Waarom geeuwt een paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

IceEva

Re: Waarom geeuwt een paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-06 19:38

hahaha dat zou ook kunnen natuurlijk. Tong uitsteken

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-06 22:35

Ik heb het nagevraagd bij mijn DA ook omdat Splash erg veel aan het gapen was. Nu blijkt het ten eerste door ontspanning te komen, doen ze het vaker en soms krijg je nog andere symptonen erbij (hoeft niet) maar dan kunnen ze een maagzweer onder de leden hebben. Daarbij zegt mijn DA dat ruim 60% van de paarden eigenaren niet weet dat zijn of haar paard een maagsweer heeft. dat zijn trouwens meestal wedstrijd paarden. En het komt inderdaad door stress of door jou stress waardoor hij of zij ook weer in de sress raakte. Splash ging raar staan om haar buik te ontlasten en mijn buurpaard wilde geen brok meer eten (Zuren )

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 08:27

interesante post Splash1999.

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 18:20

Topic blijft wat mij betreft gewoon open. De link die gegeven is, is al wat ouder en dit topic loopt goed, dus kan het gewoon open blijven Lachen.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-06 18:32

Bedankt Nerwen! Lachen

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-06 20:30

Gapen, kauwen en likken zijn allemaal tekenen van ontspanning. Lester, mijn verzorghobbel, is vaak best oplettend, gespannen, en wil alles in de gaten houden. Voor de mensen die weten wat het is: Rightbrained dus, heel vaak.
Zodra ik dan heel ontspannen overal aai, met mijn ogen op een 'starende' stand, heel rustig, gaat hij vanzelf ontspannen, oogjes half dicht, gapen (veel gapen).
Ook als ik met hem aan het spelen ben (beetje grondwerkachtig), gaat hij vaak geeuwen en smakken. Echt ontspanning dus...

Ik ken ook paarden die het als 'aanstelleritus' gebruiken. Zodra het zadel en hoofdstel in zicht komt heel erg gaan gapen, ogen dicht, hangen, zielig doen.. Tong uitsteken

Targaryen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-06 17:21

*pakt Desmond Morris' paardenboek*
Nee, kan het niet vinden..

Ik dacht in ieder geval dat het ook met ontspanning had te maken. Als ik op de rand bij Zonnendansie's stal zit en ik kriebel zo'n beetje, gaat ze dat ook doen. Knipoog

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-06 17:46

ymneuss schreef:
*pakt Desmond Morris' paardenboek*
Nee, kan het niet vinden..

Ik dacht in ieder geval dat het ook met ontspanning had te maken. Als ik op de rand bij Zonnendansie's stal zit en ik kriebel zo'n beetje, gaat ze dat ook doen. Knipoog

aaah wat lief! Knipoog

__Joyce

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 13:49

Mijn paard gaapt alleen als ik lekker met der aan inlvechten/tutten ben, Dan staat ze echt te relaxen dus denk ontspanning.

magicrover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 14:02

Interessante post Splash1999. Heeft de VA niet gezegt of er nog meer symptomen dan duiden op een maagzweer? Zouden een paar Rennies helpen?

Zou een paard het begrip aanstelleritus door hebben? Dus gapen als je met zadel aan komt?

Ga eens testen thuis: paard poetsen en dan met hetzelfde zadel hoofdstel gewoon langs de stal lopen en dan weer terug hangen. Zal mams op de uitkijk zetten.

Kirsten_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 20:22

Die van mij doet het altijd als ik het bit uit doe..

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:43

magicrover schreef:
Interessante post Splash1999. Heeft de VA niet gezegt of er nog meer symptomen dan duiden op een maagzweer? Zouden een paar Rennies helpen?

Zou een paard het begrip aanstelleritus door hebben? Dus gapen als je met zadel aan komt?

Ga eens testen thuis: paard poetsen en dan met hetzelfde zadel hoofdstel gewoon langs de stal lopen en dan weer terug hangen. Zal mams op de uitkijk zetten.

Zoals bij mij werd aangegeven waren de symptonen vooral veel gapen, slecht willen eten, en dan voornamelijk de brokjes vanwege de zuren erin, Buik iets ontlasten. Dit hadden we per toeval gevonden. we waren al op de kliniek voor iets anders. En toen ging ze zo staan en zeg tegen hem dat ze sinds kort vaker zo gaat staan en het gapen wat me opviel. Je kan er een onderzoek naar doen om het zeker te weten of het zo is, maar dat is niet fijn voor je paard. Ik kreeg pronutrin mee, een erg vies spulletje. Ik hoefde het maar een week te geven en zag al verandering in haar doen en laten. Verder blijkt het merendeel dus dat te hebben zonder dat het baasje het weet. het komt voornaelijk door stress, of door een slecht stallklimaat of onrust, ongelijk voederpatroon kan ook nog.
heb je het idee dat ie ergens last van heeft?

Een paard stelt zich nooit zomaar aan. Dat zit niet in de natuur. Ik dacht ook altijd doe niet zo flauw en stel je niet aan. heeft dat arme dier overal last van. Het heeft voor een paard geen nut om zich aan te gaan stallen. Hij moet zich alleen maar verdedigen.
Laatst bijgewerkt door PBA_ op 15-08-06 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:44

Kirsten_D schreef:
Die van mij doet het altijd als ik het bit uit doe..

