wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard te beleren?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

marloezzke

Re: wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard te bele

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-06 22:20

ligt heel erg aan het paard.
ik ken een paar 3 jarige die echt nog geen "paard" zijn en die laat ik dan liever wat door groeien. vaak alleen maar slecht voor botten e.d om dan vroeg te beginnen.

normaal gesproken zou ik zeggen 3 jaar inrijden en dan zeker een jaar tot 1 1/2 jaar rustig aan doen.

Tellie

Re: wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard te bele

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-06 13:12

3,5 inrijden en echt beginnen met rijden vanaf een jaar of 4.

imkebirba

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-11 21:59

het licht er een beetje aan als de pony op zijn 3de al lekker zijn bouw heeft kun je rustig aan beginnen maar soms zijn er pony's die nog wat moeten uitbreden en ook nog niet heelemaal volwassen zijn dan wachten wij alltijd maar meestal is het 3 en een half wel dat je kunt beginnen
gewoon lekker rustig je tijd nemen voor die pony's is zo iemand op de rug ook een coltuur schok

love_juliet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 13:57

Ik vind dat ze tot hun 3,5e in de opfok moeten, en dan grondwerk tot hun +/- 4e. Daarna kan je hem gaan beleren

Dani_

Re: wat vinden jullie de beste leeftijd om een paard te beleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:08

5 á 6 jaar.

Ezz93

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 14:57

Hangt van een paard af maar zeker niet voor zijn derde en liever later. Rond 4 jaar vind ik meestal een goede leeftijd, maar sommige paarden zijn er dan nog steeds niet klaar voor.

Tilmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:02

Gewoon rustig opbouwen. Vanaf 2,5 beetje in de hand, langzaamaan wennen aan alles. Met 3 jaar er op, dan rustig 3x in de week klein half uurtje rijden. Als ze 4 zijn dan 4x in de week ietsje langer en zo verder. Dan gaat alles hard zat.

5 of 6 jaar lijkt mij wat overdreven om zo lang te wachten. Alle normale opfok loopt tot 2.5 jaar, die zitten niet te wachten op volwassen paarden. Dus dan moet je ze toch op een gewone stalling gaan zetten. Gaan ze zich alleen maar vervelen.

Jonge paarden vinden het hartstikke leuk om wat te gaan doen. De moeilijkheid zit hem in het niet teveel doen!

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-11 15:14

Ik denk, dat dit afhankelijk is van het paard. Het ene paard is er geestelijk met 3 al klaar voor het andere pas met 5. Verder is natuurlijk niet alleen geestelijk belangrijk, maar heeft ook de lichamelijke gesteldheid een grote rol!
Wij hebben, ondanks de maat die mijn paard had (nu 1,78 toen 1,75 meter), ervoor gekozen om hem met 3 jaar al zadelmak te maken. De opfok was voor hem geen optie en dus staat hij al vanaf zijn geboorte bijna altijd thuis (min bijna 3 maanden in opfok). Hij ging zich vervelen en was graag met mensen bezig, dus dachten we.... We gaan ermee beginnen, maar dan heel kalm aan!
We hebben ons paard 1,5 week bij Gert v/d Hof gehad en toen ben ik er zelf 3 keer in de week maximaal 15 minuten op gaan zitten. Momenteel is hij 4 en rijd ik 3/4 keer in de week en dan 30 minuten. Ook gaan we iedere maand een keer op concours en zijn nu toe aan het L1 (21 winstpunten).

Met de uitspraak, dat een paard tot 3,5 jaar in de opfok moet ben ik het niet direct eens. Ja het is zeker goed voor een paard om in de opfok te staan, maar contact met mensen vind ik ook heel belangrijk, dus vind ik dat de paard in de winter naar stal gehaald moeten worden voor extra contact met mensen.
Verder ben ik van mening, dat niet ieder paard in de opfok past! Mijn paard heeft 3 maand in de opfok gestaan en mocht niet bij het hooi of het goede gras. Hij werd overal weggepest!
Voor hem dus niet de plek. Wel heeft hij 3 jaar lang altijd met een maatje van zijn eigen leeftijd en maat gestaan, want spelen en dergelijke vind ik wel een belangrijk deel van het opgroeien.