Mag ik lesgeven?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

masja

Re: Mag ik lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-06 14:15

irene schreef:
Masja, ik laat het bij ons op kantoor wel even uitzoeken, lijkt me dat er wel iemand is die het weet en anders "de baas" zelf wel Haha! Haha!

Zó dom Bloos

Dat ik daar niet aan gedacht heb... Bloos

Ja, schaam mij diep... zéér diep.

Ik ga "de baas" mailen.

Masja

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 10:50

Nou, zoveel kan het voor jou niet kosten hoor!

Noem geen namen, maar een hengstenhouder met 70 paarden (en nog een flinke zwik ander vee) betaalt voor zijn AVB 376,- euro per jaar. Onbegrijpelijk Gestoord

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:36

Ja dat bedrag kreeg ik ook te horen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:39

En voor dat bedrag ben je verzekerd voor?
Les geven?
Schade die paarden van anderen op jou terein aanbrengen aan zichzelf en andere dieren?

Of hoe moet ik dat zien?

En dat kan dus ook zonder KvK nummer?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:53

Verzekerd voor alle schade die zijn paarden en ander vee aan anderen toebrengen, plus alle schade die hij en zijn gezinsleden aan anderen toebrengen.
Nou, hij heeft nu een schade. De verzekeraar kan door deze schade in ieder geval op deze polis nooit meer enige winst pakken Haha!

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 11:58

Waarom staat er dan vaak bij maneges: ´Rijden op eigen risico´?
Terwijl iedereen daar gewoonlijk een diploma heeft en verzekerd is?

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 12:01

Dat is lang niet altijd zo dat instrukteurs op manege's diploma's hebben.

Die betreffende bordjes hebben ook bar weinig waarde hoor in de meeste gevallen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:12

Maar toch.... je gaat rijden OMDAT JIJ HET WILT. niemand dwingt je toch? dus kun je wel stellen dat het op eigen risico is Lachen

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:20

Ja, je kan wel van alles stellen. Feit is nou eenmaal dat dat wettelijk geregeld is en daarover voldoende jurisprudentie is.
Maar voor jouw geruststelling...omdat je vrijwillig op dat paard gaat zitten heb je meestal als berijder wel een stuk 'eigen schuld', hetgeen betekend dat een deel van de schade voor je eigen rekening blijft.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:26

toch vreemd....

heb zelf een ongeval meegemaakt waarbij in arbeidsongeschikt werd (tijdelijk). de verzekering wilde weten wie de schuld was van het ongeval. tja... het paard Tong uitsteken toen zei men...oh, dat is eigen risico, dan kunnen we niemand verder aansprakelijk stellen.

hoe zit dat dan?

was overigens al 8 jaar geleden hoor.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:32

Barmat schreef:
toch vreemd....

heb zelf een ongeval meegemaakt waarbij in arbeidsongeschikt werd (tijdelijk). de verzekering wilde weten wie de schuld was van het ongeval. tja... het paard Tong uitsteken toen zei men...oh, dat is eigen risico, dan kunnen we niemand verder aansprakelijk stellen.

hoe zit dat dan?

Manegepaard? Hoe kwam het dat je eraf viel?

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:52

LDRD schreef:
Barmat schreef:
toch vreemd....

hoe zit dat dan?

Manegepaard? Hoe kwam het dat je eraf viel?

ja, manege-haflinger Clown

was zo'n uitgekookt ding, die regelmatig de kindjes liet zandhappen. Mij werd gevraagd of ik hem die dag in de les wilde rijden en hem eens weer op zn plek kon zetten. Alles goed gegaan, geen pas verkeerd tot 3 minuten voor het einde van de les hij in de wending van de galop ineens zn koppie tussen de beentjes kreeg en mij er af lanceerde (niet overdreven uitgelegd) waardoor mijn schouder uit de kom vloog en mn rug zwaar gekneusd bleek. Ik heb 6 weken thuis gezeten.
Nu. 8 jaar later blijkt dat deze gebeurtenis voldoende was om mij 6 weken geleden te opereren en mn schouder operatief weer aan elkaar te knutselen Tong uitsteken

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 13:54

Ik hou het topic in de gaten.
Door tijdgebrek ff m'n ORUN halen lukt helaas niet, en ik heb geen paarden om mee te nemen (ik ben meer van de shetlanders Knipoog ). En ORUN gaat een heel andere richting in, ik geef kindergroepslesjes, en geen wedstrijd gerichte prive lessen(dus zie er het nut niet zo van in, eigenlijk enkel om te kunnen verzekeren, maar dat is dus ook niet nodig).