Dan is het puur een teken van ontspanning. lekker beweging gehad dan even lekker gapen. vaak gaan ze dan ook nog even kouwen.

Deborah81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 22:50

Mij is verteld dat ze dat ter ontspanning doen, zeker voor dat je bv een hoofdstel indoet... ze weten dan dat hun mond de komende tijd even dichtgesnoerd zit en ontspannen zo de kaakspieren nog even. Ook als het bit dan weer uit is rekken ze zo hun spieren weer op. Net als hoe mensen zich even uitrekken voor ze aan inspanning beginnen...en er zo mee eindigen. Klinkt voor mij ook heel logisch. Overmatig gapen zal idd een hle andere betekenis hebben, maar dat weet ik verder ook niet!

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:04

Deborah81 schreef:
Mij is verteld dat ze dat ter ontspanning doen, zeker voor dat je bv een hoofdstel indoet... ze weten dan dat hun mond de komende tijd even dichtgesnoerd zit en ontspannen zo de kaakspieren nog even. Ook als het bit dan weer uit is rekken ze zo hun spieren weer op. Net als hoe mensen zich even uitrekken voor ze aan inspanning beginnen...en er zo mee eindigen. Klinkt voor mij ook heel logisch. Overmatig gapen zal idd een hle andere betekenis hebben, maar dat weet ik verder ook niet!

Dat kan maar dan is het geen aanstelleritus.

Deborah81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-06 23:22

Paarden hebben vaak ook geen last van aanstelleritus... de baasjes destemeer!!! Hahaha... Cool

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:21

Dat klopt, paarden doen nooit iets zonder reden. Zelfs bokken of steigeren. of pijn of dominantie (even een voorbeeld)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:23

Bedankt voor de reactie's!

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:24

ik heb via mensen die een cursus hebben gevolgt wat betrefd paarden gedrag, gehoord dat als ze gapen, het betekend dat ze aan het nadenken zijn.

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 16:25

haha nadenken, dat heb ik nog nooit gehoord!

quibusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 16:37

Mijn paard doet het ook altijd bij het bit in en uit doen (halster ook trouwens, maar dat zal wel een vergissing zijn)
Haar moeder doet het ook, grappig genoeg.

Verder doet ze het inderdaad ook als ze gewoon lekker ontspannen is Dromen

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:28

Nadenken heb ik nog nooit van gehorrd en lijkt me klinklare onzin (sorry)

IceEva

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-06 17:29

splash1999 schreef:
Nadenken heb ik nog nooit van gehorrd en lijkt me klinklare onzin (sorry)

Dat dacht ik dus ook, maar goed ik dacht laat ik maar mijn mond houden! Knipoog

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-06 17:50

Ligt eraan hoe je nadenken opvat Knipoog Elk paard denkt altijd na. Natuurlijk. Ik bedoel, we kunnen zelf onze gedachtes ook niet uit zetten, hoe graag we het ook willen soms.

Maar als nadenken als 'overspronggedrag' bedoelt word, zou ze heel misschien wel eens gelijk kunnen hebben..

En paarden niet aan aanstelleritus doen? Nou, écht wel dus Knipoog Mijn vorige pony ging expres kreupel lopen als ze zag dat er hindernissen in de bak werden gezet. Springen hield ze dus niet van. En nee, het was echt niet zo dat ze precies op die momenten pijn had, ik heb het meerdere malen gemerkt.

Dus zeker wel dat ze aan aanstelleritus doen Tong uitsteken

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-06 12:15

Myukii schreef:
En paarden niet aan aanstelleritus doen? Nou, écht wel dus Knipoog Mijn vorige pony ging expres kreupel lopen als ze zag dat er hindernissen in de bak werden gezet. Springen hield ze dus niet van. En nee, het was echt niet zo dat ze precies op die momenten pijn had, ik heb het meerdere malen gemerkt.

Dus zeker wel dat ze aan aanstelleritus doen Tong uitsteken

Ik geloof je meteen, ik ken er zelf ook een die kreupel gaat lopen om niet te hoeven springen. Maar misschien kun je daar ook een andere conlusie uit trekken.
Als je als paard iets moet wat je niet kunt, of durft, of wilt (om welke reden dan ook), kun je natuurlijk een enorm drama maken (bokken, steigeren, noodtop voor de hindernis). Maar dat levert meestal een heel erg boos baasje op, een hoop klappen, een hoop getrek in je mond en een hoop prikken met sporen. Ga je kreupel lopen dan springt je baas meteen van je rug, word je vertroeteld en mag je terug op stal. Weten paarden veel dat baasjes dat aantellerij vinden? Zij zoeken alleen naar een mogelijkheid om duidelijk te maken dat ze springen een slecht idee vinden. Aan 't baasje de uitdaging om erachter te komen waarom paardlief niet wil springen (meestal angst of pijn) en het probleem op te lossen. Als dat lukt is de 'aanstelleritus' voor altijd over.