dus zeker geen nylon halster meer om, maar een vrij grof leren halster waar hij zijn hoef met geen mogelijkheid meer tussen kan krijgen omdat het halster lang niet zo flexibel is en bovendien zit de keelriem aardig kort vast.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 17:17

MireilleSmit schreef:
loeckie schreef:

Bij mij in de buurt is van de week een paard met zijn achterijzer in zijn halster blijven hangen en deze heeft zich de hele nacht geprobeerd los te krijgen door hard te trekken en die heeft al zijn spieren gescheurd en moest inslapen, die van mij staan ook altijd zonder!

Vind ik erg om te lezen Ach gut Maar... Je leest ook dat er paarden met losgooien onderuit gaan, onder de bakrand doorschuiven en zo alles kapot trekken. OFtewel... een ongeluk (en zeker met dieren) zit in een klein hoekje.