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:03

Dennis schreef:
Ik hou het topic in de gaten.
Door tijdgebrek ff m'n ORUN halen lukt helaas niet, en ik heb geen paarden om mee te nemen (ik ben meer van de shetlanders Knipoog ). En ORUN gaat een heel andere richting in, ik geef kindergroepslesjes, en geen wedstrijd gerichte prive lessen(dus zie er het nut niet zo van in, eigenlijk enkel om te kunnen verzekeren, maar dat is dus ook niet nodig).

Dan kan je ook de basis doen. Die is meer voor de groepslesjes.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:04

Barmat schreef:

was zo'n uitgekookt ding, die regelmatig de kindjes liet zandhappen. Mij werd gevraagd of ik hem die dag in de les wilde rijden en hem eens weer op zn plek kon zetten. Alles goed gegaan, geen pas verkeerd tot 3 minuten voor het einde van de les hij in de wending van de galop ineens zn koppie tussen de beentjes kreeg en mij er af lanceerde (niet overdreven uitgelegd) waardoor mijn schouder uit de kom vloog en mn rug zwaar gekneusd bleek. Ik heb 6 weken thuis gezeten.
Nu. 8 jaar later blijkt dat deze gebeurtenis voldoende was om mij 6 weken geleden te opereren en mn schouder operatief weer aan elkaar te knutselen Tong uitsteken

Volgens mij had je daar de manege aansprakelijk voor kunnen stellen. Die zijn er wel voor verzekerd.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:06

Barmat schreef:

Even heel kort door de bocht:

de manege eigenaar is wel degelijk aansprakelijk.
Daarnaast zal jij waarschijnlijk zelf een deel eigen schuld krijgen, waardoor niet al je schade vergoed zal worden. Welk deel eigen schuld hangt ernstig af van de feitelijke situatie.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:09

LDRD schreef:
Barmat schreef:

Even heel kort door de bocht:

de manege eigenaar is wel degelijk aansprakelijk.
Daarnaast zal jij waarschijnlijk zelf een deel eigen schuld krijgen, waardoor niet al je schade vergoed zal worden. Welk deel eigen schuld hangt ernstig af van de feitelijke situatie.

schuld, schuld..... ja, ik had toch ook "nee" kunnen zeggen toen ze het mij vroegen?
ik ben er vrijwillig op gegaan, alleen niet zo vrijwillig weer afgestapt Haha!

ik had op dat moment voldoende ervaring op rijgebied en omgang met dit soort monstertjes Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:31

ja, omdat je nee had kunnen zeggen, krijg je ook eigen schuld toegerekend. Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:51

LDRD schreef:
ja, omdat je nee had kunnen zeggen, krijg je ook eigen schuld toegerekend. Haha!

dat snap ik Tong uitsteken

maar hoe kun je een manege aansprakelijk stellen voor een ongeval dat compleet buiten hun macht ligt?

er liep niemand met de zweep achter aan, ik reed zelfstandig... het zijn en blijven dieren!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 14:56

Is gewoon wettelijk geregeld hoor.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 15:08

LDRD schreef:
Is gewoon wettelijk geregeld hoor.

beetje krom dan Knipoog

heb jij de wetsartikelen misschien? vind het wel interessant nl.

masja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-06 22:16

Als het goed ik krijg ik het strakjes Lachen

Maar heeft met bedrijfsaansprakelijkheid te maken.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 07:57

6: 179 BW.......

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 09:39

Waarde aan een instructeur met orun diploma hecht ik al jaren niet meer, tegenwoordig bijna iedereen zo`n briefje halen en dat is niet te meten aan kwaliteit. Doe mij maar gewoon iemand die echt wat gepresteerd heeft en weet waarover hij praat en het ook nog eens goed kan overbrengen.

En qua verzekeringen, dat is echt wel te regelen Knipoog

spanceRonald

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-06 12:24

Volgens mij mag dat wel hoor