Opstappen met krukje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_inge_

Re: Opstappen met krukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:09

Bij ons op de manege moet ook iedereen met krukje want dat is beter voor de rug ook al ben je zo dun als wat bij mijn eigen pony stap ik ook met een opstapje op ook al kan ik er zonder makkelijk op ik vind het beter voor der rug.

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:50

Ik stap NOOIT zelf direct op...
Is slecht voor jou en voor je paard.
Ik vraag meestal gewoon een knietje, of als er niemand is pak ik een stoeltje of krukje om op te staan. Is toch helemaal geen schande?! Ga eens op een internationaal concours kijken; de ruiters die je daar zelf op ziet stappen zonder hulp, kun je op één handje tellen! Knipoog

Utrolig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:57

Mijn paard is (maar) 1.64 m en ik ben 1.78m, en 74 kg. Ik kan met gemak opstappen zoinder (curver)krukje, maar ik vindt het gewoon handiger!! En beter voor mijn paardje!!

Ik schaam mij er niet voor, op wedstrijd vergeet ik hem nog wel eens dan gevenn ze mij even een zetje.

Een kennis van mij heeft ook een groot paard en ze is zelf klein en heeft last van overgewicht. Ook zij stapt gewoon met een krukje op..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 19:59

Als ik op een hoog paard moet op de manege krijg ik ook vaak een krukje. Niet moeilijk gaan doen als het mekkelijk kan toch? Vork

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-06 20:04

Mijn paard is rond de 1.56 denk ik maar ik ben niet zo lenig meer. Stap al járen op met opstapje. Heb mijn paard wel meteen goed leren stilstaan. Op buitenrit ga ik er wel eens af en dan zoek ik zandhoop, bankje of stronk op. 10 cm. scheelt al een hele hoop. Geen gehang meer aan zadel, hup, erop, klaar.
Ook op wedstrijden hebje altijd wel iemand bij je die het opstapje kan neerzetten en weer opbergen lijkt me.

byjou1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:08

Hey !

Als eerste! De beste stuurlui staan aan wal! Als jij je daar fijn bij voelt en het gaat beter met opstappen dan gewoon met krukje opstappen!
Mijn paard is ook 1.74 en ik ben een beetje (boel)stijf dus ik kom er niet zo makkelijk op.

Nu oefen ik in de stal met opstappen en dat gaat redelijk!
Gewoon met krukje blijven doen als jij je daar prettig bij voelt!

Laat ze allemaal maar kijken , geeft niks ! Haha!

Suc6!

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 15:14

Cassidy schreef:
IK ben ook de lichtste niet, en heb twee redelijk kleine paarden, maar ook ik gebruik een opstapje. Wel zo fijn voor het paard.

Same here.. Mijn pony is 1.45 en ik stap gewoon met een krukje op.

Beter voor haar, beter voor mijn zadel en beter voor mijn gevoel!
Ik vind het doodnormaal..

Gelach en 'gepest' heb ik geen last van..
Maar dan nog ik heb het beste voor met mijn spullen en mijn paardje..

Heb zelfs een speciale poetskist aangepast waar een krukje los opzat.. (BR Troybox)
Nu heb ik mijn eigen krukje altijd en overal bij en hoef ik de stoelen niet meer te gebruiken Clown

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:00

eigenlijk zou iedereen er een goede gewoonte van moeten maken om met een krukje (colakrat, stoeltje, noem maar op) op te stappen. veeeel aardiger voor de rug van je paard, en ook beter voor je eigen lijf.
bij paarden met rugproblemen is het een van m'n standaard-vragen aan de eigenaar. als ze het nog niet doen, mogen ze er dan zeker mee beginnen van me Knipoog

dus trek je niks aan van de buitenwereld (algemene tip, niet alleen voor dit geval trouwens *LOL* en stap makkelijk op. succes!

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:22

Nee, trek je wel iets aan van de buitenwereld, anders word je een kluizenaar!

Maar als je dan toch naar de buitenwereld luistert, luister dan naar dierfysio Haha!

Hoe zit het eigenlijk met de schoft? Kunnen ze daar ook last van krijgen als je vanaf de grond opstijgt? (nu er toch een fysio in ons midden zit)

areke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-06 18:28

ik stap ook op met een krukje hoor ookal kan ik het ook zonder.
als ik in het weiland rij dan stap ik zonder op maar ik heb een stuk daar loopt het een flink eind op en dan ga ik op het hoogste gedeelte staan.
ik ken zelfs bekende springruiters die opstappen via een krukje.

Steef_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 15:20

ik stap zonder op
maar kan begrijpen dat sommige mensen niet zonder opstapje kunnen
ik vind het daarom dus ook egt niet raar.

SisLeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 16:54

Stefke het is niet alleen dat sommige mensen niet zonder opstapje kunnen.....ik ken er zat die zonder opstapje zouden kunnen maar dit nooit doen of bijna nooit. Het is gewoon beter voor je paard en voor je zadel.

dierfysio

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:06

ja, ze kunnen zeker last krijgen van de schoft, en van de rest van hun wervelkolom. om het linkervoorbeen (schrap zetten) maar niet te noemen.
slecht voor je paard dus, tenzij je steeds afwisselt, dus afwisselend links en rechts opstapt. maar dat zie ik nooit iemand doen (en eerlijk: mij lukt het niet, van rechts opstappen).
dus beter is: met krukje. Lachen ook al lukt het best zonder (ik kan zelf ook op een paard van ruim 1.80m stappen zonder krukje, maar dat doe ik dat paard en mezelf liever niet te vaak aan)

hilbert

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:34

Jeetje eigenlijk best veel mensen die met krukje opstappen.
En ik maar denken dat ik een van de enige was Haha!

daffene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 20:40

Ik stap zelf niet op met krukje, maar zou het echt niet raar vinden ofzo als iemand dat wel zou doen, mede door de redenen die hier ook zijn aangedragen.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:10

Tijd om een groepsfoto te maken met onderschrift: wij stappen trots op met krukje Haha!
Kunnen we die laten zien als iemand ons uitlacht met het opstappen. En op de achterkant van de foto de uitleg van dierfysio.

Laantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:20

arno8 schreef:
Tijd om een groepsfoto te maken met onderschrift: wij stappen trots op met krukje Haha!
Kunnen we die laten zien als iemand ons uitlacht met het opstappen. En op de achterkant van de foto de uitleg van dierfysio.

Vork Goed plan

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:37

Ik doe het niet. Ik zou genoeg redenen hebben om het wel te doen. Ik ben bv klein. Maar ik doe het niet.
Ik vind krukjes gevaarlijk. Ik ken paarden die er per ongeluk tegen aan lopen er bang van worden. Niet tof gewoon.

Ik heb een tijd gehad dat ik net na me (paarden) ongeluk door me uitvallen in me linkerbeen en stijve rug moeilijk kon opstappen. Dus vroeg ik een beentje. En ik ging echt oefenen om weer soepel te worden en me kracht terug te krijgen.
Me kracht in me linkerbeen laat het nu nog wel is afweten, toch stap ik sneller op dan de meeste. Dat gehang en dergelijke is slecht voor een paard. Maar wanneer je gewoon netjes opstapt kan ene paard die seconde best hebben.

Maar in jou geval: vraag een voetje of maak je beugel langer (niet te lang Lachen )

_Jitske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 21:43

Bij mijn pony stap ik eigenlijk altijd gewoon op.. (behalve als Laantje @ bokt me een voetje geeft Tong uitsteken)

Maar bij paard van tegen de 1,80m ofzo waar ik op rijd stap ik meestal op met krukje Ja

flicka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:22

Op mijn ex stal stapte iedereen op met hun eigen krukje, van Parelli-dame tot wedstrijd-kwpn-ers. Op de privémanege waar ik leste was ook een opstap aanwezig, niemand keek raar op van dat ding en hij werd altijd wel weer uit de bak gehaald voordat de les begon. Werd ook door veel mensen gebruikt.

Je kunt je paard wennen aan een opstap zoals het aan alles moet wennen. Ik kan nu opstappen via een picknickbankje, plastic stoeltje, boomstam, whatever. Gehoorzaamheid is wel een vereiste maar het paard moet gehoorzaam zijn tijdens het rijden Knipoog

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:30

Ik heb een jong paard van 1,74cm, ben zelf ook 1,74 heb vorig jaar een blessure gehad aan beide knieen en ben ook te zwaar. Ik heb vorig jaar een krukje gebruikt bij mijn oudere paard omdat ik toen niet aan mijn linker knie kon hangen/leunen om op te stappen. Later had ik juist last van mijn rechterknie en kon ik niet afzetten om me naar boven op het zadel te hijsen. En aangezien ik dat normaliter wel kan baalde ik daar wel van, maar nu ik mijn jonge paard aan het starten ben, vond ik dat ik niet ten koste van hem toch aan zijn rug moest gaan hangen om toch maar zonder krukje op te stappen. Neeee, ik ben gewoon een doetje geworden met een krukje!! Veel beter voor zijn rug en voor mijn knieen en rug.
Schaam je er niet voor, het is veel beter voor je zadel, voor de rug van je paard en voor jouw rug en knieen om met een krukje op te stappen! Maak er geen probleem van voor je zelf, durf gewoon een krukje te gebruiken omdat het beter is! Sterkte ermee. we beginnen gewoon een krukken club Knipoog

cojolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-08-06 22:45

met krukje, je moet jezelf en je paard sparen, het is ook veel makkelijker.

Sita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:46

Ik zag trouwens vorige week op de Hippo D'or manege in de buurt een opstap/trapje gewoon bij de bak staan.
Erg makkelijk!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 11:54

Ik kan ook best opstappen zonder krukje (dan moet ik de beugels alleen 6 gaten langer maken) maar het is gewoon veel makkelijker om even ergens op te klauteren. Als ik naast het paard loop vragen mensen ook altijd hoe ik er in hemelsnaam op kom Haha! (ik 1.57, paard ruim 1.70 volgens mij)

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-06 12:03

Geen probleem met het feit dat mijn paard wegloopt tijdens het opstappen, dat is een stukje getrainde basis ben ik van mening Bloos

Op mijn paard van 1m72 stap ik ook met krukje op Haha! Dat is meer om mijn rug (en die van haar Bloos ) te ontlasten. Het schijnt ook beter voor je zadel te zijn, mijn zadelmaker adviseerde altijd met krukje op te stappen.

Ach en mensen langs de zijlijn menen altijd dat ze het beter weten Haha!